Hybride VDL Bus Citea’s voor Enschede
Geplaatst: di 12 mei 2009, 22:47
PERSBERICHT
Hybride VDL Bus & Coach Citea’s voor Enschede
VDL Bus & Coach is gestart met de ontwikkeling van 2 hybride Citea’s. Het betreft de
lagevloer versie, de CLF (Citea Low Floor) met een lengte van 12 meter en een
volledig vlakke vloer. De ontwikkeling wordt opgestart in het kader van het
innovatieprogramma ‘De Auto van de Toekomst Gaat Rijden’ van de Nederlandse
overheid. Dit programma is in het leven geroepen om innovaties voor stille, schone,
zuinige, slimme en veilige mobiliteit versneld in Nederland op de markt te krijgen. De
ontwikkeling van 2 hybride Citea’s past binnen dit programma en levert een bijdrage
aan duurzame voertuiginnovatie.
Stille, schone en zuinige bussen in Twente
De initiatiefnemers van dit openbaarvervoerproject zijn Regio Twente met de gemeente
Enschede en busbedrijf Connexxion als partner. VDL Bus & Coach, Vossloh Kiepe, de
Universiteit Twente en advies- en ingenieursbureau DHV zijn de mede-uitvoerders.
De hybride Citea’s zijn bestemd voor de stad Enschede. Daar worden deze bussen
gedurende een periode van 2 jaar in een normale dienstregeling ingezet. Gedurende deze 2
jaar worden de Citea’s getest en wordt informatie verzameld over de operationele
eigenschappen en de realiseerbare duurzaamheideffecten. De levering van beide Citea’s
staat gepland voor medio 2010.
Doelstellingen
Met de ontwikkeling van deze nieuwe generatie hybride bus worden bestaande technieken
verbeterd en nieuwe technologieën toegepast. Doel is onder andere een
brandstofbesparing van 50%, een CO2-emissiereductie van 50% en een fijnstof en NOx
reductie van maar liefst 70%. Dit wordt bereikt doordat de Citea’s elektrisch aangedreven
worden waarbij de dieselmotor als generator van de elektrische energie fungeert.
Naast het feit dat het lichtgewicht concept van de Citea op zich al aanzienlijke
brandstofbesparingen oplevert, wordt bovendien de remenergie teruggewonnen, start de
dieselmotor uitsluitend boven een bepaalde snelheid en slaat deze af bij een halte of bij
stilstand. Bij het wegrijden wordt alleen gebruikt gemaakt van de elektromotor. Dit heeft als
bijkomend milieuvriendelijke aspect dat er veel minder geluid geproduceerd wordt.
Valkenswaard, 11 mei 2009
VDL Bus & Coach bv
Communications
Hybride VDL Bus & Coach Citea’s voor Enschede
VDL Bus & Coach is gestart met de ontwikkeling van 2 hybride Citea’s. Het betreft de
lagevloer versie, de CLF (Citea Low Floor) met een lengte van 12 meter en een
volledig vlakke vloer. De ontwikkeling wordt opgestart in het kader van het
innovatieprogramma ‘De Auto van de Toekomst Gaat Rijden’ van de Nederlandse
overheid. Dit programma is in het leven geroepen om innovaties voor stille, schone,
zuinige, slimme en veilige mobiliteit versneld in Nederland op de markt te krijgen. De
ontwikkeling van 2 hybride Citea’s past binnen dit programma en levert een bijdrage
aan duurzame voertuiginnovatie.
Stille, schone en zuinige bussen in Twente
De initiatiefnemers van dit openbaarvervoerproject zijn Regio Twente met de gemeente
Enschede en busbedrijf Connexxion als partner. VDL Bus & Coach, Vossloh Kiepe, de
Universiteit Twente en advies- en ingenieursbureau DHV zijn de mede-uitvoerders.
De hybride Citea’s zijn bestemd voor de stad Enschede. Daar worden deze bussen
gedurende een periode van 2 jaar in een normale dienstregeling ingezet. Gedurende deze 2
jaar worden de Citea’s getest en wordt informatie verzameld over de operationele
eigenschappen en de realiseerbare duurzaamheideffecten. De levering van beide Citea’s
staat gepland voor medio 2010.
Doelstellingen
Met de ontwikkeling van deze nieuwe generatie hybride bus worden bestaande technieken
verbeterd en nieuwe technologieën toegepast. Doel is onder andere een
brandstofbesparing van 50%, een CO2-emissiereductie van 50% en een fijnstof en NOx
reductie van maar liefst 70%. Dit wordt bereikt doordat de Citea’s elektrisch aangedreven
worden waarbij de dieselmotor als generator van de elektrische energie fungeert.
Naast het feit dat het lichtgewicht concept van de Citea op zich al aanzienlijke
brandstofbesparingen oplevert, wordt bovendien de remenergie teruggewonnen, start de
dieselmotor uitsluitend boven een bepaalde snelheid en slaat deze af bij een halte of bij
stilstand. Bij het wegrijden wordt alleen gebruikt gemaakt van de elektromotor. Dit heeft als
bijkomend milieuvriendelijke aspect dat er veel minder geluid geproduceerd wordt.
Valkenswaard, 11 mei 2009
VDL Bus & Coach bv
Communications