Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Speedmaster »

Herjanuitoverijssel schreef: za 09 dec 2023, 19:34 Morgen rijden er dus naast de RRReis Volvo’s ook verschillende andere bussen?
Zo ver als de planning nu rond is rijden vanaf alle stallingen de nieuwe Volvo’s morgen. Daar zijn er voor de zondagsdiensten genoeg. Vanaf Maandag wordt het een ander verhaal, dan zal er wel tijdelijk materieel ingezet gaan worden.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5271
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Lijn 45 »

Herjanuitoverijssel schreef: za 09 dec 2023, 19:39 Welke nummers van tijdelijke bussen zijn al bekend?
https://busposities.nl/materieel/opmerkingen/?qf=Twente
Herjanuitoverijssel
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 22:52
Locatie: Omgeving Hardenberg

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Herjanuitoverijssel »

Zelfs de hybride Volvo
Bus 30 naar Hoogeveen vertrekt over 2 minuten. Ohnee toch niet die is van ebs dus de rit valt uit! :)
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Selivio »

Weet iemand waarom de nieuwe Volvo's zowel camera's als spiegels hebben? Mogen de camera's nog niet gebruikt worden ofzo?
Grt. Stefan
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

De bus heeft in combinatie met deze specifieke camera's nog geen typetoelating. Tot die er wel is moeten er spiegels op zitten.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door MetroRET »

Iemand enig idee waar de dienstregeling van deze concessie als open-data is gepubliceerd, zodat de lijnendata toegevoegd kan worden op busposities:
https://busposities.nl/voertuig/arr_vol ... edenritten (als voorbeeld)
De dienstregeling staat namelijk wel in de OVinfoapp vermeld, maar hier lijken geen bestanden te staan voor deze concessie: https://data.ndovloket.nl/arr/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door regenmaker »

Arriva is overgestapt van KV1 op NeTEx. Nieuwe Europese standaard. Uiteindelijk komt de KV1 te vervallen.

Zie https://reisinformatiegroep.nl/ndovloket/datacollecties en https://en.m.wikipedia.org/wiki/NeTEx
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Rikkel »

Defecte trein tussen Hengelo en Oldenzaal, een Lintje?
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door MetroRET »

iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door iamthedutchdude »

Gezien het tijdstip (en de duur van de melding) leek het om de 31241 te gaan. Al had die al vanaf Goor de nodige vertraging...
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

MetroRET schreef: zo 10 dec 2023, 14:41 Of de 146: https://treinposities.nl/ritinfo/20231210/146
Bekijk voor de grap eens de routekaart in Berlijn. Ik geloof dat de trein op het Hbf de trappen heeft genomen _O-
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3269
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

De 146 heeft idd enige tijd stil gestaan in de wisselstraat van Hgl.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door MetroRET »

SuperGhost schreef: zo 10 dec 2023, 14:58
MetroRET schreef: zo 10 dec 2023, 14:41 Of de 146: https://treinposities.nl/ritinfo/20231210/146
Bekijk voor de grap eens de routekaart in Berlijn. Ik geloof dat de trein op het Hbf de trappen heeft genomen _O-
Oow, dat is al heel lang. Dat niet iets van de gewijzigde dienstregeling.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door MarkNL »

marvinkok schreef: zo 10 dec 2023, 15:00 De 146 heeft idd enige tijd stil gestaan in de wisselstraat van Hgl.
Was er weer een pad naar het kopspoor ingelegd? :D
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Ik wil nog niet te snel oordelen maar qua punctualiteit is de overgang naar Arriva nog geen succes.

Keolis was zeer betrouwbaar (behalve de treinen dan) maar de eerste dag Arriva is een puinhoop met erg veel uitval in Hengelo, lijn 11 en 13 komen de helft van de tijd niet opdagen en als ze al komen dan met veel vertraging. Het lijkt er nu zelfs op dat 11 en 13 helemaal niet meer rijden, wat een puinzooi.... En dan is het nu nog zondag, kun je nagaan wat voor chaos het morgen gaat worden.

De Reserveerrreis busjes is ook nog niet echt een succes, het zorgt voor erg veel verwarring bij de reiziger. De busjes staan meer bij het koffiehuis van Arriva dan bij het perron waardoor de reiziger denkt dat ze niet meer rijden. Bij de haltes in de wijken staan ze keurig op de digitale borden aangegeven, alleen als je ze niet reserveert komt er niets! Bij de haltes geen enkele informatie over de dienstregeling en hoe je ze kunt reserveren.

In de hele stad sowieso nergens de nieuwe dienstregeling zien hangen. Erg slecht Arriva! Wat Keolis de afgelopen jaren heeft opgebouwd wordt door Arriva in 1 dag afgebroken.

Hoe het in Almelo en Enschede gaat weet ik nog niet.
Laatst gewijzigd door RTBS op zo 10 dec 2023, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7946
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Etienne »

Wat voor busjes rijden op het ReserveerRRReis?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Volkswagen busjes. Ze hadden beter ieder uur met een grote bus kunnen blijven rijden zoals Keolis deed, zeker op lijn 12 maakten er steeds meer mensen gebruik van. Reserveerrreis gaat veel reizigers kosten, dat is wel duidelijk.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door ovVeluwe »

Dezelfde Tribus Civitas buurtbusjes, net zoals in de andere RRReis concessies.

Overigens wordt bij EBS op de elektronische borden ook niet getoond dat er gereserveerd moet worden. We geven het al lang aan, maar er wordt helaas niet naar geluisterd.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Jelmer4
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 01:18

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Jelmer4 »

RTBS schreef: zo 10 dec 2023, 17:35
Hoe het in Almelo en Enschede gaat weet ik nog niet.
Ik heb vandaag in Enschede met lijn 2 en 1 gereisd. Mijn bus van lijn 2 kwam te laat aan bij mijn halte waardoor ik mijn overstap op lijn 1 niet haalde en 22 min moest wachten. Verder netjes op tijd aangekomen bij mijn bestemming. De terugweg met lijn 5 daarentegen was drama. In de reisplanners was niks opgenomen over de wegwerkzaamheden aan de Haaksbergerstraat. Doordat er dus ook niet een specifieke omleidingsroute was heb ik uiteindelijk 2 bussen gemist waarna ik maar besloot om terug te lopen naar MST Haaksbergerstraat en daar maar bus 2 te pakken. Ook nergens langs de route vertrekstaten gezien. Al met al in Enschede was het niet veel beter.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

RTBS schreef: zo 10 dec 2023, 17:42 Ze hadden beter ieder uur met een grote bus kunnen blijven rijden zoals Keolis deed, zeker op lijn 12 maakten er steeds meer mensen gebruik van. Reserveerrreis gaat veel reizigers kosten, dat is wel duidelijk.
Kun je dat al na één dag concluderen?
0verigens ben ik het wel met je eens dat op zondag overdag beter vaste bussen hadden kunnen blijven rijden, maar voor de avond lijkt het me een goed idee (mits goed uitgevoerd).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Meltrain schreef: zo 10 dec 2023, 19:24
RTBS schreef: zo 10 dec 2023, 17:42 Ze hadden beter ieder uur met een grote bus kunnen blijven rijden zoals Keolis deed, zeker op lijn 12 maakten er steeds meer mensen gebruik van. Reserveerrreis gaat veel reizigers kosten, dat is wel duidelijk.
Kun je dat al na één dag concluderen?
0verigens ben ik het wel met je eens dat op zondag overdag beter vaste bussen hadden kunnen blijven rijden, maar voor de avond lijkt het me een goed idee (mits goed uitgevoerd).
Daarom begon ik mijn verhaal ook met de opmerking dat ik niet te snel wil oordelen. ;-)

Overigens hoorde ik dat die Reserveerrreis in Apeldoorn ook niet echt een succes is en dat er bijna nooit gebeld wordt voor een busje. Als je die busjes toch hebt staan laat ze dan gewoon rijden, daarmee vervoer je aanmerkelijk meer reizigers en geef je de reiziger veel meer duidelijkheid, nu is het allemaal zo vaag.

Toch een klein complimentje, zojuist kwam de allereerste lijn 13 van vandaag langs die op tijd reed!!! *bus* *bus*

De Volvo bussen zijn wel een hele verbetering, bijzonder vind ik de blauwe binnenverlichting en de trambel. Maar qua dienstverlening mag Keolis wel weer terugkomen wat mij betreft.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Dre »

RTBS schreef: zo 10 dec 2023, 17:35 Keolis was zeer betrouwbaar (behalve de treinen dan) maar de eerste dag Arriva is een puinhoop met erg veel uitval in Hengelo, lijn 11 en 13 komen de helft van de tijd niet opdagen en als ze al komen dan met veel vertraging. Het lijkt er nu zelfs op dat 11 en 13 helemaal niet meer rijden, wat een puinzooi.... En dan is het nu nog zondag, kun je nagaan wat voor chaos het morgen gaat worden.
In Enschede reed veel met +10/+15. Benieuwd hoe dat morgen gaat. Al neem ik voor de zekerheid maar de RB61 naar Hengelo en dan de Sprinter van NS naar Enschede.

Overigens was Syntus Twente/Keolis op de 31200 altijd redelijk punctueel. Wat Arriva -zuiver materieelplanningtechnisch- beter lijkt te doen is dubbele stellen in de middagspits. Dat heeft Keolis zelfs in de Syntus-tijd (pre 2013) niet gedaan.
RTBS schreef: zo 10 dec 2023, 17:35In de hele stad sowieso nergens de nieuwe dienstregeling zien hangen. Erg slecht Arriva! Wat Keolis de afgelopen jaren heeft opgebouwd wordt door Arriva in 1 dag afgebroken.
Ik vond de aanpassing sowieso een beetje matig. Donderdagavond eens langs de 'nieuwe' lijn 60 gelopen in De Thij. Nieuwe halteborden waren vooral te vinden bij de 'nieuwe' haltes in de richting Enschede, maar de dienstregelingspaneeltjes waren nog leeg.
In de rest van Oldenzaal hangen nog overal oude halteborden, dienstregelingen, etc.

En tsja... gelukkig is het voor maximaal 5 jaar. Dus als Arriva er echt een drama van maakt, dan kan Keolis het zo weer overnemen (althans, voor deze concessie schreef geen ander zich in, daar maar even vanuit gaande). Ergens zou het dan hilarisch zijn dat dan de hele Twents-huisstijl weer terugkeert (Gedeputeerde Staten moet dan maar even wat meer naar Provinciale Staten luisteren en even wat minder luisteren naar Gelderland en Flevoland, lijkt me ook vrij gezond in een democratie).
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door ovVeluwe »

RTBS schreef: zo 10 dec 2023, 20:06 Overigens hoorde ik dat die Reserveerrreis in Apeldoorn ook niet echt een succes is en dat er bijna nooit gebeld wordt voor een busje. Als je die busjes toch hebt staan laat ze dan gewoon rijden, daarmee vervoer je aanmerkelijk meer reizigers en geef je de reiziger veel meer duidelijkheid, nu is het allemaal zo vaag.
Er wordt juist heel vaak gereserveerd, in feite loopt het qua vraag erg goed. De reden waarom het soms geen succes is komt door het systeem wat falende combinaties maakt. Het systeem wat Keolis had werkte veel beter, toen waren er voor alle lijnen genoeg bussen. Nu zijn er meer lijnen dan beschikbare bussen.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door sven_engelen »

RTBS schreef: zo 10 dec 2023, 17:35 De Reserveerrreis busjes is ook nog niet echt een succes, het zorgt voor erg veel verwarring bij de reiziger. De busjes staan meer bij het koffiehuis van Arriva dan bij het perron waardoor de reiziger denkt dat ze niet meer rijden. Bij de haltes in de wijken staan ze keurig op de digitale borden aangegeven, alleen als je ze niet reserveert komt er niets! Bij de haltes geen enkele informatie over de dienstregeling en hoe je ze kunt reserveren.
RTBS schreef: zo 10 dec 2023, 17:42 Volkswagen busjes. Ze hadden beter ieder uur met een grote bus kunnen blijven rijden zoals Keolis deed, zeker op lijn 12 maakten er steeds meer mensen gebruik van. Reserveerrreis gaat veel reizigers kosten, dat is wel duidelijk.
Ik heb vandaag de hele boel gecoördineerd met een collega voor FlexRrreis (ik was vanaf 12:00 aanwezig) en hoewel ik je op sommige punten zeker gelijk geef, zit de vork in elk geval daarbij iets anders in de steel dan je schetst.

De FlexRrreisbussen zijn eigenlijk niets anders dan de Vlinder van Arriva. Daar hebben we hagelnieuwe chauffeurs op zitten die moeten wennen aan de systemen. De rijtijden zijn om .16 na het uur en .46 na het uur. Komt er niemand in de bus dan moeten we terug naar het koffiehuis om te wachten op een reservering of wachten tot we weer naar de halte moeten. In het begin was voor ons niet duidelijk op welke halte we moesten staan dus stonden we op A. Later bleek dat we op C1 en B3 moesten staan. Een paar uur later loopt eindelijk alles op rolletjes. De systemen werken fatsoenlijk en de chauffeurs zijn wat dat betreft goed ingewerkt. Ik verwacht in het prille begin dat men nog enorm moet wennen aan het nieuwe systeem en dat het in de loop van de tijd wel gaat veranderen eenmaal men eraan gewend is. Ik heb het aan meerdere mensen uitgelegd en die waren er helemaal niet van op de hoogte. Het voelt toch altijd goed om na mijn uitleg een lach op het gezicht van de mensen te zien om het feit dat ze nu direct van de halte naar het station en v.v. gebracht worden. Op de grote bus waren er meer problemen zoals lijn 53 die 2 uur lang niet reed omdat de bus niet van de stekker te halen viel en een rit uitviel. Aangezien de bus maar 1 keer per uur naar Haaksbergen rijdt levert dat meteen grote gaten op. Gevolg was boze reizigers die op mij af stapten en dachten dat ik een bus voor ze kon toveren. Gelukkig was alles uiteindelijk opgelost maar inderdaad de start van de nieuwe concessie is... stroef. Morgen komt het échte werk.
Edwin82
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 08 nov 2023, 13:22
Locatie: Enter

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Edwin82 »

Rikkel schreef: zo 10 dec 2023, 14:36 Defecte trein tussen Hengelo en Oldenzaal, een Lintje?
De RB61 is niet op komen dagen dus denk dat deze de oorzaak was.
De IC Berlijn 146 was zelf ook heel laat en moest ook nog wachten voor de inrijder van Hgl omdat Keolis richting Zl al op spoor 2 stond. Daarna mocht de IC naar Den Haag weg via spoor 3 en daarna pas de IC Berlijn waardoor deze nog meer vertraging kreeg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten