Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Plutona »

Dat busje is vrijgekomen na het vervallen van lijn 88 in Arnhem, tot vrijdag reed hij daarop.
KL577
Berichten: 137
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door KL577 »

Lijn 86 lijkt sinds de nieuwe dienstregeling (richting Ede) planmatig op Wageningen Campus/Atlas te stoppen, zolang als de route via Bennekom afgesloten blijft. Een welkome aanvulling voor de vele reizigers die afhankelijk zijn van de in de avondspits zeer onbetrouwbare 303 :) .

Alleen lijkt niemand de chauffeurs op de hoogte te hebben gebracht van deze wijziging, ze rijden allemaal nog net zo hard Campus/Atlas voorbij :( .

Wat ook niet helpt is dat DRIS -displays sinds zondag van mening zijn dat er geen bussen meer op deze halte stoppen :( :

Afbeelding
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Gebruikersnaam »

Het viel mij afgelopen dinsdag al op dat de DRIS-displays het niet deden (tenminste bij Ziekenhuis Gelderse Vallei, Halderbrink, Campus/Atlas, Campus/Forum en Haagsteeg, de rest heb ik niet op gelet). Erg frustrerend, diezelfde dinsdag heb ik (met wat lotgenoten) een half uur gewacht totdat er een 303 kwam opdraven.
KL577
Berichten: 137
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door KL577 »

Ik had nog niet gezien dat alle displays niet meer werken. Inderdaad erg praktisch allemaal :s
Gebruikersnaam schreef: do 14 dec 2023, 20:28 Erg frustrerend, diezelfde dinsdag heb ik (met wat lotgenoten) een half uur gewacht totdat er een 303 kwam opdraven.
Ja, dit is helaas de norm bij de 303, vnl in de avondspits. De dienstregeling is zeer, zeer, onbetrouwbaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Daniel »

De displays werken prima, maar Transdev heeft kennelijk geen informatie naar die dingen gestuurd. Op Veenendaal-De Klomp hebben de Transdev-ritten op lijn 5 en 83 ook geen realtime info, maar staan ze wel op de (Utrechtse) DRIP doordat Syntus blijkbaar ook een dienstregeling daarvoor gepubliceerd heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 79
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door erwinraasveld »

Ook op station Veenendaal Centrum/Plein staat op de DRIS lijn 85 ri. Ede niet meer vermeld.
MichOV
Berichten: 351
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door MichOV »

Maar is dit al gemeld dan dat Transdev(als die daarvoor verantwoordelijk was) die de informatie had moeten sturen? Zo ja, wie gaat dit dan op termijn in orde maken?
KL577
Berichten: 137
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door KL577 »

Ik ben helemaal murw van mijn klachten en contacten met Transdev, dan wel mijn gebruikservaringen. Eerst een langlopende discussie over verkeerd ingestelde tarieven tussen Ede en Wageningen (zie eerder in deze thread) en meerdere klachten over de totale willekeur waarmee de 303 in de avondspits uitvalt en dan 30-40 minuten weer niet op komt dagen. Allemaal stuk voor stuk onbevredigende reacties; een maand later is het allemaal nog net zo slecht, en dan zijn er weer nieuwe dingen waar je een melding over zou kunnen maken. Ik zou dus ook dit kunnen melden via RRReis, maar doe het niet meer.

En daarbij (maar misschien denk ik te simpel vanuit een normaal organisatie-perspectief): ik zou toch denken dat er een verantwoordelijke voor quality control is bij TransDev die zelf opmerkt (of misschien dit via chauffeurs hoort) dat er nu al twee weken nergens een DRIS te vinden is die correct reisinformatie aangeeft in zijn/haar concessie?
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door gkw1969 »

Ik weet niet hoelang je al met het OV reist, ik werk bijna 30 jaar in het OV en zelfs de basisdingen als de juiste vertrekstaat ophangen zijn ze verleerd sinds 2000.
Op Arnhem CS hebben ze in de stationshal maar bij enkele lijnen een nieuwe vertrekstaat geplakt. Lijn 6 bijvoorbeeld, die nu 2 minuten eerder vertrekt, is gewoon blijven hangen.
En dat terwijl de vertrekstaat van 28-08-2023 1 complete plaat was met alle lijnen. Nu wordt er per lijn overheen geplakt
En klachten…. Soms weten ze niet eens naar welke afdeling de klacht moet.
When you're tired of London, you're tired of life
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Roeland »

Misschien is melden bij het Rocov een optie, als klachten bij RRReis niet helpen?
Jurre
Berichten: 1045
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Jurre »

KL577 schreef: di 19 dec 2023, 08:30 (...) en meerdere klachten over de totale willekeur waarmee de 303 in de avondspits uitvalt en dan 30-40 minuten weer niet op komt dagen. (...)
Lijn 303 staat helaas in dezelfde file als het autoverkeer (o.a. Nijenoord Allee, Poortwachter, Willy Brandtlaan). Na opening Parklaan moet dit beter gaan. Tot die tijd stopt lijn 86 ook bij de halte Campus/Atlas waardoor er 8 reismogelijkheden per uur naar station Ede zijn.
KL577 schreef: di 19 dec 2023, 08:30 En daarbij (maar misschien denk ik te simpel vanuit een normaal organisatie-perspectief): ik zou toch denken dat er een verantwoordelijke voor quality control is bij TransDev die zelf opmerkt (of misschien dit via chauffeurs hoort) dat er nu al twee weken nergens een DRIS te vinden is die correct reisinformatie aangeeft in zijn/haar concessie?
Probleem is bekend en wordt aan gewerkt.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door ThatPCDude »

gkw1969 schreef: di 19 dec 2023, 09:05 Ik weet niet hoelang je al met het OV reist, ik werk bijna 30 jaar in het OV en zelfs de basisdingen als de juiste vertrekstaat ophangen zijn ze verleerd sinds 2000.
Op Arnhem CS hebben ze in de stationshal maar bij enkele lijnen een nieuwe vertrekstaat geplakt. Lijn 6 bijvoorbeeld, die nu 2 minuten eerder vertrekt, is gewoon blijven hangen.
En dat terwijl de vertrekstaat van 28-08-2023 1 complete plaat was met alle lijnen. Nu wordt er per lijn overheen geplakt
En klachten…. Soms weten ze niet eens naar welke afdeling de klacht moet.
Het kost allemaal geld hè
Als er een ding is wat vervoerders niet willen is het wel geld uitgeven.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Z2N »

1 poster in 1 keer ophangen is beduidend goedkoper dan voor elke lijn terugkomen om een vertrekstaatje op te hangen, dus daarop beknibbelen is geen logische kostenbesparing.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MichOV
Berichten: 351
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door MichOV »

Zo duur hoeft zo'n simpel vertrekset niet te zijn vind ik.
Het lijkt mij eerder dat dit komt doordat alles tegenwoordig digitaal gaat waardoor men dit niet echt meer zo nodig vindt.

Ook merk je steeds meer dat al die grote concessievernieuwingen in de praktijk niet altijd goed uitpakken dan men verwacht.. sterker nog het is steeds chaotischer(men managed van hogeraf niet goed of men neemt teveel hooi op de vork??)

Al die chaos lijkt mij voor de passagiers en chauffeurs niet bepaald prettig.
MichOV
Berichten: 351
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door MichOV »

Z2N schreef: di 19 dec 2023, 14:58 1 poster in 1 keer ophangen is beduidend goedkoper dan voor elke lijn terugkomen om een vertrekstaatje op te hangen, dus daarop beknibbelen is geen logische kostenbesparing.
Er zijn vrijwilligers genoeg in het land die dit vast wel op zich willen nemen.. win/win lijkt mij en kost geen geld qua arbeidskosten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Z2N »

We komen gruwelijk mensen tekort in de arbeidsmarkt, dus zoveel vrijwilligers zullen er niet zijn? Bovendien, wat is het praktisch nut van de vertrekstaten druppelgewijs updaten?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Het plaatsen van geactualiseerde statische reisinformatie op de bushalte is normaliter een taak van de buitendienst van een vervoerder. In kleinere concessies is het denkbaar dat die ook nog het meubilair zelf moeten onderhouden bij schades zoals ingegooide vensters van bushokjes.

Oftewel, je kan wel meer personeel inhuren rond de tweede zondag van december, maar dat geintje vraagt ook inhuur van extra materieel voor de buitendienst, zoals bestelbusjes.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door DPDelft »

In steeds meer concessies ga je de digitale statische informatie zien. In HWGO bijvoorbeeld is daar al een behoorlijke slag in gemaakt. Dan upload de vervoerder gewoon de nieuwe vertrektijden tabel.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door sirvinniei »

gkw1969 schreef: di 19 dec 2023, 09:05 Ik weet niet hoelang je al met het OV reist, ik werk bijna 30 jaar in het OV en zelfs de basisdingen als de juiste vertrekstaat ophangen zijn ze verleerd sinds 2000.
Op Arnhem CS hebben ze in de stationshal maar bij enkele lijnen een nieuwe vertrekstaat geplakt. Lijn 6 bijvoorbeeld, die nu 2 minuten eerder vertrekt, is gewoon blijven hangen.
En dat terwijl de vertrekstaat van 28-08-2023 1 complete plaat was met alle lijnen. Nu wordt er per lijn overheen geplakt
En klachten…. Soms weten ze niet eens naar welke afdeling de klacht moet.
Zolang je maar blijft klagen. De hoeveelheid klachten krijgt de provincie per categorie op het eind van het jaar netjes toegestuurd. Is een van de weinige (en niet tijdrovende) dingen die je als reiziger kan doen.
Ik heb geen onderschrift
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door huibf »

ThatPCDude schreef: di 19 dec 2023, 14:06
gkw1969 schreef: di 19 dec 2023, 09:05 Ik weet niet hoelang je al met het OV reist, ik werk bijna 30 jaar in het OV en zelfs de basisdingen als de juiste vertrekstaat ophangen zijn ze verleerd sinds 2000.
Op Arnhem CS hebben ze in de stationshal maar bij enkele lijnen een nieuwe vertrekstaat geplakt. Lijn 6 bijvoorbeeld, die nu 2 minuten eerder vertrekt, is gewoon blijven hangen.
En dat terwijl de vertrekstaat van 28-08-2023 1 complete plaat was met alle lijnen. Nu wordt er per lijn overheen geplakt
En klachten…. Soms weten ze niet eens naar welke afdeling de klacht moet.
Het kost allemaal geld hè
Als er een ding is wat vervoerders niet willen is het wel geld uitgeven.
Dan moeten ze stoppen als OVbedrIjf.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Hainje »

Problemen met de DRISsen kun je melden op drismelding.nl. Doe dat nu een tijdje voor de regio Tilburg en ik merk dat veel dingen snel opgepakt worden.
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door nvdw »

Z2N schreef: di 19 dec 2023, 14:581 poster in 1 keer ophangen is beduidend goedkoper dan voor elke lijn terugkomen om een vertrekstaatje op te hangen, dus daarop beknibbelen is geen logische kostenbesparing.
Als het gisteren nog gewijzigd moet worden, dan print je de tabel uit, plastificeer je de handel en tape je de handel over de poster heen. Als het eerst nog langs de drukker moet ben je minimaal een week verder en dan hangt het nog steeds niet.

Wat niet helpt is dat het tegenwoordig tot het laatste moment ruzie is over de te rijden dienstregeling; met de opdrachtgever, maar ook met het personeel. Als je de jongens en meisjes van de reisinfo twee weken voor ingangsdatum een keer witte rook geeft en het dus nog niet eens op de drukpers ligt... dan gaat het gewoon niet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door gkw1969 »

Dat laatste valt nog wel mee. De dienstregeling is goedgekeurd voordat men bezig gaat met het maken van de diensten voor de chauffeurs. Die goedkeuring ligt er normaal gesproken in september. Dan is het een kwestie van de juiste opdracht verstrekken aan de drukkers. Ik weet wel dat het in het verleden veel simpeler ging (toen was alles ook op tijd klaar INCLUSIEF een echt busboekje). Maar de meeste OV bedrijven hadden een eigen drukkerij. De OAD had een eigen drukkerij voor de vakantiefolders, maar zij drukten ook de vertrekstaten en de boekjes voor OAD/TET/TAD.
Maar het speelt ook mee welke opdracht degene die vertrekstaten moet vervangen mee krijgt. Ik zou het logisch vinden dat hij eerst begint met de lijnen waar structurele wijzigingen op plaats vinden zoals 105/610 en 231. Maar ja, sommigen werken hun lijstje op nummervolgorde af. Op dit moment weten de mensen die bij Arnhem Bredasingel bij de halte staan niet dat lijn 1 niet verder rijdt dan Arnhem CS. Omdat de reisinformatie van 28-08 er nog hangt.
When you're tired of London, you're tired of life
KL577
Berichten: 137
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door KL577 »

Ietwat late reactie door drukte op werk en toen vakantie, maar
Jurre schreef: di 19 dec 2023, 12:01
KL577 schreef: di 19 dec 2023, 08:30 (...) en meerdere klachten over de totale willekeur waarmee de 303 in de avondspits uitvalt en dan 30-40 minuten weer niet op komt dagen. (...)
Lijn 303 staat helaas in dezelfde file als het autoverkeer (o.a. Nijenoord Allee, Poortwachter, Willy Brandtlaan). Na opening Parklaan moet dit beter gaan. Tot die tijd stopt lijn 86 ook bij de halte Campus/Atlas waardoor er 8 reismogelijkheden per uur naar station Ede zijn.
Misschien een correctie op mijn eerdere bericht, maar eigenlijk is de uitval van lijn 303 niet eens zo willekeurig maar eigenlijk vrij voorspelbaar, inderdaad als een functie van de dagelijkse files die je benoemt. De onbetrouwbaarheid van de dienstregeling houdt al maanden, zo niet jaren aan en is vergroot door het reduceren van de frequentie in de dienstregeling in december 2022. Transdev/Hermes kan natuurlijk niets doen aan de files, wel hoe zij daar mee omspringen. De reizigers op de Campus Atlas of Forum die in de avondspits richting Ede willen zien nu regelmatig meerdere nagenoeg lege 303-ritten naar Wageningen busstation kort achter elkaar voorbij rijden - wetende dat ze dan nog zo'n 15 minuten mogen wachten tot ze in deze bussen kunnen stappen voordat deze zijn omgekeerd. En daarna mogen die reizigers ook nog eens met deze bus aansluiten in een file op een plek waar 95% niet hoeft te zijn (Poortwachter, Cinemec) en ook niet hoeft langs te komen voor hun eindbestemming (Ede NS). Deze situatie herhaalt zich al een jaar lang, praktisch elke dag - en TransDev heeft geen enkele creativiteit getoond om hier een (nood-)oplossing voor te verzinnen. Als meest simpele, bv. niet elke 303 Ede ->Wageningen helemaal naar het busstation te laten rijden, maar een aantal direct te laten keren op de campus en ook de haltes bij Cinemec en Ziekenhuis over te laten slaan.

Mijn werkgever (die van de campus) initieerde in december op intranet een discussie om meer personeel met de fiets en OV naar de campus te laten komen, en wat daar voor nodig zou zijn. Deze discussie stokte eigenlijk onmiddellijk doordat iedereen gelijk de totale onbetrouwbaarheid van de busdienstregeling aanhaalde. En inderdaad de meesten verwonderden zich erover dat de groenste universiteit van Nederland (althans, zo profileert de organisatie zich) het moet stellen met de slechtste OV-toegankelijkheid.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door waldo79 »

Goh, dan werk ik voor dezelfde werkgever. Ik wil het best vaker proberen met het openbaar vervoer, maar zulke problemen met de bussen weerhouden me ervan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten