Mogelijk verlenging Valleilijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor Cookie » Di 31 Mar 2009, 13:02

Mogelijk verlenging Valleilijn

BARNEVELD
- De treinen op de Valleilijn moeten in de toekomst doorrijden naar Arnhem en Utrecht. De provincie en de NS doen daar onderzoek naar.

De Valleilijn eindigt nu nog in Ede en Amersfoort. Volgens gedeputeerde Van Haaren kunnen de treinen al vanaf eind volgend jaar doorrijden. Er is dan nog wel een verdubbeling van het spoor nodig bij Barneveld-Noord.

Meer info: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieu ... eilijn.htm

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor Daniel » Di 31 Mar 2009, 13:08

Waarom zou de kruising verlegd moeten worden van Barneveld-aansluiting naar Barneveld voor deze verlenging? Zover van elkaar liggen die niet dus je zal in Amersfoort en Ede toch niet al te lang hoeven wachten voor je verder kunt rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor webguy » Di 31 Mar 2009, 13:18

Lijkt mij een goeie oplossing voor de NS die nu waarschijnlijk een 'dure serie' hebben, met de s7500, die buiten de spits ~45 min still staat in Ede, en twee man personeel vergt voor een enkel Vtje...
Reisinformatie/nerd

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor Wubbo » Di 31 Mar 2009, 13:19

Aanleggen van dubbelsporigheid binnen anderhalf jaar, terwijl er nog niet begonnen is met welke procedure dan ook? Dream on...

Beperkend lijkt me trouwens vooral de perroncapaciteit van Ede-Wageningen, en het baanvak Amersfoort - Utrecht incl de perronsporen van Utrecht.

@webguy: kering in Ede is 13 minuten.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor Fles » Di 31 Mar 2009, 13:21

Kan me herinneren dat deze route ( Ut - Amf - Ed - Ah ) begin jaren '90 ook al eens door 1 van de vroegste treinen per dag gereden werd :?:

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor webguy » Di 31 Mar 2009, 13:24

Klopt, het mat voor de trein Ut - Amf - Ed (geen idee meer welke serie dat was) kwam uit Zutphen aanzetten. Dat was iig in 2006 zo, maar toen was Zp - Ah - Ed een LM rit geloof ik.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor Fles » Di 31 Mar 2009, 13:31

webguy schreef:Klopt, het mat voor de trein Ut - Amf - Ed (geen idee meer welke serie dat was) kwam uit Zutphen aanzetten. Dat was iig in 2006 zo, maar toen was Zp - Ah - Ed een LM rit geloof ik.


Er is ook nog een aantal jaren een stoptrein Ed - Ah - Zp geweest, een overblijfsel van de vroegere stoptrein Ut - Ah - Zp. Maar dat terzijde :oops:

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor Wubbo » Di 31 Mar 2009, 13:36

In zijn glorietijd was het zelfs een stoptrein Zp-Ah-Ed-Amf-Ut (series 7500 en 7400). De andere kant op reed die ook, maar stond ie een half uur stil in Arnhem. Iets minder handig ;-)

Raymond
Berichten: 1055
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor Raymond » Di 31 Mar 2009, 15:27

De doortrekking naar Arnhem kan ik begrijpen, dat zal capaciteitstechnisch nog wel lukken, maar doorrijden naar Utrecht in een los Protosje/V'tje is niet zo'n succes..

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor reisthijs » Di 31 Mar 2009, 16:54

NS heeft anders ook jarenlang met losse V'tjes (in de spits soms met 2) gereden op Utrecht-Amersfoort-Ede, ging prima opzich.

Ik vraag me wel af hoe dit gaat passen tussen Utrecht en Amersfoort: er zijn nu dus plannen voor 2x IC Rotterdam-Deventer, 4x Randstadspoor Utrecht-Harderwijk en 2x stoptrein Utrecht-Amf-Ede.

Wubbo schreef:Beperkend lijkt me trouwens vooral de perroncapaciteit van Ede-Wageningen,
Je hebt geen kerende treinseries meer, da's toch juist gunstig? Mogelijk kan de stoptrein Amersfoort-Arnhem gewoon in beide richtingen op spoor 1 stoppen, als die er niet te lang stilstaat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor Wubbo » Di 31 Mar 2009, 17:10

Geen kerende treinseries is inderdaad gunstig, maar dan moet je wel redelijk vlot door kunnen rijden met je trein. Connexxion keert nu in 9 minuten in Ede (.22-.31). Na .22 kun je nog wel redelijk makkelijk door, maar als je om .31 uit Ede wil vertrekken met een stoptrein moet je eigenlijk al voor de s3100 binnen zijn. Die is er om .27, dan moet je stoptrein dus aankomen om .24. Dat past dus niet op hetzelfde perron als de aankomende Connexxiontrein uit Amersfoort.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor Vinny » Di 31 Mar 2009, 21:53

Wubbo schreef:Aanleggen van dubbelsporigheid binnen anderhalf jaar, terwijl er nog niet begonnen is met welke procedure dan ook? Dream on...

Beperkend lijkt me trouwens vooral de perroncapaciteit van Ede-Wageningen, en het baanvak Amersfoort - Utrecht incl de perronsporen van Utrecht.

@webguy: kering in Ede is 13 minuten.
Nou ja, het is sowieso concessietechnisch niet mogelijk tenzij Connexxion weer wordt uitgekocht door de NS. Als Connexxion zelf het onderzoek doet duurt het sowieso langer dan anderhalf jaar omdat er nieuwe treinen gekocht moeten worden. Ik verwacht dus niet heel veel van het onderzoek...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor Wubbo » Di 31 Mar 2009, 22:40

Concessie is nog wel het minste probleem, da's een papieren ding en kan, als alle partijen willen, morgen geregeld zijn. Materieel is ook geen heel groot probleem, Connexxion rijdt tenslotte al met NS-Veetjes en daarvan zijn er wat over als je treinen overneemt. Blijft de infra over...

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor Thijs » Di 31 Mar 2009, 23:05

Wubbo schreef:Geen kerende treinseries is inderdaad gunstig, maar dan moet je wel redelijk vlot door kunnen rijden met je trein. Connexxion keert nu in 9 minuten in Ede (.22-.31). Na .22 kun je nog wel redelijk makkelijk door, maar als je om .31 uit Ede wil vertrekken met een stoptrein moet je eigenlijk al voor de s3100 binnen zijn. Die is er om .27, dan moet je stoptrein dus aankomen om .24. Dat past dus niet op hetzelfde perron als de aankomende Connexxiontrein uit Amersfoort.

Je kunt toch Amersfoort - Ede-Wageningen in exact dezelfde dienstregeling doen?
De huidige stoptrein Arnhem --> Ede-Wageningen laat je ook hetzelfde, alleen gaat deze in Ede-Wageningen door naar Amersfoort. Eventueel laat je de trein vanuit Arnhem 2 minuten later vertrekken (dat kan prima), om de stop iets te verminderen. Die kant is dan goed.
De andere kant is wat vervelender. Je kunt de trein op spoor 4 zetten, maar dan zit je 2 minuten na een s3000 naar Arnhem. Of je zet hem op spoor 1b, via 2 (maar daar is een extra wissel voor nodig?).

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor playertwo » Wo 01 Apr 2009, 14:46

Wubbo schreef: Materieel is ook geen heel groot probleem, Connexxion rijdt tenslotte al met NS-Veetjes en daarvan zijn er wat over als je treinen overneemt. Blijft de infra over...
Er wordt gemeld dat Connexxion 3 E-GTW's, die nu al op de MerwedeLingelijn en Heuvellandlijn rijden, (Protos ging niet lukken vanwege financiële problemen bij de fabrikant) gaat kopen als extra treinen voor de Valleilijn (wegens het tekort aan treinen op dit moment).

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor webguy » Wo 01 Apr 2009, 22:33

Euh Bron?
Zo ja, dan zou de Valleilijn iig het modernste materieel hebben van Nederland :)
Reisinformatie/nerd

Raymond
Berichten: 1055
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor Raymond » Do 02 Apr 2009, 11:29

OHIH en het bleek dus een 1 april grap..

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Mogelijk verlenging Valleilijn

Berichtdoor webguy » Do 02 Apr 2009, 12:09

En zo'n vermoede had ik dus al :)
Reisinformatie/nerd


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast