Arnhemse buurt wil Time Out voor plan "sporen"

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Arnhemse buurt wil Time Out voor plan "sporen"

Bericht door AppleMoose »

'Sporen': buurt wil time-out
door Marco Bouman. zaterdag 08 november 2008 | 03:09 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 08 november 2008 | 10:31

ARNHEM - Het Platform Wijken in Arnhem pleit voor een pas op de plaats met het ingrijpende plan Sporen in Arnhem. De overleggroep van Arnhemse omwonenden van het spoor vraagt een time-out van zo'n drie maanden.

De gevolgen van het plan voor de leefbaarheid in Heijenoord, Lombok, Burgemeesterswijk en Transvaalbuurt moeten nog eens worden bekeken, zegt Bert Lof, platformlid namens de Stichting Geluidshinder Arnhem-West.

Sporen in Arnhem kent een aantal knelpunten. Het bekendste is dat bij de Beaulieuflat, waar het spoor oprukt tot tien meter van de voorgevel. De Noordelijke Parallelweg moet daardoor over een vijf meter breed spoorbalkon worden geleid.

Ook de Sonsbeeksingel is een punt van zorg. Op de spoordijk komt een keerwand die het aanzicht van de Transvaalbuurt ingrijpend verandert, stelt Platform Wijken. Verder zijn er pijnpunten bij Lombok en Heijenoord en de Sinkenberghflat aan de Utrechtseweg.

Platform Wijken heeft samen met stedebouwkundig ontwerper en bewoner van de Sonsbeeksingel Ad Habets zélf een sporenplan gemaakt. "Dat voldoet aan ProRails- eisen, maar houdt meer rekening met de omgeving", zegt hij.

Omwonenden van de spoorlijn maken zich al zorgen over de gevolgen van Sporen in Arnhem sinds ProRail het plan drie jaar geleden ontvouwde. Na een storm van protesten volgden enkele aanpassingen, daarna bleef overleg vruchteloos.

Voor de zomer werkten Platform Wijken en de gemeente Arnhem nauw samen om namens de stad een zienswijze in te dienen voor het definitieve tracébesluit. Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat neemt dat naar verwachting nog dit jaar.

Bert Lof denkt niet dat het te laat is om de plannen nog tegen het licht te houden. " Je kunt beter nu wat meer tijd nemen en een goed plan maken, dan straks verzeilen in allerlei tijdrovende bezwaarprocedures", zegt hij.

Verantwoordelijk wethouder Roeland Kreeft is overvallen door het pleidooi voor een time-out. "We hebben hier als gemeente niets over te zeggen", laat hij weten. "We zullen gewoon de procedure moeten volgen."

Bron: De Gelderlander
Update 14:20 van mezelf:

Op pagina 26 en 27 staan nog 2 artikelen hierover. Daarin staat op een kaartje het nieuwe tracé voor de Noordtak dat door het wijkplatform is gemaakt.

De nieuwe Noordtak moet beginnen bij een aftakking van de BetuweRoute nabij Groessen (ligt ongeveer tussen Zevenaar en Duiven). Het spoor zou tussen Zevenaar en Duiven naar de A12 moeten lopen en oversteken. Dan volgt het spoor de A12 tot over de ijssel. Hiervoor zou een nieuwe spoorbrug moeten komen. Dan buigt het spoor links af voor industrieterrein De Beemd in Velp naar rechts af door de uiterwaarden van de IJssel. Dan gaat het spoor over of onder de A348 (Arnhem-Dieren) en sluit het spoor tussen Velp en Rheden aan op het bestaande spoor Arnhem - Zutphen. Op die plek zal het spoor ook (half)verdiept aangelegd te worden vanwege het groene gebied aldaar.

Op deze manier gaat het goederenverkeer om Arnhem en Velp heen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten