Pagina 2 van 5

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: ma 28 jan 2019, 22:42
door dennistd
Op zich is dat nog niet eens zo erg nodig: je zit toch redelijk vast aan je kruisingen. En je krijgt al meer speling door sneller optrekken natuurlijk, en vergeet ook de maximale snelheid niet (baanvak is 130km/h, Lint gaat maar 120km/h).

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: ma 28 jan 2019, 23:56
door SuperGhost
De overstap in Zutphen is natuurlijk vrij krap. En ik denk dat niet hoeven te stoppen bij Laren-Almen (= afremmen + opnieuw optrekken) meer tijd wint dan wel stoppen maar materiaal gebruiken dat 130 km/h kan rijden.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 29 jan 2019, 04:00
door dennistd
De overstap richting Arnhem is prima, andersom is het altijd maar afwachten of de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op tijd is...

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 29 jan 2019, 12:16
door marvinkok
SuperGhost schreef:De overstap in Zutphen is natuurlijk vrij krap. En ik denk dat niet hoeven te stoppen bij Laren-Almen (= afremmen + opnieuw optrekken) meer tijd wint dan wel stoppen maar materiaal gebruiken dat 130 km/h kan rijden.
Niet kruisen in Laren, dan wel direct doorrijden met 120 zonder terug te hoeven naar 60 scheelt ongeveer 2 a 3 minuten

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 29 jan 2019, 19:02
door Timon91
dennistd schreef:De overstap richting Arnhem is prima, andersom is het altijd maar afwachten of de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op tijd is...
Hier een forens die van Hengelo naar Zutphen pendelt: vooral de overstap in Hengelo is echt bagger. Ik woon in Enschede, maar uit arren moede fiets ik elke dag naar Hengelo om die kutoverstap daar maar te vermijden. Qua tijd scheelt het bovendien maar weinig als je in Enschede-West woont. De stoptrein hoeft maar twee minuten vertraging te hebben om je aansluiting te missen. Ik zie het minstens twee keer per week dat we vanuit Zutphen om onduidelijke redenen +1½, +2 hebben bij aankomst in Hengelo, we voor de stoptrein Zwolle-Enschede langskruisen die nog aan het perron staat en we die vrolijk met z'n allen kunnen uitzwaaien op het moment dat iedereen kan beginnen met rennen. Wachten, ho maar. Nooit. Ik vraag me wel eens af of ze dat expres doen om de naam "Sprinter" eer aan te laten doen :') Nee bedankt, ik fiets dan wel.

Overigens is het wel komisch dat het abonnement "Blauwnet Vrij" niet in "Blauwnet" treinen geldt, met uitzondering van Oldenzaal-Hengelo-Zutphen v.v. :')

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 29 jan 2019, 20:26
door marvinkok
Dat niet wachten kun je bij de provincie deponeren. De (1)7900 dient ook in Hengelo stipt te vertrekken... Daarbij is de kering in Enschede kort, dus werkt het al snel door in de kerende trein. Lang(er) keren lukt in Enschede niet, daar zijn te weinig sporen voor... Enige "voordeel" richting Enschede is dat er redelijk veel treinen en bussen die kant op gaan, maar dat moet maar net uitkomen natuurlijk... Enschede-West heeft dan ook weinig aan de Blauwnet-IC die vaak net voor (ri Zwolle) , dan wel na de stopper (ri Enschede) rijdt..
De 31200 heeft tussen Goor en Hengelo niet heel veel marge. Vertrekt de trein te laat uit Hengelo, krijgt de tegentrein zo +2 uit Goor en dat is zeker met spitsdrukte lastig eruit te rijden.
De machinisten zijn ook niet blij met die brakke aansluiting, maar de bal ligt oa bij de provincie.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 29 jan 2019, 22:26
door PHS
Bij toeval was ik afgelopen maandag in Enschede. Hoewel ik niet goed bekend ben met de regio, viel het mij wel op hoe traag het traject tussen Hengelo en Enschede is. Volgens openrailwaymap.org is de baanvaksnelheid 125 km/u. Dat een ICM die snelheid niet haalt op dat korte traject verbaast mij niet, maar zou een moderne lichtgewicht trein als de FLIRT niet beter moeten kunnen dan een reistijd van 7 minuten? Of is die marge bewust ingebouwd om vertraging bij de kering te Enschede op te kunnen vangen?

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 29 jan 2019, 23:03
door Mikos
PHS schreef:de baanvaksnelheid 125 km/u. Dat een ICM die snelheid niet haalt op dat korte traject verbaast mij niet,
Nou, mij wel als dat zo zou zijn. Waar haal je die aanname vandaan? Het is namelijk niet waar wat je zegt.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 29 jan 2019, 23:06
door dennistd
Je hebt natuurlijk ook nog te maken met de emplacementen van Enschede (60km/h) en Hengelo (40km/h). Dat kost ook de nodige tijd. Heel veel speling zit er in elk geval niet in.

Overigens zit ICM vanaf Enschede bij Kennispark op de 125km/h. Heel kort uitrollen en dan moet er ook alweer geremd worden: https://treinposities.nl/ritinfo/20190129/1714

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 06:11
door Timon91
marvinkok schreef:Dat niet wachten kun je bij de provincie deponeren. De (1)7900 dient ook in Hengelo stipt te vertrekken... Daarbij is de kering in Enschede kort, dus werkt het al snel door in de kerende trein. Lang(er) keren lukt in Enschede niet, daar zijn te weinig sporen voor... Enige "voordeel" richting Enschede is dat er redelijk veel treinen en bussen die kant op gaan, maar dat moet maar net uitkomen natuurlijk... Enschede-West heeft dan ook weinig aan de Blauwnet-IC die vaak net voor (ri Zwolle) , dan wel na de stopper (ri Enschede) rijdt..
De 31200 heeft tussen Goor en Hengelo niet heel veel marge. Vertrekt de trein te laat uit Hengelo, krijgt de tegentrein zo +2 uit Goor en dat is zeker met spitsdrukte lastig eruit te rijden.
De machinisten zijn ook niet blij met die brakke aansluiting, maar de bal ligt oa bij de provincie.
Kan ik me voorstellen, maar ik hoop dat er nog een oplossing voor gevonden gaat worden. De stop in Hengelo Gezondheidspark die erbij is gekomen is natuurlijk ook niet goed voor de marge, want tussen Goor en Hengelo wordt er nu niets uitgereden, het pas allemaal maar net. In de spits is het geen heel groot probleem, maar daar buiten mag je gewoon een half uur wachten voor je volgende trein naar Kennispark. Of je moet inderdaad de bus pakken, al is dat op zondag met 1× per uur een bus ook maar een matig alternatief. Voor de dagelijkse reiziger is die overstap geen doen in ieder geval. Zeker in de richting Enschede-Zutphen niet, want als je die aansluiting in Hengelo mist (wat ook heel vaak gebeurt) moet je sowieso een half uur wachten.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 08:20
door PHS
Mikos schreef:
PHS schreef:de baanvaksnelheid 125 km/u. Dat een ICM die snelheid niet haalt op dat korte traject verbaast mij niet,
Nou, mij wel als dat zo zou zijn. Waar haal je die aanname vandaan? Het is namelijk niet waar wat je zegt.
Kennelijk was het dan toeval, want mijn telefoon gaf iets na Enschede Kennispark 110 km/u en vervolgens liet men uitrollen. Op de terugweg heb ik niet gekeken. Mijn punt is echter niet hoe de ICM presteert, maar hoe de FLIRT presteert ten opzichte van de ICM. Want op zo'n kort traject zou je daar gewoon een verschil moeten kunnen zien. Het sneller optrekken en afremmen is ook het idee achter lichtgewicht treinen volgens mij.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 10:02
door jelmerrr
Het spoor is gewoon ontzettend langzaam waardoor je nog steeds niet snel op kunt trekken en af kunt remmen.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 10:09
door Jultar
dennistd schreef:Op zich is dat nog niet eens zo erg nodig: je zit toch redelijk vast aan je kruisingen. En je krijgt al meer speling door sneller optrekken natuurlijk, en vergeet ook de maximale snelheid niet (baanvak is 130km/h, Lint gaat maar 120km/h).
Huh? De ZHO lintjes waren toch bij hun revisie direct geüpgraded naar 130? Of bleek dat toch niet goed te werken?

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 12:43
door marvinkok
Nee hoor, dat staat op Wikipedia inderdaad, maar waar dat vandaan komt... Max is echt 120.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 20:12
door edje
PHS schreef:
Mikos schreef:
PHS schreef:de baanvaksnelheid 125 km/u. Dat een ICM die snelheid niet haalt op dat korte traject verbaast mij niet,
Nou, mij wel als dat zo zou zijn. Waar haal je die aanname vandaan? Het is namelijk niet waar wat je zegt.
Kennelijk was het dan toeval, want mijn telefoon gaf iets na Enschede Kennispark 110 km/u en vervolgens liet men uitrollen. Op de terugweg heb ik niet gekeken. Mijn punt is echter niet hoe de ICM presteert, maar hoe de FLIRT presteert ten opzichte van de ICM. Want op zo'n kort traject zou je daar gewoon een verschil moeten kunnen zien. Het sneller optrekken en afremmen is ook het idee achter lichtgewicht treinen volgens mij.
125km/h haal je ook met ICM met gemak.
Een solo flirt3 3 bakken, trek je heel snel naar de 125km/h.
Maar heb je een volle spitstrein of een voetbaltrein 7 bakken flirt, afgeladen vol, dan mag je blij zijn als je de 125km/h haalt.
Vaak zit je dan met je stroomafname van de bvl, aan het maximale .

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 18:54
door tjoektjoek
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -nederland
In Overijssel wordt het spoor tussen Enschede en Münster geëlektrificeerd. Dat is een belangrijke stap voor het waarborgen van een internationale verbinding tussen Zwolle en Münster. En daarmee op weg naar betere spoorverbindingen tussen Nederland en Duitsland. Het Rijk investeert € 30 miljoen.
Wordt deze lijn dan tot de grens 1,5 kV?

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 20:15
door Rikkel
Ik verwacht 15kV wisselspanning aangezien er ook pzb ligt tot Enschede

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 21:07
door DDietzen
Aangezien de bedoeling een doorgaande trein Zwolle-Münster lijkt te zijn, verwacht ik in dit geval wel dat er een spanningssluis rond de grens komt. Een spanningssluis in een station heeft namelijk zo z'n logistieke beperkingen (verplicht uitrollen of heel hard moeten optrekken, halteren zal niet mogelijk zijn in de sluis dus zijn tientallen meters perron onbruikbaar, enz.) en aan een omschakelbare bovenleiding zie ik ze niet meer beginnen, aangezien die juist links en rechts worden opgeruimd.

Daarnaast meen ik me te herinneren dat specifiek 15kV wisselspanning nogal lastig zou zijn om te implementeren in Nederland. Vandaar ook dat er 25kV is aangelegd tussen Zevenaar en Elten toen de omschakelbare bovenleiding in Emmerich verdween, terwijl het voor de treindienst richting Arnhem juist een spanningswissel (en überhaupt de noodzaak tot inbouw van een 25kV-installatie voor dat ministukje) had gescheeld als er 15kV tot de aftakking van de Betuweroute bij Zevenaar had gelegen.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 21:15
door Daniel
15 kV tot Zevenaar had voor goederentreinen een spanningssluis op de helling vanuit een tunnel opgeleverd, vooral dat lijkt me niet zo'n handige combi met zware treinen.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: do 17 nov 2022, 10:38
door ThatPCDude
DDietzen schreef: ma 14 nov 2022, 21:07 Aangezien de bedoeling een doorgaande trein Zwolle-Münster lijkt te zijn, verwacht ik in dit geval wel dat er een spanningssluis rond de grens komt. Een spanningssluis in een station heeft namelijk zo z'n logistieke beperkingen (verplicht uitrollen of heel hard moeten optrekken, halteren zal niet mogelijk zijn in de sluis dus zijn tientallen meters perron onbruikbaar, enz.) en aan een omschakelbare bovenleiding zie ik ze niet meer beginnen, aangezien die juist links en rechts worden opgeruimd.

Daarnaast meen ik me te herinneren dat specifiek 15kV wisselspanning nogal lastig zou zijn om te implementeren in Nederland. Vandaar ook dat er 25kV is aangelegd tussen Zevenaar en Elten toen de omschakelbare bovenleiding in Emmerich verdween, terwijl het voor de treindienst richting Arnhem juist een spanningswissel (en überhaupt de noodzaak tot inbouw van een 25kV-installatie voor dat ministukje) had gescheeld als er 15kV tot de aftakking van de Betuweroute bij Zevenaar had gelegen.
Is het dan mogelijk om het dubbele kopspoor in Es weer tot een doorlopende verbinding om te bouwen? (Denk ook aan beveiligingssystemen e.d.)

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: do 17 nov 2022, 11:22
door dennistd
Tuurlijk, gewoon een isolerende las ertussen.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: do 29 jun 2023, 12:04
door reisthijs
De provincie lijkt er eindelijk uit te zijn: geen batterijtreinen maar gewoon alles elektrificeren.
Een trein die rijdt op batterijen, waardoor er geen dure bovenleiding aangelegd hoeft te worden. De provincie was begin vorig jaar laaiend enthousiast over testritten met een batterijtrein in Overijssel. Maar na onderzoek komt de provincie daar toch weer op terug: zij wil de trajecten tussen Almelo en Mariënberg en Oldenzaal en Zutphen gaan elektrificeren. Dat is namelijk goedkoper.
Batterijtrein op zijspoor: provincie wil twee Overijsselse spoorlijnen elektrificeren

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: do 29 jun 2023, 12:40
door Hainje
Nu de noordelijke provincies nog deze ommezwaai laten maken en we zijn een eind.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: do 29 jun 2023, 12:45
door Suus
Wel, Friesland is daar volgens mij al uit. Het is Groningen waar nog in het waterstofsprookje wordt geloofd.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: do 29 jun 2023, 15:16
door MaartenD
Met het Maaslijndebacle vraag ik me af hoe snel dit werkelijkheid kan worden. Concessie Achterhoek-Rivierenland loopt over 2 jaar af, concessie Vechtdallijnen over 4. Ik zie beide data niet serieus als ingebruikname van elektrificatie dus komt sowieso de vraag wat je voor de 15 jaar die daarop volgen moet doen: doorrijden met het bestaande materieel of nieuw materieel aanschaffen, diesel of accu.
De GTW's kunnen nog wel naar de volgende concessie over maar de LINTen zijn dan al 25 jaar oud. Daar zijn een paar accustellen wel handig voor, ook omdat Almelo - Hardenberg een stuk onder de draad rijdt.