Pagina 1 van 1

Hanzelijn

Geplaatst: do 03 apr 2008, 14:03
door Wubbo
In het kader van 'ik moet nog dingen doen'-ontwijkend gedrag (de opvolger van studie-ontwijkend gedrag ;-)) ben ik eens gaan puzzelen met de dienstregeling voor de NoordOost na opening van de Hanzelijn.

Het is nog niet compleet, ik heb geen zin gehad om de stoptreinen allemaal door te rekenen (knoop Weesp). Wel heb ik iets rekening gehouden met perroncapaciteit, en ik mis sowieso een perron in Zwolle als we daar de 3700 ook nog kwijt moeten.

In de afbeelding staat een 'basis-halfuur' met de ICs tegen een gele achtergrond en de stoptreinen tegen een blauwe achtergrond. Gegeven zijn in de meeste gevallen vertrektijden, gebaseerd op de huidige dienstregeling. De reistijd over de Hanzelijn is gebaseerd op gegevens van ProRail. In de afbeelding staan alleen minuten.

Kom maar op met commentaar!

Afbeelding

Re: Hanzelijn

Geplaatst: do 03 apr 2008, 14:45
door JeePee
Is de reistijd van Zl naar Alm maar 36 minuten?? Ik khad ergens 40/41 gelezen in één of ander rapport. 36 minuten zou het wel makkelijker maken voor mij though ;) . Ik mis trouwens de 'IC' Zl - Asd die ook stopt te Kampen Zuid, Dronten en Lelystad. Verder ziet het er goed uit!

Re: Hanzelijn

Geplaatst: do 03 apr 2008, 14:55
door Wubbo
Zl-Asd moest in 55 minuten van ProRail, dus ik ben gaan rekenen en kwam hierop uit. Misschien is er in die 19 minuten Alm-Asdz nog wat te winnen.
En de stoppert over de Hanzelijn zit er inderdaad niet in, maar dat zal wel iets van Zl .23 worden (na de 5600, ervoor kan niet omdat je dan de 5600 laat vastlopen).

Re: Hanzelijn

Geplaatst: do 03 apr 2008, 15:53
door waldo79
JeePee schreef:Is de reistijd van Zl naar Alm maar 36 minuten??
Zo supersonisch is dat ook weer niet. Het is ongeveer 70 kilometer :roll:
Wubbo schreef:Misschien is er in die 19 minuten Alm-Asdz nog wat te winnen.
Treden er geen conflicten op tussen Weesp en Amsterdam-Zuid? Lijkt me dat van 19 minuten niet veel meer af kan 8-)

Re: Hanzelijn

Geplaatst: do 03 apr 2008, 15:58
door JeePee
waldo79 schreef:Zo supersonisch is dat ook weer niet. Het is ongeveer 70 kilometer :roll:
Zo was het dus ook niet bedoeld. Ik had begrepen dat het een paar minuten meer was en wou het alleen even verifi�ëren.

Re: Hanzelijn

Geplaatst: do 03 apr 2008, 16:03
door Wubbo
waldo79 schreef:
Wubbo schreef:Misschien is er in die 19 minuten Alm-Asdz nog wat te winnen.
Treden er geen conflicten op tussen Weesp en Amsterdam-Zuid? Lijkt me dat van 19 minuten niet veel meer af kan 8-)
Gezien de hoeveelheid infra daar denk ik dat het wel moet passen. Kwestie van op de juiste manier knoop Weesp plannen, denk ik. Moet ik nog eens naar kijken, gegeven deze ICs.

Re: Hanzelijn

Geplaatst: do 03 apr 2008, 16:07
door waldo79
De 4300 doet er nu 28 minuten over tussen Alm en Asdz, maar dat is een stoptrein. 19 minuten kan wel eens de bodem zijn, met een snelle meester op de bok misschien 17 minuten 8-)

Re: Hanzelijn

Geplaatst: do 03 apr 2008, 18:43
door Fles
Okee, dan doe ik het wel.

Waar de n*uk is Alm? :?:

Re: Hanzelijn

Geplaatst: do 03 apr 2008, 18:46
door Mikos
Almere Centrum, Fles :wink:

Re: Hanzelijn

Geplaatst: do 03 apr 2008, 18:47
door Fles
Oh zo, okee :) Dan begin ik er langzaam iets van te begrijpen, denk ik :pos:

Re: Hanzelijn

Geplaatst: za 05 apr 2008, 13:35
door Wubbo
waldo79 schreef:Treden er geen conflicten op tussen Weesp en Amsterdam-Zuid? Lijkt me dat van 19 minuten niet veel meer af kan 8-)
Hmmm, de problemen zitten dus niet op de Zuidtak, maar ergens in Almere (verzin maar waar, dat is toch geschuif met minuutjes). Voorlopig krijg ik de knoop Weesp alleen rond met stationnementen in de orde van grootte van 9 minuten, niet helemaal de bedoeling. Ik puzzel nog even verder :).

Re: Hanzelijn

Geplaatst: za 05 apr 2008, 14:22
door Wubbo
Dit moet hem dan worden:

Afbeelding

Opvallend:
* Ik heb het niet aangedurfd om 3900 en 4900 ook IC te noemen, dus ik heb de IR maar terug laten keren
* Wisseling van de eindbestemmingen van 5700 en 5800
* De stoptreinserie uit Zwolle gaat niet als IC door naar Amsterdam vanaf Lelystad, maar blijft stoptreinserie (met inhaling te Almere Oostvaarders). Ik kreeg het niet anders passend.
* Kwartierdiensten op de Flevolijn (vanaf Almere Oostvaarders), 11-19 verdeling op de Gooilijn. Kwartierdienst op de Zuidtak, 12-18 op de tak naar Amsterdam Centraal
* Rekening gehouden met Almere Poort (Almpo, geen idee wat de verkorting wordt).

Voor de mensen die niet zo goed zijn ingevoerd in de verkortingen, zijn dit de belangrijksten (de tussenstations laten zich dan raden):
Zl = Zwolle
Amf = Amersfoort
Asd = Amsterdam Centraal
Shl = Schiphol
Wp = Weesp
Alm = Almere
Hvs = Hilversum

Overigens: de stop op Duivendrecht van de ICs op de Zuidtak is eruit. Ik vond het niet meer nuttig met de mogelijkheid om op Amsterdam Zuid over te stappen op de Noord-Zuidlijn (die zou dan ook ongeveer klaar moeten zijn). Wat vinden jullie daarvan?

Re: Hanzelijn

Geplaatst: za 05 apr 2008, 17:21
door M57
Wubbo schreef:Overigens: de stop op Duivendrecht van de ICs op de Zuidtak is eruit. Ik vond het niet meer nuttig met de mogelijkheid om op Amsterdam Zuid over te stappen op de Noord-Zuidlijn (die zou dan ook ongeveer klaar moeten zijn). Wat vinden jullie daarvan?
Negatief. Mensen missen zo hun belangrijke ader naar de Bijlmer. Ook zijn er velen die op Duivendrecht zelf moeten zijn, voor de kantorenparken in de omgeving. (Ook al heet het daar in de buurt dan Diemen).

Re: Hanzelijn

Geplaatst: vr 18 sep 2009, 13:01
door deadlock
Heeft iemand enig idee of de Hanzelijn op schema of voor op schema ligt en zo ja, hoe ver voor op schema? Aangezien ProRail bepaalde werkzaamheden naar voren getrokken zou hebben?

De boel openen op 12-12-12 is mooi maar als het al een half jaar eerder klaar is is het natuurlijk zonde ;)

Re: Hanzelijn

Geplaatst: vr 18 sep 2009, 14:58
door Vinny
^^ De Hanzelijn ligt zeker niet voor op schema. Maar gelukkig ook niet achter op... ;)

Re: Hanzelijn

Geplaatst: di 10 nov 2009, 13:49
door Woepje
Uit DDM-1 topic:
NS-Reiziger schreef:
Vinny schreef:Het wordt erg interessant wat de NS wil met ICM als de Hanzelijn wordt geopend. Het materieel verliest een groot gedeelte van zijn (reguliere) inzet...
Ik kan me juist niet voorstellen dat ze tegen die tijd dan alles van het noorden af aan gaan uitvoeren met IRM. Als je kijkt naar de spits IC's die vanaf Lelystad jarenlang met ICM of ICL zijn uitgedost, en dat de s3700 straks grotendeels met enkele DDAR's gaat tuffen, is een bijv. 12-baks ICM oplossing helemaal niet zo gek. Er zal daarnaast toch nog altijd het nodige dubbeldeks mat rijden op andere serietjes over de Flevolijn.
Geheel VIRM lijkt mij inderdaad ook teveel van het goede, zeker voor Zl-Gn. Wat je vervolgens ook krijgt, is dat je om 16.00 uur bijvoorbeeld met 12 bakken VIRM gaat rijden op Gvc - Shl - Alm omdat dat daar dan nodig zou zijn. Alvorens het materieel vervolgens voorbij Zl is, dan heb je in principe de avondspits al gehad. Dat is nu ook wel te merken aan trein 561, die vanaf Zl bijna leeg is in de achterste 3 bakken en in de rest van de trein zit het ook zeker niet vol (bij een trein van 10 bakken VIRM in totaal). Of je moet stellen in Zl gaan achterlaten als daar ruimte voor is!

En zo zijn er meer dingen die je je kunt afvragen: wat gaat er gebeuren met het gereviseerde DD-AR straks? De NS wil dit namelijk ook als IC materieel gaan inzetten, maar waar? En NSR had ook plannen / beloofd om nieuw IC materieel te laten ontwerpen, welke toegankelijker is voor gehandicapten. Wordt die Hanzelijn-serie Gn-Shl-Gvc niet in Gvc aan de 2600 geknoopt of is dat alweer achterhaald?

Re: Hanzelijn

Geplaatst: di 10 nov 2009, 16:17
door Vinny
Ik dacht dat VIRM ook nu al wordt onderhouden op Onnen. Ik ga er vooralsnog van uit dat de hele treinserie Den Haag - Groningen integraal VIRM wordt. Leeuwarden - Rotterdam (over Amersfoort) zal wel ICM blijven.

Re: Hanzelijn

Geplaatst: di 10 nov 2009, 17:18
door reisthijs
Woepje schreef:Geheel VIRM lijkt mij inderdaad ook teveel van het goede, zeker voor Zl-Gn.
VIRM op Zwolle-Groningen is niet gekker dan VIRM op trajecten als Alkmaar-Den Helder, Vlissingen-Roosendaal, Eindhoven-Maastricht enz. Ook daar is dubbeldeksmaterieel niet nodig, maar zit het er gewoon in omdat verderop wél nodig is.

Voor een IC Den Haag-Schiphol-Almere-Groningen zal precies hetzelfde gelden. Er zal dan vast wel ergens onderweg een stel afgekoppeld worden (in Zwolle, of anders misschien Almere). Ik bedenk nu spontaan een wild plan: in Almere Centrum splitsen waabij het voorste deel verdergaat als IC naar Groningen, en het achterste als stoptrein tot Zwolle.

Re: Hanzelijn

Geplaatst: di 10 nov 2009, 20:03
door playertwo
Er zijn genoeg treinen uit de s800 die zitvol aankomen in Ehv (uit het zuiden). In de avonduren is rijden met 8 bakken inderdaad onnodig.

Re: Hanzelijn

Geplaatst: di 10 nov 2009, 23:18
door Vinny
Een ander element is natuurlijk dat tussen Groningen en Zwolle VIRM best zinvol kan zijn, gebaseerd op drie treinen per uur. Met vier treinen per uur (eindbeeld NS) kan enkeldeksmaterieel echt nog wel een tijd mee. Tenzij men echt reizigersgroei verwacht, maar daar heb ik een beetje een hard hoofd in.

Re: Hanzelijn

Geplaatst: di 10 nov 2009, 23:34
door Wubbo
Waarom heb je er een hard hoofd in dat NS bij een frequentieverhoging reizigersgroei krijgt, terwijl op allerlei rottige nevenlijntjes door frequentieverhogingen behoorlijke reizigersgroeicijfers gehaald worden?

Re: Hanzelijn

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 09:03
door Vinny
Ik denk dat er niet veel latente vraag meer zit op de relatie Groningen - Zwolle. Bovendien is de frequentieverhoging een echte 'schijn'verhoging: Door een duidelijker treinproduct krijg je wel een starre halfuursdienst voor zowel IC- als stoptreinstations, en dat geeft twee "echte" reismogelijkheden per uur. Net zoveel als nu dus ;)
Ik ga er dan wel vanuit dat de stoptrein in Zwolle aansluit op de Intercity naar de randstad.

Re: Hanzelijn

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 09:59
door Geert
Vinny schreef:Ik denk dat er niet veel latente vraag meer zit op de relatie Groningen - Zwolle.
Dat dacht NS ook van alle boemellijntjes, en die kregen ook allemaal een flinke vervoersgroei.

Re: Hanzelijn

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 11:59
door reisthijs
Voor die boemellijntjes komt dat vooral door de verhoging van de frequentie, van een uurdienst naar ene halfuursdienst is ook wel een forse en hoognodige verbetering.

Die grote inhaalslag valt op Groningen-Zwolle niet meer te maken, daar heb je al heel lang 2 treinen per uur, de verbetering zal 'm daar vooral in kortere reistijden zitten en zoals Vinny al aangeeft een betere verdeling van de treinen over het uur.

Maar terug naar de Hanzelijn, voor de Almeerse stations wordt wel een grote groei in reizgersaantallen verwacht. Nu heb je aan vier bakken dubbeldeks (zoals de inzet voor 2010 lijkt te worden) misschien nog wel genoeg mar over drie jaar zal dat vast niet meer genoeg zijn.
Wubbo schreef:Misschien is er in die 19 minuten Alm-Asdz nog wat te winnen.
Voor dienstregeling 2010 is men uitgekomen op 25 minuten voor Alm-Asz (en :23 voor Alm-Asd). Dan lijkt 19 minuten al heel weinig, zo heel veel zal daar toch niet meer op te winnen zijn?