Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Wubbo »

Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim
Geplaatst op: donderdag 12 november 2009 om 21:53
Laatst bijgewerkt: donderdag 12 november 2009 om 21:54

Er gaat een trein rijden tussen Hengelo, Oldenzaal en Bad Bentheim. De dienstregeling gaat volgend jaar december in. Het gaat om een proef van drie jaar, die betaald wordt door de Nederlandse en Duitse overheden. De trein moet elk uur gaan rijden en uiteindelijk zeshonderd passagiers per dag vervoeren. Dan heeft de verbinding bestaansrecht.
Lees verder
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door tsov »

Gaat Syntus doorrijden of komt er een aparte pendel?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Freek »

Er komt de een aparte pendel. De Lintjes schijnen Duitsland ivm detectie niet in te kunnen. Wie/wat het wel gaat rijden is nog niet bekent.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door 88122903 »

Wubbo schreef:Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim
Geplaatst op: donderdag 12 november 2009 om 21:53
Laatst bijgewerkt: donderdag 12 november 2009 om 21:54

Er gaat een trein rijden tussen Hengelo, Oldenzaal en Bad Bentheim. De dienstregeling gaat volgend jaar december in. Het gaat om een proef van drie jaar, die betaald wordt door de Nederlandse en Duitse overheden. De trein moet elk uur gaan rijden en uiteindelijk zeshonderd passagiers per dag vervoeren. Dan heeft de verbinding bestaansrecht.
Lees verder
Is 600 passagiers per dag niet wat weinig?
Ik kom dan op een gemiddelde van 30 passagiers per rit uit en is dat niet weinig?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door JWM »

30 passagiers? Dan is zo'n trein wel erg inflexibel. Ik zeg, verbussen die handel en zeker buiten de spits! de A1/A30 ligt er niet voor niks. De passagiers kun je prima bij de op/afritten laten in/uitstappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Suus »

Ik vind 600 juist behoorlijk veel voor een lijn die 1x per uur rijdt, zeker omdat het om 600 reizigers tussen Bad Bentheim en Oldenzaal gaat, en ik kan mij niet voorstellen dat er 300 mensen per dag heen en terug gaan naar Bentheim. Er wonen maar 15.000 mensen, en ik kan mij niet voorstellen dat er heel veel overstappers zijn, zelfs al zou de aansluiting met de regionale trein in Duitsland goed zijn.

@JWM: Ik vind hem niet echt grappig meer :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door JWM »

Bee schreef:@JWM: Ik vind hem niet echt grappig meer
Gelijk heb je, ik liet me ff behoorlijk gaan :oops:

Meer inhoudelijk: Leuk initiatief. Ook goed om te zien dat ze dit 3 jaar lang 7 dagen per week gaan doen. Dan geef je het tenminste een eerlijke kans. Ik kan me nog een proef herinneren met 4x per zaterdag een syntustreintje naar Emmerich waar binnen een paar weken weer een einde aan kwam door gebrek aan belangstelling (goh :roll: ).
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door 88122903 »

Bee schreef:Ik vind 600 juist behoorlijk veel voor een lijn die 1x per uur rijdt, zeker omdat het om 600 reizigers tussen Bad Bentheim en Oldenzaal gaat, en ik kan mij niet voorstellen dat er 300 mensen per dag heen en terug gaan naar Bentheim. Er wonen maar 15.000 mensen, en ik kan mij niet voorstellen dat er heel veel overstappers zijn, zelfs al zou de aansluiting met de regionale trein in Duitsland goed zijn.

@JWM: Ik vind hem niet echt grappig meer :?
Eigelijk had ik me verkeerd geformuleerd ik vroeg me eigelijk af of als je 30 mensen per rit vervoerd dat je dadwerkelijk uit de kosten komt.
Afgezien van die vraag ben ik wel in voor het idee.
Want naar mijn idee is OV verbindgen naar het buitenland toch een beetje een ondergeschoven kindje.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door 88122903 »

JWM schreef:
Bee schreef:@JWM: Ik vind hem niet echt grappig meer
Gelijk heb je, ik liet me ff behoorlijk gaan :oops:

Meer inhoudelijk: Leuk initiatief. Ook goed om te zien dat ze dit 3 jaar lang 7 dagen per week gaan doen. Dan geef je het tenminste een eerlijke kans. Ik kan me nog een proef herinneren met 4x per zaterdag een syntustreintje naar Emmerich waar binnen een paar weken weer een einde aan kwam door gebrek aan belangstelling (goh :roll: ).
Ik vindt het fijn dat je het begrijpt!
En geen probleem iedereen maakt fouten!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door JWM »

88122903 schreef:De opmerking van JWM is inderdaad niet grappig maar gelukig begrijpt hij het!
Naja, niet grappig idd, maar er is een periode geweest dat je dit soort dingen zelf bloedserieus voorstelde natuurlijk :mrgreen:
Over het verhaal: Eigelijk had ik me verkeerd geformuleerd ik vroeg me eigelijk af of als je 30 mensen per rit vervoerd dat je dadwerkelijk uit de kosten komt.
Dat kun je op basis van 30 reizigers per rit niet zeggen. Alle kosten worden in het Nederlandse OV door reizigersopbrengsten nergens volledig gedekt. Of dit rendabel is hangt dan ook sterk af van de hoeveelheid euro's gemeenschapsgeld die er tegenaan worden gesmeten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Suus »

Zes miljoen euro. Als we uitgaan van 1096 dagen dat de proef duurt (2*365+366, want 2012 is een schrikkeljaar), en dan 600 passagiers per dag.

1096 * 600 = 657600 passagiers gedurende de volledige proef. Met zes miljoen euro subsidie levert een passagier dan ongeveer 9,12 euro aan subsidie op. Volgens NS Hispeed kost een enkele reis 10,60, dan krijgt Syntus dus 19,72 per passagier. Ik heb het idee dat we dan toch wel in de buurt van kostendekking moeten komen.

De subsidie per passagier wordt lager als er meer passagiers zijn, maar de kosten voor het rijden van een trein zijn vooral vaste lasten, zoals onderhoud, brandstof, rijpaden en personeel, en de kaartverkoop levert meer op, waardoor de rendabiliteit toch zal stijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Daniel »

Freek schreef:Wie/wat het wel gaat rijden is nog niet bekent.
Een ingescand artikel waar op Somda naar gelinkt wordt heeft het over "een type elektrisch materieel waar NS de beschikking over heeft". Geen idee wat dat dan moet zijn, want veel met toelating in Bentheim is er niet meer of neemt sterk in aantallen af de komende jaren: ICM-IV en Plan V.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Vinny »

JWM schreef:30 passagiers? Dan is zo'n trein wel erg inflexibel. Ik zeg, verbussen die handel en zeker buiten de spits! de A1/A30 ligt er niet voor niks. De passagiers kun je prima bij de op/afritten laten in/uitstappen.
Serieus modus aan: Op dit moment rijdt er een vage buurtbus naar De Lutte op volstrekt belachelijke tijden. Vanuit Oldenzaal is het sneller om een fiets te huren in het centrum en dan naar De Lutte te fietsen, zo ondervond ik afgelopen voorjaar toen ik eens in het verre oosten van Nederland ;) moest zijn. Een goede express-bus tussen Hengelo en Bad Bentheim, met tussenstops in Oldenzaal en De Lutte kan een zinvolle verbinding zijn. Een aantal jaar geleden dreigde ik op Bad Bentheim helemaal vast te lopen, omdat ik bijna de laatste aansluiting naar Nederland miste. En denk maar niet dat je dan nog op één of andere manier de grens over kan... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Volgens NS Hispeed kost een enkele reis 10,60,
Dat is het internationale CIV-tarief en naar verhouding heel duur voor zo'n klein stukje. Voor een stoptrein zou je mogen verwachten dat de kaartjes goedkoper zijn.

Ter vergelijking: voor Groningen-Leer kost een internationaal enkeltje 14,50, terwijl je bij Arriva een retourtje kan kopen voor 15,-.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Suus »

Mja, maar zolang er geen ander tarief is ingesteld voer ik de berekening maar met dit bedrag uit :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Freek »

Maar reken er maar op dat er een speciaal tarief komt. Volgens mij komt dit voort uit de notitie van Koopmans en Cramer over het ontbreken van regionaal grensoverschrijdend vervoer. In die notitie (en de reactie daarop van Camiel) wordt aangegeven dat er proeven moeten komen en ook het tarief aangepast moet worden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Fles »

Freek schreef:Er komt de een aparte pendel. De Lintjes schijnen Duitsland ivm detectie niet in te kunnen. Wie/wat het wel gaat rijden is nog niet bekent.
Best raar dan. Er rijden door heel Duitsland heen ongeveer 300 LINTjes, zowel 27 als 41.

Wel gaaf natuurlijk, 300 spooktreinen tegelijk door je land 8-)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Wubbo »

Er is een tijdje sprake van geweest dat dit in 2010 al zou gaan spelen. Er was toen door Syntus 1x/uur een stoptrein Hengelo - Bad Bentheim aangevraagd met een plan V. Of dat ook de aanvraag voor 2011 gaat worden weet ik niet, maar de kans dat er een Vtje gaat rijden is best aanwezig, gezien dat het enige materieel is dat toegelaten is en op spoor 11 past. Of het zou DM90 moeten worden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Fles »

Mag DM90 Duitsland in? Of heb je ook daar tot en met het eerste station geen homologatie nodig?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door BR628 »

Leuk initiatief, eens zien wat er van terecht komt. Zou Bad Bentheim wel wat beter bereikbaar kunnen maken tegen interessant tarief. Past een ICM-III daar in Hgl niet?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door deadlock »

Wat belachelijk dat dat zoveel moet kosten. Ronduit bizar zelfs.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Ruben »

ICM-III is straks allemaal omgebouwd en dan mag het de grens niet meer over. Waarom kon er wel LINT tot Emmerich en mag dat bij Bad Bentheim niet? Doortrekken van de Syntuslijn of van een DB lijn lijkt me interessanter dan een pendel op zich. Verder zie ik een Plan V nu niet echt volle coupés trekken waar het een test betreft waarbij reizigers de trein vooral met behulp van marketing moeten gaan vinden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door deadlock »

Dat mag de grens wel over maar niet verder dan BB.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door reisthijs »

Fles schreef:Mag DM90 Duitsland in?
Het heeft nog een tijdje tussen Heerlen en Aachen gereden, dus je zou denken van wel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Mark »

BR628 schreef:Leuk initiatief, eens zien wat er van terecht komt. Zou Bad Bentheim wel wat beter bereikbaar kunnen maken tegen interessant tarief. Past een ICM-III daar in Hgl niet?
Op spoor 11 past dat ja ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten