Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Gisteren is de aanbesteding van de Concessie Treindienst Amersfoort Centraal - Ede-Wageningen 2021 -2036 van start gegaan, beter bekend als de Valleilijn.
De aanbestedingsdocumenten staan op Negometrix (registratie vereist). Belangrijkste uitgangspunten:
- huidige materieel wordt verplicht overgenomen
- huidige dienstregeling is uitgangspunt; kleine verbeteringen mogelijk maar infrastructuur laat weinig verandering toe
Het is de verwachting dat NS ook op deze aanbesteding gaat meebieden, wat natuurlijk direct een discussie over haar dominante positie oproept. Er was met name vrees dat NS de Valleilijn kan doorkoppelen naar Utrecht of Arnhem, terwijl andere vervoerders dat niet kunnen, hetgeen natuurlijk intrinsiek oneerlijk is. Of dat nu helemaal is "opgelost" heb ik nog niet kunnen vinden. Wel gaat men in de aanbesteding in ieder geval niet uit van doorkoppelingen.
Nog even de voorlopige planning:
- Deadline inschrijvingen: 19 mei 2020 om 10:00 uur
- Concessieverlening: 14 juli 2020
- Einde bezwaartermijn: 26 augustus 2020
- Start concessie: 12 december 2021
De aanbestedingsdocumenten staan op Negometrix (registratie vereist). Belangrijkste uitgangspunten:
- huidige materieel wordt verplicht overgenomen
- huidige dienstregeling is uitgangspunt; kleine verbeteringen mogelijk maar infrastructuur laat weinig verandering toe
Het is de verwachting dat NS ook op deze aanbesteding gaat meebieden, wat natuurlijk direct een discussie over haar dominante positie oproept. Er was met name vrees dat NS de Valleilijn kan doorkoppelen naar Utrecht of Arnhem, terwijl andere vervoerders dat niet kunnen, hetgeen natuurlijk intrinsiek oneerlijk is. Of dat nu helemaal is "opgelost" heb ik nog niet kunnen vinden. Wel gaat men in de aanbesteding in ieder geval niet uit van doorkoppelingen.
Nog even de voorlopige planning:
- Deadline inschrijvingen: 19 mei 2020 om 10:00 uur
- Concessieverlening: 14 juli 2020
- Einde bezwaartermijn: 26 augustus 2020
- Start concessie: 12 december 2021
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Wat een enorm ruime tijd tussen gunning en start van de concessie, terwijl notabene het materieel overgenomen moet worden. Moet het niet een start in december 2020 zijn, dus dienstregeling 2021, gezien de naam van de concessie ook?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Dus puur een aanbesteding op prijs?
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Nee, de huidige concessie loopt tot dec. 2021.Daniel schreef:Wat een enorm ruime tijd tussen gunning en start van de concessie, terwijl notabene het materieel overgenomen moet worden. Moet het niet een start in december 2020 zijn, dus dienstregeling 2021, gezien de naam van de concessie ook?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
De nieuwe concessie loopt van december 2021 tot december 2036.
De naam verwijst dus niet naar dienstregelingsjaren.
De naam verwijst dus niet naar dienstregelingsjaren.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Gaat deze treindienst ook onder de formule RRReis vallen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Ja, alle treindiensten in Oost, dus ook de Valleilijn, krijgen de naam RRReis.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Sterker nog: dit zullen de eerste treinen in RRReis uitvoering worden.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Statler Rail schreef:Het is de verwachting dat NS ook op deze aanbesteding gaat meebieden, wat natuurlijk direct een discussie over haar dominante positie oproept. Er was met name vrees dat NS de Valleilijn kan doorkoppelen naar Utrecht of Arnhem, terwijl andere vervoerders dat niet kunnen, hetgeen natuurlijk intrinsiek oneerlijk is. Of dat nu helemaal is "opgelost" heb ik nog niet kunnen vinden. Wel gaat men in de aanbesteding in ieder geval niet uit van doorkoppelingen.
Maakt RRReis een doorkoppeling eigenlijk niet gewoon onmogelijk? Mag er tenminste van uitgaan dat er tussen amf en ede-wagingen ingecheckt moet worden bij RRReis en het lijkt me ook niet echt de bedoeling dat RRReis-treinen doorrijden naar Utrecht en/of Arnhem.BrengMe schreef:Ja, alle treindiensten in Oost, dus ook de Valleilijn, krijgen de naam RRReis.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Ik vermoed dat er van dat inchecken bij RRReis niks gaat komen als NS de aanbesteding wint hoor, dat is er op Alphen - Gouda ook niet...
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Ik heb vluchtig even gekeken naar het PvE en de marktconsultatie.
Het is, ook voor NS, niet mogelijk om de Valleilijn te koppelen met de rest van het netwerk(zie Gouda-Alphen).
De Valleilijn valt onder de productformule en vervoersvoorwaarden van RRReis, volgens het PvE is het niet toegestaan dit materiaal buiten de concessie in te zetten zonder toestemming van de concessieverlener.
Het is, ook voor NS, niet mogelijk om de Valleilijn te koppelen met de rest van het netwerk(zie Gouda-Alphen).
De Valleilijn valt onder de productformule en vervoersvoorwaarden van RRReis, volgens het PvE is het niet toegestaan dit materiaal buiten de concessie in te zetten zonder toestemming van de concessieverlener.
7. Het Materieel dient bij de start van de Concessie verplicht en uitsluitend ingezet te worden ten behoeve van de Concessie. Tijdens de concessieperiode kan de Concessieverlener vooraf toestemming geven om hiervan af te wijken.
When you're tired of London, you're tired of life
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Ik denk ook dat er uiteindelijk aparte RRReis paaltjes moeten komen, want Gelderland wilde volgens mij net als voor Overijssel met Blauwnet geen instaptarief heffen als je overstapt van bus op trein.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
De aparte paaltjes staan er natuurlijk al, ze moeten alleen een andere kleur krijgen. ;)
Wel jammer dat de naam en kleurstelling van de Valleilijn verdwijnen. :( In mijn ogen toch een van de mooiste kleurstellingen van Nederland.
Wel jammer dat de naam en kleurstelling van de Valleilijn verdwijnen. :( In mijn ogen toch een van de mooiste kleurstellingen van Nederland.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Dat komt omdat de spoorlijn Alphen-Gouda een aparte concessie is die uitgevoerd wordt door een dochter van NS en die verder nergens bij hoort.teun schreef:Ik vermoed dat er van dat inchecken bij RRReis niks gaat komen als NS de aanbesteding wint hoor, dat is er op Alphen - Gouda ook niet...
Valleilijn is onderdeel van de productformule RRReis waarbij alle daar onder vallende concessies zich moeten houden aan het tarievensysteem van RRReis. Deze is voor de Valleilijn wel gebaseerd op de NS, maar heeft daar verder niets mee van doen.
Als de NS de Valleilijn zou krijgen dient ook de NS paaltjes te plaatsen.
Helaas zijn de bijlagen niet geüpload.20. De Concessiehouder zorgt op elk Station voor voldoende CiCo-palen die voldoen aan de specificaties zoals opgenomen in bijlage XX
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Ik zal een geheimpje vertellen: Het OV-chipkaartsysteem van NS accepteert tussen Gouda en Alphen het Regio Abonnement Zuid-Holland, mits je een juiste sterwaarde hebt natuurlijk. Mocht NS de Valleilijn overnemen dan acht ik het niet uitgesloten dat een vergelijkbaar oosters reisproduct ook gewoon in het systeem kan. En dan heeft Amersfoort voortaan alleen nog gele poortjes met een paars-groen-blauwe rand, zoals Gouda gele poortjes met een rode rand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Daar hebben de reizigers zonder regionaal abonnement natuurlijk niets aan. Dat is dus niet genoeg, als NS de Valleilijn over zou nemen en dat onder een oosters tarief moet vallen.
Het komt vooral doordat het "netwerk" waar Alphen-Gouda bij hoort (R-net) geen eigen tarievensysteem kent.gkw1969 schreef:Dat komt omdat de spoorlijn Alphen-Gouda een aparte concessie is die uitgevoerd wordt door een dochter van NS en die verder nergens bij hoort.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Het is dus wel mogelijk, maar NS moet dan toestemming vragen. Zeker voor doorkoppeling naar Arnhem Centraal lijkt me dat de provincie er wel toestemming voor zou willen geven, aangezien de provincie dat al lang als wens heeft.gkw1969 schreef:Ik heb vluchtig even gekeken naar het PvE en de marktconsultatie.
Het is, ook voor NS, niet mogelijk om de Valleilijn te koppelen met de rest van het netwerk(zie Gouda-Alphen).
De Valleilijn valt onder de productformule en vervoersvoorwaarden van RRReis, volgens het PvE is het niet toegestaan dit materiaal buiten de concessie in te zetten zonder toestemming van de concessieverlener.7. Het Materieel dient bij de start van de Concessie verplicht en uitsluitend ingezet te worden ten behoeve van de Concessie. Tijdens de concessieperiode kan de Concessieverlener vooraf toestemming geven om hiervan af te wijken.
Ik snap echter wel dat het bij de concessie-verlening geen punten mag opleveren en dus zo opgeschreven is, omdat dat NS een oneerlijk voordeel zou geven.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Ik vraag me af of NS die trein zou doortrekken. Als ze dat doen weten ze namelijk 1 ding zeker: als het ding opnieuw aanbesteed wordt, wordt die trein niet meer geknipt. De kans is dus aanwezig dat NS die trein Ede-Arnhem dan kwijtraakt.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
De provincie Gelderland kan niet zomaar besluiten om een concessie uit te schrijven voor wat nu onder het HRN valt. Ede-Wageningen - Arnhem kan alleen door het Rijk naar de provincie worden overgeheveld.
---
Het kan best zo zijn dat NS in eerste instantie gewoon Amf - Ed los uitvoert, maar dat ze dan 'opeens' voorstellen om, bij wijze van verbetering, de dienst door te trekken tot Ut - Amf - Ed - Ah. En dat er dan 'opeens' niet meer hoeft te worden overgecheckt. Natuurlijk gaat de provincie Gelderland meewerken, het zijn immers flinke verbeteringen voor de reiziger en de concessie verzet zich er niet tegen, of kan zo nodig op deze kleine onderdelen worden aangepast. NS kan dan niet het verwijt krijgen dat ze hun concurrentievoordeel hebben misbruikt, terwijl NS en de provincie hun gewenste eindsituatie hebben.
Maar het blijft speculeren of NS überhaupt de concessie wint.
---
Het kan best zo zijn dat NS in eerste instantie gewoon Amf - Ed los uitvoert, maar dat ze dan 'opeens' voorstellen om, bij wijze van verbetering, de dienst door te trekken tot Ut - Amf - Ed - Ah. En dat er dan 'opeens' niet meer hoeft te worden overgecheckt. Natuurlijk gaat de provincie Gelderland meewerken, het zijn immers flinke verbeteringen voor de reiziger en de concessie verzet zich er niet tegen, of kan zo nodig op deze kleine onderdelen worden aangepast. NS kan dan niet het verwijt krijgen dat ze hun concurrentievoordeel hebben misbruikt, terwijl NS en de provincie hun gewenste eindsituatie hebben.
Maar het blijft speculeren of NS überhaupt de concessie wint.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Of überhaupt inschrijft. Laten we nu eerst maar eens afwachten, voordat er weer eindeloos over een doortrekking naar Arnhem wordt gespeculeerd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Daar ben je klaar mee, die incourante treinstellen verplicht overnemen.Statler Rail schreef:
De aanbestedingsdocumenten staan op Negometrix (registratie vereist). Belangrijkste uitgangspunten:
- huidige materieel wordt verplicht overgenomen
- huidige dienstregeling is uitgangspunt; kleine verbeteringen mogelijk maar infrastructuur laat weinig verandering toe
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Best logisch toch? Niemand anders wil ze hebben.
En in 2036 zijn ze 29 jaar oud, dus tegen die tijd kunnen ze langzaam afgevoerd worden.
Ik hoop wel dat Connexxion (als het de concessie verliest) de treinen in betere staat overdraagt dan Arriva deed met de GTW's op de MerwedeLingeLijn.
En in 2036 zijn ze 29 jaar oud, dus tegen die tijd kunnen ze langzaam afgevoerd worden.
Ik hoop wel dat Connexxion (als het de concessie verliest) de treinen in betere staat overdraagt dan Arriva deed met de GTW's op de MerwedeLingeLijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Ergens had ik gelezen dat de NS er weinig moeite mee zal hebben als de stoptrein Amersfoort-Ede Wageningen wordt doorgetrokken. Wolfheze en Oosterbeek komen samen op 1100 reizigers.Wubbo schreef:Ik vraag me af of NS die trein zou doortrekken. Als ze dat doen weten ze namelijk 1 ding zeker: als het ding opnieuw aanbesteed wordt, wordt die trein niet meer geknipt. De kans is dus aanwezig dat NS die trein Ede-Arnhem dan kwijtraakt.
Laatst gewijzigd door Staatslijn K op vr 21 feb 2020, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
En toch houdt NS dat nog altijd tegen, terwijl de hele regio én Connexxion allang voorstander zijn.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)
Omdat ook op dit forum keer op keer is geconstateerd dat het zeer lastig is in te passen en meer materieel vereist dan de twee diensten los van elkaar rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten