Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
The Greyhound
Berichten: 510
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor The Greyhound » za 30 nov 2019, 17:57

Mdk schreef:Op basis van dat artikel kan je niet uitsluiten dat er geen VDL's of ebusco's tussen zitten.
Ze beweren een mix van verschillende bussen van onder andere chinese fabrikanten te hebben.


Maargoed de chinese bussen zullen vast en zeker BYD's zijn. De andere chinese elektrische merken lopen volgensmij qua kwaliteit en europees (dealer)netwerk nog ver achter.

Ytong is inmiddels ook actief in Europa en of de kwaliteit veel minder is dan die van BYD weet ik niet.

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3217
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Lijn 45 » za 30 nov 2019, 18:52

Yutong heeft een model dat erg lijkt op de BYD. De kwaliteit zal vast niet veel verschillen.

Abus
Berichten: 231
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Abus » zo 01 dec 2019, 11:16

De 12m bus en de midibuseen van Yutong zien er inderdaad goed uit. Maar ik zie geen 13m, 15m of belede bussen in hun assortiment. Die zou Keolis dan elders moeten bestellen. Aangezien Keolis ook in Almere en Amersfoort met BYD elektrische bussen rijdt, lijkt het mij logisch dat ze dat ook in IJssel-Vecht gaan doen. Kunnen de bussen van IJssel-Vecht in de eigen Keolis-garage in Almere onderhouden gaan worden, want daar zit de expertise al.

Durashift
Berichten: 4078
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Durashift » zo 01 dec 2019, 13:27

BYD produceert (assembleert?) gewoon in Europa. Ontwikkeling is dan misschien in China gedaan.. of je van werkelijke 'Chinese' eindproducten kan spreken is nog maar de vraag, denk ik.

(..) Met twee fabrieken in Komarom (Hongarije) en Beauvais (Frankrijk) investeert BYD Europe in lokale partnerschappen met kleinere bedrijven en andere organisaties om te voldoen aan de specifieke eisen en wensen van klanten in de verschillende Europese landen. (..)

https://www.elektrischeauto.nl/nieuws/b ... -toekomst/

Abus
Berichten: 231
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Abus » di 03 dec 2019, 20:48

De Europese modellen (gebouwd in Hongarije of Frankrijk) bevatten veel Europese onderdelen. Zoals Ventura-deuren, goed voor de werkgelegenheid in Bolsward.

flipje
Berichten: 1169
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor flipje » wo 04 dec 2019, 05:42

BYD gaat de bussen leveren.
Er komen 3 'modellen' te rijden:
- 9 meter
- 12 meter
- 13 meter HOV

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 2303
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor julsteren » wo 04 dec 2019, 07:26

Viel te verwachten :P heb je ook een bron?

Tom98
Berichten: 217
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Tom98 » wo 04 dec 2019, 08:40

Staat op het Syntus intranet.
Buschauffeur Syntus Utrecht en voorheen ook Syntus Twente. Jurist in opleiding.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2502
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor marvinkok » wo 04 dec 2019, 08:50

Met daarbij de mededeling dat vrijdag de contracten getekend gaan worden, dus daarna zal er wel een openbaar bericht komen.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 2303
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor julsteren » wo 04 dec 2019, 09:09

Ah kiek an. Ben benieuwd :pos:

Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor ovVeluwe » wo 04 dec 2019, 10:47

Niet eens 15m of 18m? In de spits kan 18m best gewend zijn.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 2303
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor julsteren » wo 04 dec 2019, 10:51

Sowieso rijden er nu 6 18m bussen per uur tussen Apeldoorn en Zwolle. Maar ja Keolis zou het wel beter weten :')

sirvinniei
Berichten: 2392
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor sirvinniei » wo 04 dec 2019, 11:00

Kan je op een traject als Apeldoorn-Zwolle lekker de frequentie opvoeren. Gelede bussen passen eigenlijk niet echt binnen de concessie, want ze zijn duur en hebben relatief weinig zitplaats.
Geleed moet je vooral op drukke stadslijnen willen inzetten, waar er veel mensen op korte afstand vervoerd moeten worden.
In IJssel-Vecht heb je eigenlijk alleen rustige stadslijnen en uitgestrekte streeklijnen
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Mdk » wo 04 dec 2019, 13:11

Ik vraag me sowieso uit wanneer Keolis haar plannen eens uit de doeken doet. Ik had gehoopt dat dit snel na de definitieve gunning zou zijn, maar het laat nog even op zich wachten.

Gelede bussen zijn in ieder geval in Apeldoorn en omstreken inderdaad nogal overbodig. de reden dat ze ooit aangekocht zijn waren de plannen op de veluwelijn, maar daar vallen de reizigersaantallen sinds het begin al tegen. Hier kan je mijns insziens inderdaad het beste met 12m of 15m bussen gaan rijden zoals op de Amersfoortse uithoflijnen. goed comfortabele bussen met veel stoelen en zonder de onderhoudsperikelen van geledes. Als er dan toch te weinig capaciteit is is dat natuurlijk een mooi excuus om de flink verminderde frequentie weer te verhogen, dan lever je ook weer een wat betere service, wat misschien weer eens lijdt tot reizigersgroei.

De enige plek waar je nu de geledes kan verantwoorden zijn de drukke ritten op de lijnen naar Arnhem, maar ook hier kan je hetzelfde principe van comfortabele 15M bussen (evt T100 voor een versnelling van de snelwegritten) en een eventuele frequentieverhoging toepassen om een echte HOV lijn te creeëren.
Bij twijfel altijd klagen

sirvinniei
Berichten: 2392
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor sirvinniei » wo 04 dec 2019, 14:27

Tussen Arnhem en Apeldoorn is ook nog veel ruimte voor groei in frequentie. 8 keer per uur is absoluut niet vreemd voor buslijnen met 12m materiaal.

Het verklaart wel gedeeltelijk de groei in DRU aantallen, als ze alleen maar 12m en 13m bussen gebruiken.
Ik heb geen onderschrift

Roeland
Berichten: 1017
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Roeland » wo 04 dec 2019, 15:26

Slimme zet dat ze geen geledes doen.
De meeste drukke streeklijnen (Apeldoorn - Zwolle en Apeldoorn - Arnhem) rijden deels over de A50. Daar heb je dan liever comfortabele 12m-bussen die 100 km/uur rijden, in een iets hogere frequentie, dan wat minder frequente gelede 18m-bussen die niet harder dan 80 km/uur halen.

Die geledes op de Veluwelijn in de vorige concessie waren vervoerkundig niet nodig, maar waren een politiek paradepaardje van een mislukt Veluwelijn-concept. Waar Syntus en de reiziger vervolgens jarenlang mee opgescheept zaten.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15184
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Meltrain » wo 04 dec 2019, 15:47

Worden er alleen maar elektrische bussen besteld of ook nog bussen die op een andere manier aangedreven worden?
De gelede bussen op de Valleilijn zullen wel meegaan totdat dat deel overgaat naar Rijn-Waal?
Elke werkdag van Rlb naar Asa en terug.

MdJ
Berichten: 4357
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor MdJ » wo 04 dec 2019, 16:05

Ik verwacht dat de aardgaswagens, ook geleed, gewoon meegaan. Die zijn natuurlijk ideaal als uitstroommaterieel bij de ingewikkelde constructies met het overgaan van lijnen naar andere gebieden.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7690
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » wo 04 dec 2019, 17:56

In het PvE werden zelfs lagere eisen gesteld dan Euro VI voor Ede en Deventer e.o. Ook stond er een overnamemogelijkheid van de gasbussen van Syntus in voor Ede. De rest van de stadsdiensten moesten allemaal ZE worden uitgevoerd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
7 jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf, Neuss

Abus
Berichten: 231
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Abus » wo 04 dec 2019, 23:05

Ik verwacht eigenlijk wel geleed op de 141/641 Urk-Emmeloord-Kampen-Zwolle, maar dit gebied stroomt pas later in. Ik neem ook aan dat voor het Deltion in Zwolle de capacities behouden blijven. (Keolis draagt die over aan eh... Keolis.) De 9m's (BYD K7U?) verwacht ik op de stadsdienst Lelystad: daar rijden nu ook kortere bussen, en de gemeente had dat als wens. Verrassend zijn de 13m's: vast bedoeld voor de HOV-lijnen; daar had ik eerder 15m verwacht. Maar elektrisch is 13m vast veel gunstiger dan 15m.

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Mdk » wo 04 dec 2019, 23:07

De capacity's blijven inderdaad rijden op lijn 9 in Zwolle. Ze zijn qua capaciteit nodig en nog hartstikke nieuw
Bij twijfel altijd klagen

Abus
Berichten: 231
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Abus » wo 04 dec 2019, 23:12

Het lijkt me overigens niet slim al het materieel te bestellen voor de gebieden die na december 2020 instromen. Gedeputeerde Jan de Reus van Flevoland wilde immers nog in gesprek over het aanbod van Keolis voor de stadsdienst Lelystad. Als de provincie meerwerk bedoelt, of een verschuiving van dienstregelinguren, dan vergt dat meer midibussen BYD K7U. Als dat type voor Lelystad bedoeld is.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7690
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » do 05 dec 2019, 06:58

Nouja Lelystad is maar een half jaar later. Daar wil je ook niet al te lang mee wachten lijkt me. Wat er voor IJsselmond komt dat weten we natuurlijk later pas, maar lijkt me niet onwaarschijnlijk dat men nog een mogelijkheid tot een vervolgbestelling laat openstaan bij BYD. De 9m bussen zullen ook wel voor de stadsdienst Apeldoorn zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
7 jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf, Neuss

Roeland
Berichten: 1017
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Roeland » do 05 dec 2019, 07:48

Abus schreef:Ik verwacht eigenlijk wel geleed op de 141/641 Urk-Emmeloord-Kampen-Zwolle, maar dit gebied stroomt pas later in.

Past het aantal reizigers op deze lijnen dan niet in een 12m of 13m-bus?

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4307
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor cassie127 » do 05 dec 2019, 08:27

Er zit nu ook op enkele ritten van lijn 641 een 15 meter bus.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km
2019 Trein: 48763,3 km, Bus: 3425,9 km, Metro: 154,6 km, Tram: 65,0 km, Veer: 38 km, Zweeftrein: 22,2 km 15-12


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten