Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MichOV
Berichten: 350
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MichOV »

Vraagje, heel wat jaren geleden reed er als ik mij goed herrinner nog een bus van Apeldoorn naar Deventer klopt dat? Zo ja.. zijn er plannen om die in de toekomst in de dienstregeling weer toe te voegen of is dat nooit meer aan de orde geweest?
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Dat was lijn 111, die werd opgeheven nadat station Twello in gebruik werd genomen.
Lijn 15 rijdt nu tussen Twello en Apeldoorn want ze waren vergeten dat er ook nog mensen in Teuge wonen.
Maar er zijn geen plannen deze lijn terug te brengen.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Sterker nog, destijds reed lijn 171 nog tussen Twello en Deventer. Deze is sinds enkele jaren ook vervallen door het lange aantal reizigers. De trein is ook vele malen sneller tussen Apeldoorn en Deventer.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MetroRET »

MetroRET schreef: do 11 jan 2024, 07:38
Milco schreef: vr 05 jan 2024, 14:55 Dat klopt, maar de overzichten van MetroRET zijn van de reguliere dienstregelingen aangezien de lijnen 7 en 9 in Zwolle ook in de overzichten zitten. Zoals gezegd: een omloop waarbij de ene rit in Harderwijk arriveert en vijf minuten later uit Amersfoort Vathorst vertrekt klopt niet... ;)
Nieuw overzicht in de maak met nieuwere methode om de boel op de juiste volgorde te zetten (er zaten nog veel meer foutjes in).
Voor nu ook een index: http://metroret.ovposities.nl/omlopen/B ... Index.html
Een tweede versie is zojuist toegepast, foutjes die nog aangetroffen worden, verneem ik uiteraard graag.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Plutona »

Kan het zijn dat Veluwe-Zuid er later nog aan toegevoegd wordt? :oops:
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MetroRET »

Ongetwijfeld :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Suus »

Ik heb vandaag een kort wandelingetje (8 km) van Amersfoort Centraal naar station Hoevelaken gemaakt. Na aankomst op station Hoevelaken kwam er meteen een 102 aanrijden, dus niet het TVV afgewacht.

Het was mijn eerste keer met RRReis. Opzich een comfortabele bus, maar de kachel stond laag of uit, OVpay deed het niet en de chauffeur had zoiets van “is bekend”. De bus vertrok een minuut te laat bij station Hoevelaken, maar had bij de McDonald’s voordat we echt in Amersfoort waren al -4. De chauffeur wachtte drie minuten af, en had vervolgens bij de halte voor het station nogmaals -4. Voor een zondag lijkt de dienstregeling wel erg ruim genomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

Klopt ja, die 102 zit op een zondag ruim in z'n jasje. Vorig weekend ook al gehad: 102 reed nog keurig op tijd toen ik thuis in OVinfo keek, eenmaal gearriveerd bij halte Amerena was ik maar net op tijd voor de bus die ook toen zo'n 4 minuten te vroeg reed.
Nou kan marge op de Stadsring in Amersfoort ook wel weer prettig zijn, want nog wat eerder dit jaar kon ik daar de 102 op de fiets bijhouden (en als de fietsverkeerslichten wat meer meegewerkt hadden zou ik zelfs sneller dan de bus geweest zijn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

De Amersfoortse Stadsring kan inderdaad enorm langzaam zijn voor de bussen. Eigenlijk zouden ze er een busbaan langs moeten leggen.

Wat betreft het TVV voor de Valleilijn is het aandoen van station Hoevelaken vrij vervelend voor doorgaande reizigers, aangezien je dan heen-en-weer reist tussen afslag Hoevelaken (A1) bij Amersfoort en het station in Hoevelaken. Al helemaal als je beseft dat voor Hoevelaken met lijn 102 eigenlijk al een uitstekend alternatief aanwezig is. Je zou dan alleen tijdelijk treinabbo's voor de Valleilijn ook geldig moeten maken in lijn 102. Voor de enkeling die Hoevelaken-Barneveld reist (aangezien er in Voorthuizen geen overstap is op die relatie) kan dan of in Voorthuizen een overstap gecreëerd worden (nu een net-niet overstap) of kan het TVV stoppen op halte Oude Lageweg (in Amersfoort bij de afrit Hoevelaken van de A1).
Dat zou voor doorgaande reizigers al snel 8-10 minuten schelen.
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door dennistd »

Ik zie in oostelijke richting al een prachtige haltekom liggen langs de A1. Nou ook nog eentje de andere kant op aanleggen, voetpad erheen en spitsstroken dichthouden bij TVV en je hebt een mooie oplossing.
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Gartlin9 »

Alleen rijdt 102 1x per uur wat dus een halvering tot zelfs 1/4 van de frequentie zou zijn (trein elk 15 min & vgm TVV stopper elke 30 min)
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef: ma 22 jan 2024, 08:55 De Amersfoortse Stadsring kan inderdaad enorm langzaam zijn voor de bussen. Eigenlijk zouden ze er een busbaan langs moeten leggen.

Wat betreft het TVV voor de Valleilijn is het aandoen van station Hoevelaken vrij vervelend voor doorgaande reizigers, aangezien je dan heen-en-weer reist tussen afslag Hoevelaken (A1) bij Amersfoort en het station in Hoevelaken. Al helemaal als je beseft dat voor Hoevelaken met lijn 102 eigenlijk al een uitstekend alternatief aanwezig is. Je zou dan alleen tijdelijk treinabbo's voor de Valleilijn ook geldig moeten maken in lijn 102. Voor de enkeling die Hoevelaken-Barneveld reist (aangezien er in Voorthuizen geen overstap is op die relatie) kan dan of in Voorthuizen een overstap gecreëerd worden (nu een net-niet overstap) of kan het TVV stoppen op halte Oude Lageweg (in Amersfoort bij de afrit Hoevelaken van de A1).
Dat zou voor doorgaande reizigers al snel 8-10 minuten schelen.
Het TVV zou je kunnen splitsen in (Ede -) Barneveld - Amersfoort (non-stop) en daarnaast een pendeltje Amersfoort - Hoevelaken.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

En reizigers van Hoevelaken naar Ede dan via Amersfoort laten reizen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Ja. Of die nemen de 102.
Voor veruit de meeste doorgaande reizigers is dat een mooie verbetering.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door iamthedutchdude »

dennistd schreef: ma 22 jan 2024, 10:14 Ik zie in oostelijke richting al een prachtige haltekom liggen langs de A1. Nou ook nog eentje de andere kant op aanleggen, voetpad erheen en spitsstroken dichthouden bij TVV en je hebt een mooie oplossing.
Deze oplossing lijkt me helemaal niet verkeerd. Eventueel lijkt er zelfs wel ruimte te zijn voor deze constructie. Dat zou iets veiliger zijn gezien de scheiding met de hoofdweg. Daarmee zou zelfs de vluchtstrook "gewoon" open kunnen (evt. met 80km/h als snelheidsbeperking, wat er in de praktijk toch ongeveer gereden zal worden gezien het de meest rechter rijstrook is, waar dus veel vrachtwagens rijden).
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Nickipedia »

SuperGhost schreef: ma 22 jan 2024, 08:55 De Amersfoortse Stadsring kan inderdaad enorm langzaam zijn voor de bussen. Eigenlijk zouden ze er een busbaan langs moeten leggen.
Dat heeft de gemeente Amersfoort begin van deze eeuw geprobeerd, dat was op z'n zachtst gezegd geen succes :lol:
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door omaylie »

iamthedutchdude schreef: ma 22 jan 2024, 14:18
dennistd schreef: ma 22 jan 2024, 10:14 Ik zie in oostelijke richting al een prachtige haltekom liggen langs de A1. Nou ook nog eentje de andere kant op aanleggen, voetpad erheen en spitsstroken dichthouden bij TVV en je hebt een mooie oplossing.
Deze oplossing lijkt me helemaal niet verkeerd. Eventueel lijkt er zelfs wel ruimte te zijn voor deze constructie. Dat zou iets veiliger zijn gezien de scheiding met de hoofdweg. Daarmee zou zelfs de vluchtstrook "gewoon" open kunnen (evt. met 80km/h als snelheidsbeperking, wat er in de praktijk toch ongeveer gereden zal worden gezien het de meest rechter rijstrook is, waar dus veel vrachtwagens rijden).
Ah, zo'n constructie als bij station Zoetermeer (waar de Qliners ook een eigen halte langs de snelweg hebben, inclusief rijbaanscheiding en dergelijke).
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

Nickipedia schreef: ma 22 jan 2024, 14:24
SuperGhost schreef: ma 22 jan 2024, 08:55 De Amersfoortse Stadsring kan inderdaad enorm langzaam zijn voor de bussen. Eigenlijk zouden ze er een busbaan langs moeten leggen.
Dat heeft de gemeente Amersfoort begin van deze eeuw geprobeerd, dat was op z'n zachtst gezegd geen succes :lol:
Ik kan nergens iets vinden over een busbaan langs de stadsring. Ik geloof zelfs dat in het begin van deze eeuw de bussen (in ieder geval vanaf het CS naar de wijken) zelfs niet eens via de Stadsring gingen, maar via de Varkensmarkt.

Maar aangezien er serieus geluiden gaan om de Stadsring smaller te maken (tot 1 rijstrook per richting, zelfs in sommige plannen tot een 30km/h-weg), zou dat juist ruimte kunnen opleveren voor een (vrijliggende) busbaan. Ik geloof dat er (voorlopig) geen plannen zijn voor een busbaan, maar het zou dan wel mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door nvdw »

Een vrije busbaan zou mooi zijn, maar dan heb je nog geen oplossing voor alle verkeerslichten die je op de ring tegenkomt. Die zullen ook bij een herinrichting van de Stadsring nodig blijven. Waarschijnlijk werken de huidige installaties ook wel met KAR (verkeerslichtbeïnvloeding), maar absolute prioriteit geven aan alle bussen zal niet lukken zonder een 'waterbedeffect' elders waardoor een andere bus weer langer staat te wachten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

Er zit inderdaad beïnvloeding op, maar zeker bij verkeerslichten direct na haltes kan natuurlijk pas voorrang aangevraagd worden zodra vertrokken wordt. Dat duurt dus altijd wel even.
Daarnaast zijn alle zijstraten waar die verkeerslichten staan m.u.v. eentje ook busroutes, dus daar kan je nooit altijd voorrang hebben omdat de bus uit/naar de zijstraat dat dan al heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Zou een mooie plek zijn voor een busbaan zoals in Zwolle tussen het station en de halte Katwolderplein/Centrum, een busbaan in het midden. Prioriteit kan ook aangevraagd worden doordat de chauffeur de KAR-knop indrukt op de boordcomputer als dat zo ingesteld wordt, dus dan kan een chauffeur zelf daar al invloed op hebben.
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Nickipedia »

SuperGhost schreef: ma 22 jan 2024, 15:18 Ik kan nergens iets vinden over een busbaan langs de stadsring. Ik geloof zelfs dat in het begin van deze eeuw de bussen (in ieder geval vanaf het CS naar de wijken) zelfs niet eens via de Stadsring gingen, maar via de Varkensmarkt.

Maar aangezien er serieus geluiden gaan om de Stadsring smaller te maken (tot 1 rijstrook per richting, zelfs in sommige plannen tot een 30km/h-weg), zou dat juist ruimte kunnen opleveren voor een (vrijliggende) busbaan. Ik geloof dat er (voorlopig) geen plannen zijn voor een busbaan, maar het zou dan wel mogelijk zijn.
In beide richtingen was de rechter rijstrook een busbaan tussen de Flierbeeksingel en destijds de Amsterdamseweg, hierdoor liep al het overige verkeer vast. Alleen de stadslijnen reden via de Varkensmarkt, de streeklijnen (77, 78, 79, 101, 102) via de Stadsring.

Op pagina 168 van dit document is er een klein stukje aan gewijd, het was zelfs april 1999.
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

Oke, dank hiervoor. Ik kon er niets over vinden toen ik het googelde.

Voor zover ik het dan dus mee krijg betekende het dat de gehele stadsring binnen dat gebied 2 rijstroken per rijrichting had, waarbij de buitenste stroken alleen voor het busverkeer was en dat het slechts een proef was. Hierbij geen aparte voorsorteerstroken voor afslaand verkeer?

Dat lijkt me ook geen optimale opzet, aangezien het afslaand verkeer dan alsnog het busverkeer moet kruisen (het enige wat je daarmee voorkomt is dat bussen in de file aansluiten). Als je een busbaan daar wilt aanleggen, dan moet je het denk ik ook goed doen, namelijk door hem echt vrijliggend te laten zijn (dus eigenlijk 2 wegen direct naast elkaar: de stadsring voor autoverkeer en de busbaan), waarbij de busbaan dan aan de centrumzijde komt te liggen, zodat het wegverkeer (dat vooral vanaf de andere zijde de Stadsring oprijdt/verlaat) de busbaan zo min mogelijk kruist. Daarnaast zou je ook natuurlijk de huidige kruisingen moeten herzien of die efficienter kunnen, etc. Maar aangezien de gemeente juist inzet op minder verkeer, zeker op en binnen de Stadsring, zou zo'n busbaan natuurlijk wel weer op tafel kunnen komen bij een eventuele herinrichting.

Maargoed, dat is wellicht een andere discussie. Nogmaals bedankt voor de info.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

IJssel-Vecht volgende concessie waar EBS dienstregeling afschaalt
EBS heeft in de concessie IJssel-Vecht grote problemen om de dienstregeling uit te voeren. De uitval is het grootst in Flevoland, waar 1 op 10 ritten niet zou rijden. EBS werkt inmiddels aan een afgeschaalde dienstregeling. De provincie noemt die maatregel “acceptabel”, maar alleen voor de korte termijn.

EBS heeft te kampen met personeelstekorten, met uitval van een fors aantal ritten tot gevolg. De vervoerder laat desgevraagd weten dat het over de hele concessie gaat om een uitval van 4 procent. Omroep Flevoland meldt dat het in het Flevolandse deel van het IJssel-Vechtgebied gaat om een rituitval van 10 procent. De woordvoerder van EBS plaatst vraagtekens bij de betrouwbaarheid van dat cijfer, maar erkent wel dat het probleem in Flevoland urgent is.

De vervoerder is naar eigen zeggen “in druk overleg” met de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, die samen concessieverlener zijn in de IJssel-Vecht, over het afschalen van de dienstregeling. Het is echter nog niet duidelijk wanneer reizigers een nieuwe dienstregeling kunnen verwachten, zo laat de woordvoerder weten. “We werken aan nieuwe roosters en diensten. Dat neemt normaalgesproken vier maanden in beslag, maar het moet nu sneller. Het is duidelijk dat dat het personeelstekort niet op korte termijn kan worden opgelost.”

Bron en meer: OVPro
Beul van de blindegeleidelijn
IJsseldelta
Berichten: 7
Lid geworden op: do 05 okt 2023, 10:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door IJsseldelta »

Ben benieuwd hoe ze de dienstregeling gaan afschalen. In Zwolle is juist sinds december 2023 de dienstregeling al structureel afgeschaald door om het uur een rit niet te rijden op de volgende lijnen 2, 4, 6, 8, 10 en 13. Dit is zeer onduidelijk voor de reiziger aangezien op sommige uren je 2x per uur een reismogelijkheid hebt en op sommige uren 1x per uur. Daarnaast is het vooral vervelend voor de vele forenzen in Zwolle Zuid. Tussen 7 en 8 uur rijdt lijn 6 maar 1x per uur en sluit niet goed aan op de treinknoop van 7.45 uur.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten