Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Berichtdoor SuperGhost » zo 10 mei 2020, 19:42

sirvinniei schreef:
- Hoe zou je lijn 300 en 10 willen samenvoegen? Beide lijnen hebben dan wel exact dezelfde route, ik ben bang dat er veel verwarring gaat ontstaan onder reizigers, omdat de ene rit dan wel doorrijdt naar Arnhem, maar de ander weer niet. Het feit dat beide lijnen andere begin-/ eindpunten hebben, maakt het gebruik van verschillende lijnnummers een stuk duidelijker voor de reiziger.

Eigenlijk moeten alleen reizigers van Heyendaal naar Lent/Huizen/Bemmel beter opletten. Voor reizigers tussen Heyendaal en Nijmegen wordt het juist makkelijker: een lijnnummer minder voor de verbinding richting de campus. Ik vind veel andere routevarianten van lijn 300 (zoals de oude 325) ongemakkelijker.
Qua materieel wordt het alleen wat problematischer, je kan lastig dubbelgelede bussen op de hele lijn inzetten.
Reizigers die van Heyendaal naat Nijmegen moeten, zullen er echt geen probleem mee hebben dat de 10 en 300 aparte nummers hebben. Die stappen gewoon in de eerstvolgende bus die er langs komt. Ze gaan immers allemaal naar het CS.
Voor reizigers die verder willen wordt het echter wat lastiger, doordat op de DRIS door de vele aantal bussen niet altijd de eerstvolgende voorbij Nijmegen CS staat, waardoor ze dan op een vertrekstaat moeten kijken hoe lang het duurt. Als je dan tussen al die ritten moet gaan zoeken welke het correcte lettertje voor doorrijden heeft, wordt dat niet zo overzichtelijk. Helemaal niet voor mensen die wat mindere ogen hebben, omdat die lettertjes vaak erg klein erop staan en dus voor sommigen slecht leesbaar zijn. Laat het dus lekker aparte lijnen blijven.
Tel daarnaast overigens op dat lijn 10 eigenlijk geen vaste dienstregeling heeft in de ochtendspits, maar direct vertrekt zodra die vol is. Ook vertrekt die op een ander perron in Nijmegen CS om de reizigers meer te spreiden (vooral zodat die enorme stroom studenten niet voor alle bussen langs hoeft). Als je deze dan onder hetzelfde lijnnummer stopt, wordt het daar een chaos, omdat de ene 300 naar Heyendaal dan op het busstation stopt en de andere weer op die aparte bushalte langs de busbaan stopt. Dat is zeer onduidelijk...

Het enige wat ik zou veranderen is de doordeweekse avonddienstregeling. Nu rijdt 's avonds (tot 21:45) lijn 10 nog elk half uur, terwijl lijn 300 dan ingekort is tot Nijmegen CS. Ik zou die ritten van lijn 10 dan schrappen en in plaats daarvan lijn 300 doorsturen naar Heyendaal.

CamilleKreemers
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Berichtdoor CamilleKreemers » zo 10 mei 2020, 20:14

Ik zit te kijken naar de stadsdienst Nijmegen en Arnhem. Ik vind het er nog al superontsluitend, maar relatief laagfrequent uitzien. Ik zou verwachten dat er veel versimpeling mogelijk is daar.

Pim-AllianceB95
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » ma 11 mei 2020, 00:47

Als je de studentenstroom niet voor de andere bussen langs wilt hebben op Nijmegen CS, dan is het toch juist veel praktischer om 10 en 300 allebei, al dan niet onder hetzelfde lijnnummer, op de huidige halte van lijn 10 te zetten?

sirvinniei
Berichten: 2584
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Berichtdoor sirvinniei » ma 11 mei 2020, 11:26

CamilleKreemers schreef:Ik zit te kijken naar de stadsdienst Nijmegen en Arnhem. Ik vind het er nog al superontsluitend, maar relatief laagfrequent uitzien. Ik zou verwachten dat er veel versimpeling mogelijk is daar.

Valt me ook op. Zeker met lijntjes als 1, 7 en 8 in Arnhem vraag ik me het bestaansrecht af. Volgens mij kunnen die veel efficiënter worden ingericht.
Extra persoonlijke irritatie: lijn 8 is veel sneller naar het openlucht museum dan de slingerende lijn 3, maar heeft een lagere frequentie. Volgens mij kan je juist veel keuzereizigers lokken met een snelle frequente verbinding naar het openlucht/burgers zoo.
Ik heb hier een proving gewaagd viewtopic.php?f=57&t=10948&start=750 .
Laatst gewijzigd door sirvinniei op di 12 mei 2020, 09:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift

BrengMe
Berichten: 1968
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Berichtdoor BrengMe » ma 11 mei 2020, 12:44

Pim-AllianceB95 schreef:Als je de studentenstroom niet voor de andere bussen langs wilt hebben op Nijmegen CS, dan is het toch juist veel praktischer om 10 en 300 allebei, al dan niet onder hetzelfde lijnnummer, op de huidige halte van lijn 10 te zetten?

Vergeet niet dat lijn 300 niet alleen gebruikt wordt door reizigers naar Heyendaal, maar ook door reizigers vanuit Huissen, Bemmel en Lent. Deze zouden dan ook uit moeten stappen bij deze halte en tegen de stroom reizigers naar Heyendaal in de weg naar het station moeten nemen. Dat lijkt mij niet heel praktisch.
sirvinniei schreef:
CamilleKreemers schreef:Ik zit te kijken naar de stadsdienst Nijmegen en Arnhem. Ik vind het er nog al superontsluitend, maar relatief laagfrequent uitzien. Ik zou verwachten dat er veel versimpeling mogelijk is daar.

Valt me ook op. Zeker met lijntjes als 1, 7 en 8 in Arnhem vraag ik me het bestaansrecht af. Volgens mij kunnen die veel efficiënter worden ingericht.
Extra persoonlijke irritatie: lijn 8 is veel sneller naar het openlucht museum dan de slingerende lijn 3, maar heeft een lagere vakantie. Volgens mij kan je juist veel keuzereizigers lokken met een snelle frequente verbinding naar het openlucht/burgers zoo.
Ik heb hier een proving gewaagd viewtopic.php?f=57&t=10948&start=750 .

Ik ben benieuwd of jullie zijn met de omgeving, want zowel de stadsdienst van Arnhem als die van Nijmegen zijn al vrij sterk. Zeker in Arnhem zie ik niet hoe je die wilt versimpelen. De trolleylijnen vormen daar de ruggengraat en worden aangevuld met een aantal aanvullende lijnen die voor de fijnere ontsluiting zorgen. Het verbaast me niets als er in de aanvullende lijnen gesneden worden, want het gebruik daarvan is laag, maar de trolleylijnen doen het prima en kunnen beter ongewijzigd blijven. Ik zal later nog op jouw idee reageren in het betreffende topic sirvinniei, maar het komt op mij over als gewoon een paar leuke lijntjes op een kaart zonder duidelijke motivatie. Als je een nieuw netwerk wil ontwerpen, zou ik eerst de omgeving bestuderen en kijken welke reizigersstromen er zijn. En vervolgens proberen om daar een passend netwerk voor te bedenken.
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

sirvinniei
Berichten: 2584
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Berichtdoor sirvinniei » ma 11 mei 2020, 13:05

Het trolleynetwerk is inderdaad (op een paar puntjes na) heel efficiënt. Het onderliggende net daarentegen voelt heel onaantrekkelijk, inefficiënt en met veel te veel paralleliteit.
Ik denk dat trolley 2.0 veel mogelijkheden biedt om dit strak te trekken.
Ik heb overigens een jaar in Malburgen gewoond, dus ben bekend met het netwerk ;)
Ik heb geen onderschrift

BrengMe
Berichten: 1968
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Berichtdoor BrengMe » ma 11 mei 2020, 13:14

Als je erkent dat het trolleybusnetwerk al heel efficiënt is, waarom stel je dan juist voor om deze te combineren met ontsluitende lijnen tot langere en ontaantrekkelijkere routes? Daarmee doe je juist de efficiëntie van het trolleynetwerk teniet. Als je de onaantrekkelijkheid van de ontsluitende lijnen een probleem vindt, zou ik juist manieren zoeken waarmee je die lijnen aantrekkelijker kunt maken en de trolleylijnen buiten schot houden. Want in het netwerk wat jij voorstelt gaat iedereen er op achteruit: de reiziger op de hoofdassen is langer onderweg, en de reiziger op de ontsluitende lijnen verliest zijn bushalte in de buurt.
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

Pim-AllianceB95
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » ma 11 mei 2020, 23:58

BrengMe schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Als je de studentenstroom niet voor de andere bussen langs wilt hebben op Nijmegen CS, dan is het toch juist veel praktischer om 10 en 300 allebei, al dan niet onder hetzelfde lijnnummer, op de huidige halte van lijn 10 te zetten?

Vergeet niet dat lijn 300 niet alleen gebruikt wordt door reizigers naar Heyendaal, maar ook door reizigers vanuit Huissen, Bemmel en Lent. Deze zouden dan ook uit moeten stappen bij deze halte en tegen de stroom reizigers naar Heyendaal in de weg naar het station moeten nemen. Dat lijkt mij niet heel praktisch

Dan kan wellicht een aparte uitstaphalte uitkomst bieden, misschien ook al wel prettig bij de huidige aantallen wachtende studenten (al heb ik daar geen goed beeld bij, ik woon al vijf jaar niet meer in Nijmegen :P)

CamilleKreemers
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Berichtdoor CamilleKreemers » wo 13 mei 2020, 20:26

Ironisch, Ik zou aan het trolleynetwerk juist niks veranderen. Ik zou meer in de andere lijnen kijken hoe het sluwer kan, zodat je per route tot 4x/uur kan bieden. Ik denk dat een soort 6-4-2 na de ophoging van de IC's tot 6x/uur nog wel eens heel aantrekkelijk kan worden.

De vraag is alleen hoe je de precieze routes dan moet gaan maken.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten