Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

Philip schreef: di 03 okt 2023, 22:04 Is in beeld hoe vaak de halte Putten, Dorpsstraat wordt gebruikt door reizigers van lijn 101 (Harderwijk - Amersfoort). Anders zou je lijn 101 kunnen leiden via de Van Geenstraat. De haltes Dorpsstraat en Kerkstraat vervallen dan en kunnen worden vervangen door haltes aan de Van Geenstraat. De halte Kerkstraat ligt vlakbij de halte Centrum, dus die heeft niet veel meerwaarde.

Dit vanwege de geplande 30-kilometerzone op de Engweg en de bouw van de nieuwe woonwijk Putten-Zuid, die nu slecht wordt bediend.
Je kunt je net zo goed afvragen of lijn 101 wel nodig is tussen Ermelo en Nijkerk. Tussen Nijkerk en Putten is de paraleliteit met de trein enorm en er zijn nu ook weer niet woonwijken die ertussen liggen... Tussen Putten en Ermelo heb je bovendien ook nog lijn 205. Allen op Vathorst-Nijkerk (maar daar kan lijn 142 het ook overnemen) en tussen Harderwijk en Ermelo lijkt me lijn 101 meerwaarde hebben. Waarbij voor dat laatste het me logischer lijkt als die bus in Ermelo zou eindigen met een lusroute door Ermelo-West (huidige route t/m Dr. Van Dalelaan, dan afslaan naar het station en vervolgens via de Horsterweg weer terug naar de Kolbaanweg), zodat Drielanden (Harderwijk) en Ermelo-West snel op de trein naar Amersfoort kunnen stappen. Het rondje dan 's ochtends eerst via Ermelo-West en dan het station (tegen de klok in) en 's middags andersom. Die DRU's op Ermelo-Nijkerk kun je vast beter elders gebruiken lijkt me.
PHS

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

SuperGhost schreef: wo 04 okt 2023, 19:15
Philip schreef: di 03 okt 2023, 22:04 Is in beeld hoe vaak de halte Putten, Dorpsstraat wordt gebruikt door reizigers van lijn 101 (Harderwijk - Amersfoort). Anders zou je lijn 101 kunnen leiden via de Van Geenstraat. De haltes Dorpsstraat en Kerkstraat vervallen dan en kunnen worden vervangen door haltes aan de Van Geenstraat. De halte Kerkstraat ligt vlakbij de halte Centrum, dus die heeft niet veel meerwaarde.

Dit vanwege de geplande 30-kilometerzone op de Engweg en de bouw van de nieuwe woonwijk Putten-Zuid, die nu slecht wordt bediend.
Je kunt je net zo goed afvragen of lijn 101 wel nodig is tussen Ermelo en Nijkerk. Tussen Nijkerk en Putten is de paraleliteit met de trein enorm en er zijn nu ook weer niet woonwijken die ertussen liggen... Tussen Putten en Ermelo heb je bovendien ook nog lijn 205. Allen op Vathorst-Nijkerk (maar daar kan lijn 142 het ook overnemen) en tussen Harderwijk en Ermelo lijkt me lijn 101 meerwaarde hebben. Waarbij voor dat laatste het me logischer lijkt als die bus in Ermelo zou eindigen met een lusroute door Ermelo-West (huidige route t/m Dr. Van Dalelaan, dan afslaan naar het station en vervolgens via de Horsterweg weer terug naar de Kolbaanweg), zodat Drielanden (Harderwijk) en Ermelo-West snel op de trein naar Amersfoort kunnen stappen. Het rondje dan 's ochtends eerst via Ermelo-West en dan het station (tegen de klok in) en 's middags andersom. Die DRU's op Ermelo-Nijkerk kun je vast beter elders gebruiken lijkt me.
Ik weet niet in hoeverre je ervaring hebt met lijn 101, maar voor mijn idee worden de haltes in Ermelo-West nauwelijks gebruikt, juist door de aanwezigheid van het station. Met uitzondering van het ziekenhuis zijn de overige haltes in Harderwijk vrijwel uitsluitend gericht op bewoners. Het meeste vervoer lijkt te zitten op Amersfoort Vathorst/Corlaer College richting Nijkerk Oost/Putten/Ermelo (middag) en ochtend vice versa. Vanaf/naar Harderwijk is de bezetting mager.

De snelheid tussen Ermelo en Harderwijk lijkt mij daarom eerder het probleem dan de paralleliteit.

Toch zijn al met al de reizigersaantallen voldoende om de halfuursdienst in de spits te handhaven, terwijl die op lijn 111 wel verdwijnt.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Zou de 101 via de 205 route een oplossing kunnen zijn?
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

Ja, maar dan is Harderwijk Drielanden onbereikbaar met het OV, terwijl daar wel vervoervraag is. Het aantal reizigers voor Ermelo is door de nabijheid van het station en de afstand tot Harderwijk overigens een fractie van het aantal reizigers voor Putten.

De 101 moet het volledig hebben van reizigers van/naar haltes waar geen station op loopafstand ligt. Daarom ook mijn voorstel om de route in Putten te wijzigen.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik dacht aan een stadsdienst Station - Drielanden - Strand
MdJ
Berichten: 4537
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MdJ »

Drielanden Triasplein is de drukste halte van Harderwijk, na het station. De oude lijn 3 reed echter voor niemand, dus neemt iedereen daar de 101.
Bij twijfel: gebruik beton.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

Philip schreef: wo 04 okt 2023, 21:44
SuperGhost schreef: wo 04 okt 2023, 19:15
Philip schreef: di 03 okt 2023, 22:04 Is in beeld hoe vaak de halte Putten, Dorpsstraat wordt gebruikt door reizigers van lijn 101 (Harderwijk - Amersfoort). Anders zou je lijn 101 kunnen leiden via de Van Geenstraat. De haltes Dorpsstraat en Kerkstraat vervallen dan en kunnen worden vervangen door haltes aan de Van Geenstraat. De halte Kerkstraat ligt vlakbij de halte Centrum, dus die heeft niet veel meerwaarde.

Dit vanwege de geplande 30-kilometerzone op de Engweg en de bouw van de nieuwe woonwijk Putten-Zuid, die nu slecht wordt bediend.
Je kunt je net zo goed afvragen of lijn 101 wel nodig is tussen Ermelo en Nijkerk. Tussen Nijkerk en Putten is de paraleliteit met de trein enorm en er zijn nu ook weer niet woonwijken die ertussen liggen... Tussen Putten en Ermelo heb je bovendien ook nog lijn 205. Allen op Vathorst-Nijkerk (maar daar kan lijn 142 het ook overnemen) en tussen Harderwijk en Ermelo lijkt me lijn 101 meerwaarde hebben. Waarbij voor dat laatste het me logischer lijkt als die bus in Ermelo zou eindigen met een lusroute door Ermelo-West (huidige route t/m Dr. Van Dalelaan, dan afslaan naar het station en vervolgens via de Horsterweg weer terug naar de Kolbaanweg), zodat Drielanden (Harderwijk) en Ermelo-West snel op de trein naar Amersfoort kunnen stappen. Het rondje dan 's ochtends eerst via Ermelo-West en dan het station (tegen de klok in) en 's middags andersom. Die DRU's op Ermelo-Nijkerk kun je vast beter elders gebruiken lijkt me.
Ik weet niet in hoeverre je ervaring hebt met lijn 101, maar voor mijn idee worden de haltes in Ermelo-West nauwelijks gebruikt, juist door de aanwezigheid van het station. Met uitzondering van het ziekenhuis zijn de overige haltes in Harderwijk vrijwel uitsluitend gericht op bewoners. Het meeste vervoer lijkt te zitten op Amersfoort Vathorst/Corlaer College richting Nijkerk Oost/Putten/Ermelo (middag) en ochtend vice versa. Vanaf/naar Harderwijk is de bezetting mager.

De snelheid tussen Ermelo en Harderwijk lijkt mij daarom eerder het probleem dan de paralleliteit.

Toch zijn al met al de reizigersaantallen voldoende om de halfuursdienst in de spits te handhaven, terwijl die op lijn 111 wel verdwijnt.
Het ging me ook niet zozeer om Ermelo-West, maar om Drielanden dan een verbinding met het station in Ermelo te geven, wat voor de verbinding Drielanden-Amersfoort/Utrecht gunstiger is dan omreizen via station Harderwijk. Je zou dan voor zo'n restlijn kunnen kijken of je in Ermelo goed kan aansluiten van/naar Amersfoort en op Harderwijk van/naar Zwolle. Aangezien je bij station Ermelo niet kunt keren geloof ik, is een rondje via Ermelo-West sowieso het meest praktisch en kun je die dus net zo goed meenemen in de verbinding naar het station.

En ik ben bekend met de school in Nijkerk, aangezien ik daar een paar jaar heb lesgegeven. Hoewel er leerlingen vanuit Putten waren, ging dat ook weer niet om enorme aantallen (er waren er bijv. veel meer die uit Bunschoten-Spakenburg kwamen).
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Is er een schoolbus Nijkerk - Bunschoten? Het kan zijn dat er fors vraag kan zijn, ook omdat er een industrieterrein ligt op de potentiele route. Ook doorkoppelen op de 687 kan potentie hebben tot meer klanten.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

Alleen in de in de 'gure maanden'
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door erjeebee »

Met de huidige klimaattrends zullen we die niet lang meer hebben :(
VIRM
Berichten: 7622
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Vanochtend de tweede keer in de ochtendspits deze week dat mijn bus in Zwolle niet komt opdagen. Plan B is altijd dan even haasten en een bus een kwartier eerder nemen, maar fijn is het niet.
PHS schreef: wo 04 okt 2023, 20:38 Twee nieuwe treinstations Nijkerk Corlaer en Harderwijk Drielanden zou ook een oplossing zijn. Qua inwoners zou het wel gerechtvaardigd zijn. Maar ja, twee nieuwe stations kost een hoop geld, dat er niet is.

In de dienstregeling zou het overigens wel moeten passen, de 5600 heeft vrij veel speling. Een probleem zou kunnen zijn de 5600 in de spits soms tegen de capaciteitsgrens aan zit, al zou je dat kunnen oplossen door de 500/600 voortaan in Harderwijk te laten stoppen. Ook de 500 en 600 hebben flink wat speling namelijk tussen Amersfoort en Zwolle.
Vergeet niet dat je ook nog een spitstrein Harderwijk - Amersfoort hebt. Overigens wordt er ook iets in de provinciale politiek geroepen over een station Hattem.
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Drielanden ligt niet verder bij station Harderwijk vandaan dan bijv. de wijk Frankrijk. Een station in Drielanden lijkt mij niet echt kansrijk (te dicht bij station Harderwijk).
Een station in Nijkerk Corlaer lijkt mij dan kansrijker.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Dennenboom »

De halte Sparrenlaan van lijn 101/687 in Nijkerk is spoorloos verdwenen na de reconstructie van de Hoefslag aldaar. In de reisinfo wordt deze halte nog gewoon vermeld. Ik kan ook geen info vinden waarin wordt aangekondigd dat deze halte ging/gaat verdwijnen. Halte was vlak bij het station, dus geen grote ramp, maar de situatie is nu wat onduidelijk.
https://reisinfo.rrreis.nl/nl/rrreis/haltes/50637013
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

EBS hanteert - m.u.v. een enkele scholierenlijn - blijkbaar de herfstvakantie van regio Noord. Daar gaat misschien nu nog goed op de Veluwe, maar volgend jaar hoop ik dat ze geen herfstvakantie op de bussen vanuit Flevoland naar Harderwijk introduceren als de scholen gewoon open zijn. Dat gaat nooit passen namelijk
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8691
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Ik denk dat het wel zal meevallen. Momenteel rijden enkel de scholierenlijnen van de regio Veluwe-Noord niet. De reguliere lijnen rijden de gewone dienstregeling.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door iamthedutchdude »

Volgend jaar hebben regio Noord en Midden tegelijk herfstvakantie, dus dat is dan nog geen probleem.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8691
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Heeft iemand trouwens enig idee welke tijdelijke bussen in deze concessie gaan rijden tot in april de Ebusco's worden geleverd? EBS heeft volgens mij al het huidig materieel al nodig voor Zaanstreek-Waterland, dus dat worden gok ik bussen van andere vervoerders?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

ZaWa krijgt 20 extra Citea's, dus wellicht IJssel-Vecht ook(?) Die details zijn nog niet bekend gemaakt helaas, evenals op welke lijnen die tijdelijke bussen zullen rijden. Alleen dat ze ingezet worden op lijnen waar laden niet zo snel nodig is.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Petert87
Berichten: 36
Lid geworden op: di 05 feb 2019, 13:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Petert87 »

De Ebusco's zouden bedoeld zijn voor de langere streeklijnen. Dus ik heb begrepen dat de tijdelijke bussen dan ook gaan rijden op deze lijnen. Lijn 71 zou bijvoorbeeld zo'n lijn kunnen zijn

Ik geloof ook dat ze destijds een plaatje lieten zien van Ebusco's in de snelRRReis kleurstelling, wat geloof ik precies omgekeerd is van de comfortRRReis.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Lijn 45 »

Zullen de Ebusco's planmatig alleen in het gebied wat nu IJsselmond is gaan rijden?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

In de presentatie die EBS vorig jaar aan chauffeurs heeft gehouden werd gesproken over lijn 201, 210 en 217. De kleurstelling zal gewoon hetzelfde worden als de andere bussen, alleen dan met de tekst SnelRRReis (net zoals de 27xx serie).
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
VIRM
Berichten: 7622
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Lekker als je plaatsneemt in een bus, om vervolgens nog twee keer naar een andere bus te moeten verhuizen. Mocht Sinterklaas meelezen: graag een dak op het busstation van Zwolle, want het was prutweer.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Bijna geen enkel busstation is overdekt... en daarnaast zijn er nog redelijk wat abri's en het gebied rondom de trappen is overdekt.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door cassie127 »

In het oosten niet, maar in het westen zijn ze veel vaker wel volledig overdekt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten