Syntus verliest concessie aan Arriva

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Caspar »

Precies, een dagje bussen rondom Purmerend leert dat Arriva ook heel goede dienstverlening kan bieden, met bij ongeveer elke boom wel een kwartier frequentie naar Amsterdam centraal; mèt moderne bussen.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door 88122903 »

Caspar schreef:Precies, een dagje bussen rondom Purmerend leert dat Arriva ook heel goede dienstverlening kan bieden, met bij ongeveer elke boom wel een kwartier frequentie naar Amsterdam centraal; mèt moderne bussen.
Ik ben het er wel mee eens dat Arriva al lang geen cowboy meer is op de OV markt.
Wel vindt ik ze wel een grijze muis die zich niet echt onderscheiden, bijvoorbeeld in het waterland doen ze wel goed Ov verzorgen, maar met het Ov budget wat er beschikbaar is kan ook mijn buurman een goede dienstregeling in elkaar zetten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Suus »

Het is wel waar, het concept in Waterland is nog door NZH ontwikkeld, maar echt niet iedereen kan zomaar een fatsoenlijk netwerk ontwikkelen (ik niet, en mijn buurvrouwen ook niet).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door webguy »

BR628 schreef:T Zorgen dat de hupacterminal in Ede-Wageningen moest sluiten waardoor al dat vervoer weer via de weg moet, en dan nu bezuinigen op een paar busritjes.
Is het al zo ver? Wat dat ding had al in 2006 of 2007 moeten sluiten maar deed van de zomer nog gewoon dienst :)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door BR628 »

webguy schreef:Is het al zo ver? Wat dat ding had al in 2006 of 2007 moeten sluiten maar deed van de zomer nog gewoon dienst :)
Helaas ja, met ingang van 9 december 2009.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Het is wel waar, het concept in Waterland is nog door NZH ontwikkeld, maar echt niet iedereen kan zomaar een fatsoenlijk netwerk ontwikkelen (ik niet, en mijn buurvrouwen ook niet).
Het concept :roll:
het concept is door Rijkswaterstaat bedacht in de vorm van een aparte (bidirectionele) busbaan langs de N 235. Dit heeft zoveel extra reizigers opgeleverd dat het rendabel was om een uiterst fijnmazig busnet in Purmerend op te zetten. Later heeft een vergelijkbare busstrook langs de N 247 ook voor een spectaculaire groei van het aantal OV-reizigers tussen Edam, Volendam, Monnickendam en Marken enerzijds en Amsterdam anderzijds gezorgd. Doordat er ook een aantal toeristische trekpleisters ontsloten wordt, is het zelfs mogelijk om op zondagmiddag een overvolle bus aan te treffen ondanks de giga-frequentie die geboden wordt. Ik denk dat er weinig andere regio's in Nederland zijn waar het busvervoer zo succesvol is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door JeePee »

En toch is Waterland verlieslatend ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Suus »

Aparte strategie heeft men daar toch bij Arriva :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door playertwo »

Vinny schreef:Nou ik ga morgen eens zoeken.
Ben erg benieuwd of je wat hebt gevonden

oké; formeel heb je nog ruim een uur voordat de dag om is
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Vinny »

playertwo schreef:
Vinny schreef:Nou ik ga morgen eens zoeken.
Ben erg benieuwd of je wat hebt gevonden

oké; formeel heb je nog ruim een uur voordat de dag om is
Nee, ik heb de hele dag andere dingen gedaan, en ik heb morgen kerstvakantie. Komt dus in januari weer. En anders niet hoor. Ik haal mijn opmerking wel weg als er zoveel commotie over is... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Vinny »

JeePee schreef:En toch is Waterland verlieslatend ;)
Net als al het andere stads- en streek vervoer. In 2003 was het nog de best lopende concessie in het vervoersgebied van de stadsregio Amsterdam. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Suus »

Volgens mij gaat het hier mis. Ik denk dat Vinny en JeePee een iets andere definitie van verliesgevend bedoelen, want ik denk dat Vinny nu gaat beweren dat al het openbaar vervoer in Nederland verliesgevend is, en dat lijkt mij toch niet het geval (de NS schrijft elk jaar zwarte cijfers).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Vinny »

Nou het zou wel wat zijn als Arriva rode cijfers zou schrijven. Dan is binnen no time het bedrijf uit Nederland vertrokken. Ik bedoelde dus: daar rijden de bussen met de hoogste kostendekkingsgraad. Dat houdt in dat de overheidssubsidie relatief het kleinst is ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door JeePee »

Reizigersinkomsten + slurpsidie moeten hoger zijn dan je kosten. Duh.. Dat is in Waterland niet het geval. Dat bedoel ik met verlieslatend.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Geert »

Dus toch rode cijfers voor Arriva. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Daniel »

Ik heb ooit eens gehoord dat de stadsdienst Dordrecht het enige gebied voor Arriva was waar reizigersinkomsten + subsidie > kosten is (wat nu over is tenminste, als ik me niet vergis was dat in GGD ook het geval). Hebben we vast te danken aan bepaalde wijken hier waarvoor de chauffeurs vooraf extra dalkaartjes in moeten slaan :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zat vandaag toevallig in een Arriva-bus (lijn 114 Amsterdam - Hoorn), modern? Wat een gammelbak. De reizigersschermen waren kapot (in hoeverre daar relevante info op staat), achterin een loeiharde lekkende uitlaat, smerige stoelen, op het stopknopje bij mijn stoel zaten heeeeel smerige vlekken en haren, en achterin kon ik mijn gesprekspartner niet verstaan, vanwege het ontiegelijk harde motorgeluid. Arriva :neg:, d'r mag dan wel een Euro 5 (of wat dan ook) op die bus zitten, maar het was te gebrekkig en te smerig voor woorden. Was geloof zo'n Scania-baksel.

Nee, ik mag dan niet van Ambassadors houden, maar dan reis ik toch liever met de Connexxion. Daar worden de bussen tenminste goed onderhouden qua techniek en ook de reinheid van het voertuig (van binnen).
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door STF »

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat het motorgeluid ook in de "Euro" norm is opgenomen, toch?
Oud forumgebruiker

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nee, bedoel er mee aan te geven dat de bus nog zo'n mooie euro5 kan hebben en nog zo modern mag zijn. Maar dat ik dankzij de smerigheid, achterstand in onderhoud en pokkeherrie toch liever in een oudere goed onderhouden bus zit.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Vinny »

JeePee schreef:Reizigersinkomsten + slurpsidie moeten hoger zijn dan je kosten. Duh.. Dat is in Waterland niet het geval. Dat bedoel ik met verlieslatend.
Lijkt me in ieder geval iets dat niet lang kan duren. Of je zit met het Veolia-syndroom...

Maar goed, toen enige jaren geleden de OV markt werd geliberaliseerd waren vooral linkse partijen die in de gordijnen klommen: de private partijen zouden "de gewone burger'' gaan uitslurpen. Maar het omgekeerde is eigenlijk gebeurd: de overheid 'parasiteert' op de buitenlandse private partijen die amper tot geen winst kunnen maken. Dat gaat natuurlijk niet goed - op een gegeven moment zullen ze hun biezen pakken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Daniel »

ziggy schreef:maar dan reis ik toch liever met de Connexxion. Daar worden de bussen tenminste goed onderhouden qua techniek
Owja, die maatschappij waarvan de bussen bij bosjes uitbranden door opeenhopingen van vuil in de motorruimte :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Chauf21 »

ziggy schreef:Arriva :neg:, d'r mag dan wel een Euro 5 (of wat dan ook) op die bus zitten, maar het was te gebrekkig en te smerig voor woorden. Was geloof zo'n Scania-baksel.
Die bussen die jij bedoelt, hebben Euro-III of IV, maar meer niet.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door waldo79 »

^^Wie rijdt dan wel met Euro V materieel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Suus »

Volgens mij Connexxion in Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Stefan »

Arriva, RET, GVB, Veolia, Syntus, Qbuzz.. Wat hebben we nog meer? :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten