Pagina 1 van 1

Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: do 07 feb 2019, 12:26
door Michael
Een nieuwe concessie dus ook een nieuw topic.

De concessie voor de Airport Shuttle is gegund aan Arriva:

Arriva gaat Airport Shuttle Lelystad exploiteren

Vervoersbedrijf Arriva krijgt van de provincie Flevoland een concessie om tien jaar lang de Airport Shuttle in Lelystad te exploiteren. De shuttlebus moet vanaf 1 april volgend jaar reizigers gaan vervoeren tussen station Lelystad en de nieuwe terminal van de luchthaven.

Lees verder op: https://www.ad.nl/lelystad/arriva-gaat- ... ~a6c68ac7/

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: do 07 feb 2019, 12:29
door Frank93
Arriva was ook de enige inschrijver lees ik. Maar is het ook niet gewoon logisch om deze lijn aan de vervoerder te geven die ook al het stadsvervoer verzorgd?

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: do 07 feb 2019, 12:29
door dennistd
De vervoerder voorziet volgens de provincie in een goede regeling bij vertraging van vliegtuigen en zal busreizigers compensatie bieden als ze hun aansluiting missen.

Compensatie als in: 'je krijgt de hele vlucht inclusief aanhangende vakantie van ons vergoed' of toch 'je krijgt het geld van je buskaartje terug'? Dat scheelt nog wel even namelijk :')

Frank93 schreef:Arriva was ook de enige inschrijver lees ik. Maar is het ook niet gewoon logisch om deze lijn aan de vervoerder te geven die ook al het stadsvervoer verzorgd?

Het is een 10-jarige concessie vanaf april 2020. In september 2021 gaat het stadsvervoer Lelystad naar de concessie IJssel-Vecht.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: do 07 feb 2019, 12:38
door Frank93
Hadden ze dan niet beter deze lijn bij IJssel-Vecht kunnen voegen als deze van start gaat?

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: do 07 feb 2019, 13:01
door Suus
Wow. Eerst monsterconcessies maken en dan opeens losse lijnen aanbesteden. Wat een zwalkend beleid dit.

Ben overigens wel benieuwd wat er gebeurt als het vliegveld toch nog later of niet open gaat.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: do 07 feb 2019, 13:36
door Mdk
De luchthaven zou in april volgend jaar open moeten gaan voor vakantievluchten maar het is nog onzeker of dat ook gebeurt. Het afwijzen van een regeling voor verdeling van vliegverkeer tussen Schiphol en Lelystad door de EU en bezwaarprocedures tegen een wijziging van het Luchthavenbesluit kunnen leiden tot uitstel. Mocht dat gebeuren dan neemt provincie Flevoland de eerste drie jaren de vaste kosten van de bussen op zich.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: do 07 feb 2019, 15:52
door sirvinniei
Had lijn 7 niet gewoon wat extra (directe?) ritten kunnen krijgen. Nu heb je 2 concessies die allebei precies hetzelfde traject afleggen.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: do 07 feb 2019, 21:53
door Abus
De provincie Flevoland wil blijkbaar niet dat de gemeente Lelystad dit zou regelen. Anders was het inderdaad het meest logische geweest om lijn 7 tot september 2021 extra ritten te geven. Het gaat in 2020 en 2021 nog niet echt om veel luchthavenreizigers. Vanaf sept 2021 had de Airport shuttle dan deel uit kunnen maken van IJssel-Vecht.

Het is een vreemd verhaal: Lelystad raakt zijn bevoegdheid kwijt omdat de provincie een megaconcessie wil, met als argument dat kleine concessies geen toekomst hebben. En vervolgens besteedt de provincie zelf de kleinste concessie van Nederland aan. De provincie Flevoland raakt haar geloofwaardigheid zo snel kwijt.
Saillant detail is dat de gedeputeerde tot vorig voorjaar wethouder van de gemeente Lelystad was.

Overigens loopt lijn 148 (IJsselmond) ook nog over vrijwel hetzelfde traject. Dat is dus concessie nummer drie.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: ma 04 mar 2019, 16:31
door Frank93

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: ma 04 mar 2019, 20:59
door Abus
Ook een filmpje op Omroep Flevoland over deze demonstratierit:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/168730/eerste-rit-airport-express-in-lelystad

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: ma 04 mar 2019, 22:42
door sirvinniei
Abus schreef:De provincie Flevoland wil blijkbaar niet dat de gemeente Lelystad dit zou regelen. Anders was het inderdaad het meest logische geweest om lijn 7 tot september 2021 extra ritten te geven. Het gaat in 2020 en 2021 nog niet echt om veel luchthavenreizigers. Vanaf sept 2021 had de Airport shuttle dan deel uit kunnen maken van IJssel-Vecht.

Het is een vreemd verhaal: Lelystad raakt zijn bevoegdheid kwijt omdat de provincie een megaconcessie wil, met als argument dat kleine concessies geen toekomst hebben. En vervolgens besteedt de provincie zelf de kleinste concessie van Nederland aan. De provincie Flevoland raakt haar geloofwaardigheid zo snel kwijt.
Saillant detail is dat de gedeputeerde tot vorig voorjaar wethouder van de gemeente Lelystad was.

Overigens loopt lijn 148 (IJsselmond) ook nog over vrijwel hetzelfde traject. Dat is dus concessie nummer drie.

En dus als Arriva IJssel Vecht niet wint, kan ze helemaal kapotbeconcurreerd worden op het traject naar het vliegveld.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: di 05 mar 2019, 01:31
door Z2N
In theorie: ja. In de praktijk zal dat wel meevallen, Arriva rijdt vaker, is sneller en stopt bij de voordeur. Dus zolang zij niet ineens abnormaal veel vragen, zal de concurrentie wel meevallen.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: di 05 mar 2019, 11:50
door sirvinniei
Als je ritten een minuut eerder laat vertrekken dan de airportshuttle zullen reisplanners deze ritten aangeven in plaats van de airport shuttle. De provinciale vervoerder kan daarnaast alleen bussen laten rijden als er (drukke) vluchten vliegen.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: di 05 mar 2019, 12:51
door trolly
Dat kan vast allemaal, maar erg plausibel klinkt het niet. Die toekomstige uitbater van IJssel Vecht wil vast nog wel eens ergens anders aan de bak komen, dus die zal zich toch even achter zijn oren krabben. Daarnaast kan de provincie nog de nodige restricties aan die vervoerder opleggen m.b.t. halteren in de omgeving van de luchthaven.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: di 05 mar 2019, 13:21
door dnmw2705
Gok dat Arriva het uitbesteed aan de nieuwe concessiehouder tzt.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: di 05 mar 2019, 14:15
door Frank93
Zo doen ze dat op dit moment ook op Schiphol toch? Volgens mij heeft Arriva daar een lijn rijden voor personeel daar maar is uitbesteed aan TCR.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: di 05 mar 2019, 15:07
door Lijn 45
Die lijn is alweer opgeheven, maar was wel aan TCR uitbesteed.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 22:29
door Abus
trolly schreef:Dat kan vast allemaal, maar erg plausibel klinkt het niet. Die toekomstige uitbater van IJssel Vecht wil vast nog wel eens ergens anders aan de bak komen, dus die zal zich toch even achter zijn oren krabben. Daarnaast kan de provincie nog de nodige restricties aan die vervoerder opleggen m.b.t. halteren in de omgeving van de luchthaven.


IJssel-Vecht staat al op de markt. Je kunt die spelregels dan ook niet in ene later aanpassen. Bovendien zijn de haltes ook van andere wegbeheerders, zoals de gemeente.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: di 11 feb 2020, 22:30
door Milco
Weet iemand hoe het hiermee staat en of er daadwerkelijk een concessie gaat starten over ruim 1,5 maand of dat het toch een soort van 1 aprilgrap is?

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: di 11 feb 2020, 22:34
door regenmaker
Nou zolang Lelystad Airport niet open is dan lijkt me dat dat ding niet gaat rijden...

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 09:37
door Michael
De Shuttle gaat pas rijden zodra Lelystad Airport open gaat.

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 11:41
door en-es
Voorlopig niet dus :mrgreen:

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 11:57
door Abus
Ingebruikname van het vliegveld voor 'groothandelsverkeer' was al uitgesteld naar 1 november. Of dat lukt, hangt ervanaf of er tijdig een paar veeboerderijen uitgekocht kunnen worden ivm de stikstof. De vogelgriep kan daarbij wel gaan helpen... In Biddinghuizen, op de Veluwe en op het Kampereiland barst het van die vogelschuren. Veel van die boeren zijn het inmiddels ook wel zat.
Compensatie van stikstof is al eerder door opkopen pluimveebedrijven is al eerder toegepast:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/175241/truc-helpt-windplan-groen-aan-stikstofvergunning