Bouw spoorbrug Hanzelijn kan beginnen
Geplaatst: ma 17 mar 2008, 08:23
Bouw spoorbrug Hanzelijn kan beginnen
maandag 17 maart 2008 | 03:22
ZWOLLE/HATTEM - De bouwers van de nieuwe spoorbrug over de IJssel voor de toekomstige Hanzelijn willen nog in mei beginnen met de aanleg. Dat is vier maanden eerder dan de oorspronkelijke planning, maar de aannemers vrezen dat ze anders de opleveringsdeadline van 2011 niet halen. Uitvoerder van de Hanzelijn, ProRail, verwacht aan de wens van de aannemers te kunnen voldoen, zo meldt een woordvoerder.
Het oprijden van het zand aan de Veluwse kant van de IJssel is al maanden bezig. Nabij de snelweg A28 heeft het talud inmiddels de gewenste hoogte. Daar begint in mei de bouw van het viaduct over de snelweg. Het viaduct moet in oktober 2009 klaar zijn.
Het talud nabij de Geldersedijk langs de IJssel in Hattem torent inmiddels hoog boven het landschap uit, maar volgens ProRail is het nog lang niet hoog genoeg. Drie à vier meter moet er nog bij, maar enige voorzichtigheid bij het oprijden is geboden.
Experts houden bijvoorbeeld nauwkeurig de grondwaterdruk onder de grote berg zand bij. Die druk mag niet te snel oplopen, anders bestaat het risico dat de huidige spoorbaan Zwolle-Amersfoort gaat verschuiven. In september van dit jaar moet de berg zand voldoende zijn ingeklonken om de bouw van de brug mogelijk te maken.
Vorige week zijn in de uiterwaarden van de IJssel voorbereidingen getroffen om te kunnen beginnen met de bouw van een nieuwe spoorbrug als onderdeel van de Hanzelijn. De werkzaamheden bestonden uit het verwijderen van struiken en bomen om ruimte te maken voor de nieuwe brug en het daarvoor benodigde bouwterrein.
Deze werkzaamheden zijn nu al uitgevoerd om te voorkomen dat vogels dit voorjaar gaan broeden op het toekomstig bouwterrein of de directe omgeving daarvan. Naar verwachting start bouwcombinatie Welling/Züblin/Donges omstreeks eind mei 2008 met het bouwen van de brug.
Direct aangrenzend aan het toekomstig bouwterrein is de begroeiing eveneens weggehaald. Daar is dat echter zodanig gebeurd dat de bomen en struiken weer opnieuw zullen uitlopen. Vogels en andere dieren reageren op de maatregelen door een andere broed- of schuilplaats te zoeken in het uitgestrekte gebied van de uiterwaarden. Op die manier wordt verstoring als gevolg van de bouwactiviteiten voorkomen.
De bruggenbouwers maken, als het een beetje meezit, half mei kwartier aan de Zwolse kant van de brug. Vervolgens beginnen ze met de aanleg van de veertien meter hoge betonnen pijlers in de uiterwaarden. De hoogte van veertien meter is nodig om de 150 meter lange overspanning op 'Rijnvaarthoogte', 9,20 meter boven het wateroppervlak, te krijgen.
Door de bouw van de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle bedraagt vanaf december 2012 de reistijd per trein tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast.
Bron: De Stentor
maandag 17 maart 2008 | 03:22
ZWOLLE/HATTEM - De bouwers van de nieuwe spoorbrug over de IJssel voor de toekomstige Hanzelijn willen nog in mei beginnen met de aanleg. Dat is vier maanden eerder dan de oorspronkelijke planning, maar de aannemers vrezen dat ze anders de opleveringsdeadline van 2011 niet halen. Uitvoerder van de Hanzelijn, ProRail, verwacht aan de wens van de aannemers te kunnen voldoen, zo meldt een woordvoerder.
Het oprijden van het zand aan de Veluwse kant van de IJssel is al maanden bezig. Nabij de snelweg A28 heeft het talud inmiddels de gewenste hoogte. Daar begint in mei de bouw van het viaduct over de snelweg. Het viaduct moet in oktober 2009 klaar zijn.
Het talud nabij de Geldersedijk langs de IJssel in Hattem torent inmiddels hoog boven het landschap uit, maar volgens ProRail is het nog lang niet hoog genoeg. Drie à vier meter moet er nog bij, maar enige voorzichtigheid bij het oprijden is geboden.
Experts houden bijvoorbeeld nauwkeurig de grondwaterdruk onder de grote berg zand bij. Die druk mag niet te snel oplopen, anders bestaat het risico dat de huidige spoorbaan Zwolle-Amersfoort gaat verschuiven. In september van dit jaar moet de berg zand voldoende zijn ingeklonken om de bouw van de brug mogelijk te maken.
Vorige week zijn in de uiterwaarden van de IJssel voorbereidingen getroffen om te kunnen beginnen met de bouw van een nieuwe spoorbrug als onderdeel van de Hanzelijn. De werkzaamheden bestonden uit het verwijderen van struiken en bomen om ruimte te maken voor de nieuwe brug en het daarvoor benodigde bouwterrein.
Deze werkzaamheden zijn nu al uitgevoerd om te voorkomen dat vogels dit voorjaar gaan broeden op het toekomstig bouwterrein of de directe omgeving daarvan. Naar verwachting start bouwcombinatie Welling/Züblin/Donges omstreeks eind mei 2008 met het bouwen van de brug.
Direct aangrenzend aan het toekomstig bouwterrein is de begroeiing eveneens weggehaald. Daar is dat echter zodanig gebeurd dat de bomen en struiken weer opnieuw zullen uitlopen. Vogels en andere dieren reageren op de maatregelen door een andere broed- of schuilplaats te zoeken in het uitgestrekte gebied van de uiterwaarden. Op die manier wordt verstoring als gevolg van de bouwactiviteiten voorkomen.
De bruggenbouwers maken, als het een beetje meezit, half mei kwartier aan de Zwolse kant van de brug. Vervolgens beginnen ze met de aanleg van de veertien meter hoge betonnen pijlers in de uiterwaarden. De hoogte van veertien meter is nodig om de 150 meter lange overspanning op 'Rijnvaarthoogte', 9,20 meter boven het wateroppervlak, te krijgen.
Door de bouw van de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle bedraagt vanaf december 2012 de reistijd per trein tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast.
Bron: De Stentor