Regiotram gaat rijden op Kamperlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Regiotram gaat rijden op Kamperlijn

Bericht door Wubbo »

Regiotram gaat rijden op Kamperlijn

Zwolle/Kampen - Op de Kamperlijn, de treinverbinding tussen Zwolle en Kampen, rijdt in 2012 een elektrische Regiotram. Dit hebben de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en Prorail woensdag 28 januari bekend gemaakt.

De Regiotram rijdt ieder kwartier tussen Zwolle en Kampen. Naast de stations in beide gemeenten kunnen reizigers ook in- en uitstappen bij de nieuw te realiseren haltes aan de Veerallee, Voorsterpoort, Stadshagen, Werkeren en Kampen-Oost.

Provinciale Staten en de gemeenteraden van Zwolle en Kampen nemen naar verwachting in het voorjaar van 2009 een definitief besluit over het voorstel van de colleges van GS en B&W.

Schoon en comfortabel
De Regiotram is iets groter, comfortabeler en sneller dan een echte stadstram. De Regiotram kan 100 km/uur rijden, terwijl een gewone tram maximaal 70 km/uur rijdt. De Regiotram kan daardoor zowel in de stad rijden en ook de afstand tussen Zwolle en Kampen snel overbruggen.

Deze vervoerswijze biedt volgens Gedeputeerde Staten van Overijssel en de colleges van Burgemeesters en Wethouders Zwolle en Kampen meer voordelen dan de huidige trein. De frequentie kan omhoog van twee keer naar vier keer per uur, waardoor de aansluiting van de tram op ander openbaar vervoer (bus en trein) in Kampen en Zwolle verbetert.

Daarnaast is een elektrische tram stiller en schoner dan een dieseltrein of dieseltram. Tevens nemen de haltes van een tram weinig ruimte in beslag, waardoor ze goed inpasbaar zijn in de omgeving. Door de uitbreiding van het aantal haltes verbetert de bereikbaarheid van de diverse wijken en kantorenlocaties in Zwolle en Kampen.

Naast de Regiotram met zes haltes is er ook nog een rechtstreekse verbinding tussen Kampen en Zwolle via de Hanzelijn. De Hanzelijn rijdt in 2012 twee maal per uur via het nieuwe station Kampen-Zuid. De combinatie Regiotram en Hanzelijn zorgt zo voor een hoogfrequente railverbinding tussen beide steden.

Tijdspad en kosten
De plannen voor de Regiotram worden in 2009 verder uitgewerkt. Hierbij gaat het om het ontwerp van de haltes, de infrastructuur en de aanbesteding van het vervoer. Dit alles wordt in nauwe samenspraak met de inwoners van Zwolle en Kampen opgepakt.

Naar verwachting kan in de tweede helft van 2010 de schop in de grond voor de uitvoering van de plannen. De totale kosten voor de bouw van de infrastructuur, elektrificatie en haltes bedragen ruim 16 miljoen euro. De provincie neemt hiervan bijna 13 miljoen euro voor haar rekening en de gemeenten Zwolle en Kampen respectievelijk 2 miljoen euro en 1 miljoen euro.

Samenwerken
De Regiotram is een samenwerkingsproject van de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail. De provincie Overijssel is regisseur van het regionaal openbaar vervoer in West-Overijssel en opdrachtgever van de exploitatie van de verbinding tussen Zwolle en Kampen.

De gemeenten Zwolle en Kampen zijn verantwoordelijk voor de haltes. De infrastructuur, de beveiliging en het beheer vallen onder de verantwoordelijkheid van ProRail.

Bron: Blik op Nieuws
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Regiotram gaat rijden op Kamperlijn

Bericht door JeePee »

Wubbo schreef:De Regiotram rijdt ieder kwartier tussen Zwolle en Kampen. Naast de stations in beide gemeenten kunnen reizigers ook in- en uitstappen bij de nieuw te realiseren haltes aan de Veerallee, Voorsterpoort, Stadshagen, Werkeren en Kampen-Oost.
Elk kwartier? Ik meende me te herinneren dat het elke 20 minuten worden? Het zou erg mooi zijn als het werkelijk elk kwartier wordt. Dan kan je tenminste wel altijd goede aansluitingen bieden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Regiotram gaat rijden op Kamperlijn

Bericht door reisthijs »

20-minutendienst ligt voor de hand zolang het volledig enkelspoor blijft. Een enkele reis duurt immers 10 minuten, dat zal echt niet sneller worden met een tram.

Voor een kwartierdienst zal er toch eerst ergens een passeerspoor moeten komen. Beetje vreemd dus dat als een van de voordelen van een tram wordt genoemd, dat daarmee de frequentie omhoog kan. Dat kan met de trein immers net zo goed, zo lang er maar een kruisingsmogelijkheid komt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Regiotram gaat rijden op Kamperlijn

Bericht door Fles »

reisthijs schreef:20-minutendienst ligt voor de hand zolang het volledig enkelspoor blijft. Een enkele reis duurt immers 10 minuten, dat zal echt niet sneller worden met een tram.
In de praktijk komt daar natuurlijk geen fluit van terecht aangezien je ook nog keertijd nodig hebt. Wat is trouwens de baanvaksnelheid daar? Kan je daar wel 100?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Regiotram gaat rijden op Kamperlijn

Bericht door Karl »

Daarbij heb je bij 'verlightrailing' ook altijd nog bestuuders die het nodig vinden om minimaal vijf extra haltes te openen.
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Regiotram gaat rijden op Kamperlijn

Bericht door Ruben »

Dat is ook verworden in een soort verkooppraatje voor het volk. Men stapt liever in een trein dan in een tram voor zo'n stuk, als er geen verschil is in haltepositie en -voorzieningen. Om hem dan erdoorheen te krijgen, is een halte dichter bij huis natuurlijk een 'groot' voordeel van een tram.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Regiotram gaat rijden op Kamperlijn

Bericht door reisthijs »

Fles schreef:In de praktijk komt daar natuurlijk geen fluit van terecht aangezien je ook nog keertijd nodig hebt. Wat is trouwens de baanvaksnelheid daar? Kan je daar wel 100?
Zou ook alleen kunnen als er steeds aan het eindpunt een tweede treintje op het andere spoor klaar staat voor de terugrit. Dan gaat het mischien nét.
En ja, op Zwolle-Kampen mag je 100.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Regiotram gaat rijden op Kamperlijn

Bericht door JeePee »

Met de extra stations gaat het in ieder geval niet :) . Het passeerspoor is trouwens al langer gepland, ongeacht 20- of 15 minutendienst. Als ik het me goed herinner komt het passeerspoor in Zwolle Stadshagen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Regiotram gaat rijden op Kamperlijn

Bericht door Caspar »

Met de Hanzelijn erbij moet Kampen 6x per uur een verbinding hebben met Zwolle. Ik neem aan dat er op de Hanzelijn 2 stoptreinen per uur rijden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten