Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Lijn 3 heeft extra ritten, lijn 62 heeft extra ritten, lijn 60 heeft extra ritten, er is een nieuwe lijn 5.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Dre »

RTBS schreef: di 12 dec 2023, 16:47 De hele dag door rijden er behoorlijk veel diesels, denk meer dan de helft. Waarom is er niet voor gekozen om op de stations bij te kunnen laden? Dit lijkt me behoorlijk arbeidsintensief om iedere keer de bussen om te wisselen.
Die dieselbussen (de Amba's en Volvo 8900's) moeten een keer weg. Zero emission is zero emission, en dat is de provincie 'verkocht' door Arriva.
Daarvoor heb je waarschijnlijk meer Volvo 7900's nodig dan dat er nu aan dieselbussen zijn. Ik ben benieuwd hoe dat in de loop van de concessie gaat.
RTBS schreef: di 12 dec 2023, 16:47Ondanks dat Arriva blijft verkondigen dat ze meer ritten en snellere ritten bieden dan Keolis zul je dan ook sowieso meer bussen nodig hebben lijkt me.
Dat 'sneller' is natuurlijk ook maar betrekkelijk. Oldenzaal - Enschede werd in den beginne als 'sneller' verkocht, maar dat is slechts voor een betrekkelijk klein deel van Oldenzaal het geval. Voor het centrum van Oldenzaal, Zuid-Berghuizen en Lonneker is dit een achteruitgang. Buiten de spits missen zij 2 bussen per uur doordeweeks.
Daarnaast is dat sneller nu m.n. gebaseerd op geen haltes tussen de bebouwde kommen van Enschede en Oldenzaal op de 60. Maar daar zou herstel van de in 2003 vervallen haltes langs de Hengelosestraat in Deurningen best voor de hand liggen. Doorsteekje vanaf de Vondellaan direct de N342 richting Hengelo weer terug en klaar! Maar dan is de tijdswinst weer minder.
MichOV
Berichten: 351
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door MichOV »

dennistd schreef: di 12 dec 2023, 14:08 Gisteravond reden er vrijwel allemaal diesels rond omdat de nieuwe Volvo's met lege accu's naar binnen gehaald werden....
Prima toch zolang er maar wordt gereden want passagiers moeten vervoerd worden beter een dieselbus dan als er op een bepaals moment helemaal geen bus op komt dagen dan is zo'n service een goed alternatief
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Het gaat er om dat Arriva dacht dat de Volvo’s complete omlopen konden rijden, wat dus duidelijk niet het geval is.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door ArrivaBas »

Elektrische voertuigen zijn iets gevoeliger voor factoren die de theoretische actieradius verlagen dan voertuigen met een verbrandingsmotor door de in verhouding lagere range. Kouder weer, glooiend terrein en de rijstijl van de chauffeur kunnen echt funest zijn voor de door de fabriek opgegeven radius, met als gevolg dat je je omlopen niet meer haalt zonder extra uitwisseling. En aangezien Arriva wel met meer elektrische bussen rijdt, ook in het nog meer dan Twente glooiende Zuid-Limburg, vind ik het verwijtbaar dat ze geen rekening houden met deze externe factoren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Dat 'sneller' is natuurlijk ook maar betrekkelijk. Oldenzaal - Enschede werd in den beginne als 'sneller' verkocht, maar dat is slechts voor een betrekkelijk klein deel van Oldenzaal het geval. Voor het centrum van Oldenzaal, Zuid-Berghuizen en Lonneker is dit een achteruitgang. Buiten de spits missen zij 2 bussen per uur doordeweeks.
Daarnaast is dat sneller nu m.n. gebaseerd op geen haltes tussen de bebouwde kommen van Enschede en Oldenzaal op de 60. Maar daar zou herstel van de in 2003 vervallen haltes langs de Hengelosestraat in Deurningen best voor de hand liggen. Doorsteekje vanaf de Vondellaan direct de N342 richting Hengelo weer terug en klaar! Maar dan is de tijdswinst weer minder.
Die lijn 60 hadden ze beter door kunnen laten rijden door Hengelo en vanaf daar door naar de UT en Enschede station. Hiermee zou het verlies van lijn 8 grotendeels mee gecompenseerd kunnen worden en de mensen uit Oldenzaal zijn sneller bij de UT (ik denk wel de hoofdbestemming van vele reizigers). Scheelt ook weer een overstap voor de UT in Enschede.

Als route: Bij kruising Frans op den Bult rechtdoor, eerste stoplichten rechts en via de Hasselerbaan de Hasseler Es meepakken, komt vanzelf weer op de Oldenzaalsestraat uit, daarna of richting station Hengelo of via Klein/Groot Driene de route van lijn 8 naar UT en Enschede volgen.

Indien via Hengelo station gereden wordt dan zou je lijn 9 een paar keer per uur minder kunnen laten rijden.

Deze wijziging heeft eigenlijk alleen maar voordelen, lijn 8 compenseer je er gedeeltelijk mee, geen overstap voor de UT, lijn 9 kan iets minder vaak rijden, vanuit Hengelo-Noord is Oldenzaal aanmerkelijk sneller bereikbaar en scheelt 1 of 2x overstappen, vanuit Oldenzaal ben je eerder in Hengelo-Noord en bedrijventerrein Oosterveld en scholeneiland Tichelwerk.

Of je laat het gewoon bij de huidige route en rij je door een heel stuk niemandsland waar nooit iemand in zal stappen, ook is de UT veel te ver van de route en moet je een heel stuk door het bos over een zandpad, gaat niemand doen. In dat geval denk ik dat lijn 60 volgend jaar weer opgeheven gaat worden wegens gebrek aan reizigers...
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door The Greyhound »

gkw1969 schreef: wo 13 dec 2023, 14:16 Het gaat er om dat Arriva dacht dat de Volvo’s complete omlopen konden rijden, wat dus duidelijk niet het geval is.
Misschien eerst eens een paar weken aankijken hoe het gaat…..
Sundance-Kid
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 sep 2023, 11:07

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Sundance-Kid »

Zojuist is er een lijnbus in Enschede verdwaald op de nieuwe route tussen Helmerhoek en Stadsveld en heeft zich in de wijk Ruwenbos klemgereden.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Wel een bijzondere plek om daar verkeerd te rijden.... :shock:
• Vervolgens na de halte Borgbos op de rotonde de 2de afslag, rechtdoor Haaksbergerstraat
• Dan bij de verkeerslichten linksaf, Usselerrondweg
Misschien wou ie via het fietstunneltje? Niets eens zo'n gek idee trouwens: scheelt aardig wat file en afstand, en het fietspad wordt er vast veiliger van (werkende camera (A) ). Moet alleen het tunneltje wat uitgediept worden denk ik.
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Speedmaster »

Van dichtbij heb ik de afgelopen dagen de start van Arriva mee gemaakt en veel zaken die hier al voorbij zijn gekomen zijn bekend.
De diesels zijn ongeveer 45% van het wagenpark wat de komende weken wordt afgebouwd.

De afgelopen dagen is er heel hard gestuurd op accu capaciteit, immers een bus met een lege accu betekend rit uitval. Vandaag Woensdag zijn er minder bussen geruild vanwege accu capaciteit. Waar ik Zondagavond nog 4 keer een bus moest wisselen vanwege een lege accu was dit vanavond in mijn werkgebied maar 1 keer. Er word door de verkeersleiding proactief op gestuurd. Met kan op de verkeersleiding zien wat de capaciteit per bus en als er een reserve bus beschikbaar is, al dan niet een diesel wordt de bus versneld binnen gehaald.

Voor de chauffeurs is het heel erg wennen aan het nieuwe voertuig samen met een andere manier van werken dan Keolis, het stekkeren op de stalling, ander rit bedienigs programma (albatros 3) maakt het geheel compleet. Dat chauffeurs op dit moment niet blij zijn is heel begrijpelijk en er wordt achter de schermen hard gewerkt om zaken te verbeteren. Dit kan allemaal niet in 1 of 2 dagen.

Of Arriva zich heeft verslikt in deze concessie kan ik nog niet zeggen. wel zijn er meer problemen dan vooraf ingeschat. Dit wordt stap voor stap aangepakt. MIjn verwachting is dat de komende dagen langzaam aan verbetering zal gaan komen. Dat dit op dit moment een wissel trekt op chauffeurs en voor passagiers frustrerend kan zijn is heel begrijpelijk. Ook Keolis heet zich een aantal jaren terug verslikt met de concessie Utrecht (syntus) waar met namen rond Amersfoort heel veel fout ging. Kijken we nu naar Syntus in Utrecht hebben zij hun zaken inmiddels ruimschoots op orde.

Ik verwacht dan ook dan Arriva het lek met 2 a 3 maanden echt wel op de rit krijgt. Als het sneller kan zou dit zeker prettig zijn. Zowel voor de chauffeurs als ook voor de reizigers.
Fleur2011
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 09:33

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Fleur2011 »

Wat is dan precies de range wat zo een Volvo kan rijden meteen volle accu?
Buschauffeur ZHN
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 nov 2023, 08:58

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Buschauffeur ZHN »

Fleur2011 schreef: do 14 dec 2023, 07:13 Wat is dan precies de range wat zo een Volvo kan rijden meteen volle accu?
In Leiden kunnen ongeveer dezelfde Volvo's na 4 jaar nog zo'n 100-125 km halen afhankelijk van het weer. Wat daarbij wel vermeld moet worden is dat er in Leiden mogelijk minder accu's op het dak liggen en er wordt veel snelgeladen, wat ook funest is voor de levensduur van de accu's.
Fleur2011
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 09:33

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Fleur2011 »

Ik weet hoe het werkt met accupakketten etc. Ik werk zelf in LImburg en rij zelf met de stad en streek electric VDL. De streek heeft ook de accu's onder de vloer liggen en die kunnen dan ook aanzienlijk meer km maken.

Ben er gewoon benieuwd naar omdat men blijkbaar dacht dat men er hele omlopen mee zou kunnen rijden. Dan zouden ze toch minsten 300km moeten halen!
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Speedmaster »

Wat ik zie als de bus volledig is geladen naar 100% dat er ongeveer 275 tot 350 aan km wordt opgegeven door de computer.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Tsja, en daar kom je in Twente niet een hele dag mee door. Zelfs niet op de stadsdienst Almelo. Een retourtje lijn 95 is al 100 km. Of was het de bedoeling om tussendoor aan de stalling te laden iedere keer? Dat lukt je in Enschede dus niet op 1 en 2.
When you're tired of London, you're tired of life
FiekeSarah
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 dec 2023, 17:46

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door FiekeSarah »

Lijn 5 richting ‘t Zwering is op dit moment ook drama.
De elferinksweg is weer open, dus de ene chauffeur rijdt weer via Albert Cuypstraat, de Hatteler etc.
De andere chauffeur rijdt nog altijd de omleiding. Je kunt er dus nooit van tevoren vanuit gaan bij welke halte je moet gaan staan.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door ArrivaBas »

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2292654/k ... -in-twente

De vakbond is er ook als de kippen bij met zijn klaagzang. Wel kudo's voor de Tweet met een Brabantse Volvo in Enschede bij dit artikel. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

FiekeSarah schreef: do 14 dec 2023, 11:04 Lijn 5 richting ‘t Zwering is op dit moment ook drama.
De elferinksweg is weer open, dus de ene chauffeur rijdt weer via Albert Cuypstraat, de Hatteler etc.
De andere chauffeur rijdt nog altijd de omleiding. Je kunt er dus nooit van tevoren vanuit gaan bij welke halte je moet gaan staan.
Sowieso is het sinds zondag lijn 4 ( (A) ), maar er is vanaf vandaag (eindelijk) een goede omleiding voor de chauffeurs:

Afbeelding
https://i.imgur.com/oUn5nV2.png
Edwin82
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 08 nov 2023, 13:22
Locatie: Enter

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Edwin82 »

Op YouTube zag ik dat de bussen uit Leiden worden opgeladen met een lader op het dak. Dat zijn volgens mij ook Volvo 7900 bussen.
Is dat niet mogelijk bij de bussen in Twente?
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door sven_engelen »

^^ Er zijn geen laadpalen op de stations waar die bussen met een pantograaf aan kunnen laden.
Jasper073
Berichten: 800
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Jasper073 »

Edwin82 schreef: do 14 dec 2023, 15:06 Op YouTube zag ik dat de bussen uit Leiden worden opgeladen met een lader op het dak. Dat zijn volgens mij ook Volvo 7900 bussen.
Is dat niet mogelijk bij de bussen in Twente?
Bij ons in 's-Hertogenbosch het zelfde, ook hier rijden die Volvo's en laden op op de buffer via pantograaf op het dak.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Denk dat het te kort dag was om in een jaar tijd dat allemaal te regelen op de stations, lijkt me een behoorlijke ingreep voor zoveel bussen. Om nou iedere keer op en neer te pendelen naar een oplaadlocatie is ook niet echt efficiënt.

Misschien een optie om bij de grotere busstations laadplekken te realiseren en daar bussen aan de lading te zetten als die even niet gebruikt worden, bijvoorbeeld tussen de spitsen in, deze kunnen dan eventueel ingezet worden als een andere bus op low battery zit.

Arriva heeft zich behoorlijk verkeken op deze concessie en bijzonder slecht voorbereid. Dienstregelingen in elkaar geprutst achter een beeldscherm die veel te krap zijn en vervolgens het drukke verkeer de schuld geven, ongelofelijk... Op papier klopt het misschien maar de praktijk is altijd anders. Neem lijn 9 van Enschede naar Hengelo die doorgekoppeld zit aan lijn 11. Lijn 9 komt standaard minstens 5 minuten te laat aan in Hengelo waardoor lijn 11 al hopeloos vertraagd is en dat werkt ook weer door in lijn 13. De chauffeur heeft daardoor veel stress en krijgt geen rust, het is gewoon onverantwoord. :N
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door The Greyhound »

Edwin82 schreef: do 14 dec 2023, 15:06 Op YouTube zag ik dat de bussen uit Leiden worden opgeladen met een lader op het dak. Dat zijn volgens mij ook Volvo 7900 bussen.
Is dat niet mogelijk bij de bussen in Twente?
Die hebben een veel kleiner accu pakket dan de bussen in Twente. Ze zijn wat dat betreft van een generatie eerder.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

ArrivaBas schreef: do 14 dec 2023, 11:28 https://www.rtvoost.nl/nieuws/2292654/k ... -in-twente

De vakbond is er ook als de kippen bij met zijn klaagzang. Wel kudo's voor de Tweet met een Brabantse Volvo in Enschede bij dit artikel. (A)
Maar ja, het probleem van die inwoner van Oldenzaal is er niet. De lijn rijdt er nog steeds, alleen rijdt die vanaf Oldenzaal door naar Overdinkel.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

RTBS schreef: do 14 dec 2023, 17:16 Denk dat het te kort dag was om in een jaar tijd dat allemaal te regelen op de stations, lijkt me een behoorlijke ingreep voor zoveel bussen. Om nou iedere keer op en neer te pendelen naar een oplaadlocatie is ook niet echt efficiënt.

Misschien een optie om bij de grotere busstations laadplekken te realiseren en daar bussen aan de lading te zetten als die even niet gebruikt worden, bijvoorbeeld tussen de spitsen in, deze kunnen dan eventueel ingezet worden als een andere bus op low battery zit.

Arriva heeft zich behoorlijk verkeken op deze concessie en bijzonder slecht voorbereid. Dienstregelingen in elkaar geprutst achter een beeldscherm die veel te krap zijn en vervolgens het drukke verkeer de schuld geven, ongelofelijk... Op papier klopt het misschien maar de praktijk is altijd anders. Neem lijn 9 van Enschede naar Hengelo die doorgekoppeld zit aan lijn 11. Lijn 9 komt standaard minstens 5 minuten te laat aan in Hengelo waardoor lijn 11 al hopeloos vertraagd is en dat werkt ook weer door in lijn 13. De chauffeur heeft daardoor veel stress en krijgt geen rust, het is gewoon onverantwoord. :N
Is een jaar te kort om laadvoorziening aan te leggen op de buffer terwijl het op de stallingen wel lukte?

Wat betreft lijn 9, die heeft nog steeds dezelfde 18 minuten rijtijd in de spits. Dezelfde tijd als bij Syntus. Het probleem zit hem, naar mijn idee, voornamelijk in het niet tijdig beschikbaar zijn van het voertuig na het laad proces. Nu weet ik niet waar Arriva mee gerekend heeft, maar we weten van Speedmaster dat ze na het laden 275km kunnen rijden. Maar hoe lang moet hij laden voordat hij dat kan?
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten