Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3209
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Lijn 45 » do 05 dec 2019, 08:36

Ben wel benieuwd welk type de 13-meterbussen worden. Volgens hun site levert BYD namelijk geen bussen van die lengte.

Selivio
Berichten: 159
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Selivio » do 05 dec 2019, 09:19

De BYD K9UE 13,2m Low Entry volgens intranet. En als ik toch bezig ben:
De andere 2 types
-BYD K9UB 12,2m Low Entry – Streek
-BYD K7 8,8m Low Entry - Midi
Grt. Stefan

Roeland
Berichten: 1016
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Roeland » do 05 dec 2019, 11:46

cassie127 schreef:Er zit nu ook op enkele ritten van lijn 641 een 15 meter bus.

En zitten die ritten dan helemaal vol?

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Bartjk » do 05 dec 2019, 14:21

Ritten op de lijnen 141 en 641 zijn altijd behoorlijk druk. Geleed is daar echt wel nodig. Zie vaak zat een prop volle van hool uit Kampen vertrekken naar Emmeloord toe.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7689
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » do 05 dec 2019, 15:29

Dan maar 4x/uur rijden op lijn 141, waarbij de helft doorrijdt naar Zwolle tijdens de spits.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
7 jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf, Neuss

flipje
Berichten: 1169
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor flipje » do 05 dec 2019, 15:47

Iets zegt me dat tzt er nog wel grotere bussen gaan komen.. (A)

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7689
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » do 05 dec 2019, 16:30

Ach, de 141 is niet anders dan de 109 in de ochtendspits stampvol komt dat ding aan in Apeldoorn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
7 jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf, Neuss

TLP
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor TLP » do 05 dec 2019, 22:35

Ik heb me wel vaker afgevraagd waarom men in landelijke gebieden nogal sterk vasthoudt aan frequenties van max. 2x/uur en de drukte compenseert met groot materieel en/of versterkingsritten. Beter zou in mijn optiek iets kleiner materieel zijn met hogere frequenties van minimaal 4x/uur in de (brede) spits, in mijn beleving zou dat een (veel) aantrekkelijker vervoersproduct creëren. Bovendien past kleiner materieel beter bij de relatief smalle wegen die relatief vaak worden aangedaan. Ik herinner me nog dat ik twee jaar terug op Emmeloord rond 15:00 een volle Van Hool op lijn 141 richting Urk heb zien vertrekken. Nu dacht ik altijd dat de 141 1x/uur reed, dan valt de 2x/uur op werkdagen overdag me nog mee. Maar dan nog: wat is er mis met de lijn over het gehele traject in de brede spitsen 4x/uur te laten rijden met 12-meterbussen?

dennistd
Berichten: 3548
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor dennistd » vr 06 dec 2019, 02:33

Je ziet het in Twente ook: alleen maar 12 meter bussen (op de Optares na dan). Normaal rijdt lijn 62 Denekamp-Enschede 2x per uur, maar in de ochtendspits vertrekken er tussen 6.56u en 7.55u maar liefst 7 bussen uit Denekamp. En ook vanuit Haaksbergen zit je op 5 bussen in een half uur richting Enschede.

Post
Berichten: 568
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Post » vr 06 dec 2019, 06:34

TLP schreef:Ik heb me wel vaker afgevraagd waarom men in landelijke gebieden nogal sterk vasthoudt aan frequenties van max. 2x/uur en de drukte compenseert met groot materieel en/of versterkingsritten. Beter zou in mijn optiek iets kleiner materieel zijn met hogere frequenties van minimaal 4x/uur in de (brede) spits, in mijn beleving zou dat een (veel) aantrekkelijker vervoersproduct creëren. Bovendien past kleiner materieel beter bij de relatief smalle wegen die relatief vaak worden aangedaan. Ik herinner me nog dat ik twee jaar terug op Emmeloord rond 15:00 een volle Van Hool op lijn 141 richting Urk heb zien vertrekken. Nu dacht ik altijd dat de 141 1x/uur reed, dan valt de 2x/uur op werkdagen overdag me nog mee. Maar dan nog: wat is er mis met de lijn over het gehele traject in de brede spitsen 4x/uur te laten rijden met 12-meterbussen?

De bus is niet de grootste kostenpost, dat is de chauffeur. Dus kleinere bussen zijn leuk, maar de chauffeur kost dan nog hetzelfde. En dan is een frequentie verhoging niet heel interessant.

DPDelft
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor DPDelft » vr 06 dec 2019, 07:11

Daarnaast is het in sommige gevallen specifiek druk op een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 1e lesuur om 8:30). Dan kun je als vervoerder wel ieder kwartier rijden maar de scholieren gaan allemaal met de bus die net voor 8:30 aankomt.

JordiBrabant
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor JordiBrabant » vr 06 dec 2019, 07:19

Of als je op de eens per halfuur rijdende trein uit Kampen wil aansluiten, heb je niets aan meer dan een halfuursdienst. Tenzij er natuurlijk het andere kwartier genoeg mensen niet verder dan Kampen willen reizen.
Laatst gewijzigd door JordiBrabant op vr 06 dec 2019, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

nvdw
Berichten: 2113
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor nvdw » vr 06 dec 2019, 09:19

Een versterkingsrit kun je natuurlijk ook veel flexibeler inzetten juist omdat hij niet expliciet in de dienstregeling staat. Bijvoorbeeld door alleen een deel van de rit te rijden (aanvang bij een halte halverwege), of door niet te rijden op bijvoorbeeld vrijdag of als het weer beter wordt, en er dus weer meer scholieren met de fiets gaan.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Bartjk » vr 06 dec 2019, 10:07

regenmaker schreef:Dan maar 4x/uur rijden op lijn 141, waarbij de helft doorrijdt naar Zwolle tijdens de spits.


Dat is nu dus al het geval. Lijn 641 rijdt door naar zwolle

gkw1969
Berichten: 506
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor gkw1969 » vr 06 dec 2019, 11:02

Post schreef:De bus is niet de grootste kostenpost, dat is de chauffeur. Dus kleinere bussen zijn leuk, maar de chauffeur kost dan nog hetzelfde. En dan is een frequentie verhoging niet heel interessant.

Nou, om nou voor een uurtje spitsdrukte een serie geledes aan te schaffen is wel wat overbodig. Die heb je de rest van de tijd niet nodig of ze staan stil. Terwijl een hogere frequentie in de spits resulteert in beter geschikt reservemateriaal in de daluren waardoor je het kilometrage van het hele wagenpark lager houdt, daardoor lagere onderhoudskosten.
Onder aan de streep is het verschil niet zo heel groot.

Daarnaast heeft de passagier liever een hogere frequentie dan een oncomfortabele lage vloer gelede bus.
Zeker als je nagaat dat aansluitingen niet meer vanzelfsprekend zijn is een hogere frequentie klantvriendelijker.
When you're tired of London, you're tired of life

CamilleKreemers
Berichten: 3035
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor CamilleKreemers » vr 06 dec 2019, 13:19

Keolis schaft dus een mix aan van 12m bussen. Ik hoop dat ze het volgende gaan doen:

Lijn 141 Urk - Kampen via Emmeloord
Lijn 241 Urk - Kampen via Nagele (spitsrichting?)
Lijn 641 Urk - Emmeloord - Zwolle (Deel van de ritten kan ook eventueel als 241 gaan rijden.

Op die manier biedt je voor Urk en Nagele een fors snellere rit aan.

Welke lijnen vallen onder het HOV van deze regio?
Ik dacht aan lijn 83 (Dedemsvaart - Zwolle), Lijn 200 (Elspeet - Zwolle), Lijnen Apeldoorm - Zwolle en Arnhem - Zwolle
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op vr 06 dec 2019, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7689
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » vr 06 dec 2019, 13:21

Ach, dat is toch pas over 4 jaar dat Keolis IJsselmond overneemt...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
7 jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf, Neuss

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2498
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor marvinkok » vr 06 dec 2019, 15:40

Ik zie al plaatjes links en rechts verschijnen, dus bij deze:

K9 12m Streek
Afbeelding
K9 13 'm HOV
Afbeelding
K7 8,8m Midi
Afbeelding
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3209
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Lijn 45 » vr 06 dec 2019, 16:00

ComfortRRReis wordt dus de merknaam van de HOV-lijnen?

sirvinniei
Berichten: 2387
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor sirvinniei » vr 06 dec 2019, 16:11

Jup, kwam eerder al naar voren. Uit m'n hoofd moeten die lijnen minimaal 2x per uur rijden en 4x per uur in de spits.

Wat me overigens wel nadelig lijkt voor de hov lijnen is dat de byd bussen maar 70 km/u kunnen. Voor snelweg lijnen lijkt me dat niet ideaal.
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7689
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » vr 06 dec 2019, 18:09

259 bussen zijn er besteld bij BYD, waarvan 206 de 12m variant zullen zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
7 jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf, Neuss

TLP
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor TLP » vr 06 dec 2019, 18:29

Het valt mij op dat de dakvormen van ieder bustype verschillend zijn. Betekent dit dat er dan ook verschillende laadsystemen komen?

Verder verrast het me dat de 12m-variant dubbelblads voordeuren heeft, waarbij de voordeuren op het schaalmodel ook nog eens breder lijken dan de achterdeuren.

Maxim
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Maxim » vr 06 dec 2019, 22:04

sirvinniei schreef:Wat me overigens wel nadelig lijkt voor de hov lijnen is dat de byd bussen maar 70 km/u kunnen. Voor snelweg lijnen lijkt me dat niet ideaal.


Althans, dat is wat de Nederlandse Wikipedia zegt :P

sirvinniei
Berichten: 2387
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor sirvinniei » vr 06 dec 2019, 22:23

Ik dacht dat Arriva dat ook zei toen ze op Schiermonnikoog gingen rijden. Maar ik denk dat jouw expertise betrouwbaarder is dan een nieuwsartikel dat ik niet meer terug kan vinden :P
edit: grappig, de engelse wikipedia zegt dat ze 96 km/u kunnen https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_K9

TLP schreef:Het valt mij op dat de dakvormen van ieder bustype verschillend zijn. Betekent dit dat er dan ook verschillende laadsystemen komen?

Verder verrast het me dat de 12m-variant dubbelblads voordeuren heeft, waarbij de voordeuren op het schaalmodel ook nog eens breder lijken dan de achterdeuren.

Lijkt me eerder met batterijcapaciteit te maken hebben. Vermoedelijk gaan de hov-lijnen grotere afstanden afleggen dan de streekbussen. Voor een kleiner wagenpark wil je overigens ook geen grote "laadreserve" willen hebben.

Dubbelbladsvoordeuren lijken me handig op de stads- streeklijnen, omdat die vaker moeten stoppen.
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Mdk » za 07 dec 2019, 08:43

Mooi is anders, maargoed :')
Ovpro concludeert dat dit niet de enige elektrische bussen zijn die geleverd gaan worden, gezien keolis heeft ingeschreven met meer dan 300 elektrische bussen. In de loop van de tijd zal er dus nog wel een vervolgorder worden geplaatst (hoewel ik niets iver een optie opgenomen in deze order heb gelezen), of e-bussen van een andere fabrikant worden aangekocht. Ik weet niet hoe het met de maximumsnelheid van andere merken zit, maar misschien gaan deze dan op de snelweglijnen rijden.
Bij twijfel altijd klagen


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten