Syntus: Treinmachinisten roepen vóór vertrek bestemming om

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Syntus: Treinmachinisten roepen vóór vertrek bestemming om

Bericht door Daniel »

Treinmachinisten roepen vóór vertrek plaats van bestemming om
vrijdag 05 december 2008 | 15:23 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 05 december 2008 | 16:52

DOETINCHEM - Treinmachinisten van vervoersbedrijf Syntus moeten, nog voordat de trein vertrekt, omroepen waar naartoe wordt gereden.

Dat gaat met name gebeuren op de stations van Doetinchem, Arnhem en Zevenaar.

Dit besluit is mede genomen naar aanleiding van de chaos die donderdagavond rond zes uur ontstond op het perron in Zevenaar. De trein van Arnhem naar Doetinchem stopte daar en ging niet verder. Er werd niets omgeroepen. Op aanwijzing van het Syntuspersoneel stapten reizigers een andere trein in die naar Doetinchem zou gaan. "De trein vertrok inderdaad, maar in de tegenovergestelde richting", aldus een boze John Punt, een van de getroffenen. "We gingen terug naar Arnhem. In Duiven zijn we maar uitgestapt. Als je ziet hoeveel bejaarde mensen daar in de kou staan; hoe jongeren paniekerig naar huis beginnen te bellen, dan vraag je je af: in dit land, hoe is het mogelijk"?

Woordvoerder Remco ten Brinke van Syntus erkent volmondig dat het vervoersbedrijf volkomen de fout is ingegaan. "Het was een fout van Syntus, eerlijk is eerlijk." Ten Brinke kan zich de boosheid van de passagiers goed voorstellen. "Er waren seinwisselstoringen en Syntus probeert dan in ieder geval delen van de lijn overeind te houden. Dat was hier ook het geval, maar het Syntuspersoneel heeft de mensen verkeerd voorgelicht. In het vervolg zal de machinist omroepen wat de bestemming van de trein is. En wij gaan onderzoeken wat er mis is gegaan met de communicatie."

Afgelopen maandagmiddag ging er ook van alles mis. Toen deed de trein van Doetinchem naar Arnhem er zo'n twee uur over. De vertraging was volgens Ten Brinke te wijten aan (een poging tot) zelfdoding. "Op last van veiligheidsinstanties moest er langzamer gereden worden en soms gestopt." De irritatie van de reizigers behelsde vooral het voortdurende omroepen dat de vertraging tien tot vijftien minuten zou duren. Opnieuw Punt: "Wat me nog het meest ergert: de oneerlijke en onduidelijke voorlichting." Ten Brinke erkent dat het omroepen in de trein en op het perron een bekend probleem is. "Het omroepen is een zaak van spoorbeheerder ProRail. Maar wij voelen ons ook verantwoordelijk, en gaan hierover intensief met ProRail praten."

Bron: De Gelderlander
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Syntus: Treinmachinisten roepen vóór vertrek bestemming om

Bericht door Daantje »

Niet alleen bij Syntus gaat dit fout. Toen er laatst geen treinverkeer mogelijk was tussen Den Haag HS en Delft vanwege ik dacht een defecte trein zat ik ook in een s2200 die ineens terug ging naar Amsterdam en niet verder reed dan Den Haag HS maar er werd niets omgeroepen en als ik niet op de CTA had gekeken buiten was ik ook blijven zitten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten