Doetinchem: Dodelijk ongeval spoorwegovergang

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Doetinchem: Dodelijk ongeval spoorwegovergang

Berichtdoor Dubbele P » Za 10 Jan 2009, 15:19

Dodelijk ongeval spoorwegovergang

DOETINCHEM - Een automobilist is vanmiddag verongelukt toen hij op een spoorwegoverging in Doetinchem op een trein botste.

Het ongeval gebeurde op een onbewaakte spoorwegovergang aan de Ooijmanlaan. Hoe de dodelijke aanrijding heeft kunnen gebeuren is nog niet bekend.

In 2004 zijn bij dezelfde spoorweg-overgang 3 tieners omgekomen wat leidde tot veel commotie over de beveiliging van de betreffende overgang. De gemeente vond beveiliging echter niet nodig omdat het een doodlopende weg betreft die alleen gebruikt zou worden door omwonenden.

Bron: Omroep Gelderland

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Doetinchem: Dodelijk ongeval spoorwegovergang

Berichtdoor Daan » Za 10 Jan 2009, 18:26

Dubbele P schreef: De gemeente vond beveiliging echter niet nodig omdat het een doodlopende weg betreft die alleen gebruikt zou worden door omwonenden.
Lost het probleem zichzelf dan niet op?

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Doetinchem: Dodelijk ongeval spoorwegovergang

Berichtdoor Tochjo » Zo 11 Jan 2009, 20:49

De slachtoffers van de aanrijdingen waren geen omwonenden. Gisteren ging het om het een aanrijding met een busje van TNT Post. Over het ongeval van 2004 vind je in dit bericht meer informatie (zoek naar de datum 15 mei 2004).
Laatst gewijzigd door Tochjo op Za 17 Jan 2009, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Doetinchem: Dodelijk ongeval spoorwegovergang

Berichtdoor Tochjo » Za 17 Jan 2009, 16:15

Overgang wordt beveiligd

DOETINCHEM - De overweg Ooijmanlaan wordt op z'n vroegst over een half jaar, en over uiterlijk een jaar beveiligd door een mini-ahob, met knipperlichten, bellen en kleine slagbomen. De kosten ervan (een half miljoen euro) worden gedeeld door gemeente, ProRail en de provincie.

Afgelopen zaterdag werd een postbestelauto geschept op de overgang door een trein. De 49-jarige bestuurder van de auto kwam daarbij om het leven. Burgemeester Herman Kaiser heeft daarover overeenstemming bereikt met de betrokken partijen. Tot de mini-ahob een feit is komen er tijdelijke maatregelen. De komende dagen worden de opties daarvoor op een rij gezet. Het kan zijn dat de Ooijmanlaan tijdelijk wordt afgesloten voor autoverkeer, of verkeersvertragende maatregelen die het verkeer dwingen de overweg voorzichtig te passeren.

Vrijdagochtend had het overleg met ProRail plaats. "Daarin heb ik duidelijk gemaakt dat ik er een beklemmend gevoel aan heb overgehouden dat dit zomaar overdag kan gebeuren", zegt burgemeester Kaiser. "Toen bleek dat ProRail bereid was een deel van de kosten te financieren, heb ik staande de vergadering ook contact gezocht met gedeputeerde Van Haaren van verkeer." Met collega Loes van der Meijs is Kaiser toen afgereisd naar Arnhem, waar de gedeputeerde toezegde een derde van de kosten te willen dragen.

"Ik ben ontzettend opgelucht dat het in elk geval niet is uitgedraaid op een maandenlang durend formeel steekspel van bestuursorganen. Eerder het omgekeerde is het geval, dit heb ik nog nooit meegemaakt." Hoe snel tijdelijke maatregelen effectief kunnen worden moet onderzocht worden, onder meer of er inspraakprocedures nodig zijn, aldus de net uit Bulgarije teruggekeerde wethouder Van der Meijs.

Volgens Theo Brand van ProRail is de huidige oplossing vaker aan de orde. "Maar het gaat nooit op dezelfde manier, elke overweg en situatie is weer anders." Tot onderhandelingen zou het in 2005 niet gekomen zijn omdat er toen nog een optie lag de overweg te sluiten. Kaiser zegt elders aan den lijve te hebben ervaren hoe groot de impact van een treinongeval voor de omgeving is. "Ik heb het zelf gehoord toen het een keer gebeurde."

Bron: De Gelderlander

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25094
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Doetinchem: Dodelijk ongeval spoorwegovergang

Berichtdoor Daniel » Wo 21 Jan 2009, 21:06

Alle overgangen beveiligen
woensdag 21 januari 2009 | 17:46 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 21 januari 2009 | 18:25

De spoorwegovergang op de Ooijmanlaan wordt door de gemeente Doetinchem met betonblokken tijdelijk dicht gemaakt.foto Jan van den Brink
DOETINCHEM - Het college van de gemeente Doetinchem wil dat er op termijn alleen nog beveiligde spoorwegovergangen binnen de gemeentegrenzen zijn. Behalve dat de gemeente woensdagmiddag de overgang op de Ooijmanlaan tijdelijk met betonblokken heeft afgesloten, wil het daarnaast ook de drie nog resterende onbewaakte overgangen binnen de gemeente tijdelijk dicht doen.

Dit zijn de overgangen Dassenboomse Allee (bij Wehl), het Mullepad (bij Gaanderen) en het klaphek aan de Wielstraat (fietspad tussen de Doetinchemse woonwijken de Huet en Dichteren). Nu de overgangen nog onbeveiligd zijn heeft de gemeente er extra waarschuwingsborden geplaatst.

Directe aanleiding voor de maatregelen van het Doetinchemse college is het ongeluk op de overgang op de Ooijmanlaan anderhalve week terug, waarbij een 49-jarige chauffeur van een postbestelauto om het leven kwam. In 2004 verongelukten op dezelfde plek drie jongeren in een auto.

Het ongeluk in 2004 leidde niet tot beveiliging van de overgang, het tweede ongeluk wel: vorige week besliste het college in samenspraak met de provincie Gelderland en ProRail dat de overgang op de Ooijmanlaan wordt beveiligd met knipperlichten en slagbomen. Volgens wethouder Loes van der Meijs kan het tussen een half jaar en een jaar duren voor de beveiliging er staat. Tot die tijd wil het college geen risico's nemen. Van der Meijs: "Na twee ongelukken in vier jaar zit de angst er in de buurt goed in."

De gemeente is een juridische procedure gestart voor de sluiting van de overgang aan de Ooijmanlaan. Dezelfde procedure is het begonnen om zo de drie resterende onbewaakte overwegen in de gemeente tijdelijk te kunnen sluiten. Daarnaast wil het college in overleg met ProRail en de provincie Gelderland om tot een definitieve beveiliging van deze drie overgangen te komen. Doetinchem vindt de beveiliging ook noodzakelijk omdat het spoor intensiever wordt gebruikt. Van der Meijs: "Syntus rijdt nu standaard vier keer per uur tussen Doetinchem en Arnhem (daarvoor alleen in de spitsuren, red.), waardoor de risico's nog groter worden."

De tijdelijke sluiting van de overgang op de Ooijmanlaan heeft tot gevolg dat gebruikers van de weg om moeten rijden. Volgens wethouder Van der Meijs reageerde een woordvoerder namens de buurt positief op de tijdelijke sluiting. Van der Meijs: "Hij zei dat niet iedereen in de buurt gelukkig zal zijn met het dicht doen van de overgang, maar hij zelf was er wel blij mee. Ik denk dat sluiting het beste is voor de buurt na twee van dergelijke ongelukken. Zodra er een trein aankomt voelen ze de angst."

Bezwaren tegen de sluitingen kunnen er toe leiden dat de overgangen toch onbeveiligd open blijven. Van der Meijs: "Dat zien we dan wel. In elk geval hebben we er dan alles aan gedaan om de overgangen zo veilig mogelijk te maken."

Van der Meijs gaat daarnaast in gesprek met de provincie Gelderland en wethouders van buurgemeenten om ook andere onbeveiligde spoorovergangen op het traject tussen Winterswijk en Arnhem onder de loep te nemen. Om hoeveel onbewaakte overgangen het precies gaat kon Van der Meijs woensdag niet zeggen.

Bron: De Gelderlander
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSNbot Media en 3 gasten