Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Wubbo » Za 26 Sep 2009, 01:18

Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo
Geplaatst op: vrijdag 25 september 2009 om 18:22
Laatst bijgewerkt: zaterdag 26 september 2009 om 1:15

Reizigers tussen Venlo en Nijmegen mopperen dagelijks wat af op vervoerder Veolia. Door capaciteitsgebrek staan reizigers als sardientjes in een blik en worden stations voorbij gereden. Af en toe vallen passagiers flauw.

SP-Kamerlid Emile Roemer heeft geen goed woord over voor Veolia. Hij reist zelf vaak met Veolia en heeft veel last van ongemakken. Roemer zou graag een dubbel spoor zien voor de lijn. Ook zou hij graag een NS-intercity van Groningen naar Venlo zien. "Als hier niks aan gedaan wordt, blijft het probleem zich keer op keer herhalen. Ik vind dat de provincie aanvullende eisen moet stellen aan Veolia, ook al kost dat haar geld. Het belang van de reizigers moet voorop staan."
Lees verder

Deel zoveel in de categorie 'er zat eens een politicus in de trein, dus is het een Groot en Belangrijk probleem'...

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor JWM » Za 26 Sep 2009, 01:35

Die verdubbeling en de IC Groningen-Venlo staan er maar een beetje raar bij in dit artikel.

Komen deze Aziatische toestanden door een enorme reizigersgroei? Of heeft Veolia gewoon veel te weinig materieel aangekocht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Vinny » Za 26 Sep 2009, 10:23

van Groningen naar Venlo zien.
En een IC Hoogeveen - Vlissingen. Next! :roll:

Verder is de drukte op de Maaslijn bekend, toch zijn er nu meer zitplaatsen dan in de NS tijd. Ik denk dat er forse reizigersgroei is geweest. Op dit moment is Veolia bezig met het verlengen van een aantal treinen. Wellicht is perronverlening in de buurt van Nijmegen nog zinvol. Ook zou je het stuk Boxmeer - Nijmegen kunnen verdubbelen en de frequentie verhogen naar eens in de 10 minuten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor JWM » Za 26 Sep 2009, 17:26

En die forse reizigersgroei had men niet zien aankomen? De meeste nieuwe reizigers komen waarschijnlijk door het invoeren van het "visgraatmodel" in de regio?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Caspar » Za 26 Sep 2009, 18:12

Ik zou bv er wel wat in zien om de t3500 naar Venlo door te laten rijden in de spitsuren. Om zo Venlo/Helmond ook met de Noordelijke Randstad te verbinden. Of zeg ik iets wat totaal niet rendabel zal zijn?

Raymond
Berichten: 1056
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Raymond » Za 26 Sep 2009, 18:23

Nee, dat lijkt me niet verstandig. De 3500 rijdt nu met volle bak door naar Maastricht 2x per dag. Dat gaat je naar Venlo niet lukken. Een extra IC zou naar Helmond en Deurne nog kunnen, maar de 1900 zit in de spits naar Venlo al leeg vanaf Deurne/Horst-Sevenum, dus dat is niet rendabel. Bovendien helpt het ook niet om de Maaslijn te ontlasten waar het topic toch om ging.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Caspar » Za 26 Sep 2009, 18:25

Zijn er nu niet een aantal reizigers die vanuit Amsterdam via Nijmegen naar Venlo gaan?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Vinny » Za 26 Sep 2009, 19:52

^^ Dat is de tegenspitsrichting, dus dat lijkt me geen probleem.
En die forse reizigersgroei had men niet zien aankomen? De meeste nieuwe reizigers komen waarschijnlijk door het invoeren van het "visgraatmodel" in de regio?
Ik ben natuurlijk Veolia niet he ;) In ieder geval de cijfers die ik wel eens voorbij heb zien komen, vind ik onwaarschijnlijk hoog. Overigens is mijn beperkte waarneming van de Maaslijn dat er heel veel scholieren en studenten mee reizen en nauwelijks andere reizigers. Waarschijnlijk zijn er wat MBO instellingen gefuseerd. Dat kan ook wel eens leiden tot een forse reizigerspiek op bepaalde relaties...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Wubbo » Za 26 Sep 2009, 20:26

Amsterdam - Venlo via Eindhoven is 2:06; Amsterdam - Venlo via Nijmegen is 2:25 bij gelijke vertrektijd (in beide gevallen met de s800 uit Amsterdam). Dat doet dus niemand via Nijmegen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Wubbo » Wo 21 Okt 2009, 16:26

*kick*

Nou hoera, er is onderzoek gedaan naar de kosten en baten van een Noord-Zuidintercity Groningen - Maastricht. Verwachte reizigersgroei bij een 2x per uur rijdende rechtstreekse intercity: 200. Verwachte investeringen: 1 tot 1,6 miljard Euro. Minister Eurlings ziet dan ook geen reden om hier wat mee te gaan doen.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor JWM » Wo 21 Okt 2009, 17:41

Wat een belachelijk onderzoek door alleen naar de markt Groningen-Zuid Limburg te kijken. SP heeft hier echt de verkeerde vragen gesteld.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Frank » Wo 21 Okt 2009, 17:44

Eens, als je alleen zou kijken naar (gedeeltelijke) spoorverdubbeling van de Maaslijn heb je in ieder geval een heel stuk nuttiger onderzoek waarvan je de resultaten van te voren al iets minder goed kunt voorspellen.

Raymond
Berichten: 1056
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Raymond » Wo 21 Okt 2009, 19:30

Dat meneer Roemer woonachtig is in Boxmeer is ook niet meer reden tot enige verbazing. Hij wil gewoon zelf een rechtstreekse verbinding, die hij hooguit enkele keren gaat gebruiken.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Vinny » Wo 21 Okt 2009, 20:05

Wubbo schreef:*kick*

Nou hoera, er is onderzoek gedaan naar de kosten en baten van een Noord-Zuidintercity Groningen - Maastricht. Verwachte reizigersgroei bij een 2x per uur rijdende rechtstreekse intercity: 200. Verwachte investeringen: 1 tot 1,6 miljard Euro. Minister Eurlings ziet dan ook geen reden om hier wat mee te gaan doen.

Hoeveel verspilling van belastinggeld heeft dit onderzoek nou weer niet opgeleverd... :evil:

Overigens, er valt ook nog wel het nodige op te merken op de uitgangspunten van het onderzoek:
* Zo zou ik de IC Groningen - Maastricht ten noorden van Deventer buiten de symmetrie laten vallen. Het is niet nodig, en de gedowngrade IC Zwolle - Roosendaal (die ten noorden van Deventer op alle stations stopt), kan dan wel binnen de symmetrie passen. Dubbelspoor tussen Olst en Deventer is sowieso noodzakelijk voor een halte in Zwolle Zuid.
* De infrastructurele aanpassingen aan de Maaslijn en bij Arnhem zijn ook nuttig om het locale vervoer te verbeteren. Daarover loopt een apart programma.
* Ook op de huidige route Limburg - Utrecht - Amsterdam zijn versnellingsmogelijkheden denkbaar. Amsterdam - Eindhoven uitbouwen tot 'ausbaustrecke' voor treinverkeer tot 200 km/h. De bocht bij Roermond afsnijden. Ook dat kan tijd schelen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Fles » Wo 21 Okt 2009, 20:14

sowieso bespottelijk dat hier überhaupt onderzoek naar verricht is. We leven in een land waar de ene helft van de bevolking niets anders doet dan onderzoek verrichten naar de bizarre hersenscheten van de andere helft. Kunnen we niet gewoon een keer onderzoeksgeld NUTTIG besteden? Of is dat per definitie onmogelijk? :roll:

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Roemer: Dubbel spoor Maaslijn en IC Groningen - Venlo

Berichtdoor Wubbo » Wo 21 Okt 2009, 21:06

Met een makkelijke aanpassing in de dienstregeling kan de overstap in Utrecht, die nu een nette 28 minuten is (volgend jaar 29 volgens mij) teruggebracht worden naar 5. Versnel je dan ook nog wat zodat je een minuut of 6 reistijdwinst hebt, dan heb je zomaar een half uur winst. Resultaat: 3 uur en 50 minuten reistijd, zonder enige investering. Da's maar 5 minuten langzamer dan met een investering van 1,6 miljard. Ik weet wel waar ik mijn geld dan aan uitgeef...
Dat spooruitbreidingen ook nuttig zijn voor lokaal verkeer is zeker waar, maar als ik hier op de achterkant van een belastingenvelop even een kosten-batenanalysetje doe weet ik het wel :).


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast