Pagina 3 van 7

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 18:13
door Caspar
Precies, een dagje bussen rondom Purmerend leert dat Arriva ook heel goede dienstverlening kan bieden, met bij ongeveer elke boom wel een kwartier frequentie naar Amsterdam centraal; mèt moderne bussen.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 18:25
door 88122903
Caspar schreef:Precies, een dagje bussen rondom Purmerend leert dat Arriva ook heel goede dienstverlening kan bieden, met bij ongeveer elke boom wel een kwartier frequentie naar Amsterdam centraal; mèt moderne bussen.
Ik ben het er wel mee eens dat Arriva al lang geen cowboy meer is op de OV markt.
Wel vindt ik ze wel een grijze muis die zich niet echt onderscheiden, bijvoorbeeld in het waterland doen ze wel goed Ov verzorgen, maar met het Ov budget wat er beschikbaar is kan ook mijn buurman een goede dienstregeling in elkaar zetten.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 18:30
door Suus
Het is wel waar, het concept in Waterland is nog door NZH ontwikkeld, maar echt niet iedereen kan zomaar een fatsoenlijk netwerk ontwikkelen (ik niet, en mijn buurvrouwen ook niet).

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 18:44
door webguy
BR628 schreef:T Zorgen dat de hupacterminal in Ede-Wageningen moest sluiten waardoor al dat vervoer weer via de weg moet, en dan nu bezuinigen op een paar busritjes.
Is het al zo ver? Wat dat ding had al in 2006 of 2007 moeten sluiten maar deed van de zomer nog gewoon dienst :)

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 19:55
door BR628
webguy schreef:Is het al zo ver? Wat dat ding had al in 2006 of 2007 moeten sluiten maar deed van de zomer nog gewoon dienst :)
Helaas ja, met ingang van 9 december 2009.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 20:48
door Vinny
Bee schreef:Het is wel waar, het concept in Waterland is nog door NZH ontwikkeld, maar echt niet iedereen kan zomaar een fatsoenlijk netwerk ontwikkelen (ik niet, en mijn buurvrouwen ook niet).
Het concept :roll:
het concept is door Rijkswaterstaat bedacht in de vorm van een aparte (bidirectionele) busbaan langs de N 235. Dit heeft zoveel extra reizigers opgeleverd dat het rendabel was om een uiterst fijnmazig busnet in Purmerend op te zetten. Later heeft een vergelijkbare busstrook langs de N 247 ook voor een spectaculaire groei van het aantal OV-reizigers tussen Edam, Volendam, Monnickendam en Marken enerzijds en Amsterdam anderzijds gezorgd. Doordat er ook een aantal toeristische trekpleisters ontsloten wordt, is het zelfs mogelijk om op zondagmiddag een overvolle bus aan te treffen ondanks de giga-frequentie die geboden wordt. Ik denk dat er weinig andere regio's in Nederland zijn waar het busvervoer zo succesvol is.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 22:37
door JeePee
En toch is Waterland verlieslatend ;)

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 22:43
door Suus
Aparte strategie heeft men daar toch bij Arriva :|

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 22:51
door playertwo
Vinny schreef:Nou ik ga morgen eens zoeken.
Ben erg benieuwd of je wat hebt gevonden

oké; formeel heb je nog ruim een uur voordat de dag om is

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 23:43
door Vinny
playertwo schreef:
Vinny schreef:Nou ik ga morgen eens zoeken.
Ben erg benieuwd of je wat hebt gevonden

oké; formeel heb je nog ruim een uur voordat de dag om is
Nee, ik heb de hele dag andere dingen gedaan, en ik heb morgen kerstvakantie. Komt dus in januari weer. En anders niet hoor. Ik haal mijn opmerking wel weg als er zoveel commotie over is... :roll:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 23:45
door Vinny
JeePee schreef:En toch is Waterland verlieslatend ;)
Net als al het andere stads- en streek vervoer. In 2003 was het nog de best lopende concessie in het vervoersgebied van de stadsregio Amsterdam. :wink:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 23:48
door Suus
Volgens mij gaat het hier mis. Ik denk dat Vinny en JeePee een iets andere definitie van verliesgevend bedoelen, want ik denk dat Vinny nu gaat beweren dat al het openbaar vervoer in Nederland verliesgevend is, en dat lijkt mij toch niet het geval (de NS schrijft elk jaar zwarte cijfers).

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 23:52
door Vinny
Nou het zou wel wat zijn als Arriva rode cijfers zou schrijven. Dan is binnen no time het bedrijf uit Nederland vertrokken. Ik bedoelde dus: daar rijden de bussen met de hoogste kostendekkingsgraad. Dat houdt in dat de overheidssubsidie relatief het kleinst is ;)

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 23:53
door JeePee
Reizigersinkomsten + slurpsidie moeten hoger zijn dan je kosten. Duh.. Dat is in Waterland niet het geval. Dat bedoel ik met verlieslatend.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 23:54
door Geert
Dus toch rode cijfers voor Arriva. :mrgreen:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: do 24 dec 2009, 00:12
door Daniel
Ik heb ooit eens gehoord dat de stadsdienst Dordrecht het enige gebied voor Arriva was waar reizigersinkomsten + subsidie > kosten is (wat nu over is tenminste, als ik me niet vergis was dat in GGD ook het geval). Hebben we vast te danken aan bepaalde wijken hier waarvoor de chauffeurs vooraf extra dalkaartjes in moeten slaan :P

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: do 24 dec 2009, 01:29
door Oud forumgebruiker
Zat vandaag toevallig in een Arriva-bus (lijn 114 Amsterdam - Hoorn), modern? Wat een gammelbak. De reizigersschermen waren kapot (in hoeverre daar relevante info op staat), achterin een loeiharde lekkende uitlaat, smerige stoelen, op het stopknopje bij mijn stoel zaten heeeeel smerige vlekken en haren, en achterin kon ik mijn gesprekspartner niet verstaan, vanwege het ontiegelijk harde motorgeluid. Arriva :neg:, d'r mag dan wel een Euro 5 (of wat dan ook) op die bus zitten, maar het was te gebrekkig en te smerig voor woorden. Was geloof zo'n Scania-baksel.

Nee, ik mag dan niet van Ambassadors houden, maar dan reis ik toch liever met de Connexxion. Daar worden de bussen tenminste goed onderhouden qua techniek en ook de reinheid van het voertuig (van binnen).

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: do 24 dec 2009, 02:56
door STF
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat het motorgeluid ook in de "Euro" norm is opgenomen, toch?

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: do 24 dec 2009, 03:01
door Oud forumgebruiker
Nee, bedoel er mee aan te geven dat de bus nog zo'n mooie euro5 kan hebben en nog zo modern mag zijn. Maar dat ik dankzij de smerigheid, achterstand in onderhoud en pokkeherrie toch liever in een oudere goed onderhouden bus zit.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: do 24 dec 2009, 09:47
door Vinny
JeePee schreef:Reizigersinkomsten + slurpsidie moeten hoger zijn dan je kosten. Duh.. Dat is in Waterland niet het geval. Dat bedoel ik met verlieslatend.
Lijkt me in ieder geval iets dat niet lang kan duren. Of je zit met het Veolia-syndroom...

Maar goed, toen enige jaren geleden de OV markt werd geliberaliseerd waren vooral linkse partijen die in de gordijnen klommen: de private partijen zouden "de gewone burger'' gaan uitslurpen. Maar het omgekeerde is eigenlijk gebeurd: de overheid 'parasiteert' op de buitenlandse private partijen die amper tot geen winst kunnen maken. Dat gaat natuurlijk niet goed - op een gegeven moment zullen ze hun biezen pakken.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: do 24 dec 2009, 12:15
door Daniel
ziggy schreef:maar dan reis ik toch liever met de Connexxion. Daar worden de bussen tenminste goed onderhouden qua techniek
Owja, die maatschappij waarvan de bussen bij bosjes uitbranden door opeenhopingen van vuil in de motorruimte :P

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: do 24 dec 2009, 12:40
door Chauf21
ziggy schreef:Arriva :neg:, d'r mag dan wel een Euro 5 (of wat dan ook) op die bus zitten, maar het was te gebrekkig en te smerig voor woorden. Was geloof zo'n Scania-baksel.
Die bussen die jij bedoelt, hebben Euro-III of IV, maar meer niet.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: do 24 dec 2009, 16:28
door waldo79
^^Wie rijdt dan wel met Euro V materieel?

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: do 24 dec 2009, 16:36
door Suus
Volgens mij Connexxion in Utrecht.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: do 24 dec 2009, 17:19
door Stefan
Arriva, RET, GVB, Veolia, Syntus, Qbuzz.. Wat hebben we nog meer? :P