Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Oud forumgebruiker

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 17 Nov 2009, 21:25

Freek schreef:En zo kan Syntus maar zo de redder van de recessie zijn. Als Syntus ook Achterhoek-Rivierenland wint hebben ze heel wat nieuwe bussen nodig. Hoewel geen vereiste zal er dan toch e.e.a. richting Overijssel en Rivierenland moeten. VDL kan vast de overuren gaan boeken :wink:
Wie zegt dat ze bij VDL bussen gaan bestellen? Mag hopen van niet :wink:.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Freek » Di 17 Nov 2009, 21:31

Er is een buskeuring geweest, Syntus heeft daar een Overijssels blauwe bus laten zien, ofwel een omgestickerde Amba.

Oud forumgebruiker

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 17 Nov 2009, 21:37

Het zou wel grappig zijn als ze voor de stadsdienst eens Citea's bestellen.

gkw1969
Berichten: 328
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor gkw1969 » Di 17 Nov 2009, 21:44

Alledrie de vervoerders kwamen met een blauwe VDL Berkhof Ambassador... dat wil niet zeggen dat dat het model wordt wat besteld wordt.

Laten we de speculaties maar even achterwege totdat duidelijk is wat ze gaan bestellen. Ook de Mercedes Citaro staat namelijk in de belangstelling van Syntus.

In ieder geval is het voor Syntus goed dat ze het gewonnen hebben en het maakt de hobby weer wat interessanter.
When you're tired of London, you're tired of life

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Bastiaan » Di 17 Nov 2009, 21:50

Het lijkt mij toch de bedoeling dat je gaat rijden met het materieel waarmee je inschrijft en waarop je ook wordt beoordeeld?

Oud forumgebruiker

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 17 Nov 2009, 22:07

Zou Connexxion expres wat hoger ingeschreven hebben (hebben ze uberhaupt ingeschreven?), zodat het een aanzienlijk gebied kwijtraakt en kan fuseren met Veolia?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Suus » Di 17 Nov 2009, 22:14

Syntus, Arriva en Connexxion waren de drie gegadigden.

Veolia deed niet mee want die zouden uit Frankrijk te horen gekregen hebben dat ze eerst maar eens de boel op orde moesten krijgen; Nederland is een grote aderlating voor ze :roll:

En Connexxion moet ook wat meer op de kleintjes letten geloof ik, ik heb het idee dat het vet daar ook wel van de botten verdwenen is, zeker als je die berichten van het GVU hoort.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Daniel » Di 17 Nov 2009, 22:17

Ik las vandaag zelfs geruchten dat Hermes (ook al Connexxion-dochter) op de rand van de afgrond staat en dat er plannen zouden zijn waarin Veolia het vervoer rond Eindhoven over zou nemen. Morgen zijn er voor het personeel daar bijeenkomsten georganiseerd waar men verplicht naartoe moet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Chauf21 » Di 17 Nov 2009, 22:23

Bastiaan schreef:Het lijkt mij toch de bedoeling dat je gaat rijden met het materieel waarmee je inschrijft en waarop je ook wordt beoordeeld?

Niet helemaal :) Er worden eisen gesteld aan de bus, maar je legt niet per definitie vast met welk materieel je daadwerkelijk gaat rijden. Beetje krom, dat wel, maar aan de andere kant ga je als bedrijf ook geen nieuwe bus (à €200.000) bestellen puur 'voor de show'.

ziggy schreef:Zou Connexxion expres wat hoger ingeschreven hebben (hebben ze uberhaupt ingeschreven?), zodat het een aanzienlijk gebied kwijtraakt en kan fuseren met Veolia?

Wat een complottheorieën zeg. Het kan best zijn dat Cxx wat duurder was, maar dat is dan eerder omdat zij zich (weer) meer willen gaan richten op kwaliteit i.p.v. kwantiteit.

gkw1969
Berichten: 328
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor gkw1969 » Di 17 Nov 2009, 23:14

Even een paar dingen helder neerzetten:
Veolia heeft niet ingeschreven omdat, i.v.m. de fusie Veolia en Transdev, afgesproken is dat waar Connexxion inschrijft, Veolia dat niet doet.
Qbuzz heeft niet ingeschreven omdat Qbuzz te druk is om de concessie Groningen/Drenthe goed op de kaart te zetten.

Gezien het PvE, waarin geen nieuwe bussen zijn vereist voor de streeklijnen, zou Connexxion een voordeel hebben door de huidige stadsbussen van Deventer en Zwolle naar de streek te verplaatsen en nieuw aan te schaffen voor de stadsdiensten.
Wat de reden is dat Connexxion het niet gewonnen heeft is onduidelijk, het zal zeer waarschijnlijk niet om het geld gaan.

De kans bestaat heel goed dat de provincie Overijssel het plan van Syntus gewoon goed vond, zeker als Syntus al een doorkijkje heeft laten zien naar de treinconcessies Zwolle-Almelo en Zwolle-Emmen. Mogelijk dat dat toch een rol heeft gespeeld.

Met een beetje geluk hoop ik binnenkort in het bezit te zijn van informatie die ik hier mag publiceren.

Voor Syntus is dit een opsteker, maar dat neemt niet weg dat een paar collega's van mij, die ik goed ken, over gaan naar de concurrent.
When you're tired of London, you're tired of life

Oud forumgebruiker

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 17 Nov 2009, 23:59

Hetis over het algemeen toch gebruikelijk dat de chauffeurs in het gebied meegaan naar de nieuwe vervoerder? Of zijn het chauffeurs die vanuit een ander gebied (Twente?) naar Syntus in Midden-Overijssel zijn gegaan, of juist van Connexxion in Salland/Zwolle naar een andere vestiging van Connexxion?
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op Wo 18 Nov 2009, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Geert » Wo 18 Nov 2009, 00:08

Freek schreef:Ook opvallend dat Arriva weer niet gewonnen heeft, die lijkt dus stelselmatig te duur.

Of ze bieden een te lage kwaliteit, prijs is hopelijk niet het enige dat beoordeeld wordt bij het selecteren van een vervoerder :)

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Freek » Wo 18 Nov 2009, 00:18

Maar aan kwaliteit hangt ook een prijskaartje. In dat geval is Arriva intern dus te duur.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Ardan » Wo 18 Nov 2009, 00:39

Syntus wint de consessie??? Wow, wow, wow, wow, wow! Dit vind ik wel leuk! Hiermee krijgen ze er dus een flinke lap grond bij. Ik kan het me eerlijk gezegd amper voorstellen, Syntus op de Deventer en Zwolse stadsdienst. Komt vooral omdat ik Syntus ken als echte streekvervoerder, gemoedelijk, echt Achterhoeks. En ik vraag me af wat ze met de bussen gaan doen. Alles door nieuw vervangen? Huidige bussen behouden? Hier worden nog regelmatig Alliances ingezet, en daar is Syntus juist net vanaf. Ik ben benieuwd.
Overigens even iets heel anders: ik zat laatst in Winterswijk in een Syntus-Amba uit de 1500-reeks, en er zat een groot lcd-scherm voorin waarop de ov-chipkaart-promofilm werd vertoond, afgewisseld met een weerberichtje! Dat vond ik toch wel heel erg raar, aangezien ze net een jaartje aan het experimenteren/klungelen zijn met een tft-scherm met route-informatie (hetgeen ik persoonlijk waardevoller vind dan de ovc-film, maar ja), en ook omdat van de ovc bij Syntus nog helemaal niets te merken is.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Oud forumgebruiker

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Wo 18 Nov 2009, 00:57

Lijkt me dat Syntus niet zonder meer het huidige Cxx-park over kan nemen. Eventueel als Connexxion tegen die tijd wagens overheefd (waar dan ook vandaan) zou-den ze in theorie misschien weleens verhuurd kunnen worden aan Syntus. Of eventueel koop Syntus tijdelijk wat tweedehands wagens bij een bushandelaar.

gkw1969
Berichten: 328
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor gkw1969 » Wo 18 Nov 2009, 01:07

Ik weet niet waar je op doelt Ziggy, maar overname van Cxx wagenpark zit er niet in.
Gezien het feit dat de concessie pas op 1 september 2010 in gaat is Syntus zeer zeker in staat om op tijd de voertuigen beschikbaar te hebben.

De provincie Overijssel is gelukkig een concessieverlener die weet hoe belangrijk de voorbereiding is.
When you're tired of London, you're tired of life

Oud forumgebruiker

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Wo 18 Nov 2009, 01:12

Ik doel nergens op :wink:, zoals ik al zei lijkt het mij ook niet aannemelijk, maar mocht Syntus tijdelijk onverhoopt wagens nodig hebben is er misschien een deal te sluiten met Connexxion (die hebben doorgaans vele bussen opgelegd staan in Boskoop/Zeist/Nieuwegein), als ze op dat moment wagens over hebben. Of wellicht dat er wat gekocht kan worden voor een prikkie bij een bushandelaar. Uit het verleden weet ik nog wel dat er CXX-wagens tijdelijk bij GVB hebben gereden, of ex-RET bij Arriva...

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Ardan » Wo 18 Nov 2009, 01:16

ziggy schreef: Of wellicht dat er wat gekocht kan worden voor een prikkie bij een bushandelaar.


Komt er een kerel met een lange jas aanlopen, slaat hem open.. 'hee, pssst, bussie kopen? Tientje maar!'
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Raymond » Wo 18 Nov 2009, 13:34

Iets meer informatie over wat de provincie Overijssel wil bereiken met de aanbesteding (en waar blijkbaar Syntus het beste aan voldoet) staat op de site van de provincie
Laatst gewijzigd door Raymond op Wo 18 Nov 2009, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Vinny » Wo 18 Nov 2009, 13:35

"Hey schat... pssst.... bussie voor een kussie..."
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Freek » Wo 18 Nov 2009, 14:04

gkw1969 schreef:Gezien het feit dat de concessie pas op 1 september 2010 in gaat is Syntus zeer zeker in staat om op tijd de voertuigen beschikbaar te hebben.


uitgaande van een jaar productie tijd van de bussen, wat toch een redelijk termijn is, is Syntus dus al te laat.

Bovendien zou ik, als ik meneer Syntus was, de order uitstellen tot duidelijkheid over de concessie Achterhoek/Rivierenland. Mocht deze namelijk verloren worden dan kom er opeens heel veel bussen vrij en kan e.e.a. door geschoven worden.

Ik kan mij dus voorstellen dat er tijdelijk wat bussen nodig zijn.

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor JeePee » Wo 18 Nov 2009, 14:42

*Mompelt iets over een dikke 300 bussen in 3 maanden bij Mercedes / EVObus* Lijkt me dat een stel rammelbakken van kerkhof wel in 9 maanden geregeld kan worden. Bussen hebben geen jaar productietijd nodig. Zeker niet als het al een beproefd concept is.

Ik vind de uitkomst dat Syntus gewonnen heeft verassend, de geruchten (en die kloppen wonderbaarlijk genoeg erg vaak) maakten melding van Arriva als winnaar. Provincie Overijssel kan dus goed geruchten verspreiden of de kaken op elkaar houden :) . Ik ben benieuwd hoe ze de concessie gaan invullen, ook met het oog op de concessie Veluwe vind ik dit een interessante ontwikkeling!

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor Daan » Wo 18 Nov 2009, 17:21

JeePee schreef:*Mompelt iets over een dikke 300 bussen in 3 maanden bij Mercedes / EVObus*
Even stieken offtopic, gaan die bussen allemaal voor de nieuwe dienstregeling hier zijn?

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor JeePee » Wo 18 Nov 2009, 19:19

Nog 3,5 weekjes slapen dan weet je het :)

88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2008, 00:52

Re: Syntus wint concessie Midden-Overijssel

Berichtdoor 88122903 » Wo 18 Nov 2009, 19:32

Freek schreef:
gkw1969 schreef:Gezien het feit dat de concessie pas op 1 september 2010 in gaat is Syntus zeer zeker in staat om op tijd de voertuigen beschikbaar te hebben.


uitgaande van een jaar productie tijd van de bussen, wat toch een redelijk termijn is, is Syntus dus al te laat.

Bovendien zou ik, als ik meneer Syntus was, de order uitstellen tot duidelijkheid over de concessie Achterhoek/Rivierenland. Mocht deze namelijk verloren worden dan kom er opeens heel veel bussen vrij en kan e.e.a. door geschoven worden.

Ik kan mij dus voorstellen dat er tijdelijk wat bussen nodig zijn.


Helemaal mee eens, bovendien is tijdelijk materiaal geen ramp, het OV is de afgelopen jaren flink vernieuwd dus toestanden zoals in DAV in 2003 ga je echt niet meer meemaken.
Het is dat er nieuw materiaal geeist wordt, anders had men voor tweehands den oudsten bussen van Connexion en HTM kunnen kiezen, dit materiaal doet zeker niet onder voor nieuw materieel.
Als er eventueel toekomstig materiaal moet komen(vanwege winst huidige conceesies) zou ik altijd voor Berkhof Ambrasandor kiezen, dit materiaaal gebruikt nog steeds het minste brandstof, en kosten laag houden blijft belangrijk in OV land.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten