Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 1773
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

In Twente met de Citea’s nog wel eens een plank die scheef zit.
In Arnhem met de MAN’s en Hess nog geen enkel probleem gehad. Maar het is net als met alle andere systemen, als je het niet vaak genoeg gebruikt gaat het slechter werken.
Dus gewoon alle bussen 1 of 2 keer in de week de plank bedienen en het blijft allemaal soepel.
When you're tired of London, you're tired of life
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door visgraat »

Je weet toch niet van te voren wanneer zo’n plank gebruikt gaat worden en op welke bussen. Als je het zo stelt, moet het wekelijks ingepland worden (mocht die in praktijk niet worden gebruikt).
gkw1969
Berichten: 1773
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Ja, dat is toch mogelijk? Officieel hoor je ook je verlichting en claxon te controleren. En een claxon weet je ook nooit van te voren wanneer je hem gebruikt.
When you're tired of London, you're tired of life
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door visgraat »

Ik ken de procedures niet. Ik kan me voorstellen dat het wel tijdrovend is als dat wekelijkse routine is voor elke bus.
RTBS
Berichten: 178
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Een lijn 6 naar Oldenzaal via de Deurningerstraat lijkt me niet echt een meerwaarde hebben t.o.v. de al bestaande lijn Enschede-Oldenzaal.

Ze kunnen beter de oude lijn 52 (Denekamp-)Oldenzaal-Hengelo weer in ere herstellen. Ze zeggen dat er al een trein parallel rijdt maar de oude lijn 52 trok een heel ander publiek en niet iedereen reist van station tot station. In het verleden stapten er veel mensen in (vooral) Klein Driene en Hasseler Es in en uit die bus. Lijn 52 was gewoon perfect voor veel mensen, nu moeten mensen bijvoorbeeld eerst van de Hasseler Es naar Hengelo Station, overstappen op de trein van Keolis (die tegenwoordig vaker niet dan wel rijdt) en soms in Oldenzaal ook nog overstappen. Die mensen doen ongeveer 4x langer over dat stukje dan vroeger, dus voor hen vaak geen OV maar de auto of E-bike. En dan komen ze nu met zo'n onzinnige lijn 6.... :N
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door visgraat »

Ik zie er wel voordeel in:
1. De Thij - Enschede wordt denk ik aanzienlijk sneller en dezelfde bus kan in Oldenzaal altijd aansluiten op de trein.
2. 60/62 vormen nu geen kwartierdienst: Dan is 1 lijn beter die dan in de spits wel elk kwartier kan rijden.
3. Er ontstaat ook een verbinding van de Hasseler Es naar Enschede (klein stukje fietsen). Ik weet niet hoe de route wordt, maar als je nog even naar de rotonde bij de Noordelijke Esweg rijdt en weer terug dan loop/fiets je zo de Hasseler Es in.
4. Je bedient de Airport, zij het niet ideaal, maar toch iets.
5. Bij de Bolhaar hoeft lijn 2 naar mijn idee niet meer te rijden. Dan hoef je vanuit Deppenbroek niet een heel stuk om te rijden naar de binnenstad van Enschede.

Naar Driene rijden lijkt mij veel minder interessant, omdat daar al een station is waar je vanuit Oldenzaal kan komen. Bovendien is Enschede een stuk groter dan Hengelo en is gewoon drukker qua busvervoer.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Dre »

Oldenzaal - Enschede via Frans op de Bult (kruising N 342 / N 737) is alleen sneller als je direct afslaat en niet eerst de rotonde Oldenzaalsestraat/Noordelijke Esweg neemt. En dan ook alleen vanaf De Thij. Vanaf Denekamp en de andere wijken van Oldenzaal is het minder snel (want altijd langs het station). Een lijn 6 via de N 342 / N 737 die náást de route van de huidige lijn 62 bestaat zal geen lang leven beschoren zijn (zo'n 2 jaar, nét als de snelbusdiensten op lijn 62 in 2014 en 2015 in de huidige concessie).

Lijn 52 herstellen gaat ook niet gebeuren. In december 2003 is lijn 60 (Hengelo - Oldenzaal - Enschede) niet voor niks geschrapt tussen Hengelo en Oldenzaal. Het kanibaliseert op de treindienst. En een ander publiek is leuk, maar de reizigersaantallen van de Hengelose Hasseler Es naar Oldenzaal De Thij zijn echt minimaal. In 2002 had ik nog medestudenten op 't ROC Oost-Nederland aan de Sportlaan Driene die de bus namen vanuit Oldenzaal. Ritprijs was de enige reden daarvoor.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door visgraat »

We zullen wel zien hoe het verloopt. De huidige route in De Thij met een overstap van 2 minuten op de trein naar Hengelo is natuurlijk ook verre van ideaal. En op momenten dat lijn 60 niet doorrijdt naar Enschede (zaterdag, avond en vakanties), heb je ook een slechte verbinding naar Enschede met lange wachttijden. Als de bus straks enerzijds aansluit op de trein naar Hengelo en anderzijds doorrijdt naar Enschede, heb je zowel naar Enschede als Hengelo altijd een goede verbinding. Ik zie de voordelen daar wel van in vanuit zowel de De Thij als de Graven Es. Ook de bus naar Denekamp kan in Oldenzaal nog wel beter aansluiten op de trein dan nu.
RTBS
Berichten: 178
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Dre schreef: ma 03 jul 2023, 17:36
Lijn 52 herstellen gaat ook niet gebeuren. In december 2003 is lijn 60 (Hengelo - Oldenzaal - Enschede) niet voor niks geschrapt tussen Hengelo en Oldenzaal. Het kanibaliseert op de treindienst. En een ander publiek is leuk, maar de reizigersaantallen van de Hengelose Hasseler Es naar Oldenzaal De Thij zijn echt minimaal. In 2002 had ik nog medestudenten op 't ROC Oost-Nederland aan de Sportlaan Driene die de bus namen vanuit Oldenzaal. Ritprijs was de enige reden daarvoor.
De oude lijn 52 reed door meer wijken dan de Hasseler Es hoor, ook o.a. Klein Driene, Sterrenbuurt, De Noork kwam deze langs. Ook het scholeneiland langs de Deurningerstraat kwam deze vlak langs. Ik kan me nog goed herinneren dat er bij al die haltes altijd vele mensen in en uitstapten.

En ook voor het stadsvervoer in Hengelo is het een goede aanvulling, met name het oostelijke deel van de Hasseler Es wordt sinds de opheffing van lijn 52 niet meer bedient. Daarnaast zijn er sindsdien in zowel Hengelo als Oldenzaal bedrijventerreinen aangelegd langs deze route.

Het gaat ook niet om het vervoer tussen De Thij en de Hasseler Es maar bijvoorbeeld van station Hengelo naar De Thij of van station Oldenzaal naar Hasseler Es. Met al dat overstappen op bus/trein zijn mensen tegenwoordig gigantisch lang onderweg voor een relatief kort traject, al die mensen laten het OV links liggen. Als er dan toch een nieuwe lijn 6 moet komen laat die dan gewoon via de meest logische weg rechtdoor naar Hengelo station doorrijden en niet compleet onlogisch halverwege naar Enschede afbuigen via een route waar niks is, alleen bos.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Dre schreef: ma 03 jul 2023, 17:36 Oldenzaal - Enschede via Frans op de Bult (kruising N 342 / N 737) is alleen sneller als je direct afslaat en niet eerst de rotonde Oldenzaalsestraat/Noordelijke Esweg neemt. En dan ook alleen vanaf De Thij. Vanaf Denekamp en de andere wijken van Oldenzaal is het minder snel (want altijd langs het station). Een lijn 6 via de N 342 / N 737 die náást de route van de huidige lijn 62 bestaat zal geen lang leven beschoren zijn (zo'n 2 jaar, nét als de snelbusdiensten op lijn 62 in 2014 en 2015 in de huidige concessie).
Naar De Thij is dit wel een flink stuk sneller: ik schat dat je vanaf Enschede ongeveer in dezelfde tijd bij WKC De Thij bent als nu op station Oldenzaal. Voordeel is ook dat je van de lange stilstand af bent, nu sta je met lijn 60 regelmatig een minuut of 7-8 stil op station Oldenzaal richting De Thij. Lijn 62 via station Oldenzaal krijgt een kwartiersdienst, denk dat die eerder terug zal gaan naar een halfuursdienst.

Ik hoorde trouwens dat Arriva inmiddels ook inziet dat lijn 6 geen logisch lijnnummer voor een streeklijn is, dus laten we hem maar gewoon 60 gaan noemen.
gkw1969
Berichten: 1773
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

RTBS schreef: ma 03 jul 2023, 22:46
De oude lijn 52 reed door meer wijken dan de Hasseler Es hoor, ook o.a. Klein Driene, Sterrenbuurt, De Noork kwam deze langs. Ook het scholeneiland langs de Deurningerstraat kwam deze vlak langs. Ik kan me nog goed herinneren dat er bij al die haltes altijd vele mensen in en uitstapten.

En ook voor het stadsvervoer in Hengelo is het een goede aanvulling, met name het oostelijke deel van de Hasseler Es wordt sinds de opheffing van lijn 52 niet meer bedient. Daarnaast zijn er sindsdien in zowel Hengelo als Oldenzaal bedrijventerreinen aangelegd langs deze route.
Lijn 52/60 reed in Hengelo volledig rechtuit over de Oldenzaalsestraat en had zijn voornaamste passagiers bij de Deurnigerstraat ivm de daar gevestigde locatie van Het Twickel college en Edith Stein. De lijn is opgeheven vanwege de parallelliteit met de spoorlijn, zoals dat vaker gebeurde met aanbestede nevenlijnen. Door de opheffing is lijn 11 over de Oldenzaalse straat gaan rijden en de 14 over de Deurningerstraat, nadat buurtbus 592 opgewaardeerd werd. Van doorgaande reizigers tussen Hengelo en Oldenzaal vrijwel geen sprake.

Een betere oplossing is om de nieuw lijn via De Thij door te laten rijden naar Ootmarsum, maar NIET via het station maar via de Essen. Dat verkort de reistijd tussen Ootmarsum en Enschede aanzienlijk.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

gkw1969 schreef: di 04 jul 2023, 09:12Een betere oplossing is om de nieuw lijn via De Thij door te laten rijden naar Ootmarsum, maar NIET via het station maar via de Essen. Dat verkort de reistijd tussen Ootmarsum en Enschede aanzienlijk.
Dat lijkt me een heel slecht plan. Met de auto voert de snelste route weliswaar langs De Thij met 24 minuten (gepland vanaf de Grotestraat in Rossum), echter: dan bedien je dus niet de wijken De Essen, Graven Es en De Thij, maar ga je erlangs over de provinciale rondweg. Ga je een route door die wijken rijden (en uiteraard in De Thij ook een route die langs de huidige bushaltes komt, want deze lijn is ten slotte bedoeld om die wijk goed te bedienen, dat is zijn bestaansrecht), wordt het opeens al 39 minuten. De bediening van die wijken duurt dus een kwartier langer (alleen de route, stoppen bij haltes zit hier niet bij in uiteraard). De bediening van met name Graven Es en De Thij zorgen dus voor enorm veel tijdverlies.

Ter vergelijking, plan ik de huidige route, dan kom ik op slechts 32 minuten. Met een goede overstap ben je dus sneller via het station.

Het enige voordeel dat ik dus zie is dat De Essen, Rossum en Ootmarsum een rechtstreekse verbinding met Enschede zouden krijgen, maar dat lijkt me absoluut niet opwegen tegen de nadelen:
- Ootmarsum en Rossum zijn (veel) langzamer naar zowel Enschede als Hengelo
- Ootmarsum en Rossum verliezen hun verbinding met het centrum, station en ziekenhuis in Oldenzaal
- De wijken De Thij en Graven Es (Oldenzaal) verliezen hun verbinding met het centrum, station en ziekenhuis in Oldenzaal
- De wijk Berghuizen (Oldenzaal) verliest haar busverbinding.
gkw1969
Berichten: 1773
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Ik zeg ook niet in plaats van maar als aanvulling op. Die hele lijn is al een aanvulling op, ik trek hem alleen door naar Ootmarsum.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Het is geen aanvulling op, maar een vervanging van. De huidige lijn tussen De Thij en Enschede wordt gewijzigd, het is dus een vervanging van die bestaande lijn.

En er zal niet opeens meer bussen gaan rijden tussen Ootmarsum en Oldenzaal, dus als je hem daarheen trekt, gaat dat ten koste van de bestaande lijn tussen Ootmarsum en Oldenzaal.
RTBS
Berichten: 178
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Je kunt je ook afvragen hoeveel mensen er daadwerkelijk per bus naar Enschede willen reizen vanuit zowel De Thij als Ootmarsum. Ik verwacht dat je er een taxi nog niet eens mee kan vullen.

Een buslijn kan wel degelijk parallel aan een spoorlijn rijden, voorbeelden genoeg! Zeker als een lijn 52 via De Thij gaat rijden en in Hengelo bijvoorbeeld via de Hasselerbaan door de Hasseler Es. Dit heeft aanmerkelijk meer potentieel dan de beoogde lijn 6 dat alleen maar met een raar en onlogisch traject door niemandsland naar Enschede rijdt.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Er reizen aardig wat mensen vanaf De Thij naar Enschede hoor. Helaas zijn er wel flink wat afgehaakt toen de aansluiting in de avond en op zaterdag verbroken werd in Oldenzaal. In beide richtingen zit je nu zo'n 20-25 minuten te wachten op je aansluiting, en dat in een halfuursdienst.

Waarom zouden veel mensen vanaf De Thij naar de Hasseler Es vv willen reizen denk je?
RTBS
Berichten: 178
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

dennistd schreef: za 08 jul 2023, 01:53
Waarom zouden veel mensen vanaf De Thij naar de Hasseler Es vv willen reizen denk je?
Dat zeg ik helemaal niet. Je bedient er de mensen mee die bijvoorbeeld vanuit de Hasseler Es of Klein Driene/Sterrenbuurt naar Oldenzaal willen. Die mensen zijn nu 3 tot 4x langer onderweg. Of van De Thij naar het Scholeneiland in Hengelo of de hoofdvestiging van het ROC of naar het dichtstbijzijnde intercity station.

Dat heeft aanmerkelijk meer potentie dan de beoogde lijn 6 door het bos. _O-
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Het gaat ook niet om de route waar ie onderweg overal langs komt, maar om de snellere verbinding tussen Enschede en De Thij. Voor mijn part hadden ze hem door een nieuw geboorde tunnel onder het vliegveld laten rijden. Bijkomend voordeel is trouwens dat je minder drukte hebt in de bus vanaf De Thij naar het station 's ochtends: nu zitten daar zowel de reizigers naar Enschede als die naar Hengelo in. Straks heb je dan alleen nog die richting Hengelo, want richting Enschede is de andere kant op. Een paar reizigers die ergens tussen station Oldenzaal en Enschede in moeten zijn na natuurlijk.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door visgraat »

En de nieuwe lijn komt ook niet ver van de UT. Studenten uit Oldenzaal kunnen dan makkelijk een fiets plaatsen en het laatste stukje fietsen.
Busje4055
Berichten: 4
Lid geworden op: za 22 apr 2023, 10:08

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Busje4055 »

Afbeelding

Afbeelding

De eerste Lint (30) staat klaar in zijn nieuwe jasje te Winterswijk.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Lange_Dre »

Hier nog geen Reisss treinen dus?
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door bartjemestrom »

Dat was al langer bekend dat die (nog) niet in RRReis jasje gingen rijden
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Op de stallingen in Almelo, Hengelo en Enschede wordt inmiddels trouwens al volop gegraven voor de laadinfra.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Tom024 »

Een bericht verplaatst naar het topic over de Dienstregeling 2025, een bericht wat een reactie daarop was weggeknipt.
omaylie
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door omaylie »

Weet niet of dit al voorbij is gekomen, maar krijgen de LINT-treinen een nieuw interieur of behouden ze hun Limburgse interieur?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten