Gebrekkig spoor remt intermodaal transport

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Gebrekkig spoor remt intermodaal transport

Berichtdoor Daniel » Za 06 Dec 2008, 21:10

Gebrekkig spoor remt intermodaal transport
2 december 2008, 16:20 uur | FD.nl
Door: Wessel Gossink

Een nog sterkere groei van intermodaal transpoort wordt afgeremd door de vooroordelen van vervoerders en de gebrekkige liberalisering van het Europese spoorwegnet. De toekomst van intermodaal transport ziet er desondanks gunstig uit.

Intermodaal transport, waarbij vracht via een combinatie van weg-, spoor-, lucht- en watervervoer verloopt, is de afgelopen jaren steeds populairder geworden, met name voor bulkgoederen waarbij sprake is van een vrij constante vervoersstroom.

De grote voordelen van intermodaal transport zijn te danken aan de betere rendementen die er te behalen zijn en de kleinere conjunctuurgevoeligheid. Dat blijkt uit een marktverkenning van onderzoeksinstituut NEA in opdracht van ING en branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

In 2006 ging het al om 1000 intermodale spoorritten per werkdag. De combinatie van verschillende transportmodi is vaak interessant vanwege lagere kosten en milieubelasting.

Toch is er volgens de onderzoekers meer groei mogelijk. De samenwerking tussen verschillende transportbedrijven loopt stroef, omdat ze geen gegevens met elkaar willen delen uit vrees dat klanten overlopen. Ook prevaleert bij transportondernemers snelheid vaak nog boven lagere kosten, zelfs als dat niet nodig is.

Gebrekkig spoor in Europa

Een ander probleem is de gebrekkige liberalisering en internationalisering van het Europese spoor. Daardoor is er weinig concurrentie en is het bovendien complex om internationaal spoortransport tot stand te krijgen, met als gevolg dat spoorvervoer te traag en onbetrouwbaar is.

Volgens de onderzoekers is er echter verbetering op komst. Onder leiding van de Europese Commissie krijgt vrachtvervoer de komende jaren een hogere prioriteit op het spoorwegnet. Ook komt er meer ruimte voor concurrentie.

Tegelijkertijd stijgen de kosten van wegvervoer, onder meer door een forse stijging van de tol op de Duitse wegen en de brandstofprijzen. Daardoor wordt intermodaal transport relatief voordeliger.

Bron: Het Financiële Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast