Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
TomSteyl
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door TomSteyl »

Het zou toch een gotspe zijn als Arriva hier wel een nieuwe interieur in doet, terwijl die Maaslijn GTW's nog steeds met dat oude interieur rondrijden (was beloofd dat interieur en indeling aangepast zou worden, 7 jaar geleden...)
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Lange_Dre »

Verbaast je dat nog? Arriva is vooral goed in grote beloftes doen en tegelijk de grote blauw gele concurent weg zetten als de onbetrouwbaarde vervoerder. Ondertussen komt het de eigen beloftes niet na en wanneer daar kritiek op is wijst de arriva baas negen van de tien keer naar wat de NS allemaal wel nalaat..

Een Limburgs stofje op de stoelen kun je inmiddels wel vergeten in die Maaslijn GTW's. Overgens was de belofte van Arriva dat ze van 2 - 3 stoel indeling naar de klasieke 2-2 zouden gaan. Echter waren ze of vergeten te controleren of dat haalbaar was/wat dat koste/of de treinen dan opnieuw gekeurd moesten worden vanwege ander gewichtverdeling. Of men wist dat bij voorbaad al, maar dacht het dat mensen die loze belofte wel door de vingers zou zien..Lang verhaal kort, stoel indeling kon veranderd worden, maar dan moesten ze opnieuw door de keuring heen was het verhaal zoals ik het ooit gehoord had. En dus koos Arriva er voor om het maar bij het oude te laten, onder het motto; men vergeeft ons en vergeet dat vast wel..
TomSteyl
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door TomSteyl »

Het verbaast me inderdaad niet dat Arriva hiermee wegkomt, net zoals de meeste vervoerders met van alles wegkomen. Naar mijn mening mogen ze (de provincies) best veel strenger zijn en boetes uitdelen tot ze een ons wegen.

Maar het zou oprecht een gotspe zijn en blijven als de Lintjes een vernieuwd interieur krijgen. In dat opzich wordt allang met de kloten gespeeld van de Limburgse reizigers door Arriva en zijn voorganger Veolia.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door jelmerrr »

Lange_Dre schreef: ma 21 aug 2023, 11:32 Verbaast je dat nog? Arriva is vooral goed in grote beloftes doen en tegelijk de grote blauw gele concurent weg zetten als de onbetrouwbaarde vervoerder. Ondertussen komt het de eigen beloftes niet na en wanneer daar kritiek op is wijst de arriva baas negen van de tien keer naar wat de NS allemaal wel nalaat..
Arriva heeft toen tegen Tubantia gezegd dat er nieuwe treinen komen. Eentje van een soort waar in Europa heel veel van rondreed. Blijkt dus zelfde soort te zijn. Zegt meteen wat over Arriva en beloftes...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door ArrivaBas »

Arriva speelt het spelletje slim, doordat zij nu niet de grootste afschrijving hoeven te doen op nieuwe treinstellen die ze voorlopig maar vier jaar kan inzetten. Het uitstellen van een investering in nieuwe treinen totdat de provincie deze lijn ook elektrificeert heeft veel meerwaarde ten opzichte van nu hagelnieuwe treinen kopen en na 2028 op het gehele traject dieselen onder de draad in plaats van alleen tussen Hengelo en Oldenzaal, of dat je een dure technologie in de treinen bouwt die na 2028 toch niet meer nodig is.
Dit soort machtsposities zijn wel een ondermijning van de marktwerking, want het is Qbuzz in de Drechtsteden op dezelfde manier ook al gelukt om een verlenging van zeven jaar min of meer 'af te dwingen'.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Nickipedia »

Deze kortlopende concessie is juist in het leven geroepen om hoge investeringskosten in nieuw (trein)materieel te voorkomen, waar denk je dat Keolis mee ingeschreven heeft…

Je kan ze hooguit voor de voeten werpen dat ze een gigantische investering doen in een volledig nieuwe elektrische busvloot voor een concessie van hooguit 5 jaar.
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door The Greyhound »

moeten die bussen zoals gebruikelijk niet over naar een eventuele nieuwe exploitant bij ingaan van de volgende concessie?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Ik vind het ook heel logisch dat men met LINTen blijft rijden, maar ik had eigenlijk verwacht dat de Arriva de LINTen van Syntus zou overnemen. Ik ben benieuwd wat daar dan mee gaat gebeuren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

Arriva heeft expliciet met eigen materieel geboden.
De Keolis linten staan te koop.

Hier niet genoemd volgens mij, maar Arriva heeft gewonnen door het busdeel, Keolis scoorde beter op het treinstel.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door reisthijs »

The Greyhound schreef: di 22 aug 2023, 11:14 moeten die bussen zoals gebruikelijk niet over naar een eventuele nieuwe exploitant bij ingaan van de volgende concessie?
Ja, dat is hier ook het geval. De provincie vroeg in het PvE om nieuwe zero-emissie bussen die over zullen gaan naar de volgende concessie.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Nickipedia »

Dat is zeker niet het geval, in het PvE stond “De Concessiehouder zet Voertuigen in die qua milieuprestaties ten minste voldoen aan de EEV-norm (Bussen) en aan de Euro 5-norm (Auto’s) en een werkend roetfilter hebben.”

De aanschaf van een volledige Zero Emissie vloot komt dus op het conto van Arriva, dat ze de benoemde constructie bij de volgende aanbesteding proberen door te drukken zal me echter niks verbazen.
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39195
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Daniel »

Arriva is ook wel ster in het doorschuiven van materieel natuurlijk, zie de vloot aan diesels die ze voor een korte periode in Limburg aangeschaft hadden en nu in o.a. de Achterhoek rondrijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

Laat dat nou ook precies de manier zijn waarop ze de concessie gewonnen hebben ...
Ze boden iets meer DRU (=pluspunten) en door 100% elektrisch te gaan waren al die DRUs ook nog eens zero emissie, dus dubbele punten. Daarmee konden ze het slechtere treinbod mooi compenseren ...
Keolis bood een deel elektrisch (want korte concessie met bijhorend risico) maar een beter treinbod.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat Keolis dan aanbood voor de treinen. Een kwartierdienst tijdens de spitsuren?
In de huidige concessie zou Syntus tijdens de spitsuren ook een kwartierdienst tussen Goor en Oldenzaal rijden, maar nog voor ingang van de concessie werd dat weer teruggedraaid, zodat men met dubbele stellen op de hele lijn kon rijden. Ik vraag me echter af of dat ooit gebeurd is....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8694
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Milco »

Ik reis nu toevallig op de lijn Zutphen - Oldenzaal en zie enkele ritten met dubbele stellen rijden. Dus dat gebeurt wel degelijk.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door jelmerrr »

Het wordt wel zeker gedaan. Arriva gaat niet alles dubbel rijden.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Dre »

Beperkt in de ochtendspits.

Er zit niet echt systeem in (althans geen systeem dat voor een buitenstaander die al zo’n 20 jaar tussen Hengelo en Oldenzaal in de ochtendspits reist), maar doorgaans was het dat de 31213 vanaf Hengelo tot Oldenzaal dubbel reed en de 31215 en 31217 ook. De retourritten vanuit Oldenzaal (31226/31228) vervolgens ook dubbel tot Zutphen en de 31230 heeft een tijd gehad dat die dubbel was op Oldenzaal - Hengelo.

Middagspits is nooit dubbel geweest. Hoge uitzonderingen (lees: Werkzaamheden tussen Deventer en Hengelo) daargelaten. Leverde nogal eens geklaag op van mensen uit Lochem, aangezien m.n. tussen Zutphen en Lochem de trein soms propvol zat in de middagspits (ik weet eigenlijk niet of zich dat na corona heeft hersteld), maar Keolis heeft er nooit structureel dubbel gereden in de middagspits.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

Meltrain schreef: wo 23 aug 2023, 09:04 Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat Keolis dan aanbood voor de treinen. Een kwartierdienst tijdens de spitsuren?
In de huidige concessie zou Syntus tijdens de spitsuren ook een kwartierdienst tussen Goor en Oldenzaal rijden, maar nog voor ingang van de concessie werd dat weer teruggedraaid, zodat men met dubbele stellen op de hele lijn kon rijden. Ik vraag me echter af of dat ooit gebeurd is....
Die kwartiersdienst was niet mogelijk door te weinig plek in Hengelo. Mits er voldoende stellen inzetbaar zijn rijden in de ochtendspits alle omlopen minimaal een slag dubbel.
Dat gaat Arriva ook doen, plus enkele ritten in de middag. Die zijn kantje boord qua drukte. Tis 2 stations proppen en dan gaat het weer...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Bedankt. :pos:
Maar als Arriva al meer met dubbele stellen gaat rijden dan Syntus* nu doet, vraag ik me af welke extra's Keolis dan wel niet aangeboden heeft.
Spoiler: show
*Als het over de huidige concessie gaat, gebruik ik nog steeds de naam Syntus. :6
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Meltrain schreef: wo 23 aug 2023, 09:04 Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat Keolis dan aanbood voor de treinen. Een kwartierdienst tijdens de spitsuren?
In de huidige concessie zou Syntus tijdens de spitsuren ook een kwartierdienst tussen Goor en Oldenzaal rijden, maar nog voor ingang van de concessie werd dat weer teruggedraaid, zodat men met dubbele stellen op de hele lijn kon rijden. Ik vraag me echter af of dat ooit gebeurd is....
Die kwartiersdienst was volgens mij gepland door de destijds slechte aansluiting op de IC ri westen in Hgl. Die vertrok daar toen rond .07 waardoor de overstap zo'n 25 minuten was. Maar nog voor de ingang van de concessie is de IC een kwartier verschoven waardoor de aansluiting wel goed werd, en de 'extra' stoptrein Odz-Go juist een slechte aansluiting zou hebben (en daarmee eigenlijk overbodig werd).
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Nickipedia »

marvinkok schreef: wo 23 aug 2023, 09:40 Die kwartiersdienst was niet mogelijk door te weinig plek in Hengelo.
Doordat de treinen niet meer op rode diesel mochten rijden werden de kosten voor de kwartiersdienst ook te hoog
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

Meltrain schreef: wo 23 aug 2023, 11:46 Bedankt. :pos:
Maar als Arriva al meer met dubbele stellen gaat rijden dan Syntus* nu doet, vraag ik me af welke extra's Keolis dan wel niet aangeboden heeft.
Spoiler: show
*Als het over de huidige concessie gaat, gebruik ik nog steeds de naam Syntus. :6
Geen idee wat het precies werd, maar ook de extra vroege ritten zouden er bij zitten en de Lintjes zouden opgeknapt worden
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Gamma »

Hopelijk wordt de uurdienst na 22:00 ook opgelost.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Hainje »

Nickipedia schreef: wo 23 aug 2023, 12:31
marvinkok schreef: wo 23 aug 2023, 09:40 Die kwartiersdienst was niet mogelijk door te weinig plek in Hengelo.
Doordat de treinen niet meer op rode diesel mochten rijden werden de kosten voor de kwartiersdienst ook te hoog
Volgens mij hebben treinen nooit op rode diesel gereden.
🍉
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Tochjo »

Toch wel, aldus dit artikel:
Zo heeft het Rijk begin dit jaar de fiscale vrijstelling voor rode diesel afgeschaft, terwijl de meeste regionale treinen daarop rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten