Vroege busrit geschrapt na overval

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Daniel » Zo 19 Apr 2009, 12:41

Vroege busrit geschrapt na overval
Geplaatst op: zondag 19 april 2009 om 12:40
Laatst bijgewerkt: zondag 19 april 2009 om 12:40

APELDOORN - Busbedrijf Veolia schrapt per direct de vroegste ritten in Apeldoorn uit veiligheidsoverwegingen. Daarnaast gaat de politie extra surveilleren op buslijnen. Bovendien kan in Apeldoornse stadsbussen op korte termijn nog maar met kleine bedragen worden betaald.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Suus » Zo 19 Apr 2009, 13:19

Dat ouderwetse gedoe met kassalades in bussen snap ik soms niet. In Zweden is het bij de ICA supermarkten (van Ahold) heel normaal dat je bij de kassa bankbiljetten aan de medewerker geeft (die ze via een gleuf in de kassa doet, en dat je munten in een soort spaarpot doet, en dat er daarna het muntwisselgeld in een vangbakje en de bankbiljetten via een andere gleuf er weer uitkomen. Zo kan niemand er bij behalve de sleuteldrager, en die sleutel geef je dan natuurlijk niet aan de chauffeur mee. Zo'n installatie is helemaal niet zo groot, het moet alleen wel ingebouwd worden.
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Karl » Zo 19 Apr 2009, 13:23

De vroegste ritten? Apeldoorn is wel wat anders dan Rotterdam, maar toen ik hier een aantal jaar geleden regelmatig de eerste rit van (toen nog) CXX lijn 98 nam was dat een rit waarbij alle passagiers elkaar groette en de chauffeur ook de passagiers groette alsof hij ze kende. Lijkt me meer dat mensen gedupeerd worden die 'ver weg' werken, zoals Amsterdam of Schiphol, en vroeg willen beginnen. Voor mijn gevoel komt dit over als een verkapte bezuiningsmaatregel.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor deadlock » Zo 19 Apr 2009, 13:26

Karl schreef:De vroegste ritten? Apeldoorn is wel wat anders dan Rotterdam, maar toen ik hier een aantal jaar geleden regelmatig de eerste rit van (toen nog) CXX lijn 98 nam was dat een rit waarbij alle passagiers elkaar groette en de chauffeur ook de passagiers groette alsof hij ze kende. Lijkt me meer dat mensen gedupeerd worden die 'ver weg' werken, zoals Amsterdam of Schiphol, en vroeg willen beginnen. Voor mijn gevoel komt dit over als een verkapte bezuiningsmaatregel.

Dat klopt. Maar de busreizigers overvallen de chauffeur ook niet natuurlijk ;)

Het is hier hetzelfde, iedere dag heb ik dezelfde bus en na 4 jaar zo'n beetje dezelfde gezichten ken je elkaar en alle chauffeurs. Bij veel chauffeurs hoef ik mijn abonnement niet eens meer te laten zien.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor deadlock » Zo 19 Apr 2009, 13:28

Bee schreef:Dat ouderwetse gedoe met kassalades in bussen snap ik soms niet. In Zweden is het bij de ICA supermarkten (van Ahold) heel normaal dat je bij de kassa bankbiljetten aan de medewerker geeft (die ze via een gleuf in de kassa doet, en dat je munten in een soort spaarpot doet, en dat er daarna het muntwisselgeld in een vangbakje en de bankbiljetten via een andere gleuf er weer uitkomen. Zo kan niemand er bij behalve de sleuteldrager, en die sleutel geef je dan natuurlijk niet aan de chauffeur mee. Zo'n installatie is helemaal niet zo groot, het moet alleen wel ingebouwd worden.

Dat systeem hadden ze ook in de bussen in Wernigerode en gedeeltelijk in Kopenhagen, de chauffeurs daar hebben namelijk briefgeld in hun tas waar reizigers mee betalen. Alleen het wisselgeld komt uit een automaatje. Maar praktisch iedereen daar heeft dan weer een abonnement.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Karl » Zo 19 Apr 2009, 13:50

Door alle dalkaartjes en dergelijke is het ook minder snel aantrekklijk om een abbonement te nemen, wat weer contant geld met zich meebrengt. Je ziet 't in Rotterdam ook met de OV chipkaart ellende, je kunt geen strippenkaart meer krijgen en dus koopt iedereen een kaartje in de bus van de streekvervoerder.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Geert » Zo 19 Apr 2009, 14:37

Waar kun je dan geen strippenkaart meer krijgen? Er zijn vast automaten verdwenen bij de metro, maar verder?

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Karl » Zo 19 Apr 2009, 14:44

De gele RET-automaten zijn niet meer, dus daar in ieder geval niet en waar kom je als reizigers juist? Ja, op een station, dus waar wil ik (in ieder geval) vervoerbewijzen kunnen kopen, ja, op een station! Dat ze die dingen ook bij AH en dergelijke winkels verkopen vind ik leuk, maar dat vind ik toch meer een service.

Volgens mij kun je op (bijvoorbeeld) station Nesselande geen strippenkaart meer krijgen, terwijl dat (helaas voor die mensen) toch een punt is waar men gedwongen is om van de bus op de metro (vv) over te stappen.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Fles » Zo 19 Apr 2009, 20:01

Ik vind het echt een belachelijke maatregel. Morgenmiddag wordt de bus van 12:23 overvallen. Zullen we die dan ook maar schrappen? Waar zitten die lui met hun hoofd? :neg:

KM46
Berichten: 8075
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor KM46 » Zo 19 Apr 2009, 21:50

Karl schreef:De gele RET-automaten zijn niet meer, dus daar in ieder geval niet en waar kom je als reizigers juist? Ja, op een station, dus waar wil ik (in ieder geval) vervoerbewijzen kunnen kopen, ja, op een station! Dat ze die dingen ook bij AH en dergelijke winkels verkopen vind ik leuk, maar dat vind ik toch meer een service.

Volgens mij kun je op (bijvoorbeeld) station Nesselande geen strippenkaart meer krijgen, terwijl dat (helaas voor die mensen) toch een punt is waar men gedwongen is om van de bus op de metro (vv) over te stappen.
In het geval van station Nesselande is er in de directe omgeving geen verkooppunt voor vervoersbewijzen. Overigens zijn er in Nesselande wel twee (tijdelijke) verkooppunten te vinden, maar beide zijn op anderhalve kilometer van het het metrostation.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Geert » Zo 19 Apr 2009, 22:48

Sinds wanneer moet je dan strippenkaarten kunnen kopen op overstappunten? Er staat toch ook geen strippenkaartautomaat bij het busstation van Zeist? Of op het gecombineerde bus- en sneltramstation in Nieuwegein?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Caspar » Ma 20 Apr 2009, 10:22

Zelfs op Amsterdam Sloterdijk is het na 20.00 niet meer mogelijk om een strippenkaart te kopen ondervond ik laatst.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor deadlock » Ma 20 Apr 2009, 13:12

Karl schreef:Door alle dalkaartjes en dergelijke is het ook minder snel aantrekklijk om een abbonement te nemen, wat weer contant geld met zich meebrengt. Je ziet 't in Rotterdam ook met de OV chipkaart ellende, je kunt geen strippenkaart meer krijgen en dus koopt iedereen een kaartje in de bus van de streekvervoerder.

Abonnementen zijn nog steeds het goedkoopst voor de dagelijkse reiziger. Helemaal als je ze in combinatie met je NS jaar- of maandtrajectkaart koopt. Spotgoedkoop.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Daniel » Ma 20 Apr 2009, 16:21

deadlock schreef:Abonnementen zijn nog steeds het goedkoopst voor de dagelijkse reiziger.

Integendeel: in Dordrecht was het in 2007 en 2008 voor een gemiddelde forens goedkoper om heen te stempelen en terug een eurokaartje te kopen dan een tweesterabonnement te nemen. Zeker als je in het weekend bijna niet reist.
In de schoolvakanties helemaal omdat de eurokaartjes dan ook voor 9.00 uur geldig waren.

Veel duurder moet je dalkaartje echter ook niet zijn: nu de prijs verhoogd is naar 1,50 voor 1 of 2 zones is het sterabonnement weer goedkoper.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Fles » Ma 20 Apr 2009, 16:37

Nou, ik ga in dit verhaal toch met deadlock mee anders hoor :idea: Ik heb i.c.m. mijn NS-maandtrajectabo een 2sterren stad/streekabo voor zowel Utrecht + 1 zone als Ede + 1 zone. Tezamen een behoorlijk fatsoenlijk gebied, voor nog geen 1,50 per dag (42,50 per maand). Knappe vent die dat met welk eurokaartje dan ook beter doet :shock:

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Chauf21 » Ma 20 Apr 2009, 17:03

deadlock schreef:Abonnementen zijn nog steeds het goedkoopst voor de dagelijkse reiziger.

Zolang je hooguit twee ritjes per werkdag maakt (dagelijkse reiziger), is de strippenkaart vrijwel altijd het goedkoopste alternatief. Zelfs losse (ster)abonnementen zijn dan duurder. Combinaties met NS-kaarten zijn daarentegen wel erg scherp geprijsd :pos:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Vinny » Ma 20 Apr 2009, 20:25

Ik heb op de middelbare school (eind jaren '90) wel eens uitgerekend dat je minstens vier keer per week moest reizen wilde een busabbo. goedkoper zijn. Dat was voor mij de reden om nooit zo'n ding te nemen, maar incidenteel per strippenkaart naar school te gaan, en meestal fietste ik gewoon...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Ruben » Ma 20 Apr 2009, 21:59

Nu is de volgende rit de "vroegste rit", maar waar het dan om gaat is dat de eerste rit niet meer in de wijk begint, maar op het station. De bus wacht dan dus niet meer in een wijk op de geplande vertrektijd, maar op het drukkere station. Zoek dan gewoon uit om welke tijd elke bus uit de garage moet wegrijden om op tijd bij de eerste halte van die rit te zijn, en plan de diensten zo in. Op die manier wacht men veilig in de garage op rit nummer 1.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Chauf21 » Ma 20 Apr 2009, 22:31

NS-Reiziger schreef:Zoek dan gewoon uit om welke tijd elke bus uit de garage moet wegrijden om op tijd bij de eerste halte van die rit te zijn, en plan de diensten zo in. Op die manier wacht men veilig in de garage op rit nummer 1.

Het probleem zal 'm niet zo zeer zitten in het wachten op vertrektijd, eerder in het aantal mensen dat bij de eerste halte van die rit in de bus zit (of op dat tijdstip al op straat is).

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Fles » Ma 20 Apr 2009, 22:33

NS-Reiziger schreef:Nu is de volgende rit de "vroegste rit", maar waar het dan om gaat is dat de eerste rit niet meer in de wijk begint, maar op het station. De bus wacht dan dus niet meer in een wijk op de geplande vertrektijd, maar op het drukkere station. Zoek dan gewoon uit om welke tijd elke bus uit de garage moet wegrijden om op tijd bij de eerste halte van die rit te zijn, en plan de diensten zo in. Op die manier wacht men veilig in de garage op rit nummer 1.


Ja mijn idee. Het slaat gewoon nergens op. Ultiem voorbeeld van symptoombestrijding. Alsof dat iets gaat uithalen zeg. Maar hey, je hebt wel weer een smoes om (de kosten van) een paar ritjes per dag dichter bij je concessie-plaatje te komen :idea:

Zwaar episch gefaal.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Ruben » Ma 20 Apr 2009, 22:38

Chauf21 schreef:Het probleem zal 'm niet zo zeer zitten in het wachten op vertrektijd, eerder in het aantal mensen dat bij de eerste halte van die rit in de bus zit (of op dat tijdstip al op straat is).
De eerste rit rijdt zorgt voor een aankomsttijd op het station van 6:15, wat ik al niet vroeg vond, je mist er bijvoorbeeld de al redelijk bezette eerste IC naar Amf mee.
Sowieso 1 overval is gebeurd toen een chauffeuse op de beginhalte stond te wachten op geplande vertrektijd, wat een mooie kans voor een overval geeft. Of een half uur later dan het probleem met sociale controle verhoogt, betwijfel ik, en in het artikel stond zoiets van dat dan de ritten niet in de wijk beginnen maar vanaf het station. Niemand gaat dan een wijk al in, dus die sociale controle is geen haar beter tot in die wijk zelf. Enkel het wachten op de beginhalte is dus weg.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Vroegste busrit Apeldoorn alweer terug

Berichtdoor Ruben » Do 23 Apr 2009, 22:48

Vroegste busrit Apeldoorn alweer terug
Geplaatst op: donderdag 23 april 2009 om 16:03
Laatst bijgewerkt: donderdag 23 april 2009 om 22:48

APELDOORN - Veolia voert per direct de eerder geschrapte ochtendritten van de busdienst weer in. Veolia besloot onlangs om veiligheidsredenen om 's ochtends vroeg niet meer in wijken te beginnen met rijden, maar vanaf het busstation.
Het busbedrijf verwacht nu dat andere maatregelen het overvalrisico sterk terugbrengen.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor deadlock » Vr 24 Apr 2009, 11:59

Vinny schreef:Ik heb op de middelbare school (eind jaren '90) wel eens uitgerekend dat je minstens vier keer per week moest reizen wilde een busabbo. goedkoper zijn. Dat was voor mij de reden om nooit zo'n ding te nemen, maar incidenteel per strippenkaart naar school te gaan, en meestal fietste ik gewoon...

Als je 22 keer per maand reist betaal je ~1,82 per keer. Als je heen én teruggaat is dat ~91 per enkele reis.

Die 22 keer komen je toch wel aan over het algemeen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Berichtdoor Vinny » Vr 24 Apr 2009, 12:04

Ik kwam niet eens aan 22 keer gedurende mijn zevenjarige schoolcarriere :mrgreen:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 1 gast