Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MichOV
Berichten: 350
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door MichOV »

Er mogen best nog wel een aantal amba'tjes blijven hoor geen moeite mee.. uiteraard dan wel de meest in 'goede' staat verkerende daarvan maar goed op den duur komt aan alles sws wel keer een eind :)
Jurre
Berichten: 1045
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Jurre »

Heel_Holland_Spot schreef: zo 05 nov 2023, 18:53 Bij veel verschillende bronnen (o.a. Wikipedia, Busposities en OVNL-Wiki) vind ik dat in december de 5500-5516 naar Veluwe-Zuid komen. Alleen ik had verwacht dat de overige bussen (5517-5538) ook zouden komen, omdat anders niet alle Amba's, Volvo's en Citea's vervangen kunnen worden... Komt de rest ook uit IJsselmond over of blijft het bij de eerste 17 bussen uit deze serie?
Er komen 19 Crossways (5500-5518) en 7 Urbino's vanuit IJsselmond naar Veluwe Zuid, aangevuld met 7 Crossways vanuit Haarlem-IJmond. Laatstgenoemde bussen zullen er niet al per 10 december zijn. Tot die tijd wordt dit met een deel van het huidige materieel opgevangen.
Stan_Bronstring
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Stan_Bronstring »

Dan kom ik dus uit op een totaal van 33 bussen, terwijl er zo'n 40 vervangen moeten worden. Lijkt mij een beetje krap, of is het aantal bussen nu al dusdanig ruim dat er veel op de reserve staat?

Overigens lijkt mij dat die vier Citea's (5852, 5853, 5863 en 5889) nog wel kunnen blijven doorrijden gezien de leeftijd van die bussen, of zijn die elders hard nodig?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Milco »

Jurre schrijft:
Tot die tijd wordt dit met een deel van het huidige materieel opgevangen.
Oftewel een deel van de huidige vloot blijft nog even rijden.

Gewoon afwachten dus...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Etienne »

Van een chauffeur vernomen dat er inderdaad wat als reserve achterblijft, de Volvo's (5737+38) en de Citeas zouden ook blijven.

OT: Vanmiddag was het in Ede goed bal; op een gegeven moment werd op de 303 slechts elk half uur gereden en ook op andere lijnen diverse uitvallende ritten.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
KL577
Berichten: 137
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door KL577 »

Etienne schreef: za 11 nov 2023, 17:39 OT: Vanmiddag was het in Ede goed bal; op een gegeven moment werd op de 303 slechts elk half uur gereden
Helaas niet ongewoon. Komt ook regelmatig in de doordeweekse avondspits voor.
MichOV
Berichten: 350
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door MichOV »

Komt die uitval nog altijd door personeeltekort of doordat bussen defect zijn.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door gkw1969 »

Nog altijd personeelsgebrek. Momenteel zitten we midden in het griepseizoen en corona laait weer op. En als ik dan zie dat jonge chauffeurs die in Apeldoorn wonen in Arnhem gaan werken, dan vraag ik me af welk beleid EBS voert ten aanzien van opleiding en aanname. Bij Hermes worden uitzendkrachten in dienst genomen, na de verplichte aantal uren, met een vast contract. Nieuw opgeleid personeel krijgt een jaarcontract voor het aantal uren wat ze wensen, dat jaarcontract wordt dan uiteraard bij goed functioneren een vast contract.
Ik denk dat het zit in de belofte van fulltime uren en de eigen interne opleiding van 3 maand. Momenteel is Hermes nog steeds druk aan het werven, opleiden en aannemen van mensen, maar gezien de doorlooptijd van 3 maand is dat dweilen met de kraan open tijdens het griepseizoen.
When you're tired of London, you're tired of life
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door waldo79 »

Dat werven is natuurlijk niet bedoeld om de nood in het griepseizoen te lenigen, maar om structureel meer chauffeurs beschikbaar te hebben.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door gkw1969 »

Uiteraard, maar als je op het juiste moment werft kun je de piek wel opvangen. Je weet immers wanneer mensen met pensioen gaan, en gemiddeld genomen gaan er per bedrijf per maand zo'n 20 tot 25 chauffeurs met pensioen. Dus ga je voor de pieken mensen aannemen. De focus voor aanname zal dus moeten zijn dat je voor de zomerperiode de mensen aanneemt en boven formatie gaat zitten. Dan vang je de vakantiepiek en de herfstpiek op, ondertussen zijn de nodige mensen met pensioen en zit je in januari op formatie.
Maar omdat alle vervoerders aanname maar continu vooruit schuiven en lapmiddelen als uitzendkrachten, gepensioneerden en uitbesteding gebruiken, komen ze nu dus in de problemen. Het enige wat ze moeten doen is over de periode van 3 tot 5 jaar kijken wie met pensioen gaan (en dat is met 1 druk op de knop uit de systemen te halen), dat leggen naast de piekmomenten en je weet hoeveel personeel je de komende jaren nodig hebt.
Vroeger, voordat er aanbestedingen waren, werd dit ook gedaan op deze manier. Er werd gekeken: in december gaan 4 mensen met pensioen, dan moet ik zorgen dat ik op 1 november 4 mensen aan heb genomen en die kunnen dan per 1 december op die plek in het rooster opgenomen worden die vrijvalt door een pensionado. En zolang je personeelstekort hebt hoef je niet bang te zijn dat je binnen een jaar wordt geconfronteerd met een personeelsoverschot. Er is na een aanbesteding nog nooit een personeelsoverschot geweest want vrijwel iedere nieuwe vervoerder biedt meer dan dat er momenteel rijdt.
When you're tired of London, you're tired of life
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door sirvinniei »

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik word platgegooid met advertenties voor buschauffeur vacatures. Je kunt wel werven, maar het is altijd de vraag hoeveel mensen er op afstappen.
Ik heb geen onderschrift
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door gkw1969 »

Ja, nu wordt je plat gegooid, wanneer het te laat is. Afgelopen voorjaar zagen we die vacatures niet en dat was het moment dat je mensen aan zou moeten nemen om het vertrek van de pensionado's op te vangen en de vakantie- en griep piek op te vangen.
Overigens roepen vakbonden en personeel dit al zeker sinds 2006. Biedt nieuwe chauffeurs perspectief met een goed vast contract en laat ze niet eerst jaren aanmodderen met een uitzendcontract. Bestuurders in het OV zijn altijd zo bang geweest voor aanbestedingen, bang dat ze personeel te veel hebben.... maar dat is onterechte angst omdat AL het direct personeel wat aan een concessie is gekoppeld verplicht overgenomen moet worden door de nieuwe concessiehouder. En de praktijk elke keer weer uitwijst dat een nieuwe vervoerder de concessie begint met te weinig personeel.
When you're tired of London, you're tired of life
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Selivio »

Geen enkel bedrijf gaat mensen vast in dienst nemen om een griep- of vakantiepiek op te vangen. Dan creëer je een personeelsoverschot waar niemand blij van wordt. Vandaar dat elk OV-bedrijf werkt met een zogenoemde flexibele schil. Personeel van intern of extern (meestal uitzendbureau) die dit soort pieken opvangen door niet in een vast rooster te zitten (en ook soms daar zelf tevreden over zijn voor hun moverende redenen). En daar is momenteel juist ook een tekort aan aangezien iedereen die een vast contract wilde, dat nu inmiddels ook wel heeft...
Grt. Stefan
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door dennistd »

gkw1969 schreef: zo 12 nov 2023, 08:10 Nog altijd personeelsgebrek. Momenteel zitten we midden in het griepseizoen en corona laait weer op.
Een regionale golf dan? Ik hoorde gisteren dat de gepensioneerden in Twente komende week nog geen diensten hebben gekregen, dus blijkbaar chauffeurs genoeg nog hier.
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door erjeebee »

Selivio schreef: zo 12 nov 2023, 15:05 flexibele schil
Zeker.
Maar het is een schil.
En een schil zit ergens omheen.
En wel om de vaste kern.
En die vaste kern is te klein.
Het is hier down under precies hetzelfde.
De vaste kern is te klein maar zolang er geen ziekpiek of vakantiepiek is redden we het net met behulp de schil.
Zodra er een piek is: problemen en rituitval.
En in het ergste geval: uitgeklede dienstregeling voor een aantal maanden.
En wat veel bedrijven -waaronder het mijne- doen, is leven met de te kleine kern en dan als een idioot gaan werven als er een piek optreedt en "shit hits the fan".
Zo te lezen is het in Nederland niet veel anders.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door regenmaker »

Investeren in ontwikkeling van autome bussen zodat je in toekomst dit soort bussen kan inzetten dan heb je geen schil meer nodig. Sterker nog je neemt dan de grootste kostenpost voor bedrijven weg, zodat met name landelijke gebieden weer beter ontsloten kunnen worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door sirvinniei »

gkw1969 schreef: zo 12 nov 2023, 12:19 Ja, nu wordt je plat gegooid, wanneer het te laat is. Afgelopen voorjaar zagen we die vacatures niet en dat was het moment dat je mensen aan zou moeten nemen om het vertrek van de pensionado's op te vangen en de vakantie- en griep piek op te vangen.
Neuj, ik krijg al vrij lang advertenties van Connexxion en de GVB. Het enige verschil is dat ik de laatste tijd ook advertenties krijg van gebieden als Eindhoven.
Ik heb geen onderschrift
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door erjeebee »

regenmaker schreef: ma 13 nov 2023, 06:39autome bussen
Mee eens, maar die ontwikkeling gaat best wel traaaaaaaaaaaaag.
Begin deze eeuw riepen een hoop lieden dat we rond 2025 geen buschauffeurs meer nodig zouden hebben.
Nou is 2025 nog best wel ver weg (maar liefst 413 dagen), maar autonome bussen zijn nog veel en veel en veel verder weg.

Dus we zitten nog wel decenniaatje of 2 met het probleem dat we nu hebben. :(
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door sirvinniei »

We hebben toch de parkshuttle?
Ik heb geen onderschrift
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door erjeebee »

maar dat ding rijdt toch over zijn eigen baantje en niet over de openbare weg?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door sirvinniei »

Was het plan niet om over de openbare weg naar de Waterbus halte te rijden? Misschien is hier uiteindelijk niks van gekomen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Nickipedia »

Sterker nog, binnen het concessiegebied Veluwe-Zuid is een autonome ‘bus’ getest. Deze reed rondjes op de Campus in Wageningen en het was de bedoeling dat deze via een kruip-door-sluip-door route naar station Ede-Wageningen zou rijden.
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door erjeebee »

Ik heb in de Rietkampen gewoond en ken de omgeving aardig goed.
Ik ben me niet bewust van veel "kruip door sluip door" mogelijkheden.
Ik neem althans aan dat ie niet over de landweggetjes door de Kraats gaat rijden.
Dan houd je de Dreeslaan en de Edeseweg in Bennekom over. Niet echt kdsd.
O ja, over de Halderbrink en de Bovenbuurtweg naar de Zandlaan, dat is een beetje kdsd.
Dat zal 'm wel zijn dan, hoewel de Bovenbuurtweg nou niet bepaald een weg is waar ik een bus over zou sturen.

Hoe dan ook, voordat het beroep van OV buschauffeur is uitgestorven zijn we wel een paar decennia verder.
KL577
Berichten: 137
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door KL577 »

Dat was het WEPod-project. Heeft eigenlijk ook nooit op de campus gereden - althans, ben het wagentje nooit tegengekomen :

https://www.wur.nl/nl/nieuws/minister-s ... wepods.htm

Op de openbare weg was een aantal bruggen te ver, voornamelijk omdat ze niet recht konden rijden. De WEPods hadden een constante afwijking naar links, en daar konden de miljoenen van een rechtse provincie-bestuurder niets aan veranderen. Ze zouden nu op Weeze airport rijden:

https://nos.nl/artikel/2272916-zelfrijd ... grens-over
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door erjeebee »

Aken en Vaals?
Enschede en Gronau?

Als Ede<->Wageningen al the lang is hoe willen ze dan Aachen-Vaals (ongeveer zelfde afstand als EW-Campus) en Enschede-Gronau (nog 4 km langer) gaan doen?

Interesting....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten