Pagina 2 van 2

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 11:38
door Mikos
reisthijs schreef:
Fles schreef:Mag DM90 Duitsland in?
Het heeft nog een tijdje tussen Heerlen en Aachen gereden, dus je zou denken van wel.
Neen, die stellen had toen Indusi. Die installatie zit nog wel onder die 3 stellen, maar is afgesloten en dus onbruikbaar.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 12:42
door Geert
Relatief kleine investering dus om dat weer te activeren en een klein parkje DM'90 voor deze verbinding te gebruiken.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 17:38
door reisthijs
Mikos schreef:Neen, die stellen had toen Indusi.
En een toelating voor Duitsland dus (minstens voor dat ene traject), want waarom zou je anders Indusi installeren?

Overigens heb je voor Hengelo-Bad Bentheim helemaal geen Indusi nodig, dat heeft het elektrische NS-materieel dat in Benheim mag komen immers ook niet.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 20:05
door Fles
Indusi alsjeblieft zeg. Dat systeem is van 1921 geloof ik :| Laten we daar eens mee ophouden.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 21:37
door deadlock
DM'90 was toch helemaal toegelaten als er maar Indusi op zit?

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 21:39
door Wubbo
Er zijn meer dingen aangepast aan die stellen dacht ik. Iets met lichtdoorlatendheid van de voorruit en de treeplanken staat mij bij, maar wellicht is er meer aan veranderd.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 23:08
door Suus
Fles schreef:Indusi alsjeblieft zeg. Dat systeem is van 1921 geloof ik :| Laten we daar eens mee ophouden.
Ja, dat is de oerversie, maar volgens de Duitse Wikipedia is de meest recente versie PZB90, en die kan erg restrictief zijn als ik het goed lees. Natuurlijk zou ETCS beter zijn, maarja, dat is voorlopig nog niet actief daar (en duur!).

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 18:46
door playertwo
In Aken is er zelfs een perron voor aangepast, dus zomaar DM'90 de grens over sturen naar Bh zal de Duitse IVW niet zo leuk vinden. Ga er maar vanuit dat er V-tjes ingezet worden.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: di 17 nov 2009, 11:28
door Dre
Wubbo schreef:Er zijn meer dingen aangepast aan die stellen dacht ik. Iets met lichtdoorlatendheid van de voorruit en de treeplanken staat mij bij, maar wellicht is er meer aan veranderd.
Er was ook nog iets met de schuif- en klapdeurtjes tussen de compartimenten, daar zit nog altijd een strip op waardoor het glas in die deuren beter zichtbaar was.
playertwo schreef:In Aken is er zelfs een perron voor aangepast, dus zomaar DM'90 de grens over sturen naar Bh zal de Duitse IVW niet zo leuk vinden.
Gewoon een keer in een testritje proberen of een DM'90 in Bad Bentheim langs het perron past, dat is opzich het probleem niet zo. Een Duits perron is lager dan een Nederlands perron, volgens mij wil de logica dan dat een trein die moeiteloos langs een Nederlands perron past vast ook wel langs een Duits perron past. Daar heeft het Eisenbahn-Bundesamt (EBA, Duitse IVW) weinig over te klagen.

Lijkt me eerder dat DM'90 het om een andere reden niet wordt. Voor de proef is al aangegeven dat er géén infrastructurele aanpassingen zullen worden gedaan, DM'90 valt in de categorie "licht materieel". Op Zwolle - Groningen mocht DM'90 wel solo rijden omdat er verder genoeg treinen rijden die de spoorstroomloop garanderen. Dat kun je van Oldenzaal - Bad Bentheim niet zeggen, eens in de twee uur een IC en een handje vol goederentreinen is het enige dat hier langskomt. Daarbij heeft het IVW niets te zeggen over het stuk tussen de grens en Bad Bentheim. En aangezien de DM'90 een oude bekende is van het EBA (in 1997-'98 heeft zij een aardig dossier ontwikkelt met redenen om DM'90 van Herzogenrath - Aachen Hbf te weren) zal toelating wel niet zo 1-2-3 geregeld zijn.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: di 17 nov 2009, 19:11
door playertwo
Over die laatste regel:
dat zal nog leuk worden dan als er een sneltrein Sittard - Aken gaat rijden. Daar zou DM'90 voor in aanmerking komen wegens het ontbreken van wasdraad tussen Landgraaf en Herzogenrath.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: di 17 nov 2009, 21:26
door Daan
Tja, dan zal er wel het een en ander aangepast moeten worden, en opnieuw gekeurd en dergelijke.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: di 17 nov 2009, 23:16
door deadlock
playertwo schreef:Over die laatste regel:
dat zal nog leuk worden dan als er een sneltrein Sittard - Aken gaat rijden. Daar zou DM'90 voor in aanmerking komen wegens het ontbreken van wasdraad tussen Landgraaf en Herzogenrath.
Zo moeilijk kan het niet zijn om daar een draad boven te hangen. Elektrificeren we volledig in lijn met Europese regelgeving het nieuwe stuk met 25KV en beveiligen we het met ERTMS.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: di 17 nov 2009, 23:21
door Suus
Dat is dus geen goed idee als ik eerlijk ben. Dan heb je voor een intercity Sittard - Aachen Hbf een drie-spanningen trein nodig, aangezien de lijn tussen Herzogenrath en Aachen Hbf gewoon met 15 kV is geëlektrificeerd.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 18 nov 2009, 12:04
door Dre
Hoewel we nu redelijk off-topic gaan, voor een eventuele sneltrein Std - Ahbf kun je gewoon de serie 643.2 van de euregiobahn inzetten. Die zijn voorzien van ATB-NG kasten (met ATB-EG fase 4) en kunnen dus zo vanaf Hrl doorrijden totaan Std.

Nauwelijks investering voor nodig en op zeer korte termijn uit te voeren.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 18 nov 2009, 12:07
door Daan
Bee schreef:Dat is dus geen goed idee als ik eerlijk ben. Dan heb je voor een intercity Sittard - Aachen Hbf een drie-spanningen trein nodig, aangezien de lijn tussen Herzogenrath en Aachen Hbf gewoon met 15 kV is geëlektrificeerd.
Dat soort dingen zullen toch moeten gebeuren voordat we één systeem in Europa hebben...

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 18 nov 2009, 12:20
door Suus
Kijk, ik snap ook wel dat het nodig is, maar ik zie de Duiters zo lang als ik leef nog niet de spanning op de bovenleiding verhogen, gewoonweg omdat de spanning van 15 kV wisselspanning niet de nadelen heeft van de gelijkspanning die wij op de bovenleiding hebben staan.

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 18 nov 2009, 13:44
door deadlock
Bee schreef:Dat is dus geen goed idee als ik eerlijk ben. Dan heb je voor een intercity Sittard - Aachen Hbf een drie-spanningen trein nodig, aangezien de lijn tussen Herzogenrath en Aachen Hbf gewoon met 15 kV is geëlektrificeerd.
Het was ook een stukje cynisme ;)

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 18 nov 2009, 19:07
door Vinny
Welkom in de wondere wereld van het spoor. Als Mohammed te lui is om de berg te beklimmen, dan stuurt het Opperwezen wel een ploeg mijnwerkers om de berg op kosten van de aardbewoners aan te passen aan de behoefte van de profeet...