Pagina 1 van 2

Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 04 dec 2008, 09:10
door dvdhoven
Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

door Nicolai Lensen. woensdag 03 december 2008 | 05:57 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 03 december 2008 | 23:39

DEVENTER - De spoorlijn Deventer-Zutphen moet met een ruime bocht worden aangesloten op de lijn naar Twente. Daardoor hoeven (goederen)treinen niet meer door Deventer te rijden. PvdA-Kamerlid Diederik Samsom pleit voor een snelle aanleg van de 'spoorboog'.

Tijdens de behandeling van begroting Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer presenteerde Samsom zijn lijstje met spoorprojecten die versneld moeten worden aangelegd. Premier Jan Peter Balkenende zinspeelde er onlangs op om investeringen in infrastructuur naar voren te halen om de vastgelopen economie een impuls te geven. Ook de PvdA wil tot 100 miljoen euro steken in onder meer een spoorboog bij Deventer.

Wethouder Gerrit Berkelder van Deventer werd totaal verrast door de steun van het PvdA-Kamerlid. " Wij hebben een paar maanden geleden voor het eerst weer gesproken over de spoorboog. Aanleg zou Deventer enorm ontlasten."

Als de plannen doorgaan hoeven goederentreinen in de toekomst niet meer door Deventer te rijden. De treinen buigen (gezien vanaf Zutphen) bij het toekomstige bedrijventerrein A1 af en rijden dan deels parallel aan de A1 en vervolgens met een ruime bocht naar Bathmen. De nieuwe verbinding takt vlak voor Bathmen aan op de spoorlijn naar Twente.

Afbeelding

Bron: De Stentor

Mijn eigen idee:
Ik heb al vaker met deze gedachte gespeeld in de afgelopen jaren. Dit lijkt me de meest reële mogelijkheid.
Alleen een zeer kostbare grap voor een handvol goederentreinen. Hierbij ga ik er dan vanuit dat de boog aan beide zijden gelijkvloers aansluit en de boog zelf enkelspoor is. Met fly-overs en dubbelspoor wordt het ongeveer onbetaalbaar en zeer moeizaam haalbaar.
De boog doorsnijdt/raakt 2 landgoederen: Oxe en de Bannink en doorsnijdt een gebied, dat momenteel als waterbuffer is/wordt ingericht door het Waterschap Groot Salland. Er zal dus best nog wel gesteggeld worden over natuurwaarden en zo.
De A1 zal over een stuk hoog gelegd moeten worden, nu gaat ze naar beneden na de aansluiting Deventer Oost, maar om de boog op maaiveld te houden, zal de A1 omhoog moeten.
Voor de Oxersteeg zal waarschijnlijk een tunnel moeten komen onder A1 en boog door.
Na kruisen van de A1 zal de boog met een brug over de Schipbeek moeten gaan, vervolgens zal er een tunnel (onderdoorgang) in de Spitdijk moeten komen.
Als je een enkelsporige boog aanlegt (daar ga ik maar even vanuit), verdient het aanbeveling zowel in de lijn Deventer - Zutphen als Deventer - Almelo een wachtspoor (buffer) aan te leggen. Anders kan je toch filevorming verwachten op zekere momenten.
Deze wachtsporen kunnen met name in Bathmen tot problemen leiden qua ruimte (bebouwing dicht op het spoor) en een probleem geven bij de overweg Koekendijk midden in Bathmen. Die zal een onderdoorgang moeten krijgen, maar daar is zeer weinig ruimte voor.
Bij de lijn naar Zutphen zijn veel minder problemen, hooguit een onderdoorgang voor de Dortherdijk eventueel gecombineerd met de Oude Larenseweg, maar dat lijkt geen bijzonder groot probleem

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 04 dec 2008, 21:12
door deadlock
Hoeveel treinen per dag gaat het over? Ik zie namelijks nauwelijks kopmakende goederentreinen voor mijn deur.

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 04 dec 2008, 21:26
door Wubbo
De Betuweroute-plannenmakerij ging de laatste tijd uit van 1 trein per uur per richting, en alleen overdag. Althans, die capaciteit werd gevraagd voor Arnhem - Zutphen.

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 04 dec 2008, 22:01
door deadlock
Hmm. Okay. Dan zal ik eens beter gaan opletten. Er staan regelmatig treinen te wachten, maar die vertrekken nooit in de richting waar ze vandaan komen.

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 04 dec 2008, 23:41
door Wubbo
Dat kan best kloppen: de aansluiting van de Betuweroute op de spoorlijn Arnhem - Nijmegen is ook nog niet in gebruik, dus je kan er nog niet komen van die kant :D

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: za 06 dec 2008, 08:42
door dvdhoven
deadlock schreef:Hoeveel treinen per dag gaat het over? Ik zie namelijks nauwelijks kopmakende goederentreinen voor mijn deur.
Als we kijken naar de huidige goederentreinen, dan rijden er op een doordeweeks etmaal:
4 Melnik-shuttles
2 Warschau-shuttles
4 Volvo-treinen
2 Bertschi-shuttles
2 Buna-treinen
1 lege wagentrein Aml - Kfh (niet elke dag)
en nog enkele ITL treinen, zoals oa een Kutno-shuttle paar, maar daar is niet geheel zeker van wanneer ze wel en niet rijden.
Verder ook nog een paar R4C/Veolia treinen, maar die rijden wekelijks, niet dagelijks
De autotreinen van/naar Pon in Leusden zullen wel via Deventer moeten blijven rijden.
Verder nog wat los ongeregeld vervoer, zoals vuile ballast naar Almelo en leeg terug, militaire treinen, werkmaterieel, overbrengingen van materieel, etc.
Wel kun je verwachten, dat als de boog de route sneller maakt, vervoerders eerder zullen kiezen voor deze route. Voor een vervoerder telt oa de snelheid, de tracé-prijs en de aanwezigheid/afwezigheid van hellingen. De route via Bentheim is redelijk vlak en dat betekent dat je minder lok-kracht nodig hebt. Overigens zodra de 189 en de 186 massaal hun intrede gaan doen, is dat een minder interessant issue, die beesten hebben kracht zat.

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: di 24 aug 2010, 23:15
door Josbert
Nog twee grote voordelen van de 'langere' boog m.b.t. de treinenloop:
1) De wissels kunnen langer worden. Daar ken met hogere snelheid over gereden worden. Snelheidswinst naast het wezen van een kortere route.
2) Het is onafhankelijk met de stoppen die (stop)treinen maken in Colmschate.
3) Op een lange boog kunnen ook goederentreinen tijdelijk om te wachten worden neergezet, zonder daarbij passagierstreinen in de weg te staan.

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: di 24 aug 2010, 23:17
door Josbert
Is er als vervanging ook al gekeken naar het verbeteren van de lijn Hengelo - Zutphen? Daarmee rijden de goederentreinen ook niet door Almelo en het is nog korter. Het is niet nodig land op te offeren, alhoewel het (wellicht) (deels) tweesporig moet worden gemaakt.

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: di 24 aug 2010, 23:22
door Karl
Over topics omhoog schoppen gesproken...

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: di 24 aug 2010, 23:24
door Suus
Begrijp het wel, er is vandaag een protestbijeenkomst van het Comité Verontruste Burgers Colmschate, aldus de Volkskrant van vandaag, pagina 6, rechtsonderaan. Ik heb er ook eerder iets over gelezen maar verzuimd het hier te plaatsen :oops:

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: di 24 aug 2010, 23:29
door Suus
Alsnog het artikel. Het volledige artikel is alleen te lezen door betalende bezoekers van volkskrant.nl.

Deventer zit met fly-over in de maag
DEVENTER Deventer is onthutst en teleurgesteld over de wijze waarop het demissionaire kabinet het besluit heeft genomen om in de stad een bovengrondse spoorboog voor goederenvervoer te maken. Dit is gebeurd zonder overleg en zonder de gevolgen voor de stad bij de financiering in te calculeren, zegt wethouder Marc-Jan Ahne.

‘Door de fly-over moeten huizen worden gesloopt, gaan recent aangelegde wegen, fietspaden, kruisingen en tunnels op de schop, wordt een wijk van het centrum afgesneden en kan de ijsbaan zijn dak wel vergeten omdat de treinen er dwars doorheen zouden gaan.’

In een brief aan de Tweede Kamer, die in het najaar besluit over de zogenoemde Keuzenotitie Hoogfrequent Spoor, noemt het gemeentebestuur het bedrag van 185 miljoen euro voor de verkorte spoorboog daarom ‘zeer onrealistisch’ en bepleit het een nieuw besluit waarvoor alternatieven tegen elkaar kunnen worden afgewogen.

Deventer ligt op het snijpunt van goederentreinen. Die uit het zuiden komen via de IJssellijn binnen en moeten omkeren om vervolgens via de Twentelijn hun rit naar het oosten, naar Duitsland, te kunnen volbrengen. Locomotieven moeten daarvoor van kop naar staart worden verwisseld. Dat kost vervoerders tijd en geld.
Volledig artikel van de Volkskrant

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: wo 25 aug 2010, 00:16
door Ardan
Eeeeh. Dit heeft Den Haag dus zomaar eventjes besloten? Belachelijk. De 'Zweedse Knoop' (knooppunt van wegen nabij Spa*) is net een paar jaar af. De Siemelinksweg gaat nu van twee naar vier rijstroken, maar alles moet dus nu weer overhoop voor een goederenboog met de daarbij horende ellende voor Colmschate? Stelletje geldwolven. Zó erg is kopmaken nou toch ook weer niet? Deventer-GE beschikt over sporen en ruimte genoeg voor kopmaken. Misschien een fly-over of dive-under zodat goederentreinen uit richting Zutphen kruisingsvrij het emplacement op kunnen om daar te keren ter hoogte van de Douwelerwetering, zou al afdoende zijn. Of een ruimere boog om Deventer heen, of een verdiepte/deels ondergrondse baan, is dat onderzocht? Als ze die boog écht zo graag willen dan kijken ze daar ook wel naar.

* Snipperling Aansluiting

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: wo 25 aug 2010, 00:28
door Suus
Ja, de grote dictator heeft dit even besloten en morgen beginnen de werkzaamheden.

Okee, valt ook wel weer mee, het is vooral dat de overheid heeft aangegeven hun voorkeur te hebben voor deze variant en dat ze daarvoor plannen gaan uitwerken.

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: wo 25 aug 2010, 08:55
door Wubbo
Kopmaken met goederentreinen moet je niet willen. Als je op de normale manier kop wil maken moet je rekening houden met 40 minuten kopmaaktijd (met inzet van extra loc + extra machinist kan dat naar de helft). Dat is tijdverlies die je op een internationale goederencorridor niet moet willen.

Wat trouwens niet betekent dat de manier zoals het nu gaat netjes is.

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 26 aug 2010, 09:06
door Suus
Bewoners vrezen overlast viaduct.
Op een protestbijeenkomst in Deventer tegen de bouw van een spoorviaduct zijn dinsdagavond ruim vijfhonderd mensen afgekomen. De bewoners vrezen veen overlast van de tachtig goederentreinen die op termijn door de wijk Colmschate zullen rijden. De overheid heeft plannen om in de buurt twee spoorlijnen door middel van een 6 meter hoog viaduct met elkaar te verbinden.

Volkskrant 26/8/2010 pagina 9.

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 26 aug 2010, 09:32
door reisthijs
Ardan schreef:De 'Zweedse Knoop' (knooppunt van wegen nabij Spa)
Hebben we het nu nog steeds over Deventer? :?

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 26 aug 2010, 11:20
door Geert
Spa = Snipperling aansluiting

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 26 aug 2010, 14:14
door menno47
Josbert schreef:Is er als vervanging ook al gekeken naar het verbeteren van de lijn Hengelo - Zutphen? Daarmee rijden de goederentreinen ook niet door Almelo en het is nog korter. Het is niet nodig land op te offeren, alhoewel het (wellicht) (deels) tweesporig moet worden gemaakt.
Inderdaad, en dan ook direct onder de draad (25000 V) !

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 26 aug 2010, 14:22
door Suus
Zou een beetje vreemd zijn die spoorlijn met 25 kV te voorzien als alle omliggende spoorlijnen 1500 V hebben :)

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 26 aug 2010, 15:26
door Fles
Geert schreef:Spa = Snipperling aansluiting
Wie weet dat nou? Het is hier somda niet of zo :X

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 26 aug 2010, 15:31
door MdJ
Ik weet dat :oops: Maar stationsafkortingen worden met een mooi kringeltje eronder aangegeven, dienstregelingpunten dus niet.

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 26 aug 2010, 18:52
door Oud forumgebruiker
Wubbo schreef:Kopmaken met goederentreinen moet je niet willen. Als je op de normale manier kop wil maken moet je rekening houden met 40 minuten kopmaaktijd (met inzet van extra loc + extra machinist kan dat naar de helft). Dat is tijdverlies die je op een internationale goederencorridor niet moet willen.

Wat trouwens niet betekent dat de manier zoals het nu gaat netjes is.
Kunnen die paar goederentreinen niet via Ut-Amf? Dat lijkt me minder dan 40 minuten omrijden.

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: do 26 aug 2010, 21:17
door Wubbo
En hoe dan voor Ut - Amf? Via de overbelaste Brabantroute? Betuweroute is geen optie (die verbindingsbogen liggen er niet bij Meteren).

Voor de route Kijfhoek - Bentheim heb je straks 3 routes:
1: Kijfhoek - Rotterdam - Woerden - Breukelen - Weesp - Amersfoort - Deventer
2: Kijfhoek - Rotterdam - Woerden - Breukelen - Weesp - Lelystad - Zwolle - Deventer
3: Kijfhoek - Betuweroute - Arnhem - Zutphen - Deventer

Als variatie heb je ook nog de route Kijfhoek - Dordrecht - Tilburg - Utrecht - Amersfoort - Deventer.

Op al die routes wil je eigenlijk de trein niet hebben. In de eerste route moet je over de overvolle Gooilijn, in de tweede route moet je over de overvolle Flevolijn (plus enkelspoor bij Olst), bij de derde route moet je kopmaken in Deventer. Qua externe veiligheid (kans op een ongeval * gevolg) scoort de derde route duidelijk het best, doordat die door de minste dichtbevolkte woonkernen komt (alleen door Arnhem, Dieren en Zutphen) en daarnaast is daar de meeste ruimte voor het goederenvervoer. In het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer wordt uitgegaan van gebruik van alle drie de routes (de spreidingsvariant).

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: za 28 aug 2010, 21:53
door Fles
als zo ver omrijden een optie is blijkbaar, waarom dan niet bijvoorbeeld Betuweroute - Duisburg - Bochum - Hamm - Rheine? Waarom moet dat "probleem" in Nederland opgelost worden?

Re: Spoorboog bij Epse ontlast Deventer

Geplaatst: za 28 aug 2010, 23:24
door Vinny
Omdat de spoorcapaciteit tussen Zevenaar (grens) en het Roergebied ernstig te kort schiet en er onvoldoende zicht op is dat dit wordt verbeterd? ;)