Syntus verliest concessie aan Arriva

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Ruben »

Het verschil is ook terug te brengen op het begin van RegioNS. NS heeft gewoon onder eigen naam ingeschreven, niet onder een andere rechtspersoon met de naam RegioNS. De betreffende naam is door het personeel dat gelinkt is aan het lijntje bedacht en overgenomen door NS. Het lijkt me dan ook zeer waarschijnlijk dat de naam met de concessie ter ziele gaat eind 2012.
MdJ schreef:Overigens ook iets aan te vullen aan de website.. Ze beschikken inmiddels over de 3401, 3402, 3404, 3412 en 3414. 4 in dienst, 1 reserve voor onderhoud.
Grappig dat men van 3 stellen in het begin is uitgegroeid naar 5 nu. Een en ander houdt vast verband met het overschot aan DM '90, maar het kan ook goed zijn dat men hoge verwachtingen heeft van de nieuwe dienstregeling (en de daarmee gepaarde betere verbindingen Apd - Ah en Zp - Amf). Begrijp ik hier nu uit dat gekoppelde stelletjes in de dienst nu meer regel dan uitzondering is, of wordt er nog steeds buiten de spits enkel gereden?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Mikos »

Buiten de spits wordt nog altijd enkel gereden.
Overigens, standaard programma is dan dus ook dat er continu (buiten spits) enkel wordt gereden en dat er dan twee slagen gereden worden (dus tweemaal Zutphen-Apeldoorn en terug en dat door twee setjes) tijdens de spits met twee stellen. Zo hebben ze daar dus in principe altijd 4 stellen nodig.
Met het huidige 'overschot' aan Buffels kan er dus met gemak een reserve-stelletje van af :)
levi
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 dec 2009, 19:58

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door levi »

Je kunt een petitie tekenen voor Syntus
http://www.petitionspot.com/petitions/syntus
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Ardan »

Ik heb de laatste twee dagen met lijn 81 gereden, er hangen blaadjes in de bussen met daarop het verhaaltje en het adres van de petitie. Kon het vanaf mijn zitplaatsen niet lezen want ik ga niet even uitgebreid op het balkon staan tijdens de rit :oops:
Ik doe ook maar wat
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Ruben »

Ik snap echt het nut niet van een petitie. Op welke basis moet een dusdanige petitie er voor gaan zorgen dat zo'n beslissing terug wordt gedraaid. Dat kan toch echt alleen als er een gegrond beroep wordt gedaan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Oud forumgebruiker

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Oud forumgebruiker »

Emoties... Natuurlijk werkt zo'n petitie niet, het zou zelfs belachelijk zijn als het wel zou werken.
Graafschap
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 18:59

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Graafschap »

de petitie bewijst wel hoe betrokken de Achterhoek is bij Syntus.
Meer dan 1968 mensen hebben al de petitie getekend en er zijn inmiddels al bijna 300 reacties samen met alle artikelen in de Gelderlander
Syntus gaat, Arriva komt.
Syntus verliest het openbaar vervoer in de Achterhoek aan Arriva. Dat is:

fantastisch nieuws! 7 %
verschrikkelijk! 71 %
iets wat mij helemaal niets uitmaakt. 22 % Totaal aantal stemmen: 1834
Graafschap
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 18:59

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Graafschap »

'Syntus-petitie kansloos'
Gedeputeerde Van Haaren: Arriva scoorde gewoon beter

ARNHEM - De protesten tegen het verdwijnen van Syntus als vervoerder uit de Achterhoek zijn kansloos. Die conclusie trekt Gelders gedeputeerde Marijke van Haaren.

De provincie gaf vorige week Arriva voor tien jaar het recht om het bus- en treinvervoer in de Achterhoek en Rivierenland te verzorgen. Daartegen kwam een golf van protest. Een internetpetitie om Syntus te steunen kreeg al 1.900 steunbetuigingen. Maar Van Haaren zegt dat ze niet van de afgesproken procedure kan afwijken. "Ik heb begrip voor het sentiment. Ik realiseerde me natuurlijk best dat deze uitkomst niet lekker zou vallen. Maar het beoordelingsteam heeft gewerkt met objectieve criteria."

Toen duidelijk was dat Arriva in de gunningsprocedure met nipt verschil (7,9 tegen 7,6 op een schaal van 10) gewonnen had van Syntus, liet Van Haaren beide biedingen nogmaals bekijken. "Zodat we zeker wisten dat er geen fouten gemaakt waren. Het resultaat was hetzelfde." Volgens Van Haaren scoorde Arriva het beste omdat dit bedrijf in de komende tien jaar meer busvervoer in Achterhoek en Rivierenland gaat aanbieden. Ook komen er nieuwe treinen in de Achterhoek. "De reizigers zullen erop vooruitgaan. Wij zullen er streng op toezien dat Arriva zijn beloftes nakomt."

Volgende week krijgen Syntus en Veolia inzage in de beoordelingen van hun offertes. Ze kunnen daarna bezwaar maken tegen hun nederlaag. Van Haaren houdt er sterk rekening mee dat Syntus dat doet, gezien het kleine verschil waarmee het Achterhoekse bedrijf verloor. Veolia scoorde veel lager. De bieding van het grootste busbedrijf, Connexxion, werd niet eens beoordeeld omdat dat bedrijf extra geld vroeg voor het uitvoeren van de concessie.

Bron: De Gelderlander, 31 december 2009, papieren editie, regio Achterhoek
Achterhoeks verzet verrast Van Haaren niet

ARNHEM - Op visite bij haar dochter in Azië kreeg gedeputeerde Marijke van Haaren niet mee hoezeer de Achterhoek Syntus steunt, nu het bedrijf na 2010 in de Achterhoek moet plaatsmaken voor Arriva. "Maar het verbaast me niet, ik had dit sentiment wel verwacht."

Hoe ging de beoordeling van de offertes in zijn werk?
Van Haaren: "Een team van vijf personen, onder wie de secretaris mobiliteit van de Regio Achterhoek, heeft de biedingen anoniem beoordeeld. Zij wisten dus niet van welk bedrijf de bieding was die zij bekeken. Zij zijn samen tot een oordeel gekomen. Arriva won, met drietiende punt verschil. Ik heb gezegd: weten we zeker dat dit klopt? Dit is een lastig uit te leggen verhaal. Men heeft alles nogmaals bekeken, opnieuw anoniem. Het resultaat was hetzelfde. Dan moet ik de sentimenten opzij zetten. Ik heb ook al eerder aan de gemeentebesturen in de Achterhoek gevraagd: we willen meer openbaar vervoer, maar wat als Syntus daardoor buiten de boot valt? 'Dan gaan we toch voor meer openbaar vervoer', hebben ze gezegd.

In het persbericht dat de provincie vorige week uitbracht, stond dat Arriva de CO2-uitstoot zo goed gaat beperken. Is dat werkelijk doorslaggevend geweest?
"Nee. Ik heb zelf het aantal punten dat gescoord kon worden voor CO2-uitstoot verlaagd. Ik ben verantwoordelijk voor openbaar vervoer, niet voor CO2. Het ging mij erom dat er zoveel mogelijk openbaar vervoer wordt aangeboden. Arriva biedt meer dan er nu rijdt, ook 's avonds na zevenen, ook in de weekenden. De Achterhoek zal er dus op vooruit gaan. Arriva gaat met nieuwe treinen rijden, terwijl ze daar in de beoordeling niet eens extra punten voor heeft gekregen. Daaruit blijkt wel hoe graag ze hier de concessie wilde winnen."

"Het imago van Arriva is niet goed. De SP heeft het bedrijf al omschreven als een prijsvechter. Ik heb dat soort geluiden ook gehoord, maar het is niet mijn beeld. Arriva rijdt in het Rivierenland en deden dat de afgelopen jaren goed. Bovendien: wij zullen ervoor zorgen dat ze hun belofte waarmaken. Met strenge handhaving hebben we de afgelopen jaren wel ervaring opgedaan."

De bedrijven kregen geen puntaftrek voor slechte prestaties in het verleden of elders?
"Nee. We beoordelen wat ze beloven. Daar rekenen wij ze ook op af. We hebben niet gekeken naar imago. Evenmin hebben we getoetst of beloftes uit het verleden zijn nagekomen."

Bron: De Gelderlander, 31 december 2009, papieren editie, regio Achterhoek
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Raymond »

Verrassend dat Arriva de concessie heeft weten te winnen, ondanks dat blijkbaar het complete treinenpark vernieuwd gaat worden en daar geen punten voor gegeven zouden worden. Dat moet toch tevoorschijn komen in je offertebedrag.
Hopelijk ga je dat straks niet terug zien in de uitvoering van de dienst.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Vinny »

^^ Het laten voldoen van het huidige materieelpark (LINT en DM'90) aan de concessie-eisen gaat natuurlijk ook de nodige centen kosten. Bovendien is het LINT-park nu toch ook al sowieso toe aan een midlife revisie? (dit weet ik niet zeker, ik dacht dat het materieel was aangeschaft voor een levensduur van 20 jaar)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Ardan »

Dat betekent dus dat de LINT vervangen gaat worden? De eerste treinen komen uit 2001, zo oud zijn ze dus niet. Wanneer Arriva ook de treinen gaat rijden zijn ze dus 11 jaar oud, dat is wel heel jong. Ik vraag me af wat er met ze gaat gebeuren, ze verkeren nog in behoorlijke staat, zo nu en dan een storinkje hoort erbij. Ook in de tijd dat ik nog elke dag van Winterswijk naar Deventer op en neer reed heb ik nauwelijks storingen gehad. Sinds ik in Deventer woon rij ik er wat minder, maar nog steeds zelden storingen en praktisch nooit vertraging. Maar nou is Zutphen-Winterswijk niet bepaald storingsgevoelig in vergelijking met Arnhem-Winterswijk.

Méér treinen, daar ben ik wel voor in. Arnhem-Doetinchem-Winterswijk in de spits met 6 bakken ipv de huidige 4, Winterswijk-Zutphen met 4 ipv de huidige 2. Op laatstgenoemd traject gebeurt dat nu slechts af en toe, hoewel er wel genoeg treinen zijn in theorie. Even uitgerekend:

Inzetbaar materieel: 22xLINT, 11xDM '90, totaal 33.

Arnhem-Winterswijk: 5 omlopen á 2 treinen, totaal 10.
Arnhem-Doetinchem: 2 omlopen á 2 treinen, totaal 4.
Arnhem-Tiel: 2 omlopen á 1 trein, totaal 2.
Winterswijk-Zutphen: 3 omlopen á 1 trein, totaal 3.
Zutphen-Oldenzaal: 4 omlopen á 1 trein, totaal 4.
Materieel dat in gebruik is: 23, reserve: 10.

Als de treinen langer worden gemaakt (Arnhem-Doetinchem-Winterswijk 3 treinen, Zutphen-Winterswijk/Oldenzaal 2 treinen) heb je 30 treinen nodig, reserve: 3.
Van die reserve worden er in de spits 1 of 2 treinen gebruikt voor een halfuursdienst op Arnhem-Tiel. Dat betekent dus dat je in de praktijk toch veel te weinig reserve hebt staan.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Vinny »

Wat is de looptijd van de concessie? Als het maar 6 jaar duurt dan is investeren in GTW wellicht niet heel zinvol nee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Maik »

@Ardan. Er zijn 12 stellen DM'90, bovendien heb je voor Ah-Dtc 3 omlopen :wink: . Houdt er ook rekening mee dat alle stellen nu in Blerick onderhouden worden waardoor de linten per 2 stuks richting Limboland moeten.
Laatst gewijzigd door Maik op vr 01 jan 2010, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Pommes.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Raymond »

Vinny schreef:Wat is de looptijd van de concessie? Als het maar 6 jaar duurt dan is investeren in GTW wellicht niet heel zinvol nee.
Tien jaar voor de gehele concessie dus maar 8 jaar trein, verlenging met 5 jaar is mogelijk wanneer Arriva oa voldoende nieuwe reizigers weet te trekken. Er is in ieder geval een overname verplichting voor al het materieel met een bouwjaar van 2010 of jonger na de concessie. Blijkbaar verwacht Arriva daar nog flink wat geld uit te halen dat het toch interessanter is om alles te vernieuwen dan de Lintjes een makeover te geven.

@ Maik: wie zegt dat Arriva dat ook gaat doen?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door MdJ »

@Ardan: De s31200 wordt (nog) niet aanbesteed, en mag geen DM90 op rijden in normale dienst* op Zp-Odz, dus moeten er linten daar heen.

Als "vervanger" heb je dan de s17800, 2 omlopen, buiten de spits 2 bak , in de spits 4 bak. Alhoewel tussen de spitsen 2 stellen geen overbodige luxe is.

*: Alleen in noodgevallen, als in: Aml verdiept.. en werkzaamheden daarbij en er dus met DM90 van de NS gereden wordt.
Bij twijfel: gebruik beton.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door playertwo »

Waarom zou er geen DM'90 mogen rijden tussen Zp en Odz?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Suus »

Volgens mij is het volgens de concessie-eisen te oud.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door playertwo »

Als je materieel dat tussen 1996 en 1998 is geleverd al te oud vindt, wordt het lastig om een vervoerder te vinden. Dat ze geen Plan U (bouwjaar 1960-1963), willen kan ik nog inkomen, maar DM'90 is modern genoeg en kan prima voldoen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Geert »

DM'90 heeft ook geen gelijkvloerse instap, dat zal ook geëist zijn denk ik.
Oud forumgebruiker

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Oud forumgebruiker »

En op Zp-Ww zijn die dingen ook verboden... Lekker aanbesteden, het liefst om de 6 jaar, hebben we elke 6 jaar nieuwe treinen :pos: - wel van gammele kwaliteit, maar dat boeit niet, ze hoeven maar 6 jaar mee :pos:.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door playertwo »

Geert schreef:DM'90 heeft ook geen gelijkvloerse instap, dat zal ook geëist zijn denk ik.
Wel eens in België geweest om in te stappen met nogal wat bagage? Dan heb je recht van klagen met de lage perrons op de meeste stations (vb. Turnhout). Met die hoge perrons in Nederland, kan je prima in de trein komen. Voor de enkele mindervalide die met de trein gaat, die kan prima vooraf de reis aangegeven zodat er een servicemedewerker klaar staat met een rolstoelbrug. Worden die dingen tenminste ook nog gebruikt, of met hulp van medepassagiers uit de trein worden geholpen als er weer eens wat fout is gegaan.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Stefan »

Inderdaad, ik zie mezelf al weer m'n koffers in en uit een MS75 sjouwen op Brussel-Zuid..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Geert »

playertwo schreef:
Geert schreef:DM'90 heeft ook geen gelijkvloerse instap, dat zal ook geëist zijn denk ik.
Wel eens in België geweest om in te stappen met nogal wat bagage? Dan heb je recht van klagen met de lage perrons op de meeste stations (vb. Turnhout). Met die hoge perrons in Nederland, kan je prima in de trein komen. Voor de enkele mindervalide die met de trein gaat, die kan prima vooraf de reis aangegeven zodat er een servicemedewerker klaar staat met een rolstoelbrug. Worden die dingen tenminste ook nog gebruikt, of met hulp van medepassagiers uit de trein worden geholpen als er weer eens wat fout is gegaan.
Tja, IK eis het niet :P. Maar strikt genomen is DM'90 niet gelijkvloers (alhoewel je af kunt vragen of een LINT dat wel is met zijn trap meteen bij het balkon).
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Daantje »

playertwo schreef:Wel eens in België geweest om in te stappen met nogal wat bagage? Dan heb je recht van klagen met de lage perrons op de meeste stations (vb. Turnhout). Met die hoge perrons in Nederland, kan je prima in de trein komen. Voor de enkele mindervalide die met de trein gaat, die kan prima vooraf de reis aangegeven zodat er een servicemedewerker klaar staat met een rolstoelbrug. Worden die dingen tenminste ook nog gebruikt, of met hulp van medepassagiers uit de trein worden geholpen als er weer eens wat fout is gegaan.
Ik heb in België wel eens gereisd met veel bagage en met krukken en toen ik wilde instappen werd door de conducteur gevraagd of het me ging lukken of dat hij me moest helpen, vond ik toen wel prima :)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Freek »

Raymond schreef:Verrassend dat Arriva de concessie heeft weten te winnen, ondanks dat blijkbaar het complete treinenpark vernieuwd gaat worden en daar geen punten voor gegeven zouden worden. Dat moet toch tevoorschijn komen in je offertebedrag.
Hopelijk ga je dat straks niet terug zien in de uitvoering van de dienst.
en @vele anderen: er wordt gesproken over nieuwe treinen; dat wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat het GTW's zijn. (Ja ik weet het: het ligt voor de hand, maar ik wil niets uitsluiten) Wellicht kunnen nieuwe treinen wel helpen bij de CO2 reductie en zodoende wel een investering waard zijn.

De Lintjes moet je ook nog maar over kunnen nemen. Die zijn toch eigendom van NSFS? Dat betekent dat je moet gaan lease. Zou men daarvoor dan weer niet het minimum van 10 jaar hanteren (zie Maaslijn)? Het is maar gokken van mijn kant, maar volgens mij in theorie allemaal mogelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten