Pagina 1 van 1

Spoorverdubbeling Almere

Geplaatst: za 18 jul 2009, 01:31
door JWM
Spoorverdubbeling Almere
18 juli 2009

ALMERE - ProRail houdt dit najaar drie informatieavonden in Almere. Omwonenden en belangstellenden krijgen tijdens deze avonden inzicht in de plannen rond de spooruitbreiding in Almere. Een aantal maanden later, rond de jaarwisseling, is er gelegenheid tot inspreken. Start van deze zesweekse inspraakperiode is de publicatie van het Ontwerp-Tracébesluit. Ook in deze periode organiseert ProRail weer een reeks informatieavonden, waarop dit keer het Ontwerp-Tracébesluit centraal zal staan.
Lees verder

Re: Spoorverdubbeling Almere

Geplaatst: za 18 jul 2009, 01:36
door Caspar
Wat ik me afvraag; waarom zijn er wettelijk gezien inspraak procedures nodig, als er over het hele traject al rekening is gehouden met spooruitbreiding naar 4 sporigheid?

Re: Spoorverdubbeling Almere

Geplaatst: za 18 jul 2009, 10:18
door Vinny
Stel er ligt een spoorlijn. Stel er reden ooit goederen over heen. Stel je wilt hem na tien jaar zonder gebruik weer in dienst nemen. Stel hé. Dan heb je al zoveel inspraakrondes nodig, dat het überhaupt niet eens meer mag...
Nederland :neg:

Re: Spoorverdubbeling Almere

Geplaatst: za 18 jul 2009, 12:28
door Daniel
Caspar schreef:Wat ik me afvraag; waarom zijn er wettelijk gezien inspraak procedures nodig, als er over het hele traject al rekening is gehouden met spooruitbreiding naar 4 sporigheid?
Is dat wel nodig? Hier in Dordrecht Stadspolders wordt na de zomer ook begonnen met verdubbeling van het spoor, waar ook hier al bij de aanleg van de spoordijk rekening mee was gehouden. Kan me echter niet herinneren dat daar een officiële inspraakmogelijkheid voor geweest is.
Ook van m'n opa, die notabene bijna op het station woont, heb ik daar niks over gehoord danwel iets van een bewonersbrief gezien.

Re: Spoorverdubbeling Almere

Geplaatst: za 18 jul 2009, 13:05
door Caspar
Ja, dat vroeg ik me dus af, aangezien het wel in het nieuwsbericht staat...

Re: Spoorverdubbeling Almere

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 21:51
door Wubbo
Mij staat bij dat je bij alles dat een investering heeft van boven een bepaald bedrag inspraak nodig hebt. De spoordijk ligt er al wel een tijdje, maar er zijn nog allerlei variaties mogelijk (geluidsschermen, onderdoorgangen, begroeiing) die voor aanwonenden wel degelijk verschil maken. Een begroeide dijk of een betonnen wand scheelt nogal in je uitzicht.

Re: Spoorverdubbeling Almere

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 21:57
door Daniel
Als er over het hele traject al rekening is gehouden met een spoorverdubbeling zoals Caspar stelt dan hoef je toch niks aan je onderdoorgangen te doen?! Die zijn dan al breed genoeg neem ik aan :wink:

Re: Spoorverdubbeling Almere

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 22:04
door Suus
:lol: Die viaducten in Almere zijn dus echt niet voorbereid, alleen de spoordijken. In de jaren 80 is er in Nederland echt niet op de toekomst gebouwd bij dat soort zaken, en hoeveel geld dat ons al heeft gekost :roll:

Re: Spoorverdubbeling Almere

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 22:06
door Daniel
Hmm apart... de viaducten in de spoordijk hier in de wijk dateren ook uit de jaren '80 en zijn wel weer op dubbelspoor voorbereid.

Re: Spoorverdubbeling Almere

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 22:09
door Suus
Het aantal kunstwerken is in Almere iets hoger denk ik. Tussen Muziekwijk en Centrum alleen al zijn er al 10 viaducten over water en wegen.

Re: Spoorverdubbeling Almere

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 22:21
door Daniel
Mja, dat zijn er inderdaad "iets" meer dan de drie stuks die we hier hebben. Volgens mij is de besparingsgolf hier een decennium later gekomen met het perron op de plek van het tweede spoor waardoor ze dat nu moeten gaan verplaatsen om het spoor te kunnen verdubbelen. Zulke stommiteiten kent Almere dan weer niet :wink:

Re: Spoorverdubbeling Almere

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 22:49
door Geert
Voorbereiden op dubbelspoor is natuurlijk ook voordeliger dan voorbereiden op viersporigheid. Ik denk dat men in de jaren '80 niet doorhad dat er op relatief korte termijn vier sporen nodig zouden zijn (zeker niet als je kijkt naar de dienstregeling op de Flevolijn eind jaren '80/begin jaren '90).
In die zin is het logischer dat een enkelsporige lijn voorbereid is op tweesporigheid. De Maaslijn is op de meeste plaatsen ook voorbereid op dubbelspoor als ik me niet vergis :)