Heropenen treinhalte Assel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Heropenen treinhalte Assel

Bericht door Ruben »

Wandelen naar Assel en dan terug met de trein

APELDOORN - De PvdA wil dat de Regio Stedendriehoek gaat proberen de vroegere treinhalte bij Assel te heropenen.
De partij sluit daarmee aan bij plannen om in Bathmen en Laren vroegere treinstations te heropenen. Toeristen zouden naar Halte Assel kunnen wandelen om daar de trein terug te kunnen nemen.

PvdA-raadslid Rens Smit deed die suggestie gisteravond op de politieke markt in een discussie over wat in ambtenarenkringen en de politiek de Voorlanden van de Stedendriehoek is gaan heten, het vroegere buitengebied. Wethouder Jolanda Reitsma (PvdA) noemde de suggestie van Smit enig, maar duur. ,,Ook een station in Apeldoorn-West zit in ons achterhoofd, maar het is niet zomaar gedaan''.

Met de heropening van Halte Assel wil Smit het toerisme stimuleren, na de landbouw de tweede economische motor van het buitengebied van de Regio Stedendriehoek. Een meerderheid van de politiek blijkt dat toerisme niet te willen stimuleren door het toelaten van grotere campings bij boeren, zoals de Stedendriehoek voorstelt......

Bron: De Stentor


Echt een té belachelijk idee. Als je treinstations moet gaan toestaan voor een handvol toeristen! Leg er dan een buslijn naar toe in de weekenden. Een station in Bathmen zou nog wel kunnen werken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Heropenen treinhalte Assel

Bericht door Karl »

En net of er meer toeristen komen omdat je dan van punt X naar Assel (nooit van gehoord) kan wandelen, leuk voor mensen die er toch al komen, maar ik vraag mij af of dat een reden is om daar heen te gaan...
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Heropenen treinhalte Assel

Bericht door tsov »

Beetje raar stukje, het lijkt nu net of ze zeggen dat die toeristen vanuit Bathmen of Laren naar Assel gaan wandelen, dat lijkt me toch wat ver :mrgreen:
Laren (ik neem aan dat Laren-Almen bedoeld wordt?) heeft volgens mij al vaker de kop op gestoken. Er is niet veel in de buurt volgens mij, maar de treinen staan er vaak toch stil om te kruisen...
Bathmen lijkt me op zich best mogelijk, dat is best een dorpje
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Heropenen treinhalte Assel

Bericht door Stefan »

Karl schreef:En net of er meer toeristen komen omdat je dan van punt X naar Assel (nooit van gehoord) kan wandelen, leuk voor mensen die er toch al komen, maar ik vraag mij af of dat een reden is om daar heen te gaan...
Inderdaad, en voor die 12 huizen, klik, en dat stelletje toeristen, lijkt het in mijn ogen wat overbodig om een extra stop in te lassen.

Maar goed, ik ken de situatie verder niet, dus mijn oordeel is misschien onterecht. ;) Had overigens ook nog nooit van Assel gehoord als ik eerlijk moet zijn. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Heropenen treinhalte Assel

Bericht door Ruben »

Vroeger werd Assel gebruikt voor het koninklijke gezelschap dat dan vanaf daar naar het Loo ging. Het is echt een gehucht met 3 huizen, een jeugdherberg / soort van kamp voor basisscholen e.d. en een snackbar genaamd halte Assel. Als je met de trein naar Apeldoorn gaat zie je dat op gegeven moment wel liggen aan de linkerkant van het spoor. Op zich is het er op mooie weekenddagen en 's zomers wel druk met wandelaars en fietsers, maar totaal niet interessant om met een trein te gaan stoppen. Het is net zo kansloos als het heropenen van Stroe, wat ook voor het toerisme zou moeten gebeuren volgens de provincie.

Laren is er niet enkel in de Noord-Hollandse versie, er is ook een Laren Gelderland. Ook vooral leuk voor toeristen, met wat campings e.d.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Heropenen treinhalte Assel

Bericht door Suus »

Stroe is nog minder kansloos dan dit. Het is best leuk hoor, nieuwe stations openen, maar in Gelderland hebben de meeste plannen daarvoor absoluut geen nut :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Heropenen treinhalte Assel

Bericht door Ruben »

Als we het hebben over stations midden in het bos, zoals halte Assel of station Stroe, niet nee. Apeldoorn West kan nog wel potentie hebben, maar van dat ding is het tot op heden niet gekomen omdat er geen stopper Apd - Amf is. Doortrekken van de t7000 is niet mogelijk omdat hij door de aansluiting die ie moet bieden te Apd op de IC's dan ingehaald zou moeten worden waar geen voorzieningen voor aangelegd zijn. Men heeft ook voorgesteld om de t17800 door te trekken, maar ook dat scheen door de kruisbewegingen die je dan krijgt weer niet ideaal. Verder heb je dan ook de rare situatie van het moeten/mogen terugsteken als je van Amf naar Apeldoorn West gaat, sinds je dan via Apd moet.
Het zal er ooit wel komen, maar ben benieuwd wat er voor trein zal stoppen. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Heropenen treinhalte Assel

Bericht door Vinny »

Station Stroe ligt in de bebouwde kom, zo heb ik kunnen constateren afgelopen zomer. Wat mij betreft mogen de treinen er altijd stoppen 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Heropenen treinhalte Assel

Bericht door Wubbo »

Die s17800 doortrekken lijkt mij eigenlijk wel een mooie optie. Vrijleggen vanaf Apeldoorn Aansluiting, eigen perronspoor 5, en gewoon langs de hoofdbaan door naar Apeldoorn West. Ik zie het probleem niet, of zit daar heel veel bebouwing in de weg?
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Heropenen treinhalte Assel

Bericht door Thijs »

En dan is de cross-platform NO <--> s17800 helemaal weg?

Inwoners in Apeldoorn-West zijn in circa 10 tot 15 minuten fietsen op het station. Het is onzinnig om daar speciaal een station van te maken. Net als Hoevelaken, Stroe en Assel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Heropenen treinhalte Assel

Bericht door Wubbo »

Want die zijn ook in 15 minuten fietsen op een station?

En ja, dan is je cross-platform op de NoordOost helemaal weg ja, maar ben je wel van dat belachelijke alternerende vertrekspoor in Apeldoorn af (ding vertrekt in de nieuwe dienst soms van 4, soms van 3 en ook nog een paar keer van 1) en het scheelt je zoveel overkruisingen en daarmee punctualiteitswinst voor alle series rond Apeldoorn.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Heropenen treinhalte Assel

Bericht door Ruben »

Het vrijleggen van de t17800 was voor de toekomstige kwartiersdienst de beste oplossing qua betrouwbaarheid en punctualiteit, aldus een NS/Prorail onderzoek jaaaren terug.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Heropenen treinhalte Assel

Bericht door dvdhoven »

tsov schreef:Laren (ik neem aan dat Laren-Almen bedoeld wordt?) heeft volgens mij al vaker de kop op gestoken. Er is niet veel in de buurt volgens mij, maar de treinen staan er vaak toch stil om te kruisen...
Volgens het normale patroon staat er maar 1 trein stil, nl richting Zutphen en rijdt de andere, richting Oldenzaal door. Toch een beetje ongemakkelijk, maar 1 kant uit te kunnen rijden :P
Volgens mij is de vervoerspotentie van Laren-Almen buiten een paar toeristen nul. Het station ligt zo ver van alle dorpen af.
Dick van den Hoven
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten