Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DDietzen »

De uitvalpercentages zijn ook geen goede weergave van de werkelijkheid. Ik heb de laatste weken al een keer of drie meegemaakt dat een bus in Zwolle niet kwam opdagen. De vertraging liep elke minuut met een minuut op, een halfuur later kwam de volgende rit die twee busladingen mee moest nemen, ondertussen liep de vertraging nog verder op... Uiteindelijk wordt zo'n rit dan geregistreerd met +50 of zoiets, terwijl het effectief voor de reizigers een vervallende rit betekent.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Milco schreef: ma 26 feb 2024, 10:54 Nou ja, hoe vervelend het ook is; ze vermelden wel tenminste ergens dat bepaalde ritten vervallen. Leuk is anders, uiteraard.
Ja, want de gemiddelde reiziger gaat echt even voor al dit soor tdingen elke week de rrreis-site in de gaten houden. En de Rrreis-app kan ook wel eens een professionele app-ontwikkelaar gebruiken.
Beul van de blindegeleidelijn
meneerh2o
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 04 feb 2024, 19:00

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door meneerh2o »

NintendoC schreef: zo 25 feb 2024, 08:11 EBS maakt er één grote zooi van. Afgelopen week reed 75% van lijn 215 tussen Kampen en Urk niet. Op diverse lijnen inclusief het ooit bejubelde kernnet van Overijssel zoals de 71 en 141 reed 40% niet. En de provincie is maar aan het 'monitoren'. Ze moeten zich de ogen uit de kop schamen.
Hoe wil je dit oplossen dan? Het enige wat de provincie zelf kan doen duurt eerst 9 maanden, daarna 18 jaar en dan maar hopen dat ze hun rijbewijs halen.

Iets meer over de realiteit nadenken en iets minder boter op het hoofd zou een mooi begin zijn. Dingen kunnen zeer zelden beter en goedkoper.

Als ik naar de supermarkt ga en mijn kar voller gooi ben ik ook meer geld kwijt.

De opdrachtgevers staan bij de kassa, zien de totaalprijs en worden boos op de cassiere omdat die zoveel geld vraagt. Om geld te besparen leggen ze al die A-merk spullen terug.

Als ze dan terugkomen met nog veel meer spullen (want huismerk is zo lekker goedkoop) is het nog veel duurder geworden. En hun oplossing is om dit keer dan maar naar een andere kassa te gaan.

Het klinkt infantiel en dat is het ook.
baszwl
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 18:13

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door baszwl »

Of ritten nou gepland of ongepland uitvallen, het blijft rituitval en dus hinderlijk. Enige voordeel aan het lukrake preventieve schrappen van nu is dat ruim van tevoren bekend is wat er uitvalt. Aan de oplossing van EBS zitten nu echter twee grote nadelen: allereerst de communicatie: dat pdf-je op de site bereikt een groot deel van de reizigers niet. Die checken hooguit de reisplanner of apps en daarin zijn de geschrapte ritten nu simpelweg verdwenen en dat levert dus weer hele gekke gaten in de frequenties op die alsnog als een verrassing komen. Het tweede is de wijze van schrappen: dat lijkt voor nu weer op dienstniveau te zijn gebeurd. In Zwolle heeft dat in de middag op de dienstregeling van de lijnen 2, 4, 6, 8, 10 en 13 bijvoorbeeld nog grotere gaten tot gevolg, daar had EBS deze truc namelijk in december ook al toegepast zonder verdere communicatie. Nu vallen op die lijnen in de middag gaten tot 45 minuten, bijvoorbeeld precies rondom de scholierenspits.
Het lijkt me voor opdrachtgevers ook best lastig om dit probleem op een goede manier bij te sturen. Ik vraag me echter wel af of alle opties echt goed bekeken zijn. Zou het wegzetten van bepaalde diensten bij touringcarbedrijven bijvoorbeeld echt niets opleveren? Zouden bepaalde rustige ritten aan de dagranden echt niet tijdelijk naar kleinschalig vervoer toekunnen, zodat schaars personeel met een groot rijbewijs overdag wordt uitgespaard? Ik kan dat niet overzien, maar vrees een beetje dat creativiteit op dat vlak bij vervoerder én opdrachtgevers ontbreekt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

Precies om die laatste redenen is EBS dan ook bezig met een compleet nieuwe dienstregeling waarin de afschaling verwerkt is die op 14 april ingaat.
Dat op dienstniveau schrappen is in een volledig elektrische concessie natuurlijk ook het makkelijkst snel door te voeren omdat je dan niet in de problemen komt met bussen die een lege accu hebben op een plek waar ze niet opgeladen kunnen worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
NintendoC
Berichten: 425
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door NintendoC »

Het enige wat heel raar is dat er ten opzichte van het PDF'je vanaf 14 april nog véél meer wordt geschrapt. Er wordt vooralsnog nog maar heel weinig gebruik gemaakt van kleinschalig vervoer. Geloof is alleen de 214 tussen Lelystad en Emmeloord na 21:00 definitief. Begreep van een contact dat er nog wel diverse gesprekken met partijen lopen. Buurtbus Dronten zou gevraagd zijn lijn 143 op avond/weekenduren wat te ontlasten door daar te rijden, maar die hebben de boot afgehouden.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DPDelft »

Ook in het kleinschalig vervoer is in veel regio's een tekort aan chauffeurs.
Het leerlingvervoer kent ook veel problemen om het vervoer rond te krijgen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

En ook bij onderaannemers zijn er natuurlijk tekorten. Wat ik hoorde is dat er daarom soms ritten die EBS niet zelf rijdt op de ene lijn opgeheven kunnen worden, zodat die onderaannemer juist op een andere lijn waar het harder nodig is gaten kan opvullen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Zo rijdt Van Kooten enkele ritten op lijn 206. Al denk ik dat dat komt omdat het omlooptechnisch handiger uitkomt.

Ik heb wel meegekregen dat er per april op bepaalde lijnen meerdere ritten worden toegevoegd aan het ReserveerRRReis pakket. Sowieso lijn 111 en hoogstwaarschijnlijk ook 112 op zaterdag de gehele dag. Er waren ook geruchten over dat lijn 14 in Zwolle de hele week uitbesteed gaat worden. In het weekend is deze wel gemakkelijk op reservering uit te voeren. Als dit ook doordeweeks het geval gaat zijn, zullen er meer busjes beschikbaar moeten zijn voor Zwolle.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
NintendoC
Berichten: 425
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door NintendoC »

EBS mag dan wel de buurtbusjes in het weekend gaan ophalen :p
flipje
Berichten: 1258
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door flipje »

ovVeluwe schreef: ma 26 feb 2024, 23:45 Zo rijdt Van Kooten enkele ritten op lijn 206. Al denk ik dat dat komt omdat het omlooptechnisch handiger uitkomt.
.....
Er waren ook geruchten over dat lijn 14 in Zwolle de hele week uitbesteed gaat worden. In het weekend is deze wel gemakkelijk op reservering uit te voeren
Van Kooten rijdt 1 vaste omloop op lijn 206 met een Citaro die inmiddels van een Rrreis jasje is voorzien.

Lijn 14 gaat verdwijnen en wordt overgenomen door lijn 6/8.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Wanneer wordt het totaalplaatje van de nieuwe dienstregeling bekend gemaakt?
Beul van de blindegeleidelijn
NintendoC
Berichten: 425
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door NintendoC »

Ik heb begrepen pas eind maart/begin april. Er is nog geen definitieve versie en er wordt nog van alles gewijzigd. Alle belanghebbenden waaronder gemeenten zijn nog druk aan het discussiëren met EBS/provincies.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

De rrreisinformatie blijft rrruk. Vanochtend een bus met 'status onbekend', dus maar eentje van een kwartier eerder genomen. En vanmiddag op de terugweg naar huis een bus op het busstation, maar geen chauffeur. Ik zag later dat die met iets van +20 was vertrokken.
Beul van de blindegeleidelijn
Petert87
Berichten: 36
Lid geworden op: di 05 feb 2019, 13:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Petert87 »

meneerh2o schreef: zo 25 feb 2024, 06:58 Helaas nog steeds geen fatsoenlijke informatie bij EBS:
"RRReis: Bussen 144 en 216, stoppen niet op de halte Zeewolde,Centrum en Zeewolde, Horsterweg er zijn tijdelijke haltes thv Flevoplein en Rotonde Zuiderzeeweg"
Leuk, maar tot wanneer is dat? En waarom staat dat niet bij de 144?

Dat er ook nog een 625 rijdt schijnt EBS sowieso helemaal niet te willen weten. Op klachten wordt nogal vreemd gereageerd (als ze al reageren) en er wordt niets mee gedaan. Nog een geluk dat dit een relatief simpele omleiding is want ook de chauffeurs wordt niets verteld.
Volgens de verkeersberichten tot en met 26 april.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

ovVeluwe schreef: zo 17 dec 2023, 01:14
NintendoC schreef: di 12 dec 2023, 20:29 Weet iemand wat er met BYD 2413 aan de hand is? Volgens Busposities rijdt die al een halfjaar niet rond.
Zag hem toevallig laatst op stalling Zwolle naast de wasstraat. In de bus stonden dozen met chauffeursstoel zittingen. Maar geen idee waarom hij niet wordt ingezet.
Hij rijdt sinds 21 februari weer rond.
Ik reis vooral in Arnhem-Nijmegen en soms in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Inclusief cameraspiegels!
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Petert87 schreef: di 05 mar 2024, 16:45
meneerh2o schreef: zo 25 feb 2024, 06:58 Helaas nog steeds geen fatsoenlijke informatie bij EBS:
"RRReis: Bussen 144 en 216, stoppen niet op de halte Zeewolde,Centrum en Zeewolde, Horsterweg er zijn tijdelijke haltes thv Flevoplein en Rotonde Zuiderzeeweg"
Leuk, maar tot wanneer is dat? En waarom staat dat niet bij de 144?

Dat er ook nog een 625 rijdt schijnt EBS sowieso helemaal niet te willen weten. Op klachten wordt nogal vreemd gereageerd (als ze al reageren) en er wordt niets mee gedaan. Nog een geluk dat dit een relatief simpele omleiding is want ook de chauffeurs wordt niets verteld.
Volgens de verkeersberichten tot en met 26 april.
Volgens de interne mededeling ook tot 26 april (waar zowel de 216 als 144 vermeld staan).
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Ik ga ervan uit dat niet alleen chauffeurs maar ook het kantoorpersoneel wordt overgenomen na een nieuwe aanbesteding, en dat betekent dat de infrabeheerder nog altijd zelf de omleidingen invoert in de systeemdata op basis van wat zij doorkrijgen van wegbeheerders. In de reisapps houdt deze het bericht zo kort mogelijk en geen einddatum noemen geeft de klantenservice ook rust als een omleiding onverhoopt uitloopt en dit pas kort voor de oorspronkelijke einddatum bekend wordt.

Bovenstaande is in ieder geval hoe Arriva het in Brabant aanpakt. Mijn werk zit zelf aan de kant van de wegbeheerder in de driehoek OV-bedrijf / Wegbeheerder / Reiziger en ik krijg als adviseur Bereikbaarheid bij de gemeente ook regelmatig met de aanwezigheid Arriva en wat zij willen c.q. kunnen faciliteren te maken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door zone2000 »

Ik ga ervan uit dat niet alleen chauffeurs maar ook het kantoorpersoneel wordt overgenomen na een nieuwe aanbesteding
Nee hoor, dat hoeft niet.
meneerh2o
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 04 feb 2024, 19:00

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door meneerh2o »

ovVeluwe schreef: di 05 mar 2024, 21:05
Petert87 schreef: di 05 mar 2024, 16:45
meneerh2o schreef: zo 25 feb 2024, 06:58 Helaas nog steeds geen fatsoenlijke informatie bij EBS:
"RRReis: Bussen 144 en 216, stoppen niet op de halte Zeewolde,Centrum en Zeewolde, Horsterweg er zijn tijdelijke haltes thv Flevoplein en Rotonde Zuiderzeeweg"
Leuk, maar tot wanneer is dat? En waarom staat dat niet bij de 144?

Dat er ook nog een 625 rijdt schijnt EBS sowieso helemaal niet te willen weten. Op klachten wordt nogal vreemd gereageerd (als ze al reageren) en er wordt niets mee gedaan. Nog een geluk dat dit een relatief simpele omleiding is want ook de chauffeurs wordt niets verteld.
Volgens de verkeersberichten tot en met 26 april.
Volgens de interne mededeling ook tot 26 april (waar zowel de 216 als 144 vermeld staan).
Dat wist ik al, maar niet dankzij EBS.

De 625 bestaat online helemaal niet, zelfs een melding maken over deze lijn is niet mogelijk. Op de haltes staat aangegeven dat hij naar Amersfoort Arnhemseweg rijdt, wat absoluut niet zo is. Ook zou hij met rolstoeltoegankelijk materieel rijden, wat ook niet zo is.
De 144 wordt online aangegeven als Zeewolde Langezand - Zeewolde Mast terwijl hij van/naar Harderwijk rijdt.
Op de verstoringen pagina staat in het overzicht nog steeds alleen de 216.

Alles is al meerdere keren gemeld, maar er gebeurt helemaal niets mee. Zelden zoveel onkunde en desinteresse gezien als bij dit bedrijf.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Daarom willen ze het ook heel graag in Utrecht gaan verprutsen. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Bij andere vervoerders worden omleidingen ook wel eens foutief ingevoerd hoor, met missende lijnen of worden juist lijnen genoemd die op het moment van de omleiding in zijn geheel niet rijden... ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Petert87
Berichten: 36
Lid geworden op: di 05 feb 2019, 13:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Petert87 »

ovVeluwe schreef: di 05 mar 2024, 21:05
Petert87 schreef: di 05 mar 2024, 16:45
meneerh2o schreef: zo 25 feb 2024, 06:58 Helaas nog steeds geen fatsoenlijke informatie bij EBS:
"RRReis: Bussen 144 en 216, stoppen niet op de halte Zeewolde,Centrum en Zeewolde, Horsterweg er zijn tijdelijke haltes thv Flevoplein en Rotonde Zuiderzeeweg"
Leuk, maar tot wanneer is dat? En waarom staat dat niet bij de 144?

Dat er ook nog een 625 rijdt schijnt EBS sowieso helemaal niet te willen weten. Op klachten wordt nogal vreemd gereageerd (als ze al reageren) en er wordt niets mee gedaan. Nog een geluk dat dit een relatief simpele omleiding is want ook de chauffeurs wordt niets verteld.
Volgens de verkeersberichten tot en met 26 april.
Volgens de interne mededeling ook tot 26 april (waar zowel de 216 als 144 vermeld staan).
Dat is wat ik met verkeersberichten bedoelde, intern bij EBS
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

meneerh2o schreef: do 07 mar 2024, 05:04 Op de haltes staat aangegeven dat hij naar Amersfoort Arnhemseweg rijdt, wat absoluut niet zo is.
Die stickers zullen niet aangepast zijn omdat de wijziging van die lijn tijdelijk is. Het nieuwe pand van Guido de Bres aan de Arnhemseweg is in aanbouw, daarna rijdt de 625 ongetwijfeld weer daarheen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten