Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 1784
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door gkw1969 »

Daar zit dus verschil in. Het gebied waar het grootste deel van de lijn ligt is de concessie waar de lijn onder valt. Dus Enschede-Borculo valt onder Twente en Enschede/Winterswijk/Doetinchem onder Achterhoek. Die lijnen moeten in het andere gebied gedogen worden, tenzij de opdrachtgever een gezamenlijke exploitatie eist, zoals 27/29.
Het verschil zit hem hierin dat in 1999 lijn 20 al geknipt werd vanwege de vorming Connexxion en Syntus en Aanbesteding van de Achterhoek. Er werd toen niet gekeken naar de reisrelatie omdat men van mening was dat Ruurlo met de trein naar Lievelde kon en daar de bus kon nemen naar Neede. Maar de omvorming van het MBO( (lees: ROC’a die steeds meer locaties krijgen en zich per locatie is gaan concentreren op bepaalde praktijkopleidingen) leverde in de loop van de tijd andere reisrelaties op, waardoor de knip nu niet handig meer is het OV is dus niet meegegroeid met het onderwijs.
When you're tired of London, you're tired of life
Nitein-Repart
Berichten: 3587
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Nitein-Repart »

https://archive.is/xgc92

Er wordt helaas weer gesproken over batterijtreinen in plaats van elektrificatie met bovenleiding, terwijl elektrificatie met bovenleiding wel allerlei voordelen kent ten opzichte van batterijtreinen, zoals lichtere treinen (batterijtreinen zijn veel zwaarder dan elektrische treinen), makkelijkere uitwisseling van materieel met andere trajecten, de Protos en GTW-treinstellen kunnen dan in de jaren '40 in één keer vervangen worden door hetzelfde type trein, elektrische treinen kunnen sneller optrekken dan batterijtreinen, versterking met Koningsdag is makkelijker en de mogelijkheid voor inzet van dubbeldekkers op Arnhem-Doetinchem. Juist door als enige regio van Nederland in te zetten op batterijtreinen beperk je je veel te veel in alle mogelijkheden en voordelen die elektrificatie met bovenleiding wel kent.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
gkw1969
Berichten: 1784
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door gkw1969 »

Je moet het zien in de context van 2042. Eerder gebeurt er sowieso niks, dus ook geen bovenleiding.
Tegen 2042 is de techniek wel zodanig dat het wel mogelijk is. Daarnaast is Friesland tegen die tijd ook toe aan nieuw materiaal.
En batterijtreinen hebben als voordeel dat er iets makkelijker nieuwe spoorlijnen aangelegd kunnen worden. Je hebt immers geen ruimte meer nodig voor bovenleiding portalen en je moet het wegzetten tegen het stroomverbruik want op de bovenleiding staat standaard spanning, 24/7.
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten