NS richt vizier op het oosten
Geplaatst: vr 21 nov 2008, 21:16
NS richt vizier op het oosten
DEN HAAG – De Nederlandse Spoorwegen gaan het aantal treinen buiten de Randstad fors uitbreiden. In het nieuwe spoorboekje dat 14 december ingaat, profiteren vooral reizigers in het oosten van het land van verbeteringen. De NS presenteert vandaag de dienstregeling voor 2009. In totaal komen er per jaar 100.000 treinritten bij. Die volgens de NS vijftigduizend extra treinreizigers opleveren.
Zie ook: Presentatie NS Dienstregeling 2009
Als locatie voor de presentatie is gekozen voor Deventer, als teken dat de NS zijn vizier niet meer alleen heeft gericht op de Randstad, maar ook op de andere regio’s. Het bedrijf kreeg de laatste jaren van regionale bestuurders nogal wat klachten dat alleen reizigers in de Randstad en de Brabantse steden profiteren van verbeteringen in het spoorboekje.
De NS zegt nu aan die kritiek tegemoet te komen. In de nieuwe dienstregeling rijdt tussen Arnhem en Nijmegen acht keer per uur een trein. De intercity’s, die om het kwartier rijden, gaan allemaal door naar Utrecht. Op de trajecten tussen Apeldoorn, Deventer, Wierden, Almelo en Enschede rijdt tenminste elk half uur een stoptrein en op het laatste stuk, Wierden, Almelo en Enschede, zelfs elk kwartier. In NS-jargon heet dat een Sprinter.
Verder gaan in Noord-Holland intercity’s tussen Amsterdam Centraal, Hoorn en Enkhuizen rijden. Tussen Amsterdam en Haarlem kunnen reizigers elk uur gebruik maken van vier intercity’s en vier stoptreinen. Ook nieuw is de nachttrein die tussen Rotterdam en Utrecht gaat pendelen, met een tussenstop in Gouda.
Met de intensivering van het treinverkeer komt volgens de NS het ‘spoorboekloos rijden’, waarbij reizigers niet meer op de klok hoeven kijken, een stuk dichterbij. Jacques Huberts, directievoorzitter van NS Reizigers, meldt trots dat de verbeteringen niet alleen in de Randstad, maar ook ‘met nadruk binnen de landsdelen’ zijn gerealiseerd.
Bron: De Stentor
DEN HAAG – De Nederlandse Spoorwegen gaan het aantal treinen buiten de Randstad fors uitbreiden. In het nieuwe spoorboekje dat 14 december ingaat, profiteren vooral reizigers in het oosten van het land van verbeteringen. De NS presenteert vandaag de dienstregeling voor 2009. In totaal komen er per jaar 100.000 treinritten bij. Die volgens de NS vijftigduizend extra treinreizigers opleveren.
Zie ook: Presentatie NS Dienstregeling 2009
Als locatie voor de presentatie is gekozen voor Deventer, als teken dat de NS zijn vizier niet meer alleen heeft gericht op de Randstad, maar ook op de andere regio’s. Het bedrijf kreeg de laatste jaren van regionale bestuurders nogal wat klachten dat alleen reizigers in de Randstad en de Brabantse steden profiteren van verbeteringen in het spoorboekje.
De NS zegt nu aan die kritiek tegemoet te komen. In de nieuwe dienstregeling rijdt tussen Arnhem en Nijmegen acht keer per uur een trein. De intercity’s, die om het kwartier rijden, gaan allemaal door naar Utrecht. Op de trajecten tussen Apeldoorn, Deventer, Wierden, Almelo en Enschede rijdt tenminste elk half uur een stoptrein en op het laatste stuk, Wierden, Almelo en Enschede, zelfs elk kwartier. In NS-jargon heet dat een Sprinter.
Verder gaan in Noord-Holland intercity’s tussen Amsterdam Centraal, Hoorn en Enkhuizen rijden. Tussen Amsterdam en Haarlem kunnen reizigers elk uur gebruik maken van vier intercity’s en vier stoptreinen. Ook nieuw is de nachttrein die tussen Rotterdam en Utrecht gaat pendelen, met een tussenstop in Gouda.
Met de intensivering van het treinverkeer komt volgens de NS het ‘spoorboekloos rijden’, waarbij reizigers niet meer op de klok hoeven kijken, een stuk dichterbij. Jacques Huberts, directievoorzitter van NS Reizigers, meldt trots dat de verbeteringen niet alleen in de Randstad, maar ook ‘met nadruk binnen de landsdelen’ zijn gerealiseerd.
Bron: De Stentor