Gelderland: Trein trekt weer meer reizigers

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Gelderland: Trein trekt weer meer reizigers

Berichtdoor Wubbo » Wo 28 Jan 2009, 21:45

Trein trekt weer meer reizigers
door Bernardo van Hal. dinsdag 27 januari 2009 | 15:41 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 28 januari 2009 | 18:32

TIEL/GELDERMALSEN - Het aantal treinreizigers op de regionale spoortrajecten Geldermalsen-Dordrecht en Tiel-Arnhem is vorig jaar weer flink gestegen.
Deze treindiensten noteren al enkele jaren fraaie groeicijfers.

In 2008 vervoerde Arriva op de Merwede-Lingelijn 7 procent meer passagiers ten opzichte van 2007. Het bedrijf is zeer tevreden met dat cijfer. Arriva nam eind 2006 de Merwede-Lingelijn van de NS over. In het eerste jaar werd een explosieve groei genoteerd; een effect dat altijd gebeurt na een overname.

Het is nog niet meetbaar in welke mate het nieuwe materieel, waar Arriva sinds september mee rijdt, daaraan heeft bijgedragen.

Syntus noteerde vorig jaar 6 procent groei op de oude Betuwelijn tussen Tiel en Elst/Arnhem. Dat stijgingspercentage is vergelijkbaar met voorgaande jaren.

Syntus exploiteert deze spoorverbinding al sinds 2005.

Bron: De Gelderlander

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Gelderland: Trein trekt weer meer reizigers

Berichtdoor Daniel » Wo 28 Jan 2009, 22:23

Dat het aantal reizigers flink groeit is wel te merken ja. Reis nu een maandje vrijwel dagelijks met de t32521 van Dordrecht Stadspolders naar Gorinchem 's ochtends en daarin zijn toch wel opvallend veel zitplaatsen bezet voor een vroege trein in de tegenspitsrichting.
Had vanmorgen zelfs al een staanplaats in de vertraagde t32512, en dat is notabene een trein die nog voor de echte ochtendspits zit (geplande aankomst 6.25 uur in Dordrecht)!

D'r zit trouwens ook een flinke groei in de reizigersaantallen bij de aansluitende Qliner naar Utrecht: da's inmiddels volle bak in de ochtendspits uit Gorinchem ondanks de kwartiersdienst. Zo'n grote groei zelfs dat er nu al een versterkingsbus tussendoor zit.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Gelderland: Trein trekt weer meer reizigers

Berichtdoor Daantje » Vr 30 Jan 2009, 22:12

Hoe komt het dan dat er na een overname zo'n grote reizigersgroei komt? Meer reclame? Marketingtrucjes?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Gelderland: Trein trekt weer meer reizigers

Berichtdoor Daniel » Vr 30 Jan 2009, 22:47

Meer treinen :wink: MerwedeLingeLijn heeft nu van 's ochtends heel vroeg tot 's avonds heel laat een halfuursdienst.
Daarnaast zijn ook de busverbindingen naar de stations flink verbeterd: er was bv. tot 2007 nooit een bus tussen Sliedrecht en station Sliedrecht dat door een industriegebied en de A15 van het dorp gescheiden wordt, nu rijden er zelfs drie buslijnen.

Het opvallendste is dat de groei er al was toen er nog met Plan V gereden werd, dus het effect van nieuw materieel speelde nog niet eens mee!
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 19:46

Re: Gelderland: Trein trekt weer meer reizigers

Berichtdoor Linkerspoor » Za 31 Jan 2009, 12:29

Reiziger Ddrs schreef:Het opvallendste is dat de groei er al was toen er nog met Plan V gereden werd, dus het effect van nieuw materieel speelde nog niet eens mee!
Vind ik volkomen logisch. Volgens mij wordt de rol van het materiaal vaak overschat. Zolang het maar goed zit, vinden mensen het al snel goed. En dat doet plan V ook. Mensen kiezen echt niet ineens de trein in plaats van de auto "omdat er nu een mooie nieuwe rode in plaats van oude gele rijdt". Wanneer materiaal echt voor geen meter zit of echt heel smerig is en dergelijke, dan jaag je misschien mensen weg. Maar anders, denk ik dat dat wel mee valt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Gelderland: Trein trekt weer meer reizigers

Berichtdoor Daniel » Za 31 Jan 2009, 17:44

Je moet er wel even rekening mee houden dat er in het Plan V-tijdperk nogal wat uitval door defecte treinen is geweest, danwel dat er in de spits te korte treinen reden waardoor een "haringen in een ton"-effect optrad. Dat was allesbehalve een verbetering ten opzichte van het NS-tijdperk, waarin op de hele lijn met twee stellen werd gereden in de spits i.p.v. alleen tussen Dordrecht en Gorinchem op een enkele trein na.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Gelderland: Trein trekt weer meer reizigers

Berichtdoor Chauf21 » Za 31 Jan 2009, 18:15

Maar een nieuwe trein is natuurlijk wel erg interessant voor de marketing. "De nieuwe vervoerder gaat rijden met treinen die voorheen bij de NS in dienst waren." zal minder reizigers trekken dan "De niewe vervoerder gaat vanaf maart rijden met gloednieuwe treinen met [...]." met vervolgens een zooi leuke plaatjes en (positieve) bevindingen van reizigers ;)

Gebruikersavatar
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 19:46

Re: Gelderland: Trein trekt weer meer reizigers

Berichtdoor Linkerspoor » Za 31 Jan 2009, 18:19

Mwah, zoals eerder gezegd denk ik dat dat wel mee valt.

Dat de trein vaker gaat rijden, dat is wat interessant is! Of, zoals Ddrs net zei, dat ze langer worden en er meer plaats komt! Maar dat er een nieuwe trein rijdt: dat is de eerste keer leuk, de tweede keer ook nog, de derde keer wordt het standaard...

Zeg nou zelf: denk je dat niet-hobbyisten, wanneer ze een nieuwe rode trein in plaats van een oude gele op het station zien staan, denken "goh, een nieuwe rode, zal ik dan toch maar de auto laten staan en met de trein gaan?"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Gelderland: Trein trekt weer meer reizigers

Berichtdoor Daniel » Za 31 Jan 2009, 18:29

Linkerspoor schreef:Of, zoals Ddrs net zei, dat ze langer worden en er meer plaats komt!

Ehm dat schreef ik niet, ze werden tussen Gorinchem en Geldermalsen juist korter in de spits! (Wel gingen ze er vaker om 't halfuur rijden, dat waren bij NS maar een paar spitstreintjes). Al is men daar wel vrij snel op terug gekomen en zijn enkele vroege treinen vanuit Dordrecht met twee stellen gaan rijden aangezien die precies in de spitsdrukte in Leerdam zijn (op dat stuk gaat het spitsverkeer immers de andere kant op).
Op Dordrecht - Gorinchem zijn de langere treinen in de tegenspits ook verdwenen, terwijl het ook in die richting best druk kan zijn.

Het materieel speelt overigens wel degelijk een rol: heb het zelf mogen aanschouwen met de t32567 toen de GTW's net reden. Die trein reed in het Plan V-tijdperk met een los V'tje en stond toen al goed vol. In het GTW-tijdperk werd deze verlengt tot vijf bakken GTW, wat eventjes verlichting in de drukte gaf. Een paar weken later stond deze trein echter weer dagelijks vol...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten