Pagina 3 van 136

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: za 21 jul 2018, 10:07
door BrengMe
Dat zou een goed begin kunnen zijn, maar om ook overdag al met een flexsysteem te gaan werken lijkt me nu nog niet verstandig.

Ach ja, we gaan het zien.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 26 jul 2018, 13:42
door Roeland
regenmaker schreef:Toekomst van stadsbusdienst in Apeldoorn is onzeker

Het voortbestaan van de stadsbusdienst in Apeldoorn met veel vaste lijnen staat ter discussie. De vervoerder die vanaf 2020 het openbaar vervoer verzorgt, krijgt mogelijk toestemming om een nieuw systeem op te tuigen.

Lees verder: De Stentor

Hetgeen waar ik al bang voor was, lijkt men ook serieus aan het overwegen te zijn.
Op de site van Rocov Gelderland staat een overzicht hoe de bezetting op de Apeldoornse stadslijnen in 2016 ongeveer was.
https://www.rocovgelderland.nl/download/adviezen/135, de 3e pagina.
Hieruit volgt dat de meeste lijnen op werkdagen redelijk bezet zijn, op zaterdag doen sommige het goed en andere matig, en op zondag is alles (behalve lijn 2) matig tot slecht bezet. Helaas maakt dit schema op werkdagen geen onderscheid tussen spits, dal en avond.
Uit dat schema kun je wel een beetje afleiden dat een vervoerder in ieder geval op werkdagen overdag de meeste lijnen als vaste lijn zal blijven exploiteren, maar dat in de avond en in het weekend sommige lijnen als flex gereden kunnen worden.

Als die flex zo wordt uitgevoerd, dat er 's avonds standaard op het station op de IC-knoop een Kolibrie busje (of avondvlinder, of hoe je het ook noemt) staat te wachten, hoeft zo'n flex-systeem niet eens zo nadelig uit te pakken voor sommige lijnen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 26 jul 2018, 16:57
door sirvinniei
Kan het document nu niet zo gauw vinden, maar ik had eerder een concept stadsdienst van gemeente Apeldoorn gezien waarbij er een grote ringlijn hoogfrequent rijdt en de andere lijnen in het weekend en 's avonds als flex.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: za 28 jul 2018, 01:08
door regenmaker
Raadsbrief van de gemeente Apeldoorn over de stadsdienst: klik.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: za 28 jul 2018, 18:17
door Mdk
Ik sta hier vierkant achter, aan de reisigersaantallen is het misschien niet altijd te zien, maar de stadslijnen zijn mijns insziens allemaal B-lijnen. Door deze als C te catagoriseren en hier flexdiensten op in te zetten verminder je de waarde die andere lijnen bieden, omdat hiermee overstappen weg kunnen vallen.
Verder is het (zeker voor de stadsdienstlijnen) die als C gecatagoriseerd worden natuurlijk logisch om ze gewoon elektrisch uit te voeren, er zijn genoeg kleine elektrische voertuigen beschikbaar met voldoende actiradius. Ik zou het vreemd vinden als C lijnen hiervoor opeens een uitzonderingsposotie zouden krijgen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: za 28 jul 2018, 19:57
door regenmaker
Dat ben ik met je eens als je gaat bezuinigen op het stadsnet, ga je ook klappen krijgen op de goed lopende streeklijnen zoals de 91 en 202. Veel mensen gebruiken ook een combinatie van stads- en streekvervoer. Al denk ik wel dat er een en ander te optimaliseren valt voor de stadsdienstlijnen. Lijnen 12 en 16 zijn in de avonduren gewoon leeg. Deze zijn niet voor niets naar 1x/uur gegaan, maar dit lijkt mij onaantrekkelijk. Hier zou 2x/uur flex een oplossing kunnen bieden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: za 28 jul 2018, 23:53
door Durashift
Denk dat de plannen voor dat project 'remenergie treinen doorleveren aan de bussen' wel even bijgesteld moet worden.
Dadelijk staan er op dat busstation een partij snelladers.. maar zijn bijbehorende elektrische OV bussen op één hand te tellen.. :roll:

Enfin, volgens mij heeft Apeldoorn al wel ervaring met stadslijnen uitvoeren met mini (taxi) bussen tijdens de rustige uren.. (20 jaar geleden regelmatig gebruik van gemaakt).. Heeft kennelijk toch niet dé besparing gebracht.. anders was men er wel mee doorgegaan, denk? (A) :)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 29 jul 2018, 00:17
door regenmaker
Het probleem met die taxibusjes is een beetje dat het net niet voldoet. In een enkel geval heb je op zondag of in de avonduren 9 à 10 man in de bus zitten en bij een volgende rit kan dit opeens maar 1 zijn. Ik heb het idee dat het aantal reizigers aardig varieert per rit.

Maar als je bedenkt dat Orden met lijnen 6 en 7 en Zuid met lijnen 18 en 19 elke dag nog elk kwartier een bus hebben tot 21:00 uur en De Maten met lijnen 3 en 4 zelfs tot middernacht elk kwartier een bus heeft, die na 21:00 uur nog op hetzelfde tijdstip vertrekken ook. Dan lijkt mij daar meer winst te behalen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 01 aug 2018, 13:45
door Jef400
4x/uur is niet ieder kwartier in Orden hé.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 01 aug 2018, 21:14
door regenmaker
Wat bedoel je?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 02 aug 2018, 00:26
door SuperGhost
Dat het niet goed verdeeld is over het uur?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 02 aug 2018, 08:32
door regenmaker
In het geval van Orden rijdt er gewoon elk kwartier een bus? Alleen bij De Maten na 21:00 uur is er geen kwartiersdienst.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 02 aug 2018, 09:55
door Statler Rail
Misschien heb ik er ergens overheen gelezen, maar hoe hebben ze dat voor zich gezien met die concessie IJssel-Vecht, wanneer Midden-Overijssel en Veluwe in 2020, en IJsselmond pas 3 jaar later afloopt, in december 2023??? Er zit 3,5 jaar tussen Midden-Overijssel en IJsselmond!

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 02 aug 2018, 10:02
door BrengMe
Het gebied zal eerst alleen Midden-Overijssel beslaan, wanneer de concessies Veluwe, IJsselmond (en Lelystad?) aflopen worden deze aan de concessie toegevoegd.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 02 aug 2018, 10:12
door regenmaker
Ondertussen verdwijnen er ook weer gebieden. In 2023 verdwijnt bijvoorbeeld Deventer naar Berkel-Dinkel en gaat Ede e.o. in 2022 naar Rijn-Waal. Een volledige uitleg is te vinden op de wiki: [wiki]Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)[/wiki]

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 02 aug 2018, 22:05
door Statler Rail
BrengMe schreef:Het gebied zal eerst alleen Midden-Overijssel beslaan, wanneer de concessies Veluwe, IJsselmond (en Lelystad?) aflopen worden deze aan de concessie toegevoegd.
Oh my god, dat zijn ze dus serieus van plan. Wie verzint zoiets? En wie heeft dat goedgekeurd? :shock:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 02 aug 2018, 22:06
door Suus
Een stel flapdrollen in drie provinciehuizen. Hoeven zij niet zo vaak aan te besteden en de reiziger mag ondertussen tureluurs worden van de opeenstapeling aan wijzigen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 02 aug 2018, 23:57
door SuperGhost
En als je dat in meerdere korte concessies doet worden ze dat niet? Ik denk dat je dan zelfs veel meer wijzigingen zult hebben, want lijnen die niet wijzigen qua route/tijden, wijzigen dan wel steeds van vervoerder waar ze dat anders niet hadden gedaan en elke vervoerder heeft vaak ook zijn eigen tarieven, actiekaartjes, abbo's, etc. Dan is de huidige optie denk ik de beste om tot zo'n concessie te komen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 20 aug 2018, 17:47
door flipje
Statler Rail schreef:Misschien heb ik er ergens overheen gelezen, maar hoe hebben ze dat voor zich gezien met die concessie IJssel-Vecht, wanneer Midden-Overijssel en Veluwe in 2020, en IJsselmond pas 3 jaar later afloopt, in december 2023??? Er zit 3,5 jaar tussen Midden-Overijssel en IJsselmond!
Wat zou volgens jou dan de oplossing zijn?
Het biedt volgens mij ruimte voor OV-bedrijven om bussen door te schuiven van stad naar streek (wat Arriva gaat doen komend jaar in Maastricht > dieselbussen naar de streek en nieuwe elektrische bussen in de stad).

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 21 aug 2018, 22:49
door Statler Rail
Naar mijn idee is het hier onmogelijk om deze drie regio´s in één aanbesteding samen te voegen. Oplossing is IJsselmond apart gunnen voor 7 jaar, de andere voor 10 jaar, en het dan over 10 jaar nog eens opnieuw proberen samen te voegen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 22 aug 2018, 11:13
door Wievank
En waarom is dat volgens jou onmogelijk?
Je kan prima een aanbesteding doen waarbij verschillende delen op verschillende momenten starten en/of eindigen, zie de aanbesteding van de huidige concessie Achterhoek-Rivierenland.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 12:35
door regenmaker
Voorde liefhebbers, de OV-visie van de gemeente Barneveld: pdf

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 07 sep 2018, 12:00
door regenmaker
Het concept PvE van de concessie: Klik. Ik moet hem zelf nog doorlezen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 07 sep 2018, 13:45
door regenmaker
Even een overzichtje van dit concept PvE.

De minimale eisen die men stelt aan het lijnennet zijn erg summier te noemen.

HOV gehele week 2x/uur.
A-lijn doordeweeks 2x/uur, weekend 1x/uur.
B-lijn spits 2x/uur, dal 1x/uur, weekend geen eisen.
C-lijn geen minimale eisen.

Met als uitzondering dat indien in de huidige dienstregeling een lagere frequentie wordt aangeboden dan mag dat als minimum worden gehanteerd.

Midden Overijssel
Stadsdienst Zwolle
Lijnen 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8 en 9 zijn de B-lijnen.
Lijnen 10 en 12 zijn de C-lijnen.
Alleen B-lijnen moeten verplicht zero emissie worden uitgevoerd. Er komen verplicht laadvoorzieningen op station Zwolle.

Stadsdienst Deventer
Lijnen 1 t/m 7 zijn allen B-lijnen.
Huidige aanbod als uitgangspunt tot overgang naar Berkel-Dinkel.

Streeklijnen
Lijn 160 gaat naar Berkel-Dinkel (B-lijn).

Lijnen 29, 83, 30, 40, 161, 162, 165, 166, 167 en 267 blijven bij de concessie IJssel-Vecht. Lijnen 29, 83 en 165 zijn de A-lijnen. De rest behalve lijn 267 is B.

IJsselmond & Lelystad
Lijnen 1, 2, 3 en 5 zijn B-lijnen. Lijnen 7, 9 en 10 C-lijnen.
Alleen B-lijnen moeten verplicht zero emissie worden uitgevoerd. Er komen verplicht laadvoorzieningen op station Lelystad.

Stadsdiensten Dronten en Kampen zijn C-lijnen.

Streeklijnen
Lijnen 70, 75, 76, 77, 79, 143, 145, 149, 160, 163 en 270 zijn C-lijnen.
Lijnen 142, 144, 146, 159, 164, 171 en 247 zijn B-lijnen.
Lijnen 71, 140, 141, 147 en 148 zijn A-lijnen.

Veluwe
Stadsdienst Apeldoorn
Lijnen 2, 3, 4, 6, 11 en 14 zijn B-lijnen.
Lijnen 1, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 17, 18 en 19 zijn C-lijnen.
Alleen B-lijnen moeten verplicht zero emissie worden uitgevoerd. Er komen verplicht laadvoorzieningen op station Apeldoorn.

Stadsdienst Ede
Lijnen 1, 2 en 5 zijn B-lijnen.
Lijn 6 is een C-lijn.
Pas aan de start van de concessie Rijn-Waal hoeft de stadsdienst ZE te worden uitgevoerd. Laadinfrastructuur is nog niet gereed bij aanvang van de concessie aangezien het station dan verbouwd wordt. Mogelijk overname van de huidige gasbussen. Gasbussen worden ook als eis gesteld voor de overbruggingsperiode. Huidige aanbod als uitgangspunt tot overgang naar Rijn-Waal.

Stadsdienst Harderwijk
Lijn 1 is een C-lijn.

Streeklijnen
Lijnen 100, 101, 102, 104, 109, 111, 112, 200, 201, 202, 203 en 205 blijven bij de concessie IJssel-Vecht. De lijnen 100, 201, 202 en 203 zijn de A-lijnen. De rest is B.

Lijnen 43, 84, 85, 86, 88, 91, 105, 106, 107, 108, 231 en 293 gaan naar de concessie Rijn-Waal. Lijnen 43, 84, 88 en 231 zijn de A-lijnen. De rest is B.

Buurtbussen en scholierenlijnen
Alle buurtbussen en scholierenlijnen zijn C-lijnen. Deze worden het eerste jaar in ieder geval in stand gehouden. Lijn 656 wordt in 2025 overgeheveld vanuit de concessie Achterhoek-Rivierenland naar de concessie IJssel-Vecht. Dit terwijl deze een paar jaar geleden is overgekomen vanuit de concessie Veluwe.

Materieel
Stadsdienstenlijnen (Apeldoorn, Lelystad en Zwolle) uit de A en B klassen moeten verplicht met ZE materieel worden uitgevoerd.
Streeklijnen/overige lijnen Euro VI.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 07 sep 2018, 14:10
door flipje
Wat me opvalt uit het PvE.
Er komt een aparte aanbesteding voor de Airportshuttle in Lelystad.
" De lijnconcessie AIRportshuttle betreft een non stop OV-shuttle tussen station Lelystad Centrum en Lelystad Airport Terminal. De route gaat lopen via de Middenweg-Laserdreef v.v.. Mogelijk wordt er in de toekomst een busbaan aangelegd voor de AIRportshuttle verbinding, die dan mogelijk ook door ander openbaar vervoer kan worden gebruikt. Naar verwachting gaat de AIRportchuttle in de tweede helft van 2019 rijden."

Alle streeklijnen van Midden-Overijssel (behalve 29/83/165) krijgen het label B terwijl de streeklijnen in het Overijsselse gedeelte van IJsselmond (behalve 71/74/171) het label C krijgen. Terwijl juist een groot gedeelte van 16x lijnen in MO ter discussie staan..
Introductie van een nieuw Merk
De Concessieverleners kiezen ervoor om het Openbaar Vervoer in de drie provincies onder een
nieuwe merknaam(10) in de markt te zetten, te beginnen met de Concessie IJssel-Vecht. Eén
merknaam voor al het Openbaar Vervoer draagt bij aan de herkenbaarheid voor Reizigers.
Omdat de provincies eigenaar van het Merk zijn, wordt voorkomen dat Reizigers bij een
wisseling van Concessiehouder aan een andere merknaam moeten wennen.

10= Omdat onderzoek naar de beoogde merknaam ten tijde van vaststelling van het ontwerp-PvE nog niet
afgerond was, wordt in het ontwerp-PvE over Merk gesproken.
Na Breng, Bravo en Overal krijgen we weer iets nieuws..