Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Aking »

ELST - De spoorlijn Geldermalsen- Tiel- Elst maakt mogelijk plaats voor een busbaan voor hoogwaardig openbaar vervoer. De provincie Gelderland voert onderzoek uit naar de toekomstbestendigheid van deze spoorlijn en het ombouwen naar een busvoorziening is daarbij nadrukkelijk in beeld.

Het plan komt uit de koker van de gemeente Overbetuwe, dat eigenlijk een eigen onderzoek naar de spoorlijn wilde opzetten. Na overleg met buurgemeenten en de provincie neemt die laatste het onderzoek over.

De Overbetuwse wethouder Jan van Baal ziet alleen maar voordelen. ,,Een busverbinding is voor de inwoners van onze dorpen veel praktischer. Een bus is veel flexibeler als het gaat om op- en afstappen en op deze manier kunnen we alle dorpen op die lijn aansluiten, Valburg bijvoorbeeld. Ook de vervoersfrequentie kan met bussen makkelijker omhoog.”

https://www.gelderlander.nl/overbetuwe/ ... ~ab6892f8/ (als je een premium wall krijgt even in een privévenster openen :wink: )
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 17 feb 2019, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ingekort ivm copyright.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door regenmaker »

Ik vind dit een verrassend positieve ontwikkeling. Het idee wat ik al jaren in mijn hoofd heb, wordt serieus onderzocht. Je bent met een busbaan veel flexibeler. Je kan bijvoorbeeld vanuit Ochten of Dodewaard snel de busbaan opdraaien naar Arnhem of Nijmegen. Je hebt dan nooit meer het gedoe met overstappen die mislopen of dat je eerst een stuk moet fietsen. Zeker in Kesteren zijn de overstappen dramatisch.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Z2N »

Want als er een bus rijdt zal die wel netjes door de wijk rijden en altijd alle aansluitingen behalen? :shock:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door regenmaker »

Een directe bus Rhenen - Kesteren - busbaan - Nijmegen CS - Nijmegen Heyendaal behoort met een nieuwe busbaan zeker tot de opties, dit scheelt de reiziger 3 overstappen. Verder een bus Tiel - Echteld - Ochten - busbaan - Arnhem CS. Een bus (Arnhem CS - Driel -) Heteren - Zetten - busbaan - Nijmegen CS en een bus Opheusden - Dodewaard - Andelst - Valburg - busbaan - Arnhem CS/Nijmegen CS. En natuurlijk een directe bus Arnhem/Nijmegen - busbaan - Tiel. Alle dorpen krijgen zo een goede verbinding met Arnhem en/of Nijmegen en zonder overstap.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Aking »

In de tijd dat ik in Zetten zat (en oké, dat is ondertussen 17 jaar geleden) reed er welgeteld één bus per dag naar Nijmegen, en één bus terug.

Nu ben ik al een tijdje niet in zetten geweest, maar volgens mij is dat dorp niet dusdanig gegroeid dat het ineens weetikhethoeveel bussen nodig heeft. Of wilde je die busbaan aanleggen voor die 10 bussen per dag?
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Dennenboom »

regenmaker schreef:Een directe bus Rhenen - Kesteren - busbaan - Nijmegen CS - Nijmegen Heyendaal behoort met een nieuwe busbaan zeker tot de opties, dit scheelt de reiziger 3 overstappen. Verder een bus Tiel - Echteld - Ochten - busbaan - Arnhem CS. Een bus (Arnhem CS - Driel -) Heteren - Zetten - busbaan - Nijmegen CS en een bus Opheusden - Dodewaard - Andelst - Valburg - busbaan - Arnhem CS/Nijmegen CS. En natuurlijk een directe bus Arnhem/Nijmegen - busbaan - Tiel. Alle dorpen krijgen zo een goede verbinding met Arnhem en/of Nijmegen en zonder overstap.
Die busbaan houdt in Elst op. Of wou je het spoor Arnhem - Nijmegen ook asfalteren?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door sirvinniei »

regenmaker schreef:Een directe bus Rhenen - Kesteren - busbaan - Nijmegen CS - Nijmegen Heyendaal behoort met een nieuwe busbaan zeker tot de opties, dit scheelt de reiziger 3 overstappen. Verder een bus Tiel - Echteld - Ochten - busbaan - Arnhem CS. Een bus (Arnhem CS - Driel -) Heteren - Zetten - busbaan - Nijmegen CS en een bus Opheusden - Dodewaard - Andelst - Valburg - busbaan - Arnhem CS/Nijmegen CS. En natuurlijk een directe bus Arnhem/Nijmegen - busbaan - Tiel. Alle dorpen krijgen zo een goede verbinding met Arnhem en/of Nijmegen en zonder overstap.
Hier staan al heel veel berichten over in het Arriva Achterhoek draadje (hint hint mods), maar heeft een busbaan op dat hele stuk wel zoveel zin. Tussen Kesteren en Elst kan je de A15 gebruiken.
Ik zie liever een busbaan Kesteren-Rhenen(-Veenendaal/Wageningen)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door regenmaker »

Dennenboom schreef:Die busbaan houdt in Elst op. Of wou je het spoor Arnhem - Nijmegen ook asfalteren?
Als je slim bent dan tak je busbaan bij Elst aan op de A325.
Aking schreef:Nu ben ik al een tijdje niet in zetten geweest, maar volgens mij is dat dorp niet dusdanig gegroeid dat het ineens weetikhethoeveel bussen nodig heeft. Of wilde je die busbaan aanleggen voor die 10 bussen per dag?
Zetten heeft 2x per uur een bus naar Elst via de dorpjes en daarnaast ook nog een buurtbus en trein. Er is dus zeker als je de 56 vanuit Heteren doortrekt wel meer uit te halen. De huidige bus van Zetten naar Elst is namelijk onrendabel en traag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Dennenboom »

regenmaker schreef:
Dennenboom schreef:Die busbaan houdt in Elst op. Of wou je het spoor Arnhem - Nijmegen ook asfalteren?
Als je slim bent dan tak je busbaan bij Elst aan op de A325.
Nog weer extra kosten voor iets wat een veel langere reistijd naar Arnhem Centraal op gaat leveren. Dus de relatie met slim snap ik niet, maar daar ben ik misschien niet slim genoeg voor. :D
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door regenmaker »

Een directe verbinding met Arnhem/Nijmegen Centrum en Nijmegen Heyendaal vanuit de Betuwe wordt mogelijk en je hebt geen ongemak van een extra overstap in Elst. Vanaf Ressen en het Gelredome liggen al busbanen richting het CS. De extra reistijd zal dus meevallen in vergelijking met een extra overstap en wachten. Daarnaast vergeten veel mensen dat het abonnement/tarief technisch ook veel gunstiger is, wat het voor dagjes mensen naar het centrum van Arnhem of Nijmegen aantrekkelijker maakt.

Mensen willen niet op het centraal station zelf zijn. De reizigers naar Nijmegen zullen in de spitsuren vaak naar de HAN of RU willen. Er waren toen ik nog student was voldoende mede-studenten die vanuit de Betuwe de trein naar Arnhem pakten en vervolgens de IC naar Nijmegen, vanwege de beroerde aansluiting in Elst. In Arnhem zullen veel scholieren ook naar de HAN willen dan is overstappen in het centrum misschien nog wel handiger of je zou zelfs enkele spitsbussen direct vanaf de A325 naar de HAN kunnen sturen.

Ja het ombouwen naar een busbaan kost inderdaad een extra zak geld net als een aansluiting op de A325 maar je krijgt er een goed product met veel flexibiliteit voor terug.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door trolly »

Goed plan, zo'n busbaan. Maar niet op de plek van een prima functionerende spoorverbinding.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Frank »

Ik blijf dit een onzalig idee vinden. De overstap in Elst is momenteel redelijk goed, die in Tiel wat minder, maar dat hou je met een bus mogelijk ook en over een paar jaar is het toch weer anders. Reizigers vanuit Tiel kunnen al de rechtstreekse bus naar Nijmegen nemen en als een rechtstreekse verbinding naar Heyendaal zo belangrijk is, waarom niet eerst met de trein vanuit de richting Arnhem, waar veel meer reizigers vandaan komen. Toen de NS ooit 's avonds een bus reed in plaats van een trein was dat volgens mij ook niet een denderend succes. Ik vind de huidige Arrivatreintjes momenteel niet slecht gevuld (behalve de paar ritten die in Elst starten misschien, maar heel veel kijk heb ik daar niet op) en er lijkt in ieder geval sprake te zijn van groei, niet alleen qua aantallen reizigers maar ook qua aantallen ritten. Laten we alsjeblieft niet een groeiend iets om zeep helpen. Het argument uit de openingspost om Valburg een betere verbinding te geven vind ik ook nergens op slaan. Valburg heeft voor z'n grootte een prima verbinding, er zijn grotere dorpen zonder OV-verbinding, laat men alsjeblieft daar eerst in investeren.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Aking »

Sowieso ben ik tegen het afbreken van spoor als dat functioneert.

Je ziet nu al op redelijk wat plekken dat de nimby's zo'n spoorlijn nooit meer terug laten keren (Groesbeek-Kranenburg?, Maastricht - Hasselt, Weert - Hamont, Dr Ijzeren rijn en wat nog meer) als ie eenmaal weg of in onbruik is. En dan zul je zien dat er over 10-20 jaar een spoorlijn nodig is daaro, en dan zit er de beschermde flierefluitkikker, en hebben demense al genoeg overlast van de Betuweroute en de hoogspanningsmasten, dus zo'n spoorlijn kan er nooit bij natuurlijk :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Vinny »

Ik vind het een verrassend plan van de gemeente en de provincies. Volgens mij kun je overigens ook vrij eenvoudig de spoorverbinding Tiel - Nijmegen reactiveren door tussen Zetten en Valburg de oude Betuwelijn met de Betuweroute te verbinden. Paar overloopwisseltjes en klaar ben je. Alleen de inpasbaarheid bij Nijmegen is lastig. Bij de huidige plannen voor de verbouwing van het station moet er een extra perronspoor worden gerealiseerd. Het goederenvervoer is voorlopig nog niet zo intensief dat er een ongelijkvloerse kruising nodig is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door ZO6176 »

Ik vind het ook een niet zo geslaagd idee. Wat vreemd is dat er gesproken is om naar Nijmegen te rijden. Heel vroeger reden ze om-en-om vanuit Tiel naar Nijmegen en Arnhem en dat is destijds Arnhem gekozen omdat dat beter beklant was.

Misschien een dom idee maar ik zou de boog naar Nijmegen weer in gebruik nemen. Dan kun je ook door naar Heijendaal rijden. De trein vanuit Tiel zou ik om-en-om naar Arnhem en Nijmegen laten rijden.

Tot slot is het misschien een idee om de IC van Nijmegen via Tiel naar Utrecht te laten lopen. De IC uit Den Helder eindigt dan in Arnhem. Tiel krijgt een veel snellere verbinding met Utrecht. Om de relatie Tiel - Geldermalsen te handhaven kan de trein uit Arnhem door getrokken worden. Ook hier zijn flinke kosten meegemoeid zoals electrificatie, opknappen Vork richting Nijmegen en uitbreiding Geldermalsen maar denk dat de voordelen hier beter zijn dan met een bus.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Dennenboom »

Reden voor mij om achterdochtig te zijn t.o.v. dit plan is dat het wordt aangedragen door mensen die niet zoveel op hebben met het OV. Woorden als flexibel, vraaggestuurd etc. zijn dan woorden om uiteindelijk te snijden in het OV. Ik krijg dan zo'n "Texelhopper en Noord-Holland Noord gevoel". Vooral als ik dit soort opmerkingen zie:
Ook de gemeente Nederbetuwe ziet voordelen in het opheffen van de spoorlijn ten bate van een busverbinding. Dat zou de aanleg van een rondweg bij Opheusden makkelijker maken
En wat eerder aan is gegeven: als de spoorlijn weg is, komt ie nooit weer terug. Ik zie verder weinig toegevoegde waarde van een busbaan t.o.v. het rijden op de snelweg. De A15 ligt parallel aan de spoorbaan en is nu al netjes aangesloten op het wegennet. Bij files kan de bus dan over de vluchtstrook. Je kunt het geld bestemd voor de ombouw van spoor- naar busbaan dan meteen in busdiensten steken. Scheelt ook nog een provisorium voor de tijd dat je aan het ombouwen bent.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op za 16 feb 2019, 16:14, 5 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Aking »

Wat betreft de boog Zetten - Nijmegen; volgens mij is dat deel van de vork ooit gesneuveld voor aanleg van de Betuweroute, in hoeverre is een boog die kant op daar dan nu nog inpasbaar?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Z2N »

Zonder veel vlieg- en kunstwerk: niet. (Screencap van Google Maps, blauwe lijn is de oude route, ook zichtbaar zonder lijn)
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Aking »

Ik was te lui om koekelmaps te openen, maar zo'n vermoeden had ik dus al :Y
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door SLToilet »

Aking schreef:Sowieso ben ik tegen het afbreken van spoor als dat functioneert.

Je ziet nu al op redelijk wat plekken dat de nimby's zo'n spoorlijn nooit meer terug laten keren (Groesbeek-Kranenburg?, Maastricht - Hasselt, Weert - Hamont, Dr Ijzeren rijn en wat nog meer) als ie eenmaal weg of in onbruik is. En dan zul je zien dat er over 10-20 jaar een spoorlijn nodig is daaro, en dan zit er de beschermde flierefluitkikker, en hebben demense al genoeg overlast van de Betuweroute en de hoogspanningsmasten, dus zo'n spoorlijn kan er nooit bij natuurlijk :N
Inderdaad, reactivering is tegenwoordig een heel gedoe, maar sowieso het aanleggen van nieuw spoor, zelfs al is er potentie voor tientallen duizenden reizigers per dag, is haast onmogelijk geworden door vooral politieke onwil en, wat je ook aanhaalt voor reactivatie, hardnekkig nimbyisme.

Daarnaast denk ik dat een aantal dorpen er uiteindelijk helemaal niet op vooruitgaan omdat, als je de busbaan daar hebt, je wel kán vertakken, maar je dat niet gaat doen voor ieder dorp, waardoor je alsnog ver mag lopen/fietsen en anders bijten parallelle lijnen elkaar. Een bus heeft, zo is bekend, een lagere status bij veel mensen en je haalt juist ook een stuk flexibiliteit weg: stel je voor dat het lijnennet op de schop gaat en men wil een rechtstreekse accutrein naar Utrecht, ben je mooi in de aap gelogeerd. Maar ook nu al: dan zal je óf altijd naar Arnhem moeten overstappen, óf je komt in het langzame stedelijke verkeer terecht, of je nou een A/N325 hebt of niet.

En dan heb je ook de kosten van het, slopen, aanleggen en onderhouden van de hele grap. De snelheid op de busbaan (80 is gewoon te langzaam, 100 nog steeds en ook dan splijt het de dorpen), en of er ook voldoende chauffeurs zijn die je een factor x verder kan uitknijpen dan machinisten om het kostenplaatje gelijk te houden (antwoord: in de huidige markt absoluut niet). En vast nog een hoop meer haken en ogen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Western Soldier »

Geen goed plan inderdaad om een bus in plaats van trein te laten rijden. Een bus is veel langer onderweg en dus heb je meer bussen dan treinen nodig om de verbinding te bedienen, al helemaal als je ook nog via dorpen om gaat rijden. Bovendien wordt hier terecht aangehaald dat je verschillende lijnen nodig hebt als je zowel naar Arnhem als naar Nijmegen door wilt rijden. In Elst starten/eindigen is helemaal niet verstandig. Tot slot kost het gewoon geld om te vervangen, terwijl er nu een verbinding ligt.

Als je werkelijk op die lijn meer reizigers wilt hebben, dan zou ik zorgen dat de spoorlijn ook voor doorgaande verbindingen wordt gebruikt. Om dat nu met een Intercity vanuit Utrecht Centraal naar Nijmegen te doen weet ik niet of dat handig is. Dan heb je voor de verbinding tussen Arnhem en Nijmegen enkel de doorgaande intercity's tussen Roosendaal en Zwolle over en dat is niet voldoende om de beide steden te verbinden naast de sprinters. Ik ben van mening dat je de hele spoorlijn Elst-Dordrecht een sneltrein moet geven die enkel op de belangrijkste plaatsen stopt. Zoals al vaker aangegeven zorgt het ervoor dat reizigers vanuit Nijmegen, Arnhem, maar ook 's-Hertogenbosch sneller in het zuidelijke deel van Zuid-Holland zijn dan nu via Utrecht of Breda.

Tot slot is het zo dat lijn 54 tussen Heteren en Renkum nog steeds niet rendabel is. Als je die buslijn dan via een nieuw station Valburg naar Nijmegen laat rijden, dan zorg je ervoor dat mensen meer opties hebben dan enkel de trein, waarmee mensen voor het centrum van Nijmegen een rechtstreekse verbinding hebben en zorg je er ook voor dat de 35 tussen Elst en Zetten niet meer nodig is. Dan is voor Herveld nog wel een buurtbus nodig tussen Herveld en Zetten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door trolly »

Z2N schreef:Zonder veel vlieg- en kunstwerk: niet.
Valt nog wel mee volgens mij. Het is een kwestie van een dive-under of fly-over, en iets doen aan de hoogte van het (voormalige) baanlichaam.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door sirvinniei »

Spoorboog Nijmegen is duur (oa door de dive-under) vergt veel tijd (waarin arnhem-nijmegen, een druk spoorgedeelte, buiten dienst gesteld moet worden) en verhelpt het probleem van de energietransitie OV niet.

Electrificatie tiel-elst en de intercity via deze plaats omleggen is een prima idee, maar de kosten zullen gigantisch zijn, zeker omdat je de baanvlaksnelheid dan waarschijnlijk zal moeten verhogen. Dan lijkt het me bijna goedkoper om de treinen via de betuweroute te laten rijden (en daar nieuwe stations en aansluitingen op het HRN te plaatsen). Ik weet eigenlijk geen eens of een intercity technisch wel zou passen.

Uiteindelijk lijkt mij het aanleggen van een paar stukjes busbaan en P+Rs als vervanging van de treindienst de goedkoopste optie. De huidige treindienst is onrendabel, heeft weinig groeipotentieel (Betuwe is een krimp regio) en zal alleen maar nog meer gaan kosten als in 2025 OV emissievrij moet gaan rijden.
Geen goed plan inderdaad om een bus in plaats van trein te laten rijden. Een bus is veel langer onderweg en dus heb je meer bussen dan treinen nodig om de verbinding te bedienen, al helemaal als je ook nog via dorpen om gaat rijden. Bovendien wordt hier terecht aangehaald dat je verschillende lijnen nodig hebt als je zowel naar Arnhem als naar Nijmegen door wilt rijden. In Elst starten/eindigen is helemaal niet verstandig. Tot slot kost het gewoon geld om te vervangen, terwijl er nu een verbinding ligt.
de baanvlaksnelheid is 100 km/h en (Diesel)treinen trekken langzaam op. Een T100 bus is minimaal zo snel. Er moet alleen gezorgd worden voor een goede doorstroming.
Dat je meer bussen nodig hebt is juist een voordeel, omdat je hogere frequenties kan rijden, verschillende locaties kan aandoen of zelfs plekken directer kunt bedienen door minder te stoppen (door de lijn op te splitsen).
Ik heb geen onderschrift
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Frank »

Krimpgebieden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ergebieden

Ik zie nog steeds het probleem niet zo met alles laten zoals het is. De treindienst is de laatste jaren uitgebreid, niet gekrompen. Rendabel zal het vast niet zijn, maar busdiensten zijn dat ook niet dus het is een beetje een nietszeggend woord.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan

Bericht door Vinny »

Tot slot is het misschien een idee om de IC van Nijmegen via Tiel naar Utrecht te laten lopen. De IC uit Den Helder eindigt dan in Arnhem. Tiel krijgt een veel snellere verbinding met Utrecht. Om de relatie Tiel - Geldermalsen te handhaven kan de trein uit Arnhem door getrokken worden. Ook hier zijn flinke kosten meegemoeid zoals electrificatie, opknappen Vork richting Nijmegen en uitbreiding Geldermalsen maar denk dat de voordelen hier beter zijn dan met een bus.
De tijdwinst zal wel tegenvallen, zeker als tussen Geldermalsen en Nijmegen op alle tussengelegen stations gestopt wordt. Overigens zat ik meer hier aan te denken.
Afbeelding

Vanaf daar is de Betuweroute driesporig: https://goo.gl/maps/xUBci72rCw32, dus dit lijkt me prima inpasbaar.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten