Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

waldo79 schreef: wo 29 nov 2023, 11:36
RTBS schreef: wo 29 nov 2023, 10:20
Roeland schreef: wo 29 nov 2023, 09:58 Wellicht wordt dit in de toekomst een mooi pilottraject voor een waterstoftrein?
...
Ook onbegrijpelijk dat het Rijk er geen geld voor over heeft, altijd de mond vol over klimaat en stikstof maar niet in dit soort projecten willen investeren.....
Als men vanuit de provincie er Rijksgeld bij nodig heeft, waarom start men dan geen lobby? Het is heel makkelijk roepen dat Den Haag maar moet betalen.
Die lobby had al lang plaatsgevonden en er was al geld beloofd voor elektrificatie, onze "betrouwbare" overheid had het echter net zo gemakkelijk weer teruggedraaid. Ik ben dus niet "heel makkelijk aan het roepen". ;)
PHS

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Gamma »

Het knippen van de doorgaande treindienst in Goor is ongeveer het domste wat je kan doen. Dan haken namelijk veel reizigers af.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door waldo79 »

In het voorbeeld van Tiel is dat station een mooie eindhalte vanuit beide richtingen. En elektrificatie vanuit Geldermalsen heeft al 45 jaar geleden plaatsgevonden. Daarvoor was het van Utrecht naar Arnhem dieselen via Tiel.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Roeland »

...waarbij de trein tot Tiel vol zat, in Tiel grotendeels leeg stroomde, en vervolgens halfleeg doorreed naar Arnhem?

Over Goor heen zijn veel doorgaande reizigers, die wil je niet met een extra overstap opzadelen.
Los daarvan kost zo'n knip extra materieel, tenzij je in Goor in 2 minuten wilt omkeren.
Zo'n onzinnige knip hebben ze ooit ook een jaar in Doetinchem gehad, maar vanwege de negatieve impact op doorgaande reizigers zijn ze daar toen al snel van teruggekomen.
PHS

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Ik denk eerder dat Overijssel dan overstag gaat en weer diesels laat rijden op Goor-Hengelo.

Nog even los van het feit dat het niet eens infrastructureel haalbaar is, aangezien je dan keringen van 31-32 minuten in Goor moet hebben en je dus 2 extra perronsporen moet aanleggen of altijd maar 1 per uur (met een overstap van 32 minuten) moet gaan rijden om zo'n knip mogelijk te maken.

En dat Overijssel dat er niet voor over hebben kun je al wel zien aan het feit dat de trein nog altijd over Hengelo heen rijdt naar Oldenzaal, terwijl ze allang Hengelo-Oldenzaal als losse treinserie met elektrisch materieel hadden kunnen inleggen. Een knip in Hengelo is wel haalbaar en logisch. Overijssel heeft dat er al niet eens voor over, dus een beetje lachwakkend om te denken dat Gelderland over de brug gaat komen, zeker voor een lijn die vooral voor Overijssel van belang is...
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Of het traject Markelo-Goor weer in gebruik nemen en niet meer naar Zutphen rijden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

Met knippen in Hgl wordt je dienst ook onbetrouwbaar, zoveel keertijd heb je dan niet meer daar. De enige fatsoenlijk duurzame oplossing is gewoon die waslijn erboven. Het was gewoon zo goed als rond tot Den Haag ineens de keutel introk, zoals bij zoveel projecten. Zo maken ze zich wel weer populair bij "het Oosten" :Y
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Gartlin9 »

Met de boot over het twentekanaal :Y :lol:
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

En als je heel creatief bent kun je na elektrificatie ook Es-Ah doorgaand aanbieden, daar is best markt voor
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Alleen heb je dan wel last van een NS-monopolie op Zutphen-Arnhem. En hoe je die wilt inpassen.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Selivio »

Ummmm, hebben we geen WINK's rijden hier in Nederland die dat probleem direct op kunnen lossen? Rijden onder de draad tussen Oldenzaal en Goor, en op diesel/accu tussen Goor en Zutphen. Heefr Overijssel de gewenste elektificering van al hun spoor, en kan Gelderland voorlopig nog zonder draad door.
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Suus »

Ik was vorige week in Kiel. De deelstaat Schleswig-Holstein heeft voor diverse lijnen FLIRT Akku’s besteld die op het station kunnen opladen aan de bovenleiding, en vervolgens zonder tussendoor opladen door kunnen rijden naar Lübeck. Dat kan prima voor Zutphen - Oldenzaal, die kan zelfs nog rijdend wat bijladen als het moet op een stukje.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

Mits de onderstations etc en het baanvak het aankan...
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Klaasje »

Onder 1500 volt mag je bij stilstand maar 300 Ampere per stroomafnemer trekken. Na aftrek van verwarming/airco blijft niet zoveel vermogen over voor laden. Accutreinen kan je dus beter een gevoed aanloopje laten nemen. Al kan je op Hengelo-Oldenzaal natuurlijk wel uitstekend opladen.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Cas »

Met een klein beetje bijladen op Zutphen moet dat toch wel lukken dan? Over de weg is Kiel-Lübeck 86 km, en Hengelo-Zutphen 50 km. Je zit dus al niet gek ver van de capaciteit voor Hengelo-Zutphen-Hengelo, en dan heb je op de rest van de rit genoeg tijd om bij te laden zonder de draden door te branden.
請勿靠近車門
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Klaasje schreef: do 30 nov 2023, 08:53 Onder 1500 volt mag je bij stilstand maar 300 Ampere per stroomafnemer trekken. Na aftrek van verwarming/airco blijft niet zoveel vermogen over voor laden. Accutreinen kan je dus beter een gevoed aanloopje laten nemen. Al kan je op Hengelo-Oldenzaal natuurlijk wel uitstekend opladen.
En als Overijssel de elektrificatie tot het voormalige station Markelo wel doorzet kun je ook daar prima opladen. Moet je dus alleen Gelderland op laten draaien voor de meerkosten van een trein met accu tov een normale elektrische trein.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

SuperGhost schreef: wo 29 nov 2023, 18:13 altijd maar 1 per uur
Naar wat ik zo hoor gaat dat vanaf 10 december sowieso gebeuren buiten de spits door gebrek aan machinisten.... :')
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Gartlin9 »

Cry me arriva
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Dre »

dennistd schreef: do 30 nov 2023, 13:41
SuperGhost schreef: wo 29 nov 2023, 18:13 altijd maar 1 per uur
Naar wat ik zo hoor gaat dat vanaf 10 december sowieso gebeuren buiten de spits door gebrek aan machinisten.... :')
Blijven er dan zoveel bij Keolis?

Benieuwd wat de provincie daar aan doet. Maar gezien de Eurobahn het redelijk bont kon maken op de RB61 zal het wel tig keer bij 'aansporing tot verbetering' blijven. :')

We prijzen ons maar met een korte concessieduur. Perfecte duur om de WGR+ weer op te tuigen en de concessie Twente in Twents beheer te nemen. ;)
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Dre schreef: do 30 nov 2023, 14:54
dennistd schreef: do 30 nov 2023, 13:41
SuperGhost schreef: wo 29 nov 2023, 18:13 altijd maar 1 per uur
Naar wat ik zo hoor gaat dat vanaf 10 december sowieso gebeuren buiten de spits door gebrek aan machinisten.... :')
Blijven er dan zoveel bij Keolis?

Benieuwd wat de provincie daar aan doet. Maar gezien de Eurobahn het redelijk bont kon maken op de RB61 zal het wel tig keer bij 'aansporing tot verbetering' blijven. :')

We prijzen ons maar met een korte concessieduur. Perfecte duur om de WGR+ weer op te tuigen en de concessie Twente in Twents beheer te nemen. ;)
Bij de Provincie geven ze standaard het antwoord "we zullen de situatie blijven monitoren...". M.a.w. het interesseert ons geen bal en we doen er niets aan. ;)
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Roeland »

Dre schreef: do 30 nov 2023, 14:54 We prijzen ons maar met een korte concessieduur. Perfecte duur om de WGR+ weer op te tuigen en de concessie Twente in Twents beheer te nemen. ;)
Dat is echter geen garantie dat er na die korte concessieduur wel voldoende machinisten zijn?
NintendoC
Berichten: 425
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door NintendoC »

RTBS schreef: do 30 nov 2023, 16:15
Dre schreef: do 30 nov 2023, 14:54
dennistd schreef: do 30 nov 2023, 13:41
SuperGhost schreef: wo 29 nov 2023, 18:13 altijd maar 1 per uur
Naar wat ik zo hoor gaat dat vanaf 10 december sowieso gebeuren buiten de spits door gebrek aan machinisten.... :')
Blijven er dan zoveel bij Keolis?

Benieuwd wat de provincie daar aan doet. Maar gezien de Eurobahn het redelijk bont kon maken op de RB61 zal het wel tig keer bij 'aansporing tot verbetering' blijven. :')

We prijzen ons maar met een korte concessieduur. Perfecte duur om de WGR+ weer op te tuigen en de concessie Twente in Twents beheer te nemen. ;)
Bij de Provincie geven ze standaard het antwoord "we zullen de situatie blijven monitoren...". M.a.w. het interesseert ons geen bal en we doen er niets aan. ;)
Het staat overigens iedere reiziger vrij om een verzoek tot handhaving in te dienen bij de provincie. Net als een buurman die een illegale aanbouw plaatst is de overheid verplicht om bij een verzoek tot handhaving op te treden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Zijn er al (diesel) GTW's in Blauwnet uitvoering gesignaleerd (en gefotografeerd)?
Dre schreef: do 30 nov 2023, 14:54
We prijzen ons maar met een korte concessieduur. Perfecte duur om de WGR+ weer op te tuigen en de concessie Twente in Twents beheer te nemen. ;)
Wat is WGR+?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten