Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6239
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door fogeltje »

[Off-topic]Dat is grotendeels in de Noordzee gekiepert, inclusief gasgranaten[/Off-topic]
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7648
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door VIRM »

Provincie trekt portemonnee voor aanpak oude spoorlijn Enschede-Gronau
Het verouderde spoor tussen Enschede en de Duitse grens wordt aangepakt, als het aan de provincie ligt. Ze wil één miljoen euro uittrekken voor een vooronderzoek dat ProRail gaat doen naar het kunnen elektrificeren van de verbinding. Tussen Enschede en Gronau rijden nu nog verouderde dieseltreinen; die moeten op termijn worden vervangen door snellere en schonere elektrische treinen.

Bron en meer: RTV Oost
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 420
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door ThatPCDude »

""oude"" spoorlijn van net iets meer dan 20 jaar oud :lol:
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
TreinenFreak
Berichten: 238
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door TreinenFreak »

Om dan in Gronau te moeten overstappen op een dieseltrein?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door marvinkok »

Ligt eraan waar je heen wil, Gronau-Munster komt ook onder de draad
gkw1969
Berichten: 1778
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door gkw1969 »

ThatPCDude schreef: za 27 apr 2024, 12:35 ""oude"" spoorlijn van net iets meer dan 20 jaar oud :lol:
De spoorlijn is wel wat ouder van 20 jaar, hij is 20 jaar geleden opnieuw in gebruik genomen voor personenvervoer. Voor 1983 reed er ook al een trein.
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5550
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door dennistd »

Maar de heropening van de lijn kwam eigenlijk neer op een complete nieuwbouw. Alleen het tracé was er al.
verfmeer
Berichten: 786
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door verfmeer »

Hopelijk leggen ze dan een 15kV bovenleiding aan. Tussen Enschede en Gronau ligt ook al Duitse beveiliging, dus met 15kV kan je dan met Duitse binnenlandse treinen naar Enschede rijden en ben je niet afhankelijk van een kleinere groep multicourante stellen.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 420
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door ThatPCDude »

dennistd schreef: za 27 apr 2024, 13:40 Maar de heropening van de lijn kwam eigenlijk neer op een complete nieuwbouw. Alleen het tracé was er al.
Precies dit. De YouTube video over de reactivering heb ik vaak genoeg gezien :)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door Bemined »

verfmeer schreef: za 27 apr 2024, 14:09 Hopelijk leggen ze dan een 15kV bovenleiding aan. Tussen Enschede en Gronau ligt ook al Duitse beveiliging, dus met 15kV kan je dan met Duitse binnenlandse treinen naar Enschede rijden en ben je niet afhankelijk van een kleinere groep multicourante stellen.
Men wil juist doorgaande treinen Zwolle - Münster, dus er zal een omschakelpunt naar 1500V moeten komen.
verfmeer
Berichten: 786
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door verfmeer »

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Het lijkt me dat je de spanningsluis ook tussen spoor 4a en 4b in Enschede zou kunnen leggen. Dan heb je in ieder geval nog de optie om in het geval van materieelproblemen Gronau-Enschede te blijven bedienen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door marvinkok »

En hoe ga je dan van 4a naar 4b komen en andersom? "Abgebügelt" binnen rollen? Nogal tricky zeker als je beetje langere trein hebt. Spanningsluis tussen Gronau en Glanerbrug is logischer dan.
JothamvW
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door JothamvW »

Is de oplossing niet gewoon het weer in gebruik nemen van spoor 5 en die aansluiten op de rest van het spoor van/naar Nederland?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13553
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door Wubbo »

Een spanningssluis vlakbij een punt waar je gepland stilstaat is sowieso vragen om problemen. De kans dat je er tot stilstand komt is relatief groot.
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door Bemined »

Ook op een plek waar je ongepland stil kan komen te staan is niet handig. Gepland zou je het nog zo kunnen regelen dat je vanuit Duitsland altijd op 4a binnenkomt en vanuit Nederland op 4b, dan zou je de spanningssluis altijd bij aankomst passeren en aankomen met neergelaten stroomafnemer werkt beter dan vertrekken. Maar dan is het wachten tot het een keer niet zoals gepland gaat en je vlak voor de sluis stil komt te staan. En aangezien het plan sowieso is om de treinen door te koppelen heb je alsnog multicourante stellen nodig en kan de sluis net zo goed ergens verderop komen te liggen op een plek waar geen seinen in de buurt van de sluis staan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10605
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door trolly »

Je kan de waslijn boven die perronsporen toch ook omschakelbaar maken? Dan is lost een paar problemen op (en krijg je er ongetwijfeld een paar andere voor terug).
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door marvinkok »

Precies dat is waarom men er vanaf wil. Zie Emmerich, Bentheim....
Nitein-Repart
Berichten: 3581
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Multicourant-treinstellen zijn nog altijd een stuk duurder dan monocourant-treinstellen en je moet voor binnenlandse treinverbindingen ook geen multicourant-treinstellen willen inzetten als dat niet nodig is. Voor Enschede-Gronau(-Münster) is electrificering met 15 kV AC dan ook de meest logische keuze inclusief het niet doorkoppelen van deze trein met de Sneltrein naar Zwolle. Voor de spoorlijnen in Overijssel, Gelderland en de Maaslijn is electrificering met 1,5 kV DC dan ook de meest logische keuze.

Voor Oldenzaal-Bad Bentheim is het dan wellicht wel logisch om een spanningssluis op de grens te bouwen en Bad Bentheim een volledig 15 kV AC-gebied te maken.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op zo 28 apr 2024, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13218
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door Z2N »

De spanningsluis in Bad Bentheim is vooralsnog nodig voor het goederenverkeer.

En multicourant materieel is niet meer zoveel duurder dan monocourant materieel, wat verklaart waarom DB 90 Baureihe 408-treinstellen heeft gekocht die allemaal Nederland in kunnen. Als het inzetten van multicourant materieel bovendien zorgt voor een betere verbinding kan het het al snel waard zijn om multicourant materieel in te zetten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Heel_Holland_Spot
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Volgens mij heeft de DB vooral 90 multicourante stellen gekocht, omdat het makkelijker is in de inzet, wat ze inderdaad niet zouden doen als het veel duurder was geweest.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen dit onderschrift en het volgende onderschrift. U kunt ook omlezen.
RTBS
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door RTBS »

Spanningschakelen kunnen ze voor Oldenzaal-Bad Bentheim beter op het station van Hengelo doen. De IC Berlijn staat er sowieso stil en het heeft het grote voordeel dat de RB61 geheel op Duitse wisselstroom kan rijden. Voor de bediening van Oldenzaal dient er dan wel een tweede Duitse trein tot aan Hengelo doorgetrokken worden om een half uurdienst te hebben. Die treinen zijn er echter genoeg vanuit Rheine en Bad Bentheim.

De ZHO kan dan in Hengelo eindigen, eventueel op een nieuw zakspoor aan de westkant waardoor deze naast de stoppers naar Enschede en Zwolle kan staan, scheelt de reizigers ook nog eens veel meters lopen/rennen.

Dus spoor 1 (goederen), 2 en 11 van Hengelo Duitse sporen maken. Een extra perron (spoor 4?) is ook erg wenselijk/noodzakelijk gezien de drukte. Bad Bentheim kan dan voor de ICB overgeslagen worden en dat is misschien nog wel de grootste winst.

Ik las onlangs in de media dat de verbinding Munster-Enschede (-Zwolle) een S-bahn Munsterland wordt vanaf 2027, namelijk de S4. Weet iemand er meer van?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13553
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door Wubbo »

Hengelo omschakelbaar maken is een recept voor ellende, gezien de interactie met de treinen van/naar Enschede die je onder Nederlandse spanning wil houden. Dat is vragen om problemen.
Gebruikersavatar
Fris44
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 19:19

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door Fris44 »

Voor de bediening van Oldenzaal dient er dan wel een tweede Duitse trein tot aan Hengelo doorgetrokken worden om een half uurdienst te hebben. Die treinen zijn er echter genoeg vanuit Rheine en Bad Bentheim.
Maar dan moet je wel eerst Eurobahn of Westfalenbahn zien over te halen om een trein vanuit Rheine een extra 50 kilometer te laten rijden, waar weer meer materieel en personeel voor nodig is. De enigste andere niet intercity in Bad Bentheim is de RB51 naar Neuenhaus, en dat zijn weer diesel LINTs, waar de provincie juist van af wil.

Ook lijkt het mij dat de provincie minder invloed heeft over de verbinding Hengelo-Oldenzaal, aangezien die lijnen niet onder de concessie vallen (lijkt mij), en ik weet niet of je dat wel wil als ik de verhalen over het Duitse spoor zo hoor en lees.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13218
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door Z2N »

Er zijn ook heel wat reizigers die over Hengelo heen reizen, die zadel je zo met een extra overstap op om eeen technische oplossing te creëren die feitelijk al bestaat aan de andere kant van de grens.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gydo
Berichten: 51
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Bericht door Gydo »

Ik zou de trein Munster - Enschede in Nederland koppelen aan de IC23 17900-serie naar Zwolle.
Laatst gewijzigd door Gydo op ma 29 apr 2024, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten