[CXX] Valleilijn: Treinen negen keer door rood

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

[CXX] Valleilijn: Treinen negen keer door rood

Bericht door Geert »

Treinen negen keer door rood
Door JANNES BIJLSMA
AMERSFOORT/BARNEVELD - Op het traject van de Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen) zijn Connexxionmachinisten tussen december 2006 en september 2007 maar liefst negen keer door het rode licht gereden.

Dat liep één keer bijna verkeerd af. Het scheelde toen weinig of een passagierstrein had een goederentrein geramd.

Dit blijkt uit onderzoek van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Vier keer reed een Connexxionmachinist in Amersfoort door rood, twee keer in Barneveld, twee keer bij station Ede-Wageningen en één keer bij Lunteren.

Op 29 maart 2007 ging het bijna mis. Om 12.26 uur naderde de trein station Amersfoort, waarbij de machinist bij een snelheid van 125 kilometer per uur te laat remde. Hij kwam tien meter voorbij een stopsignaal tot stilstand. Op hetzelfde moment kwam er van de andere kant een goederentrein. De machinist daarvan zag de passagierstrein met hoge snelheid op zich afkomen. Een frontale botsing of ontsporing werd nog net voorkomen.

Onzorgvuldigheid bij de selectie en de opleiding van nieuwe machinisten bleek de grootste boosdoener te zijn. Connexxion bood geen samenhangende opleiding aan, moest te veel machinisten in te korte tijd opleiden en selecteerde niet altijd de juiste kandidaten.

,,Heel vervelend dat deze fouten zijn gemaakt,’’ aldus woordvoerster Daniëlle Meijne. ,,We hebben gedurende het onderzoek van de inspectie regelmatig overlegd en inmiddels hebben we al maatregelen genomen. Voortaan zit er bij sollicitatiegesprekken altijd een specialist, die beoordeelt of een kandidaat geschikt is voor het machinistenvak. Dat was voorheen niet zo. Daarnaast krijgen aspirant-machinisten meer persoonlijke aandacht en een bredere praktijkopleiding.’’ Meijne: ,,Het mag nu niet meer fout gaan.’’

Bron: Algemeen Dagblad

'Brokkenpiloten' op Valleilijn verbaasd
Door MARCO WILLEMSE
AMERSFOORT - Brokkenpiloten? De machinist op de Valleilijn van 10.31 uur voelt zich niet aangesproken. ,,Ik doe mijn werk serieus en goed. En nee, ik ben nog nooit door een rood sein gereden.''

Volgens een deze week gepubliceerd rapport van Verkeer en Waterstaat negeerden machinisten op de Valleilijn (het spoortraject Amersfoort-Barneveld-Wageningen) in negen maanden tijd negen keer het rode licht.

Dat die onachtzaamheid geen ongelukken tot gevolg had, mag volgens de inspecteurs een klein wonder heten.

De treinbestuurder van Connexxion die woensdagochtend op perron 4A wacht op vertrek, weet niet wat hij moet denken van het rapport. ,,Ik wist dit niet. Ik rijd nu een jaar op de Valleilijn, maar ik kan me niet herinneren dat het ooit mis ging.''

Werkgever Connexxion zou niet selectief genoeg zijn bij het zoeken naar geschikte kandidaten voor de zware baan van treinmachinist. Ook de opleiding liet te wensen over, constateerde de inspectiedienst.

De machinist op perron 4 is het er niet mee eens. ,,Ik heb volgens mij een prima opleiding gehad, zowel in theorie als in de praktijk. Je moet wel fit zijn voor dit werk, en goed geconcentreerd natuurlijk. Je moet je niet laten afleiden, want dan kan het gebeuren dat je een sein mist. Wat ik hiervoor heb gedaan? Ander werk.''

De conducteur en de machinist van de trein van 10.45 uur houden de kaken stijf op elkaar. Ze mogen er van Connexxion niet over praten. Ook twee collega's bij de Connexxionkantine hebben de communicatietraining goed doorstaan. ,,Het gaat over ons machinisten, dat klopt, maar we zeggen niks. Daar hebben we andere mensen voor binnen dit bedrijf. Goedemorgen.''

De reizigers dan maar. Mevrouw Van Pelt uit Barneveld schrikt van het nieuws. ,,Ik kan me niet voorstellen dat ze slecht opgeleide machinisten op de trein zetten. Daar breng je veel mensen mee in gevaar.''

Connexxion is natuurlijk meer van de bussen, reageert John Schoorl (hij moet naar Ede). ,,Misschien zijn het wel omgeschoolde buschauffeurs, die op de bus ook wel eens door rood reden. Volgens mij valt het allemaal wel mee. Ik zit vaker in deze treinen ik heb nog nooit een noodstop meegemaakt.''

En de concurrentie? NS-machinist Jan ('ik krijg grote problemen als ik met de krant praat') wil niet kwaadspreken over collega's in het vak.

,,Maar laten wel wel wezen: Connexxion zegt zelf dat de opleiding niet goed was. Dan is er dus wel wat aan de hand.''

Bron: Algemeen Dagblad
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Link naar het onderzoeksrapport van IVW: http://www.ivw.nl/Images/Onderzoeksrapp ... 217592.pdf
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten