Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
dennistd
Berichten: 3180
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor dennistd » Ma 28 Jan 2019, 22:42

Op zich is dat nog niet eens zo erg nodig: je zit toch redelijk vast aan je kruisingen. En je krijgt al meer speling door sneller optrekken natuurlijk, en vergeet ook de maximale snelheid niet (baanvak is 130km/h, Lint gaat maar 120km/h).

SuperGhost
Berichten: 2830
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor SuperGhost » Ma 28 Jan 2019, 23:56

De overstap in Zutphen is natuurlijk vrij krap. En ik denk dat niet hoeven te stoppen bij Laren-Almen (= afremmen + opnieuw optrekken) meer tijd wint dan wel stoppen maar materiaal gebruiken dat 130 km/h kan rijden.

dennistd
Berichten: 3180
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor dennistd » Di 29 Jan 2019, 04:00

De overstap richting Arnhem is prima, andersom is het altijd maar afwachten of de 3600 op tijd is...

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2198
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor marvinkok » Di 29 Jan 2019, 12:16

SuperGhost schreef:De overstap in Zutphen is natuurlijk vrij krap. En ik denk dat niet hoeven te stoppen bij Laren-Almen (= afremmen + opnieuw optrekken) meer tijd wint dan wel stoppen maar materiaal gebruiken dat 130 km/h kan rijden.

Niet kruisen in Laren, dan wel direct doorrijden met 120 zonder terug te hoeven naar 60 scheelt ongeveer 2 a 3 minuten
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Timon91
Berichten: 613
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor Timon91 » Di 29 Jan 2019, 19:02

dennistd schreef:De overstap richting Arnhem is prima, andersom is het altijd maar afwachten of de 3600 op tijd is...


Hier een forens die van Hengelo naar Zutphen pendelt: vooral de overstap in Hengelo is echt bagger. Ik woon in Enschede, maar uit arren moede fiets ik elke dag naar Hengelo om die kutoverstap daar maar te vermijden. Qua tijd scheelt het bovendien maar weinig als je in Enschede-West woont. De stoptrein hoeft maar twee minuten vertraging te hebben om je aansluiting te missen. Ik zie het minstens twee keer per week dat we vanuit Zutphen om onduidelijke redenen +1½, +2 hebben bij aankomst in Hengelo, we voor de stoptrein Zwolle-Enschede langskruisen die nog aan het perron staat en we die vrolijk met z'n allen kunnen uitzwaaien op het moment dat iedereen kan beginnen met rennen. Wachten, ho maar. Nooit. Ik vraag me wel eens af of ze dat expres doen om de naam "Sprinter" eer aan te laten doen :') Nee bedankt, ik fiets dan wel.

Overigens is het wel komisch dat het abonnement "Blauwnet Vrij" niet in "Blauwnet" treinen geldt, met uitzondering van Oldenzaal-Hengelo-Zutphen v.v. :')
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2198
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor marvinkok » Di 29 Jan 2019, 20:26

Dat niet wachten kun je bij de provincie deponeren. De (1)7900 dient ook in Hengelo stipt te vertrekken... Daarbij is de kering in Enschede kort, dus werkt het al snel door in de kerende trein. Lang(er) keren lukt in Enschede niet, daar zijn te weinig sporen voor... Enige "voordeel" richting Enschede is dat er redelijk veel treinen en bussen die kant op gaan, maar dat moet maar net uitkomen natuurlijk... Enschede-West heeft dan ook weinig aan de Blauwnet-IC die vaak net voor (ri Zwolle) , dan wel na de stopper (ri Enschede) rijdt..
De 31200 heeft tussen Goor en Hengelo niet heel veel marge. Vertrekt de trein te laat uit Hengelo, krijgt de tegentrein zo +2 uit Goor en dat is zeker met spitsdrukte lastig eruit te rijden.
De machinisten zijn ook niet blij met die brakke aansluiting, maar de bal ligt oa bij de provincie.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1808
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor PHS » Di 29 Jan 2019, 22:26

Bij toeval was ik afgelopen maandag in Enschede. Hoewel ik niet goed bekend ben met de regio, viel het mij wel op hoe traag het traject tussen Hengelo en Enschede is. Volgens openrailwaymap.org is de baanvaksnelheid 125 km/u. Dat een ICM die snelheid niet haalt op dat korte traject verbaast mij niet, maar zou een moderne lichtgewicht trein als de FLIRT niet beter moeten kunnen dan een reistijd van 7 minuten? Of is die marge bewust ingebouwd om vertraging bij de kering te Enschede op te kunnen vangen?

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3945
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor Mikos » Di 29 Jan 2019, 23:03

PHS schreef:de baanvaksnelheid 125 km/u. Dat een ICM die snelheid niet haalt op dat korte traject verbaast mij niet,

Nou, mij wel als dat zo zou zijn. Waar haal je die aanname vandaan? Het is namelijk niet waar wat je zegt.

dennistd
Berichten: 3180
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor dennistd » Di 29 Jan 2019, 23:06

Je hebt natuurlijk ook nog te maken met de emplacementen van Enschede (60km/h) en Hengelo (40km/h). Dat kost ook de nodige tijd. Heel veel speling zit er in elk geval niet in.

Overigens zit ICM vanaf Enschede bij Kennispark op de 125km/h. Heel kort uitrollen en dan moet er ook alweer geremd worden: https://treinposities.nl/ritinfo/20190129/1714

Timon91
Berichten: 613
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor Timon91 » Wo 30 Jan 2019, 06:11

marvinkok schreef:Dat niet wachten kun je bij de provincie deponeren. De (1)7900 dient ook in Hengelo stipt te vertrekken... Daarbij is de kering in Enschede kort, dus werkt het al snel door in de kerende trein. Lang(er) keren lukt in Enschede niet, daar zijn te weinig sporen voor... Enige "voordeel" richting Enschede is dat er redelijk veel treinen en bussen die kant op gaan, maar dat moet maar net uitkomen natuurlijk... Enschede-West heeft dan ook weinig aan de Blauwnet-IC die vaak net voor (ri Zwolle) , dan wel na de stopper (ri Enschede) rijdt..
De 31200 heeft tussen Goor en Hengelo niet heel veel marge. Vertrekt de trein te laat uit Hengelo, krijgt de tegentrein zo +2 uit Goor en dat is zeker met spitsdrukte lastig eruit te rijden.
De machinisten zijn ook niet blij met die brakke aansluiting, maar de bal ligt oa bij de provincie.


Kan ik me voorstellen, maar ik hoop dat er nog een oplossing voor gevonden gaat worden. De stop in Hengelo Gezondheidspark die erbij is gekomen is natuurlijk ook niet goed voor de marge, want tussen Goor en Hengelo wordt er nu niets uitgereden, het pas allemaal maar net. In de spits is het geen heel groot probleem, maar daar buiten mag je gewoon een half uur wachten voor je volgende trein naar Kennispark. Of je moet inderdaad de bus pakken, al is dat op zondag met 1× per uur een bus ook maar een matig alternatief. Voor de dagelijkse reiziger is die overstap geen doen in ieder geval. Zeker in de richting Enschede-Zutphen niet, want als je die aansluiting in Hengelo mist (wat ook heel vaak gebeurt) moet je sowieso een half uur wachten.
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1808
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor PHS » Wo 30 Jan 2019, 08:20

Mikos schreef:
PHS schreef:de baanvaksnelheid 125 km/u. Dat een ICM die snelheid niet haalt op dat korte traject verbaast mij niet,

Nou, mij wel als dat zo zou zijn. Waar haal je die aanname vandaan? Het is namelijk niet waar wat je zegt.

Kennelijk was het dan toeval, want mijn telefoon gaf iets na Enschede Kennispark 110 km/u en vervolgens liet men uitrollen. Op de terugweg heb ik niet gekeken. Mijn punt is echter niet hoe de ICM presteert, maar hoe de FLIRT presteert ten opzichte van de ICM. Want op zo'n kort traject zou je daar gewoon een verschil moeten kunnen zien. Het sneller optrekken en afremmen is ook het idee achter lichtgewicht treinen volgens mij.

jelmerrr
Berichten: 987
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor jelmerrr » Wo 30 Jan 2019, 10:02

Het spoor is gewoon ontzettend langzaam waardoor je nog steeds niet snel op kunt trekken en af kunt remmen.

Jultar
Berichten: 250
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor Jultar » Wo 30 Jan 2019, 10:09

dennistd schreef:Op zich is dat nog niet eens zo erg nodig: je zit toch redelijk vast aan je kruisingen. En je krijgt al meer speling door sneller optrekken natuurlijk, en vergeet ook de maximale snelheid niet (baanvak is 130km/h, Lint gaat maar 120km/h).
Huh? De ZHO lintjes waren toch bij hun revisie direct geüpgraded naar 130? Of bleek dat toch niet goed te werken?

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2198
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor marvinkok » Wo 30 Jan 2019, 12:43

Nee hoor, dat staat op Wikipedia inderdaad, maar waar dat vandaan komt... Max is echt 120.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

edje
Berichten: 44
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 16:15

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Berichtdoor edje » Wo 30 Jan 2019, 20:12

PHS schreef:
Mikos schreef:
PHS schreef:de baanvaksnelheid 125 km/u. Dat een ICM die snelheid niet haalt op dat korte traject verbaast mij niet,

Nou, mij wel als dat zo zou zijn. Waar haal je die aanname vandaan? Het is namelijk niet waar wat je zegt.

Kennelijk was het dan toeval, want mijn telefoon gaf iets na Enschede Kennispark 110 km/u en vervolgens liet men uitrollen. Op de terugweg heb ik niet gekeken. Mijn punt is echter niet hoe de ICM presteert, maar hoe de FLIRT presteert ten opzichte van de ICM. Want op zo'n kort traject zou je daar gewoon een verschil moeten kunnen zien. Het sneller optrekken en afremmen is ook het idee achter lichtgewicht treinen volgens mij.

125km/h haal je ook met ICM met gemak.
Een solo flirt3 3 bakken, trek je heel snel naar de 125km/h.
Maar heb je een volle spitstrein of een voetbaltrein 7 bakken flirt, afgeladen vol, dan mag je blij zijn als je de 125km/h haalt.
Vaak zit je dan met je stroomafname van de bvl, aan het maximale .


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast