Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door gkw1969 »

De Ambassadors zijn geschikt voor zowel stad als streek. De Zwolse stadswagens zijn zonder meer in te zetten op de streek.
De tijd dat er verschil was tussen stad en streek ligt ver achter ons.

Daarnaast.... de 2200's en 2800's die nog in de concessie Salland rijden zijn ex-Twentse stadsbussen.... die rijden daar al gewoon streekdiensten.
When you're tired of London, you're tired of life
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door JWM »

meltrain schreef:Op busfreaks las ik dat de bussen blauw moeten worden, met het logo van de provincie Overijssel.
Het aantal bussen wat nog in de huisstijl van de vervoerder gaat rijden neemt wel steeds verder af zo..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Suus »

Ardan schreef:In Deventer rijden er over het algemeen ook Amba's, in twee verschillende versies, de series 8100 en 8300. Een van beide heeft aan de deurenzijde in het lage stuk enkele stoeltjes ipv dubbele. Ook rijden er hier nog enkele verdwaalde Alliances rond. Maar ja, we hebben ook niet een supergroot stadsnet. alleen de 1, 2, 3 en 5 blijven binnen de stad. 1 op de 4 ritten per uur van de 4 rijdt door naar Raalte, en 2 van de 4 ritten per uur van de 6 rijdt door naar Holten. Lijn 7 is een spitslijn over het industrieterrein Kloosterlanden en de 8 is een bejaardenpendelbusje naar de binnenstad. Voila.
Toch wil ik hier Citaro's :D
Die Citaro's kan je vergeten, het woordje hybride is al gevallen in dit topic en dan vermoed ik dat Connexxion voor de Van Hool's gaat die al op dienst zouden moeten zijn in Leiden, Alphen en Gouda (maar die ik zelf nog niet heb gezien :? ).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door gkw1969 »

Connexxion experimenteert momenteel met Van Hool hybrides en gaat in de loop van 2010 experimenteren met hybrides van VDL Berkhof.

Daarnaast zijn er al de nodige hybride modellen op de markt. De tijd zal ons leren.
When you're tired of London, you're tired of life
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Oud forumgebruiker »

meltrain schreef:Op busfreaks las ik dat de bussen blauw moeten worden, met het logo van de provincie Overijssel.
God, dat dacht ik al... dat zijn de concessieverleners van het ergste soort.
gkw1969 schreef:De Ambassadors zijn geschikt voor zowel stad als streek. De Zwolse stadswagens zijn zonder meer in te zetten op de streek.
De tijd dat er verschil was tussen stad en streek ligt ver achter ons.
Onder stadsbus versta ik: 3-deurs, lage vloer, veel sta-capaciteit. En ja, in de Randstaad bestaat dat fenomeen nog.
gkw1969 schreef:Daarnaast.... de 2200's en 2800's die nog in de concessie Salland rijden zijn ex-Twentse stadsbussen.... die rijden daar al gewoon streekdiensten.
Dat zijn ook gewoon van die streekbussen die ingezet zijn op stadsdiensten. Een stadsdienst van een lijntje of 5-10, met streekwagens, noem ik niet bepaald een stadsdienst. Ok, het zijn lijnen die de stad niet uitkomen, maar een echte stadsdienst... Ik vind dat maar onzin.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Suus »

De RET heeft anders overwegend bussen met twee deuren :wink: Terwijl Hermes in Eindhoven dan wel weer drie deuren heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door gkw1969 »

Ziggy,

Als jij niet weet hoe de verdeling nu is in Salland/Zwolle.... waarom reageer je dan zo fel dat stadswagens niet geschikt zijn voor streek.
Wij leven hier in de provincie(zoals jullie westerlingen dat noemen) en daar is het heel normaal dat stad en streek niet meer van elkaar verschilt. Ga ons dan niet vergelijken met het VERMALEDIJDE westen.
Ik kan heel veel hebben maar: als westerlingen ons gaan voorschrijven hoe het moet zijn, dan wil ik ze dolgraag uitnodigen in "de provincie" om ze uit te leggen dat de wereld groter is dan Amsterdam alleen.

Neem even contact met mij op via een PB en ik zal je laten zien hoe het er in "de provincie" werkelijk toe gaat.
En met een beetje overleg laat ik je dan ook zien dat de 2200's en 2800's die ik bedoel, en zelf mee heb gereden op de stadsdienst Almelo en Enschede, echte stadswagens zijn.

Groetjes
Gerard(die een verschrikkelijk hekel heeft aan mensen die oogkleppen op hebben)
When you're tired of London, you're tired of life
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Wubbo »

Kan iemand mij uitleggen wat er zo vervelend is aan bussen die niet in de huisstijl van de vervoerder rijden? Lekker boeien, alsof er meer mensen met de bus gaan als ze groen zijn in plaats van blauw. Voordeel van een provinciekleur is dat de kleur voor de komende jaren (ook na wisseling van concessie-eigenaar) hetzelfde is. Da's veel duidelijker voor de reizigers dan dat de bussen opeens grijs worden ipv groen.
En klagen over busvervoer hoef je niet perse bij de vervoerder te doen, daar kan de aanbestedende overheid ook prima wat in betekenen. Dus daarvoor heb je de herkenbaarheid niet nodig.

Groeten uit Utrecht, wat kennelijk geen stadsdienst heeft want er rijden Amba's bij het GVU.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door MdJ »

Mag ik opmerken dat er op OviB een foto staat van een amba in BRENG toestand (Arnhem-Nijmegen dus) en dat dit de 8821 is van Zwolle? :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
meltrain schreef:Op busfreaks las ik dat de bussen blauw moeten worden, met het logo van de provincie Overijssel.
God, dat dacht ik al... dat zijn de concessieverleners van het ergste soort.
:lol: Tuurlijk, alsof je een aanbestedende overheid alleen beoordeelt op de kleur van de bussen :neg:

Sowieso, in het buitenland is het al lang gebruikelijk dat een vervoerder onder de paraplu van een overheidsinstantie rijdt. Kijk maar naar België (De Lijn) of Duitsland (zoals in Berlijn met BVG en onderaannemers).
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Oud forumgebruiker »

MdJ schreef:Mag ik opmerken dat er op OviB een foto staat van een amba in BRENG toestand (Arnhem-Nijmegen dus) en dat dit de 8821 is van Zwolle? :wink:
In Arnhem rijden ook al een tijd 88xx-wagens die destijds uit Zwolle zijn overgekomen t.b.v. vervanging Alliances.
Geert schreef: Tuurlijk, alsof je een aanbestedende overheid alleen beoordeelt op de kleur van de bussen
Ik snap gewoon niet het nut ervan, afgezien van het feit dat de Overheden graag hun eigen logotje op bussen willen zien "Deze bus rijdt in opdracht van...", lekker boeiend... het is gewoon pure reclame, en dat zou niet moeten.

Kijk als er een bepaalde huisstijl wordt opgegeven voor een snelle/hoogwaardige lijn, zoals de Zuidtangent, Q-liner, Interliner ben ik de laatste die er wat van zegt. Dat is handig voor de reiziger om bepaalde snelle lijnen te herkkenen. Op het moment dat álle bussen een bepaalde huisstijl wordt opgegeven is direct het nut weg van de speciale huisstijl, het is alleen maar een visitekaartje van ede aanbestedende overheid :neg:. Zeg niet dat ik het alléén daarop beoordeel, maar vind het absoluut een regel die nergens over gaat.

Als er geen stadswagens op een stadsdienst rijden wil het uiteraard niet meteen zeggen dat het geen stadsdienst IS, maar gkw1969 gaf aan dat "de tijd van het verschil tussen stads- en streekwagen al ver achter ons was". Dat is dus niet zo. Hier niet althans. Wil niet voorschrijven hoe het moet zijn, maar wilde even nagaan om wat voor type stadsdienst het gaat, kennelijk een kleintje waar stadswagens, zoals wij die kennen, nie tbenodigd zijn en me teen beperkt aantal lijnen. In dat geval zal het aantal bussen dan 'verwspilt' wordt wel meevallen, en zal de schade voor CXX niet al te groot zijn. Maar vind he tnog steeds een raar verhaal dat er concessies bestaan voor vier jaar... Dat Connexxion zich daarop ingeschreven heeft noem ik dan ook een godswonder. Hier zijn concessies van zes tot acht jaar gebruikelijk, dat levert sowieso meer rendement op voor de vervoerder, en dan is het nog een redelijk verstedelijkt gebied ook.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Mikos »

Blauwe bussen? Hihi, beetje zoals Twents rood, krijgen we hier dan Sallands Blauw :mrgreen:
En ik moet ook even zeggen dat ik het in het geheel eens ben met gkw1969 dat die rare Randstedelingen niet moeten vergeten dat er meer is dan alleen de Randstad. Gelukkig wel, zeg.
Ambassadors hier in de omgeving is perfect. Persoonlijk vind ik het heel fijne bussen, geschikt voor zowel stad- als streekvervoer. En het mooiste is: Je kunt ze overal inzetten. Er is een tijdje geweest dat er hier een of ander aftands Van Hool-stadsding op de streek reed. Wat een geouwehoer elke keer om iedereen mee te kunnen krijgen; eigenlijk alleen maar sta-plaatsen, want er zat een stoel of 20 ofzo in en dat is voor een streeklijn toch echt te weinig. Met nogal wat bombarie hebben we die hier weg weten te krijgen uit de stalling. Geen idee waar het ding naartoe is, maar weg is 'ie!
En het grootste voordeel met alleen Amba's in de omgeving (buiten de 2800 uiteraard): Alles laagvloers, alles gelijke kwaliteit en je weet altijd direct waar je aan toe bent. Dat was wel anders toen er hier nog een of ander hoge vloers bus rondreed; elke keer ouden van dagen die een Amba verwachtten maar zo'n rammelbak voorgeschoteld kregen. En klimmen maar!

Doe mij al die Amba's maar, want zoals gezegd kun je er alle kanten mee op. En op zich mag Connexxion van mij blijven; ze doen het op zich hartstikke goed, afgezien van het genoemde punt met aansluitingen op de 165. Het grote voordeel: Wij kunnen na 4 jaar een betere vervoerder aanhalen, ipv dat we 6 tot 8 jaar met dezelfde shit blijven zitten. :pos:
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door gkw1969 »

Mikos,

Dank voor je bijval.
Lijn 165 zit een verhaaltje aan vast i.v.m. aansluitingen. Door gewijzigde tijden van de trein afgelopen jaren is de overstap inderdaad in het gedrang gekomen. Ik verwacht niet dat daar voor volgend jaar september wat aan gedaan wordt. September gaat de nieuwe concessie in met de nieuwe concessie eisen en dan kun je zien of de aansluitingen weer goed worden.

Gerard

p.s. @ Ziggy: Misschien is het eens handig dat ik je uitnodig om eens in de provincie Overijssel te komen kijken. Om eens met eigen ogen de rest van Nederland te aanschouwen, zodat je er iets meer van snapt.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Mikos »

Dat verhaal was mij bekend, maar Connexxion is ook niet te vermurwen er ook maar iets aan te doen, terwijl er op zich rijtijd genoeg is. Beetje jammer :wink:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door JWM »

gkw1969 schreef:Wij leven hier in de provincie(zoals jullie westerlingen dat noemen) en daar is het heel normaal dat stad en streek niet meer van elkaar verschilt. Ga ons dan niet vergelijken met het VERMALEDIJDE westen.
Ik kan heel veel hebben maar: als westerlingen ons gaan voorschrijven hoe het moet zijn, dan wil ik ze dolgraag uitnodigen in "de provincie" om ze uit te leggen dat de wereld groter is dan Amsterdam alleen.
Jullie leven daar in de provincie volgensmij met een ontzettend groot minderwaardigheidscomplex. Alles wat "uit het westen" komt is eigenlijk niet goed. Provinciaaltjes :lol:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Ruben »

Je noemt het minderwaardigheidscomplex, wat het niet is. Het is juist trots op de eigen landstreek waar imo niets mis mee is. De benaming provinciaaltjes is juist wat het minderwaardig maakt. ;)

Anyway, verder met de concessie Midden-Overijssel in dit topic!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Oud forumgebruiker »

Sowieso. Ik snap dan ook helemaal dat het is zoals het nu is... Voor die omgeving is dat goed. Zoals ik al eerder zei "is de tijd van de stadsbus/streekbus" niet in HEEL Nederland achter ons. Dat is wat ik zei. Dat Amba's daar goed zijn voor de "Stadsdienst".. prima, houden zo. In de drukkere stadsdiensten van Nederland kan het niet. Omgekeerd is er ook meer in Nederland dan alleen Overijssel.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Chauf21 »

Dat mag dan jouw mening zijn, in dit topic is het overbodig om dáárover te discussiëren. Hier gaat het over Midden-Overijssel, niet over stadsbussen in Amsterdam.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Ardan »

Ik denk dat de die aansluiting van de 165 op de trein in Raalte zo bagger is omdat de dienstregeling van praktisch alle Sallandse lijnen is georienteerd op Deventer. Alle stadslijnen van Deventer vertrekken om .08, .23, .38 en .53 vanaf Centraal Station. De bussen die om .05/.35 (vertrek dus .08 en .38) aankomen zijn 'aanvoerbussen', vanuit de wijken naar de trein. De andere bussen zijn 'afvoerbussen', van de trein de wijken in. De intercity's komen allemaal aan om .12 en .42 of .18 en .48, en vertrekken om kwart en tien-voor.
De 165 vertrekt om .23 en .53, de 161 om .51, en zijn daarmee afvoerbussen. Hoe laat ze precies aankomen weet ik eigenlijk niet, maar volgens mij op de tijden van de aanvoerbussen.
Hoewel ze inderdaad in Raalte best wat langer kunnen wachten op de trein. De aansluiting in Deventer is ruim genoeg.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Midden-Overijssel

Bericht door Mikos »

Daarover heb ik al eens mijn mening laten vloeien:

Op dit moment is het zo dat je in de tegenspits (wanneer de 165 vanuit Deventer om .23 en .53 vertrekt) vanUIT Raalte om .22en .52 in Deventer aankomt: (Afgezien van de sprinters) Dan mis je alle aansluitingen. Maar, dan ben je wél vanuit Raalte vertrokken op het moment dat de trein binnen komt rijden.
Zou je alles met 5 minuten opschuiven, heb je daar aan alle kanten voordeel bij:
5 minuten later vertrek uit Raalte: Gegarandeerde aansluiting van trein op bus.
5 minuten later aankomst in Deventer: Minder lange wachttijd dan de 20 minuten die je nu heb op de trein (15 of minder).
5 minuten later vertrek uit Deventer: Grotere kans je aansluiting van trein op bus te halen; als een IC nu iets vertraagd is, kun je je aansluiting wel vergeten.
Aan alle kanten voordeel. Maar nee, dat kan volgens Connexxion absoluut niet, aldus meerdere reacties van hun zijde. Nouja, zelf weten. Ik gok er namelijk niet op de bus 's avonds laat te halen vanuit de trein die aansluiting zou moeten geven. Mocht ik hem missen, sta ik een uur te koekeloeren in Deventer. Ook mooi. :roll:
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Syntus neemt busvervoer Midden-Overijssel over

Bericht door tsov »

Syntus neemt busvervoer over
17-11-2009 18:57:53

Syntus neemt het busvervoer in Zwolle, Deventer, Salland en Vechtdal over van Connexxion.

Lees verder (RTV Oost)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Syntus neemt busvervoer Salland over

Bericht door Raymond »

Aan de ene kant een verrassing, maar wel noodzakelijk als Syntus haar bestaansrecht wil veiligstellen. Als Syntus de Achterhoek kwijtraakt en Arnhem - Tiel was er immers bijna niks meer overgebleven.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Bericht door Ruben »

Grappig dat Syntus hiermee ook een significante stadsdienst gaat exploiteren, Maxx (maar zo zal het niet mogen heten) Zwolle. Als ze de achterhoek + rivierenland ook winnen, of de Veluwe, hebben ze een leuk gebiedje in de regio.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Bericht door Freek »

En zo kan Syntus maar zo de redder van de recessie zijn. Als Syntus ook Achterhoek-Rivierenland wint hebben ze heel wat nieuwe bussen nodig. Hoewel geen vereiste zal er dan toch e.e.a. richting Overijssel en Rivierenland moeten. VDL kan vast de overuren gaan boeken :wink:

Ook opvallend dat Arriva weer niet gewonnen heeft, die lijkt dus stelselmatig te duur.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Bericht door Bastiaan »

IJsselmond + tram ZwoKa + Flevoland wordt in het volgende halfjaar aanbesteed, dus Syntus zou ook nog in deze richting kunnen uitbreiden. Als ze daar tenminste tijd voor hebben tijdens de voorbereidingen voor Midden-Overijssel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten