Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Durashift
Berichten: 5650
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Durashift »

Denk dat een doorgaande IC qua geluid/veiligheid / milieu nog wel z'n haken en ogen kent wanneer deze door Kesteren moet 'razen'.

Busbaan op de nieuwe Nederrijn brug is niet voorzien, d8 ik.
waldo79
Berichten: 7639
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door waldo79 »

Zo'n flutidee, wat uit zijn verband is gerukt wordt hier nog becommentarieerd alsof er daadwerkelijk een busbaan komt in plaats van railvervoer _O- Neem het niet te serieus.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door ZO6176 »

Vinny schreef:
Tot slot is het misschien een idee om de IC van Nijmegen via Tiel naar Utrecht te laten lopen. De IC uit Den Helder eindigt dan in Arnhem. Tiel krijgt een veel snellere verbinding met Utrecht. Om de relatie Tiel - Geldermalsen te handhaven kan de trein uit Arnhem door getrokken worden. Ook hier zijn flinke kosten meegemoeid zoals electrificatie, opknappen Vork richting Nijmegen en uitbreiding Geldermalsen maar denk dat de voordelen hier beter zijn dan met een bus.
De tijdwinst zal wel tegenvallen, zeker als tussen Geldermalsen en Nijmegen op alle tussengelegen stations gestopt wordt.

IC vanuit Nijmegen stopt alleen in tiel
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Wubbo »

Frank schreef:Toen de NS ooit 's avonds een bus reed in plaats van een trein was dat volgens mij ook niet een denderend succes.
Daar zat geen hond in inderdaad. Reed met een Interlinerbus via de A15, stopte alleen in Elst, Zetten-Andelst en op een carpoolplaats voor de overstap op het busje naar de andere dorpen, maar was alsnog langzamer dan de trein.
en-es
Berichten: 4463
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door en-es »

Het idee om een spoorlijn om te bouwen in een busbaan is sowieso een onzalig plan.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Statler Rail »

Wel grappig dat deze discussie weer opkomt. Eind jaren '80 / begin jaren '90 was het ook de gedachte dat de Betuwelijn gesloten zou worden voor reizigersvervoer. De spoorlijn zou dan exclusief gebruikt kunnen worden voor goederenvervoer vanuit de Rotterdamse haven naar Duitsland. Gaandeweg werd het project steeds groter, van het oplappen van een enkelsporig lijntje dat toch gesloten zou worden naar een 25 kV / ERTMS dedicated goederen spoorlijn van 4,7 miljard euro.

Mij lijkt het persoonlijk kapitaalvernietiging om een spoorlijn te asfalteren. Sowieso ben je wel enkele tientallen miljoenen kwijt om dat goed te doen en te zorgen voor een goede aansluiting op bestaande infrastructuur. Voor dat geld kan je ook het exploitatietekort voor nog heel veel jaren dekken.

De oplossing zal eerder zitten in goedkopere exploitatie. Je zou er aan kunnen denken om de spoorlijn aan te wijzen als "lokaal spoor", zodat de provincie ook zelf het infrabeheer kan gaan doen c.q. kan aanbesteden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Meltrain »

Áls er al een spoorlijn wordt omgebouwd tot busbaan, zal het wel alleen Tiel - Elst zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de spoorlijn Tiel - Geldermalsen zal worden opgeheven.

Voor de bediening van Valburg lijkt het me een goed idee als daar een station geopend wordt.
regenmaker schreef:Daarnaast vergeten veel mensen dat het abonnement/tarief technisch ook veel gunstiger is, wat het voor dagjes mensen naar het centrum van Arnhem of Nijmegen aantrekkelijker maakt.
Dat heeft er niks mee te maken of het een trein of bus is, want met goede afspraken is dit prima op te lossen.
Andersom kun je ook zeggen dat élk station in Nederland (behalve Eemshaven en Utrecht Maliebaan) dagelijks minstens 1x/uur bediend worden. De vraag is of dat ook zo blijft als er bussen gaan rijden.
Z2N schreef:Zonder veel vlieg- en kunstwerk: niet. (Screencap van Google Maps, blauwe lijn is de oude route, ook zichtbaar zonder lijn)
Afbeelding
Volgens mij zou het zo moeten lukken:
Afbeelding

Overigens ben ik niet per se tegen het asfalteren van een spoorlijn: bij het Kamperlijntje was het een prima idee geweest.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7639
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door waldo79 »

Omzetten in busvervoer betekent een vergroting van de reistijd. Je kunt door Hemmen te sluiten een stop in Valburg met de bestaande trein creëren.

Kansloos gebrabbel van die wethouder van Overbetuwe :)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10581
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door trolly »

Ik hoop van harte dat je gelijk hebt, maar dit soort inzichten bij politici hebben al teveel railverbindingen de kop gekost.
Statler Rail schreef:De oplossing zal eerder zitten in goedkopere exploitatie. Je zou er aan kunnen denken om de spoorlijn aan te wijzen als "lokaal spoor", zodat de provincie ook zelf het infrabeheer kan gaan doen c.q. kan aanbesteden.
Voordat er een oplossing komt, is het misschien interessant om te kijken of er überhaupt een probleem is. Als het infrabeheer in handen van de provincie komt zal er waarschijnlijk al spoedig sprake zijn van "lokaal asfalt".
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7639
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door waldo79 »

Sowieso gaat een wethouder niet over openbaar vervoer wat door de provincie is aanbesteed. Daarnaast spreekt de man voor zijn beurt omdat hij zelf geen openbaar vervoer in zijn portefeuille heeft (zie openingspost).

Daarnaast heeft Gelderland enkele jaren geleden zelf gekozen om de treinverbinding voort te zetten. Daar komt die verhoogde frequentie vandaan (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Suus »

Alleen al het feit dat Gelderland dit wil onderzoeken doet bij mij al de nekharen rijzen. De politiek in Gelderland heeft het echt niet zo op met OV, dat kan in de aanstaande campagne echt nog wel een punt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Z2N »

Dan moet men wel een dezer dagen gaan beginnen, die verkiezingen zijn in 31 dagen... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef:Alleen al het feit dat Gelderland dit wil onderzoeken doet bij mij al de nekharen rijzen. De politiek in Gelderland heeft het echt niet zo op met OV, dat kan in de aanstaande campagne echt nog wel een punt worden.
Niet op met het OV? Ken jij andere provincies waar elk (fatsoenlijk) dorp 7 dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat minimaal elk uur vervoer heeft tegen OV tarief?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Hainje »

Zuid-Holland.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Suus »

Zuid-Holland?

En wat is fatsoenlijk? Want in plaatsen als Pannerden of Lobith-Tolkamer kan je op zondag niet komen met het OV.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Daniel »

Zuid-Holland heeft in de Alblasserwaard toch echt niet in elk dorp vervoer tegen OV tarief tot 's avonds laat, de bestelBuzz is een stuk duurder.

Provincie Utrecht komt er al dichter hij, daar zijn hooguit de dorpjes die alleen een buurtbus hebben 's avonds laat niet meer per OV te bereiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:En wat is fatsoenlijk? Want in plaatsen als Pannerden of Lobith-Tolkamer kan je op zondag niet komen met het OV.
Dat is al zo sinds omstreeks 1994.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Suus »

Breng Flex, bijvoorbeeld vanaf station Zevenaar, zou ideaal zijn om toch betaalbaar in die dorpen te kunnen komen in het weekend. Grootste vooruitgang in 25 jaar *O*

Ook ideaal voor de dorpen langs de spoorlijn in de Betuwe vanaf de stations langs de Betuwelijn, om maar even terug te keren naar het eigenlijke onderwerp :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door PHS »

Alleen gaat de invoering van zo'n flexnet waarschijnlijk wel ten koste van de dorpen die nu nog wel een vaste busverbinding hebben (op zondag), die flexbusjes gaan dan natuurlijk niet alleen in de busloze dorpen rijden. Sowieso moeten de DRU's ergens vandaan worden gehaald. Onder de streep weet ik niet of je dan nog zo veel vooruitgang hebt.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Abus »

Misschien komt de optie van een spoorbus ook wel weer in beeld, afhankelijk van het adviesbureau dat het onderzoek gaat doen:
https://www.trouw.nl/home/spoorbus-kan- ... ~ac12ceeb/
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ne ... ~a7c546d4/
https://youtu.be/iKW_-Tcqvow
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Z2N »

Ik weet vrij zeker dat dat niet gaat gebeuren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door isadora »

In Groningen hebben ze nog wel een kabelbaantje voor een prikkie in de schuur liggen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door SuperGhost »

Zo'n ombouw kost vele miljoenen, laat men zich liever concentreren op het verbeteren van deze lijn in plaats van hem te slopen, enkele ideeën:

Infrastructuur
- Elektrificatie Elst - Tiel
- Verhoging baanvaksnelheid van 100 naar 130 of 140 (evt. de bocht bij Elst meer verkanten zodat je daar ook sneller kan)
- Nieuw station bij Valburg
- Sluiten station Hemmen-Dodewaard (evt. Opheusden dan hernoemen tot Opheusden-Dodewaard).
- Verplaatsen station Kesteren naar de Hoofdstraat (meer centrale ligging + beter bereikbaar vanuit Ochten)
- Verbeteren wachtcomfort op de stations (incl. bijbehorende bushaltes)

Dienstregeling
- Alle treinen door laten rijden van/naar Arnhem Centraal
- Stoppen op Arnhem Zuid
- Doorkoppelen aan de Merwedelingelijn tot een treindienst Arnhem Centraal - Geldermalsen - Dordrecht (geeft voor de Betuwse stations een overstap minder ri. Rotterdam en 's-Hertogenbosch en voor Tiel ook extra reismogelijkheden naar Utrecht)
10) Betere verknoping tussen (buurt)bus en trein + parallelle (buurt)busverbindingen zo veel mogelijk voorkomen (denk o.a. aan de buurtbus tussen Kesteren en Opheusden, Dodewaard en Andelst en de bussen tussen Zetten en Elst en tussen Ochten en Tiel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Suus »

Ik zou de treindienst niet verknopen aan Dordrecht - Geldermalsen, maar aan de bestaande sprinter van/naar Utrecht. Dat trekt sowieso meer reizigers dan Dordrecht of Gorinchem. Geen overstap meer in Tiel of Geldermalsen voor wie dan ook en een interessantere bestemming dan Dordrecht of Gorinchem. Ik denk dat de dienst dan zelfs nog levensvatbaar is als deze aan de andere kant wordt ingekort tot Elst.

Ja, daarvoor moet je elektrificeren maar uit onderzoek zal blijken dat dat goedkoper is dan waterstoftreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door SuperGhost »

Een sprinter Arnhem Centraal - Tiel - Utrecht Centraal (- Woerden) zou inderdaad nog beter zijn.

Alleen zie ik het rijk of NS eerder toestemming geven voor concurrentie op Tiel-Geldermalsen dan dat de dienst Utrecht-Tiel uit het HRN wordt gehaald (en naar Gelderland gaat) of dat Tiel-Elst weer bij het HRN wordt gevoegd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten