Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
NintendoC
Berichten: 425
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door NintendoC »

Ik denk pas als de provincies akkoord gaan met het voorstel van EBS. Ik begreep dat er nog van alle hoeken druk bezwaar wordt gemaakt tegen de wijzigingen dus zal nog wel paar weekjes duren vrees ik.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DDietzen »

DDietzen schreef: vr 12 mei 2023, 23:58
DDietzen schreef: vr 17 feb 2023, 11:17
DDietzen schreef: do 26 jan 2023, 23:22 De chauffeur van Noot vroeg me bij het instappen of ik gereserveerd had. Ik zei "nee, want op de site staat toch dat dat niet hoeft als je op het station vertrekt?" Dat werd me beantwoord met een grondige uitbrander: "niet waar, die site heeft foute info, klopt niet, u moet echt reserveren, anders mag u niet mee".
Uiteindelijk liet hij me alsnog instappen, maar wel met meermaals de vermaning "volgende keer echt aan denken hè meneer, u moet reserveren!" achter me aan. Ik was niet zo ad rem om te vragen "hoe had ik dat dan moeten weten?" en dat is wellicht maar goed ook. Gezien zijn humeur sluit ik immers niet uit dat 'ie me voor het stellen van zo'n lastige vraag alsnog eruit had geschopt :')

Vervolgens kregen álle drieënhalf andere passagiers stuk voor stuk dezelfde uitbrander tegen zich aan, want allemaal zeiden ze dat ze niet gereserveerd hadden omdat op de site staat dat dat niet hoeft. Ik durf dus wel te stellen dat het niet aan mij lag.
Deel 3 van deze soap: ik heb na ruim twee weken eindelijk reactie van de RRReis-klantenservice. Ze bieden excuses aan, de chauffeur wordt aangesproken op zijn gedrag, en het belangrijkste:
RRReis-klantenservice schreef:(...) Verder is het zo dat bij vertrek vanaf station Apeldoorn niet vooraf gereserveerd hoeft te worden. (...)
Voorlopig ga ik waarschijnlijk niet meer met de bus omdat ik eindelijk weer een werkende fiets heb, maar het kriebelt stiekem toch wel om dit die chauffeur eens onder de neus te komen wrijven. :twisted:
Deel 4: vanavond moest ik voor de afwisseling weer eens met de bus naar huis. De uitgelezen kans om te testen of de chauffeur zijn leven gebeterd heeft, dacht ik. Maar helaas: er kwam überhaupt geen enkel busje opdraven, voor geen van de minstens drie reserveerlijnen -0-
Een jaar na het begin van mijn reserveerRRReissoap, deel 5...

Enkele zaterdagen terug had ik weer de bus nodig. Treinaankomst uit de Randstad 18:46, volgens de planner mooi aansluitend op reserveerlijn 15 om 18:53. Gezien alle eerdere gedoe probeerde ik nu maar een reservering te maken, maar de module op de website biedt een vertrektijd om... 17:45, 18:45, 19:45, enzovoorts elk uur. Overstap van 29 of -1 minuten vanaf de intercity's uit de Randstad dus :|
Alsnog mijn geluk beproefd bij de vertrekhalte, daar komt om 18:56 een busje aan. Chauffeur heel verbaasd dat ik er sta en spreekt me bestraffend toe dat ik een reservering had moeten maken. In tegenstelling tot wat nog altijd, sinds de concessiewissel, op de website staat. Ze wil er wel één voor me maken, eerstvolgende optie om... 19:20. Drie verschillende vertrektijden dus. Koekoek, een halfuur wachten? Toen heb ik maar ander vervoer gezocht -0-

Nu heb ik dat weer eens aangekaart bij de klantenseRRRvice, en ontvang ik zojuist dit uitgebreide antwoord:
klantenseRRRvice schreef:Het klopt inderdaad dat de bussen vanaf station Apeldoorn voorheen niet gereserveerd hoefden te worden.
Echter, vanwege ons personeelstekort hebben wij niet altijd bussen die vertrekken op de aangegeven tijden van de dienstregeling.
Voor reizigers kan dit heel vervelend zijn als ze aankomen bij de halte en geen bus zien staan.
Vandaar dat er vanaf dat moment werd verzocht om alsnog een reservering te plaatsen bij vertrek vanaf het
station Apeldoorn. Dit is uiteraard nog steeds niet aangepast op de website, onze verontschuldigingen hiervoor.
Wij hebben het verzoek om dit aan te passen op de website met urgentie uitgezet. Ook zullen wij de teammanager van regio Apeldoorn verzoeken om het gehele team beter in te lichten hieromtrent.
Aangezien dit personeelstekort en het nieuwe beleid al spelen sinds EBS de boel overnam eind 2022, hebben ze dus meer dan een jaar nodig voor het verwijderen van twee zinnetjes op hun eigen website... terwijl ze in de tussentijd wel direct eronder een zinnetje hebben toegevoegd over vaste vertrekperrons per 26 februari 2023... :X Oja, en op 17 februari 2023 beweerden ze per mail nog glashard dat reserveren niet hoefde :N :neg:
klantenseRRRvice schreef:Verder hebben wij ook gekeken naar de dienstregeling van de lijn 15 en is inderdaad gebleken dat deze niet overeen komen met de tijden van ReserveerRRReis. Wij hebben deze melding uitgezet naar de planners en de collega's van ReserveerRRReis,zodat dit kan worden aangepast en dat er op alle websites 1 specifiek tijdstip vertoond wordt. De ware vertrektijd is xx:45.

Elke lijn kent natuurlijk vele plekken waar overgestapt kan worden op ander vervoer, vooral op de begin- en eindpunten en de grote stations. Al deze verschillende diensten perfect op elkaar aansluiten gaat helaas niet. Daarvoor zijn het er simpelweg te veel. Het betekent dus dat we per traject kijken hoe de reizigersstromen lopen om zo te bepalen welke aansluitingen het meest worden gebruikt. Die krijgen vervolgens prioriteit. Soms leidt dat er toe dat minder gebruikte aansluitingen ook minder optimaal kunnen worden ingericht. Dat neemt niet weg dat als u wél gebruik maakt van die specifieke overstap, het logisch is dat u klaagt.

Wij snappen dan ook helemaal dat het vervelend is als uw trein net 1 minuut na de vertrektijd van de bus aankomt en u vervolgens genoodzaakt bent een half uur te wachten. We sturen uw verzoek door naar de vervoerkundige zodat hij er ook van op de hoogte is. Tegelijkertijd dien ik wel te vermelden dat verdere aanpassingen in de dienstregeling nooit op korte termijn kunnen worden toegepast tenzij het een heel kleinschalig iets is. U zult er dus toch van uit moeten gaan dat het tenminste voorlopig zo blijft zoals het is en daar uw keuzes op afstemmen.
De aansluiting vanaf de enige intercity's uit de Randstad (Den Haag, Utrecht, Amsterdam, Amersfoort enz enz) is een "minder gebruikte aansluiting"? Maak dat de kat wijs, dat is verreweg de belangrijkste herkomst van busreizigers die op het station instappen :x
Het zinnetje "per traject kijken hoe de reizigersstromen lopen om zo te bepalen welke aansluitingen het meest worden gebruikt" klinkt mij ook in de oren als een handig excuus voor een afbraakconstructie. Immers, als je de bus een belabberde aansluiting en onduidelijke informatievoorziening geeft, jaag je iedereen weg, gebruikt niemand meer de overstap vanuit de intercity, dus wordt die ook het minst gebruikt... Of ben ik nu een cynicus?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

De tijden in het reserveer systeem en de dienstregeling kloppen inderdaad op een aantal lijnen niet. Dit gaat om lijn 15 (in het weekend), 170 (vooral tussen Oene en Epe), 112 (Nunspeet richting Apeldoorn) en 3 in Zwolle. Dit probleem is bekend en er was beterschap beloofd, maar tot dusver faalt het systeem nog steeds. Ook de juiste bus toewijzen aan een rit gaat vaak niet goed waardoor de rijtijden onhaalbaar zijn.

Wat betreft het instappen zonder reservering vanaf het station is het ook een drama. Dit komt NIET door personeelstekort, daar is totaal geen sprake van. Het komt omdat er simpelweg te weinig beschikbare bussen zijn (slechts 10 in de hele concessie, terwijl er 20 omlopen zijn). Dit is een extra bezuiniging van EBS ten opzichte van wat Keolis destijds aanbood, toen elke omloop nog een eigen bus had. Wij als chauffeurs zien ook graag op alle informatieschermen dat dit wel moet, want het is soms niet anders haalbaar. Daarom adviseren we aan iedereen altijd te reserveren.

Coulance bij vertraagde treinen hebben niet alle chauffeurs helaas, wat ik ook jammer vind. Ik controleer hier wel meestal op. Vaak rij ik alleen door als ik meedere reserveringen op de route heb en er binnen een halfuur een alternatief is, bij een uursdienst wacht ik wel altijd. Maar niet iedereen heeft helaas kennis over apps zoals Rijden de treinen. Mocht ik geen rit hebben en de gereserveerde bus is al weg probeer ik die rit alsnog te rijden indien haalbaar. Maar het hangt erg van de inzet af.

Tot slot kleine tip: als je trein vertraagd is en je kan nog reserveren, vul dan bij je mailadres in: treinis..minutenvertraagd. Dit is de enige manier waarop wij dat kunnen zien op de tablet en het werkt erg goed!
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

Er zijn niet genoeg bussen voor alle omlopen? Als het dus druk zou zijn qua reserveringen voor verschillende lijnen worden er dus gewoon willekeurig ritten niet gereden?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Nee, dan worden ritten gecombineerd. Dan stappen op het station bijvoorbeeld passagiers in voor zowel lijn 3 als lijn 14, of dat je onderweg vanuit Nunspeet op lijn 112 in Apeldoorn passagiers ophaalt op lijn 13. De reistijd kan voor bepaalde passagiers iets toenemen en soms kan dit leiden tot het missen van de aansluiting, maar vaak komt het wel goed als men op tijd bij de halte staat (dit wordt ook allemaal aangegeven in de bevestiging). Toevallig had ik laatst nog een combinatie van lijn 14, 5 en 3, en een paar maanden terug lijn 16, 15, 13 én 112.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DDietzen »

Bedankt voor je inkijkje in hoe het eraan toe gaat achter de schermen :)
ovVeluwe schreef: wo 07 feb 2024, 23:27 Tot slot kleine tip: als je trein vertraagd is en je kan nog reserveren, vul dan bij je mailadres in: treinis..minutenvertraagd. Dit is de enige manier waarop wij dat kunnen zien op de tablet en het werkt erg goed!
Wát een lifehack _O-
flipje
Berichten: 1258
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door flipje »

Het gerucht ging al een tijdje over de werkvloer, maar is gisteren bevestigd tijdens een speciale commissie vergadering van provincie Flevoland (bron ). De Ebusco's komen pas tegen december..
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Tom024 »

Taal- en schrijffouten in de presentatie van de vervoerder. Noem het mierenneuken, maar erg professioneel komt het niet over.

Wel een interessant inkijkje.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Lijn 45 »

Wel goed om te horen dat de BYD's veel minder problemen hebben.
meneerh2o
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 04 feb 2024, 19:00

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door meneerh2o »

Tom024 schreef: do 15 feb 2024, 15:15 Taal- en schrijffouten in de presentatie van de vervoerder. Noem het mierenneuken, maar erg professioneel komt het niet over.

Wel een interessant inkijkje.
Wel grappig hoe ze bij het plan van aanpak ineens overgaan op een kleiner lettertype. Dat stelt dus nu al weinig voor :)
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Het plan van aanpak is toch afschalen? Het lettertype doet dan ook vrolijk mee!
Beul van de blindegeleidelijn
meneerh2o
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 04 feb 2024, 19:00

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door meneerh2o »

Helaas nog steeds geen fatsoenlijke informatie bij EBS:
"RRReis: Bussen 144 en 216, stoppen niet op de halte Zeewolde,Centrum en Zeewolde, Horsterweg er zijn tijdelijke haltes thv Flevoplein en Rotonde Zuiderzeeweg"
Leuk, maar tot wanneer is dat? En waarom staat dat niet bij de 144?

Dat er ook nog een 625 rijdt schijnt EBS sowieso helemaal niet te willen weten. Op klachten wordt nogal vreemd gereageerd (als ze al reageren) en er wordt niets mee gedaan. Nog een geluk dat dit een relatief simpele omleiding is want ook de chauffeurs wordt niets verteld.
NintendoC
Berichten: 425
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door NintendoC »

EBS maakt er één grote zooi van. Afgelopen week reed 75% van lijn 215 tussen Kampen en Urk niet. Op diverse lijnen inclusief het ooit bejubelde kernnet van Overijssel zoals de 71 en 141 reed 40% niet. En de provincie is maar aan het 'monitoren'. Ze moeten zich de ogen uit de kop schamen.
MichOV
Berichten: 351
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MichOV »

Tsja aanbestedingen wordt je sws nooit vrolijk van.. vroeger ging dat wel anders imo beter zonder al die externe partijen en concessies waar je tegenwoordig allemaal mee te maken hebt en was het vervoer in handen van de gemeentelijke vervoersbedrijven wat een stuk beter was.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

Mwoh, of het beter was... Soms is een frisse blik ook goed.
Mijns inziens gaan er twee dingen mis: we zijn nu in Nederland aan het aanbesteden om te bezuinigen en daardoor is er een sterke drang om de goedkoopste te zijn. Dat gaat ofwel ten koste van het personeel, ofwel ten koste van de reiziger.
Ten tweede zijn er overheden die tot achter de komma bepalen hoe het netwerk er uit moet zien i.p.v. alleen vast te leggen welke ontsluiting vereist is. Dat speelt in IJssel-Vecht.

Als je de bezuinigingen van de afgelopen 24 jaar had losgelaten op de oude stads- en streekvervoerders was er misschien nog wel minder OV over geweest nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Jonkervoort »

Dat laatste gaat wel voorbij aan één belangrijk aspect: politieke aansprakelijkheid. Hoe groot is de kans dat al die bezuinigingen het ook gered hadden als ze rechtstreeks door de politiek goedgekeurd moesten worden? Ik denk niet groot.

Hoewel de politiek nog altijd eindverantwoordelijk is, ligt het nu gecompliceerder, waarbij in de praktijk vervoerder en provincie vaak naar elkaar kunnen verwijzen. In de media wordt haast altijd de vervoerder aangesproken, die dan waarschijnlijk weer zal wijzen op te weinig middelen, waarop de provincie weer zal zeggen dát er weliswaar bezuinigd moet worden, maar dat de vervoerder invult waar.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Wat een armoe. De Rrreis-website verwijs naar De Wmo-taxi als alternatief voor de uitgevallen ritten in Flevoland.
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Beter iets dan niets lijkt mij, of heb jij een beter alternatief?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
NintendoC
Berichten: 425
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door NintendoC »

EBS die gewoon weer gaat doen wat ze horen te doen? Met uitvalspercentages van boven de 50% kom je niet meer weg met 'personeelstekort'.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Als ik voor vandaag in de ovinfo-app diverse buslijnen in Flevoland check alsmede de vertrektijden voor de komende 1,5 uur te Lelystad, Harderwijk, Kampen, Apeldoorn en Zwolle dan zie ik eerlijk gezegd relatief weinig ritten die uitvallen...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
thiemko
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 11:56
Locatie: Harderwijk

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door thiemko »

Dat viel mij ook op, maar daar ben ik vanochtend op de halte achter gekomen. Kennelijk is er sinds 16 februari dit pdf'je bekend met ritten die op voorhand al niet meer rijden. Al deze ritten zijn ook uit de OVInfo en reisplanner gehaald. Geen enkel woord hier over via de overige online kanalen. T gaat lekker bij EBS. Bron https://www.rrreis.nl/uitval-van-ritten ... ssel-vecht
Vaste klant van NS en EBS Ijssel-Vecht :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Nou ja, hoe vervelend het ook is; ze vermelden wel tenminste ergens dat bepaalde ritten vervallen. Leuk is anders, uiteraard.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
NintendoC
Berichten: 425
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door NintendoC »

Tis ook niet een klein lijstje _O-

De genoemde uitval uit mijn vorige post was van vorige week. Diverse dagen reed de 215 slechts 20% van de ritten. Maar gelukkig zijn de provincies aan het 'monitoren'. Ze monitoren vanzelf de uitval er wel uit.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Ach, Connexxion had vorig jaar voor HWGO en Zeeland net zulke lijsten ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

De apps zijn ook niet persé betrouwbaar. Gisteren zag ik in Amersfoort nog een 102 langsrijden die in OVinfo als "Rijdt niet" stond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 125 gasten