Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Ennes » Do 12 Mar 2009, 22:44

Vinny schreef:Ja, natuurlijk. :roll: Het fabeltje van de SP propaganda moet toch eens doorgeprikt worden... Dat mensen zich tegenwoordig niet kunnen gedragen heeft ook zo veel met marktwerking te maken. Over het algemeen is de kwaliteit van het OV verbeterd, en de kostprijs omlaag gegaan dank zij de commercialisering van het openbaar vervoer. Het zou dus minder aggressieopwekkend moeten zijn. Bussen zijn ook nieuwer, luxer en uitgerust met fancy tooltjes als beeldschermen met halte- en route informatie.


Een gedeelte van het toenemende geweld is wel degelijk een gevolg van de marktwerking en privatisering, de bedrijven moeten zo goedkoop mogelijk werken, en aangezien dat geld ergens vandaan moet komen, wordt er bezuinigd op randvoorwaarden, een van die randvoorwaarden is dus ondermeer controle! het afkavelen van controle in bus, trein, tram en metro werkt niet alleen een toename van zwartrijden in de hand maar ook het verminderen van de sociale veiligheid. en mooie luxe voertuigen met allerlei snufjes zullen daar verder echt niet aan bijdragen.
Dit heeft dus niets met propaganda van welke politieke partij te maken, maar puur met "aantoonbare" cijfers.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Geert » Do 12 Mar 2009, 22:45

Dan ben ik wel benieuwd naar cijfers.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Karl » Do 12 Mar 2009, 22:46

Vinny schreef:(...) Bussen zijn ook nieuwer, luxer en uitgerust met fancy tooltjes als beeldschermen met halte- en route informatie.
Maar zou dat niet gebeurd zijn als het OV niet commercieler was gaan werken? Al die flashy beeldschermen hebben natuurlijk ook te maken met de stand van de techniek van tien jaar geleden versus nu.

Gaat wel offtopic btw.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Vinny » Do 12 Mar 2009, 22:59

het afkavelen van controle in bus, trein, tram en metro
Ik reis mijn hele leven al regelmatig met dezelfde buslijn tussen Aalsmeer en Amsterdam. Die verbinding is sinds de aanbesteding van absoluut bagger gepromoveerd tot ietsje minder bagger, maar nog steeds ongelofelijk slecht. Zowel in het pré aanbestedingsfase als daarna heb ik nog nooit controle meegemaakt. Alleen in de Zuidtanget (open instapregime) en in het Schiphol Sternet (semi-open instapregime) heb ik een keer per vijf jaar controle...
Maar zou dat niet gebeurd zijn als het OV niet commercieler was gaan werken? Al die flashy beeldschermen hebben natuurlijk ook te maken met de stand van de techniek van tien jaar geleden versus nu.
Ik weet nog dat ik in 2000 in Israël positief verrast was met de geweldige luxe van het openbaar vervoer. In plaats van in aftandse rammelbakken, die toen in Nederland in de mode waren, had je comfortabele tourincars die het OV verzorgden. Ook had je daar digitale vertrekborden voordat men in Nederland überhaupt wist wat dat was... :|

Maar het is idd erg off-topic hier.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Chauf21 » Do 12 Mar 2009, 23:06

Karl schreef:Gaat wel offtopic btw.

Zolang er inhoudelijk op elkaars standpunten gereageerd wordt, komt er vanzelf een moment waarop het topic gesplitst kan worden ;)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Suus » Vr 13 Mar 2009, 00:53

Ennes schreef:[..]

Een gedeelte van het toenemende geweld is wel degelijk een gevolg van de marktwerking en privatisering, de bedrijven moeten zo goedkoop mogelijk werken, en aangezien dat geld ergens vandaan moet komen, wordt er bezuinigd op randvoorwaarden, een van die randvoorwaarden is dus ondermeer controle! het afkavelen van controle in bus, trein, tram en metro werkt niet alleen een toename van zwartrijden in de hand maar ook het verminderen van de sociale veiligheid. en mooie luxe voertuigen met allerlei snufjes zullen daar verder echt niet aan bijdragen.
Dit heeft dus niets met propaganda van welke politieke partij te maken, maar puur met "aantoonbare" cijfers.

Ik kan het er wel deels mee eens zijn. In de grote steden (voornamelijk Den Haag, Rotterdam en Amsterdam) is er toch een aardig budget voor veiligheid in het openbaar vervoer. Rotterdam en Amsterdam hebben conducteurs in de tram, in Den Haag rijden er regelmatig bewakers mee, bij de metrosystemen wordt er op de grote stations uitgebreid gepatroullieerd door veiligheidsteams en grote controleacties door BOA's zijn bij de metrosystemen vrij gebruikelijk. Maar bij andere wat kleinere steden waar ook veiligheidsproblemen zijn (Gouda, Almere, Ede) staan de chauffeurs er alleen voor. Ik voorspel dat er in toekomstige concessieverleningen wel een kentering komt en meer aandacht voor veiligheid wordt besteed door zowel de aanbesteder als de biedende partijen.

Over de aanbestedingen in het algemeen. Natuurlijk zijn er heel veel pluspunten, maar hele dorpen en halve steden zijn directe verbindingen kwijtgeraakt door onduidelijke concessies of de veel grotere aandacht voor kostendekking. Mijn dorp Boskoop is in de helft van de dekking door bussen verloren inclusief bijbehorende verbinding naar Alphen (dichtsbijzijnde OV-voorziening meer dan een kilometer), en heeft ook de normale streekbus naar Zoetermeer zien verdwijnen, waardoor het dorpje Benthuizen ook nog maar 1x per uur een busverbinding heeft met Zoetermeer, en alleen de dure Interliner overblijft. En door het denken in concessies zijn vele directe verbindingen geknipt of ingekort . Zo is de buslijn 147 Alphen aan den Rijn - Amsterdam Muiderpoortstation (jaar 2000) na een inkorting tot Amstelveen nu zelfs ingekort tot Uithoorn. Hup, verplichte overstap erbij voor alle dorpjes tussen Alphen en Uitgeest die verder gaan dan de eindbestemming van de buslijn. Daar kunnen die flashy busjes en die hippe digitale displays toch niet tegenop.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Vinny » Vr 13 Mar 2009, 01:12

Ik heb de oude tijd van de snel- en shuttlebussen nog meegemaakt. Je had dus een 19x (weet het nummer niet meer uit mijn hoofd) die Nieuwkoop met Amsterdam Zuid WTC verbond, en rechtstreeks reed (via de provincialeweg). Ook reden er shuttlebussen uit alle hoeken en gaten naar Schiphol en Amsterdam Bijlmer. Luxe, comfortabele bussen die bedoeld waren voor de bemiddelde forens. Al deze lijnen zijn vér voor de invoering van de marktwerking opgeheven.
Rotterdam en Amsterdam hebben conducteurs in de tram,
Heb je je wel eens afgevraagd wat de consequentie hiervan is voor de kostendekkingsgraad van het systeem? :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Ennes » Vr 13 Mar 2009, 07:33

@vinnie
Heb je je wel eens afgevraagd wat de consequentie hiervan is voor de kostendekkingsgraad van het systeem?

Dat is dus waar het om gaat!Het blijkt dus nodig te zijn om agressie, geweld en vernielingen in het OV beheersbaar te houden. Door de marktwerking en het (willen) winnen van concessies, zal er ergens op bezuinigd moeten worden, als dit dus de veiligheid is,zal dat terug te zien zijn in de meldingen die we nu zien.
Je spreekt jezelf hierin dus tegen, eerst is het alleen een propaganda van een politieke partij, terwijl je nu zegt dat het afschaffen van medewerkers t.b.v. controle en beveiliging de dekkingsgraad omhoog gaat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Vinny » Vr 13 Mar 2009, 10:21

Op zich is veiligheid ook een overheidstaak. Je zou best kunnen verantwoorden, dat de veiligheidsmedewerkers (OV-politie) door de overheid betaald worden. Overigens kunnen de boetes voor zwartrijden en overlast ook fors omhoog, zodat controles voortaan kostendekkend worden, en de straf en de pakkans in verhouding staan. Op de Zuidtangent (open instapregime) is de pakkans 1% (situatie 2003), en de boete slechts 35 euro. Dat houdt in dat je beter nooit een kaartje kunt kopen omdat af en toe een boete betalen goedkoper is. Dit soort perverse situaties moeten zo snel mogelijk worden aangepakt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Fles » Vr 13 Mar 2009, 12:38

Wat ik me dan afvraag he: Vandaag weer op de terreurexpres. OP vertrektijd komt er een chauf uit de kantine sjokken, gaat aan het stuur zitten, is nog minuten lang bezig met allerhande dingen, en komt met +6 uiteindelijk eens doodleuk bij de halte voorrijden. Waar ben je dan mee bezig? "Ach, mij kan niks gebeuren, ik heb toch een beveiliger aan boord"? :roll:

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Jurjen » Vr 13 Mar 2009, 14:17

Fles schreef:Wat ik me dan afvraag he: Vandaag weer op de terreurexpres. OP vertrektijd komt er een chauf uit de kantine sjokken, gaat aan het stuur zitten, is nog minuten lang bezig met allerhande dingen, en komt met +6 uiteindelijk eens doodleuk bij de halte voorrijden. Waar ben je dan mee bezig? "Ach, mij kan niks gebeuren, ik heb toch een beveiliger aan boord"? :roll:

Tsja, wellicht krijgt die chauff pas vanaf vertrektijd betaald, is een wettelijk verplichte pauze berekend van aankomst tot vertrektijd of moest 'ie de wettelijke rusttijden in acht nemen na een vertraagde rit... Soms weet je gewoon niet waar dingen door veroorzaakt worden, en kan je wel allerlei vermoedens ontwikkelen, maar of dat nut heeft...

Als je als chauffer dag in dag uit je door marktwerking tot een minimum ingekorte pauze ziet verdwijnen aan vertragingen en rijklaar maken in pauzetijd, kan ik me voorstellen dat je dat ook niet over je kant wil gaan; door toch maar je pauze op te geven geef je immers de commercie een fiat om door te gaan met wat ze doen.

(En voor de duidelijkheid: ja, er zullen er ook genoeg zijn die gewoon geen zin hebben. Maar daar bij voorbaat van uitgaan is ook niet goed.)

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Chauf21 » Vr 13 Mar 2009, 16:35

Vinny schreef:Op zich is veiligheid ook een overheidstaak. Je zou best kunnen verantwoorden, dat de veiligheidsmedewerkers (OV-politie) door de overheid betaald worden. Overigens kunnen de boetes voor zwartrijden en overlast ook fors omhoog, zodat controles voortaan kostendekkend worden, en de straf en de pakkans in verhouding staan. Op de Zuidtangent (open instapregime) is de pakkans 1% (situatie 2003), en de boete slechts 35 euro. Dat houdt in dat je beter nooit een kaartje kunt kopen omdat af en toe een boete betalen goedkoper is. Dit soort perverse situaties moeten zo snel mogelijk worden aangepakt.

Vandaag eens wat zitten filosoferen met wat collega's:
- Private vervoerders maken een kosten/batenanalyse m.b.t. tot controle (extra controle moet per saldo meer inkomsten opleveren). Het is dus maar de vraag of zij bereid zijn om meer controleurs in te zetten.
- In sommige gemeenten/steden wordt (extra) controle gesubsidieerd of komt het uit een ander potje.
Wanneer de controle en ordehandhaving niet meer tot de werkzaamheden van de vervoerder horen, maar zijn ondergebracht in een publieke organisatie, kan de ordehandhaving plaatsvinden ongeacht welk bedrijf er rijdt en is ook duidelijke hoeveel deze controle kost. Een oplossing zou kunnen zijn dat er een publieke controle-eenheid komt, waarbij de boetegelden in díe organisatie worden gestopt en een eventueel saldoverschil aan de overheid wordt toegerekend.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

‘Kleine groep terroriseert de hele bus’

Berichtdoor webguy » Vr 13 Mar 2009, 21:57

‘Kleine groep terroriseert de hele bus’
Geplaatst op: donderdag 12 maart 2009 om 21:01
Laatst bijgewerkt: donderdag 12 maart 2009 om 21:01

Ede - Ze rijden zwart, schelden, spugen, slaan. De buschauffeurs van Veolia zijn de overlast van jongeren meer dan zat.
De buschauffeurs in Ede worden al tijden lastiggevallen door groepen scholieren. Die wonen in Veenendaal en gaan met de bus naar school in Ede. Het zijn jongens én meisjes en het zijn echt niet alleen Marokkanen, zegt Horning, maar ‘er zitten wel veel allochtone jongeren bij.’ Ze rijden zwart, schelden, spugen, slaan. De afgelopen week waren er vier incidenten.
Lees verder
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie

Berichtdoor Fles » Ma 16 Mar 2009, 14:59

Het meldpunt voor agressie tegen buschauffeurs van FNV Bondgenoten heeft de afgelopen week ''honderden klachten'' ontvangen. Dat heeft een woordvoerder maandag gezegd. De zegsman kon nog niet zeggen om hoeveel klachten het precies gaat. De meldingen die telefonisch binnen zijn gekomen moeten nog worden verwerkt. FNV Bondgenoten stelde vorige week een meldpunt in waar buschauffeurs gevallen van geweld, intimidatie en agressie in de bus konden melden. Het meldpunt maakt deel uit van een actie om de veiligheid op bussen te verbeteren. De ervaringen van de buschauffeurs worden 30 maart in een zwartboek gepresenteerd.


klik


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast