Pagina 1 van 3

Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 13 dec 2023, 21:24
door Rikkel
https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... cht/314719
Bestanden: https://s2c.mercell.com/today/56552
Vooraankondiging op de aanbesteding voor 2025-2035.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: wo 13 dec 2023, 23:39
door teun
Volgens het ontwerp-PVE is er mogelijkheid tot verlenging tot een 17 jarige (!!!) concessie die dus zou moeten lopen tot 2042. Daarvoor heeft men blijkbaar een leuk trucje met de Europeese wetgeving bedacht. :Y

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 10:45
door Roeland
Teleurstellend dat de knip in Druten blijft. Een grote misser, vind ik. Jammer dat ze de 42 en 89 niet hebben uitgewisseld (zodat Rivierenland de 89-165 als doorgaande lijn, en Arnhem-Nijmegen de 42-85 als doorgaande lijn kan rijden).

De B-lijnen moeten (als ik het PvE tenminste goed begrijp) in de spits 2x/uur gaan rijden, ook in vakanties. Dat geldt ook voor veel Rivierenland-lijnen, die nu nog 1x/uur rijden, zoals de 44, 45, 46 en de 67-68.
Ook lijn 165 zit er slechts als B-lijn in. En klopt het dan wel dat lijn 543 als A-lijn moet worden gereden???
Het PvE is ook niet duidelijk, hoe gecombineerde lijnen moeten rijden. Lijn 27-29 (beide B) rijden op Doetinchem - Doesburg parallel; moeten ze samen in de spits 2x/uur rijden, of moeten ze beide 2x/uur rijden (en samen dan 4x/uur)?

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 10:49
door ArrivaBas
Is de categorisering ABC in deze concessie gelijk aan die in de aanbesteding van IJssel-Vecht?

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 10:57
door Roeland
Wel aardig dat lijn 57 (Deventer - Borculo) weer een A-lijn wordt. Blijkbaar is de provincie niet enthousiast van die fratsen van de afgelopen jaren waarin de oude lijn 56 werd opgeknipt in losse lijndelen (zoals de 58, die nu in het PvE niet meer wordt gevraagd).

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 11:04
door ArrivaBas
De provincie heeft die verbinding een paar jaar geleden nog hoogstpersoonlijk om zeep geholpen door de N339 door Epse, Harfsen en Laren Gld af te waarderen naar 60 km/h en vol te bouwen met drempels. Voordien paste lijn 56 precies in de treinknoop van Deventer en de busknoop in Borculo. Nu sluit de bus in Borculo wel aan, maar in Deventer alleen zeer krap op de 3600.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 13:30
door jjasloot
Lees ik in 8.3.4 (pagina 52) nou dat blauwnet groter wordt dan alleen Overijssel?
De Concessiehouder neemt deel aan het systeem ‘Blauwnet single check-in/check out’

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 14:14
door busentrein
Roeland schreef: do 14 dec 2023, 10:57 Wel aardig dat lijn 57 (Deventer - Borculo) weer een A-lijn wordt. Blijkbaar is de provincie niet enthousiast van die fratsen van de afgelopen jaren waarin de oude lijn 56 werd opgeknipt in losse lijndelen (zoals de 58, die nu in het PvE niet meer wordt gevraagd).
De lijst met lijnen is verre van kloppend. Als lijn 57 een A-lijn moet zijn kan de rest van het OV in de Achterhoek een HOV lijn worden *bus* . Bussen die 4x per uur rijden zijn slechts een B-lijn, maar de 57 is een A-lijn. Het lijkt wel een politieke keuze -0-

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 14:29
door Nitein-Repart
Lijn 23 Doetinchem-Borculo en lijn 51 Doetinchem-Vorden zijn volgens het PvE A-lijnen, terwijl lijn 24 Doetinchem-'s Heerenberg(-Emmerich), lijn 27 Doetinchem-Doesburg(-Arnhem/Dieren) en lijn 28 Doetinchem-Gendringen(-Dinxperlo) B-lijnen zijn. Dat lijkt mij niet heel logisch, want dat zou betekenen dat redelijk grote plaatsen als 's Heerenberg, Ulft en Dinxperlo straks geen bus meer hebben op zaterdag en zondag, alsmede 's avonds, aangezien het geen eis is om B-lijnen 's avonds en in het weekend te laten rijden.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 18:08
door gkw1969
jjasloot schreef: do 14 dec 2023, 13:30 Lees ik in 8.3.4 (pagina 52) nou dat blauwnet groter wordt dan alleen Overijssel?
De Concessiehouder neemt deel aan het systeem ‘Blauwnet single check-in/check out’
Nee, ze moeten alleen meewerken aan single CI/CO via de blauwnet paal. Dat is dan voornamelijk bedoeld voor Zutphen. Een passagier kan dan van Apeldoorn naar Goor zonder in- en uit te checken

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 18:13
door teun
Maar dat is toch wat blauwnet uiteindelijk is? De branding op de treinen gaat er na aflopen van Vechtdal/ZHO/ZwEnZwoKa ook vanaf.

Zolang het oplevert dat je bij de grote stations in het oosten waar meerdere vervoerders samenkomen alleen nog maar een NS en een niet-NS paaltje/poortje hebt wordt het al weer net een stapje overzichtelijker zonder dat je een eeuw op het rijk moet wachten voor een échte single check-in/out.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 18:58
door cassie127
DIe paaltjes in het gebied gaan dan gewoon een RRReis + Blauwnet label krijgen, zolang dat nog nodig is.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 20:21
door StefanRijnhoutjes
Rikkel schreef: wo 13 dec 2023, 21:24 https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... cht/314719
Bestanden: https://s2c.mercell.com/today/56552
Vooraankondiging op de aanbesteding voor 2025-2035.
Het lukt mij niet om de PVE te openen, iemand toevallig een linkje?

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: vr 15 dec 2023, 11:11
door Wubbo
Ik kan het PvE hier gewoon openen.

Dat plaatje van het visgraatmodel komt me trouwens enorm bekend voor van hier, maar is zonder bronvermelding gebruikt.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: do 22 feb 2024, 20:52
door Rikkel

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: zo 25 feb 2024, 11:22
door Nitein-Repart
Ik ben benieuwd. Ik hoop dat de huidige dieselbussen nog een concessieperiode meekunnen, aangezien elektrische bussen en waterstofbussen nog teveel in de kinderschoenen staan en ik hoop dat de dienstregeling niet teveel wordt uitgedund al ben ik er wel bang voor.

Ik heb trouwens liever gezien dat in de toekomst de RegioExpress tweemaal per uur gaat rijden en gaat stoppen in Aalten, Varsseveld, Terborg, Gaanderen, Doetinchem en De Huet en dat er daarnaast 2x per uur een stoptrein Arnhem-Didam (niet 's avonds en in het weekend) en 2x/uur een stoptrein Arnhem-Doetinchem gaat rijden.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: zo 25 feb 2024, 12:35
door Tom024
Misschien moet je even de hoofdlijnen van het aanbestedingsdocument doorlezen, dan weet je precies wat er van je wensen en aannames terecht komt.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: ma 26 feb 2024, 10:04
door Suus
Nitein-Repart schreef:Ik ben benieuwd. Ik hoop dat de huidige dieselbussen nog een concessieperiode meekunnen, aangezien elektrische bussen en waterstofbussen nog teveel in de kinderschoenen staan.
Elektrische bussen zijn geen concept dat nog in de kinderschoenen staat. En aangezien bussen met een verbrandingsmotor in 2030 uit het Nederlandse OV verdwenen moeten zijn gaan de dieselbussen zeker niet nog een ronde mee en krijgt deze concessie ook zero emissie-bussen.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: ma 26 feb 2024, 10:37
door TffpaA
Ik vermoed dat Teduab-Yrreiht stiekem nog hoopt dat dat lijntje met Rusland open kan blijven. Als alles elektriek wordt, dan hebben we die Poetinbrandstoffen immers ook niet meer nodig.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: ma 26 feb 2024, 12:10
door ArrivaBas
Alles wat in de Achterhoek gaat rijden moet wel elektrisch of waterstof worden, want vanaf volgend jaar dient elke nieuw aangeschafte bus zero-emissie te zijn, en in 2030 moet inderdaad alles uitstootvrij zijn. Het is niet voor niets dat al die troep die EBS en Arriva de laatste maanden geïmporteerd hebben tweedehands is. Ze zijn wel gek als ze voor zes jaar nog nieuwe bussen op diesel of CNG hadden aangeschaft.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: di 27 feb 2024, 19:40
door Nitein-Repart
TffpaA schreef: ma 26 feb 2024, 10:37 Ik vermoed dat Teduab-Yrreiht stiekem nog hoopt dat dat lijntje met Rusland open kan blijven. Als alles elektriek wordt, dan hebben we die Poetinbrandstoffen immers ook niet meer nodig.
Ik ben vooral een beetje bang dat als er in de Achterhoek nieuwe elektrische bussen gaan rijden en mogelijk een nieuwe vervoerder komt dat het dan de eerste weken van 2026 een enorme chaos wordt met hoge vertragingen en rituitval, zoals wij ook in Twente zien. Bovendien zit ik niet te wachten op de cowboys van Keolis en EBS.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: di 27 feb 2024, 19:48
door DPDelft
Alle vervoerders doen steeds meer ervaring op met het rijden van zero-emissiebussen. Ook met dieselbussen kan een nieuwe vervoerder in een gebied er een puinhoop van maken. Denk aan de start van Qbuzz in DMG of de start van Waterland met EBS.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: di 27 feb 2024, 21:18
door Sorry_geen_dienst
Als ik de eisen lees vind ik het wel een gemiste kans dat in het weekend Ah-Dtc de minimumvereiste is dat men slechts 2x per uur blijft rijden. Met name op de openingstijden van de winkels in Arnhem zou 4x per uur toch veel aantrekkelijker zijn. Als ik me niet vergis reed Syntus 'vroeger' ook op zaterdag 4x per uur. Hopelijk gaat de winnende vervoerder hier toch vaker rijden dan het minimum wat geëist wordt.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: di 27 feb 2024, 22:38
door T-hijs
Nitein-Repart schreef: di 27 feb 2024, 19:40
TffpaA schreef: ma 26 feb 2024, 10:37 Ik vermoed dat Teduab-Yrreiht stiekem nog hoopt dat dat lijntje met Rusland open kan blijven. Als alles elektriek wordt, dan hebben we die Poetinbrandstoffen immers ook niet meer nodig.
Ik ben vooral een beetje bang dat als er in de Achterhoek nieuwe elektrische bussen gaan rijden en mogelijk een nieuwe vervoerder komt dat het dan de eerste weken van 2026 een enorme chaos wordt met hoge vertragingen en rituitval, zoals wij ook in Twente zien. Bovendien zit ik niet te wachten op de cowboys van Keolis en EBS.
Gelukkig maken de cowboys van Arriva er in Twente helemaal geen potje van. -0-

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Geplaatst: wo 28 feb 2024, 10:33
door Milco
En dan hebben we het nog niet gehad over het begin van Syntus in Utrecht, Arriva in DAV en Qbuzz in DMG… maar ook dat is uiteindelijk allemaal goed gekomen!