Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 912
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Tochjo » Vr 01 Jan 2010, 15:58

Bee schreef:Waarom doet er niemand een poging het imago van die kaart een beetje te herstellen als dit het nieuwe vervoersbewijs moet worden?

Jan Walraven, binnen de Stadsregio Arnhem-Nijmegen als bestuurder verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, heeft reizigers geadviseerd de OV-chipkaart voorlopig niet te gebruiken. De strippenkaart blijft in ieder geval tot oktober 2010 geldig, waar dat eerst februari 2010 was. Er gaat simpelweg nog teveel niet goed.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Vinny » Vr 01 Jan 2010, 17:18

--Stefan-- schreef:De halte ligt ongeveer 10 meter verder weg :P
En een stukje verder moet de bus 30 meter meer omdat hij de rotonde driekwart rond moet, maar verder is de route echt overal hetzelfde ;)

Ik denk dat bij de stadsregio Arnhem-Nijmegen er gewerkt wordt met een verrote database. Waarschijnlijk zijn de exacte locatie van de haltes nooit goed ingevoerd in het systeem. Ik neem tenminste niet aan dat alle haltes handmatig zijn ingeklopt in Excell...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Daniel » Vr 01 Jan 2010, 17:20

Als 't goed is wordt de locatie van haltes vastgesteld middels meetritten, zou toch niet veel fout mee moeten gaan als de meetrit gewoon de juiste route rijdt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

wvtk
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 10 Apr 2010, 15:49

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor wvtk » Za 10 Apr 2010, 16:25

Ik reis nu enige tijd met de OV chipkaart. Ik vind het gemak van de kaart erg groot. Nooit eerst naar een loket of kaartautomaat (zolang er tenminste voldoende saldo op de kaart staat). Het systeem als zodanig bevalt mij heel erg goed.

Maar zoals met alle nieuwigheden moeten de de gebruikers mogelijk wennen aan mogelijk niet te voorkomen tariefswijzigingen. Als die opvallend hoog zijn moet daar naar gekeken worden. Ook moeten de kinderziektes eruit. Een van de terugkerende klachten is dat de tarieven op één en dezelfde rit kunnen verschillen. Als nieuwe en kritische gebruiker heb ik gelet op de tarieven van de busrit die ik maak van Utrecht CS naar de halte David van Molmstraat en vise versa. Deze reis is met verschillende lijnen van het stadsvervoer te maken. Deze lijnen leggen allemaal dezelfde route af en de route is voor de heenreis gelijk aan de terugreis. Ik betaalde steeds €0,94. Vrijdag 9 april 2010 werd er bij het uitchekken op Utrecht CS ineens €1,12 afgeschreven. Dat is onverwacht, en ook zonder reden, ineens 19 % duurder. Bij de infobalie van het GVU kreeg ik een telefoonnummer van het bedrijf dat het systeem van de pasjes heeft neergezet. Ik "waarschuwde" de medewerkster al dat dit vast het begin was van "van het kastje naar de muur gestuurd" te worden. En inderdaad, het bedrijf achter het telefoonnummer verwees mij direct terug naar het GVU met de mededeling dat die over de tarieven gaan. 's Middags koste de rit overigens weer gewoon € 0,94.

Bij het reizen per trein stoort het mij dat na het inchekken je saldo leesbaar is voor de mensen die achter je aan komen. Om een beetje zorgeloos te kunnen reizen met een anonieme chipkaart staat er toch al snel 50,- op de kaart. Er worden mensen voor minder in elkaar geslagen denk ik dan. Het zou fijn zijn als die informatie niet standaard zichtbaar was. Als ik het wil weten loop ik wel even naar een kaartautomaat of een oplaatstation.

Ik vind het niet niet alles vlekkeloos verloopt. Ik vind het wel erg als men niet naar je luistert. En dat zou ik de vervoersbedrijven mee willen geven: Luister naar je klanten!

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Chauf21 » Za 10 Apr 2010, 22:58

wvtk schreef:Een van de terugkerende klachten is dat de tarieven op één en dezelfde rit kunnen verschillen. Als nieuwe en kritische gebruiker heb ik gelet op de tarieven van de busrit die ik maak van Utrecht CS naar de halte David van Molmstraat en vise versa. Deze reis is met verschillende lijnen van het stadsvervoer te maken. Deze lijnen leggen allemaal dezelfde route af en de route is voor de heenreis gelijk aan de terugreis. Ik betaalde steeds €0,94. Vrijdag 9 april 2010 werd er bij het uitchekken op Utrecht CS ineens €1,12 afgeschreven. Dat is onverwacht, en ook zonder reden, ineens 19 % duurder. Bij de infobalie van het GVU kreeg ik een telefoonnummer van het bedrijf dat het systeem van de pasjes heeft neergezet. Ik "waarschuwde" de medewerkster al dat dit vast het begin was van "van het kastje naar de muur gestuurd" te worden. En inderdaad, het bedrijf achter het telefoonnummer verwees mij direct terug naar het GVU met de mededeling dat die over de tarieven gaan. 's Middags koste de rit overigens weer gewoon € 0,94.

Als ik dit verhaal zo lees (altijd €0,94, bij één enkele rit meer) lijkt het erop dat je bij die duurdere transactie niet op de juiste locaties bent in- en/of uitgecheckt. Althans, niet voor het systeem dan. Mogelijk dat dat is blijven hangen op een eerdere halte. Je kan je op je transactieoverzicht nagaan op welke halte je bent in- of uitgecheckt. Mocht daar iets niet op kloppen, kan je vaak je geld terug krijgen bij een balie van de betreffende vervoerder.

Gebruikersavatar
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor --Stefan-- » Za 10 Apr 2010, 23:01

Alleen het probleem hier in de regio is dan... we hebben geen balie meer van de vervoerder :P
Niet in Arnhem en ook niet meer in Nijmegen.... Handig xD
3 0 7 9

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Joshua » Zo 11 Apr 2010, 16:19

Ik zie maar al te graag op zowel Station Nijmegen als Station Arnhem een Roze/Blauw Breng kantoor waar je terecht kan met je vragen en dergelijke zaken. Maar echt snel zie ik het niet gebeuren.

Maar uit eigen ervaring heb ik ook mee gemaakt hoe ik voor dezelfde rit zelfs meer als 50 cent verschil kwijt was. Toen wel door een Infoxx storing.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Ardan » Zo 11 Apr 2010, 17:41

Hmm, hier verschilt het eigenlijk nauwelijks. Ritjes Van der Keesselstraat-Centraal Station of andersom kosten bij mij soms 63 cent, soms 64 cent. Komt denk ik omdat de tegenhalte nét ietsjes verder rijden is.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor reisthijs » Ma 12 Apr 2010, 11:58

Het blijft een raar fenomeen, het verschil in prijs tussen ritten. Al zijn de verschillen maar klein. Dat een reis van A naar B niet gewoon even duur is als van B naar A blijft ook iets heel mafs. Dat er verschil zit tussen lijnen die dezelfde route rijden is ook onlogisch. Dat zou toch gewoon hetzelfde moeten zijn? De reis die ik vaak maak (Utrecht Centraal - Europalaan of v.v.) varieert tussen 1,20 en 1,26. Waarom is er niet gewoon één tarief vastgesteld voor een reis van A naar B? Als de twee haltes niet precies tegenover elkaar liggen neem dan een punt er tussenin ofzo.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Suus » Ma 12 Apr 2010, 13:45

Maar dat kan helaas niet altijd, omdat de heenroute niet hetzelfde hoeft te zijn als de terugroute. En zelfs als een buslijn in beide richtingen over dezelfde weg rijdt, zijn er verschillende haltes mogelijk. En ja, beide kan ik toelichten met een voorbeeld uit mijn eigen woonwijk (Diemen Centrum)

Route van lijn 44 richting Bijlmer ArenA wijkt op twee delen af van de route richting Diemen Noord. Voorbeeld uit mijn wijk. Daar kan je niet ergens punten in het midden nemen.

Code: Selecteer alles

X X Beukenhorst
| X Nicolaas Lublinkstraat
| X Prins Bernhardlaan
| X Prinses Beatrixlaan
X | Burgemeester Bickerstraat
| X Winkelcentrum
X X De Diemen

De route van 46 heeft weer een ander opvallend gevalletje. Die route is:

Code: Selecteer alles

X X Arent Krijtsstraat
X X Koningin Wilhelminaplantsoen
X X Burgemeester Bickerstraat
X | Prinses Beatrixlaan
X X Prins Bernhardlaan
X X Nicolaas Lublinkstraat
X X Beukenhorst

Maar: De halte Prinses Beatrixlaan ligt in een bocht met de halte Prins Bernhardlaan. De halte Prins Bernhardlaan richting Prinses Beatrixlaan ligt weer net op de hoek van de halte Nicolaas Lublinkstraat, en is dus eigenlijk een eenzijdige halte. Dan is het eenvoudiger om gewoon van beginpunt naar eindpunt elke keer de route te trekken en tariefpunten te zetten, want er zijn gewoon heel veel gecompliceerde busroutes.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor fogeltje » Ma 12 Apr 2010, 14:11

--Stefan-- schreef:Ik heb vanaf juli tot nog toe eigenlijk helemaal geen problemen gehad met de OVC in de Stadsregio...


Ik ook niet, maar ik gebruik hem dan ook niet, misschien dat het daaraan ligt ;)

Wat me opvalt op traject Brabantse Poort - CS, ik zie heel vaak mensen van perron wisselen in Dukenburg als de 99 eraan komt en deze met een Arriva bus gereden wordt. Terwijl mensen bij lijn 2 staat, die al aan het inladen is, switchen heel veel mensen naar lijn 99 en toevallig hebben die allemaal een OVC bij zich. En Arriva doet daar nog niet aan. Dan kun je meestal zo doorlopen. Dat hebben volgens mij redelijk wat mensen door. Helaas zit daarom lijn 99 van CS naar Brabantse Poort in het spits nog wel eens stampvol met mensen die op de Brabantse Poort of al eerder uitstappen, wat dan weer reizigers dupeert die lijn 99 echt moeten hebben omdat ze nog verder reizen. Gelukkig rijdt er vooralsnog in de spits altijd een kwartierdienst helemaal naar Uden.

Reiziger Ddrs schreef:Als 't goed is wordt de locatie van haltes vastgesteld middels meetritten, zou toch niet veel fout mee moeten gaan als de meetrit gewoon de juiste route rijdt.


Betekent dat dan dat de prijs van halte A naar halte B met lijn X altijd evenveel kost (de onverklaarbare afwijkingen even daar gelaten), ook al moet de bus een omleiding rijden en daardoor extra (kilo)meters dan gebruikelijk maken?

--Stefan-- schreef:Alleen het probleem hier in de regio is dan... we hebben geen balie meer van de vervoerder :P
Niet in Arnhem en ook niet meer in Nijmegen.... Handig xD

Dienstverlening in het KAN is inderdaad achteruit gegaan. Het zat er wel aan te komen dat de balie in Nijmegen op het station gesloten ging worden (hij was vaker zonder vooraankondiging opeens dagenlang gesloten of dagdelen en ik had van chauffeurs al gehoord dat niemand daar dienst wilde doen), maar dat het zonder goede kennisgeving gebeurd is, verbaast me dan toch weer (ik zag het op 4 januari omdat ik er toevallig voorbij liep, vooraf geen kennisgeving daar gezien (maar dat kan ik gemist hebben) en ook niet op de website of in het busboekje (mededeling aan het begin van het boekje dat de infobalie per 1 januari 2010 gesloten zou worden was toch niet zoveel moeite geweest).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Chauf21 » Ma 12 Apr 2010, 18:47

fogeltje schreef:Betekent dat dan dat de prijs van halte A naar halte B met lijn X altijd evenveel kost (de onverklaarbare afwijkingen even daar gelaten), ook al moet de bus een omleiding rijden en daardoor extra (kilo)meters dan gebruikelijk maken?

Ja, dat klopt.
De kosten van de reis liggen vast en het maakt daarbij niet uit of de bus een kortere of langere route rijdt (zolang het om dezelfde lijn, dezelfde rit etc. gaat). Bij incidentele omleidingen betaal je (in principe) dus geen ander tarief. Mocht je tijdens of net ná een omleiding willen in- of uitchecken kán het daarentegen wel voorkomen dat het systeem niet op de juiste halte staat ingesteld. Dat is onder meer afhankelijk van of de omleiding in het systeem is verwerkt of dat de chauffeur wel of niet de halte handmatig bijstelt.
Bij langdurige omleidingen kan men besluiten om de reiskosten wel aan te passen, maar de vraag is of je dan nog wel te maken hebt met een omleiding ;)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Suus » Ma 12 Apr 2010, 19:06

Bij het GVB worden de redelijk lange omleidingen wel in het systeem verwerkt. De omleidingen van de 2 (tot 15 april), 4 (31 augustus) en 14 (tot 28 april) zijn netjes verwerkt in de systemen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4456
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Daantje » Ma 12 Apr 2010, 21:51

wvtk schreef:Bij het reizen per trein stoort het mij dat na het inchekken je saldo leesbaar is voor de mensen die achter je aan komen. Om een beetje zorgeloos te kunnen reizen met een anonieme chipkaart staat er toch al snel 50,- op de kaart. Er worden mensen voor minder in elkaar geslagen denk ik dan. Het zou fijn zijn als die informatie niet standaard zichtbaar was. Als ik het wil weten loop ik wel even naar een kaartautomaat of een oplaatstation.



Bij een anonieme OV-chipkaart kan je zeker geen automatisch opladen aanzetten? Anders is dat een optie, dan hoef je nooit veel geld op je kaart te hebben staan (bij mij maximaal 15 euro) en weet je wel altijd dat je genoeg bij je hebt :) Ik vind het érg relaxed.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Daniel » Ma 12 Apr 2010, 22:58

Daantje schreef:Bij een anonieme OV-chipkaart kan je zeker geen automatisch opladen aanzetten?

Dat kan niet nee :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Joshua » Ma 12 Apr 2010, 23:11

Reiziger Ddrs schreef:
Daantje schreef:Bij een anonieme OV-chipkaart kan je zeker geen automatisch opladen aanzetten?

Dat kan niet nee :wink:

Tijd voor een anonieme betaalrekening zodat het mogelijk wordt :)

wvtk
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 10 Apr 2010, 15:49

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor wvtk » Ma 19 Apr 2010, 21:22

Zo, ik ben weer een paar ervaringen rijker met de chipkaart.

Het blijft een geweldig gemak maar de ritprijs is soms een verrassing.
Ik reis in Utrecht steeds het zelfde traject. Afhankelijk van de lijn die ik neem kan ik bij twee haltes uitstappen. In afgelegde meters scheelt het (op het gevoel) niets. Deze ritten zouden me steeds twee strippen op een strippenkaart kosten.
De tariefen zijn 0,94 of 0,95 of 0,96 of (vandaag voor de tweede maal) 1,22. Wat ik een merkwaardige spreiding vind.

De mevrouw bij de servicedesk van Connexxion melde dat het aan mijn in- en uitcheckgedrag ligt. Als ik incheck als de bus rijdt en weer uitcheck als ik nog niet bij mijn halte ben geariveerd dan gaat het fout. Ja, dat klopt maar ze vergeet wel dat de ritprijs daardoor minder zou moeten worden (zucht...).

Steeds als het gebeurt laat ik meteen een uitdraai van de transacties maken (je moet snel zijn want iedere rit levert 2 transacties op en voor je het weet is de bewuste transactie van de kaart verdwenen). Dan download ik een keer een restitutieformulier en vraag ik het geld terug. Ik hoop wel dat de kinderziektes er snel uit gaan. Ik kan me niet voorstellen dat er per meter (ofzo) wordt afgerekend.

O ja. De NS meldt dat het zichtbaar zijn van het tarief na het uitchecken een afweging is tussen service en ongemak. Maar ja, als ik over de schouder van die persoon sta mee te kijken terwijl hij geld uit de pinautomaat haalt en dan roep; "Zo he, neem jij 80 euro op?" dan durf ik te wedden dat die persoon daar niet blij mee is. Het is digitaal en daarmee is de klant weer afhankelijk van anderen. En dat laatste is wat mij echt dwars zit: mijn privacy verliest het van andermans gemak.

wvtk

Chauf21 schreef:
wvtk schreef:Een van de terugkerende klachten is dat de tarieven op één en dezelfde rit kunnen verschillen. Als nieuwe en kritische gebruiker heb ik gelet op de tarieven van de busrit die ik maak van Utrecht CS naar de halte David van Molmstraat en vise versa. Deze reis is met verschillende lijnen van het stadsvervoer te maken. Deze lijnen leggen allemaal dezelfde route af en de route is voor de heenreis gelijk aan de terugreis. Ik betaalde steeds €0,94. Vrijdag 9 april 2010 werd er bij het uitchekken op Utrecht CS ineens €1,12 afgeschreven. Dat is onverwacht, en ook zonder reden, ineens 19 % duurder. Bij de infobalie van het GVU kreeg ik een telefoonnummer van het bedrijf dat het systeem van de pasjes heeft neergezet. Ik "waarschuwde" de medewerkster al dat dit vast het begin was van "van het kastje naar de muur gestuurd" te worden. En inderdaad, het bedrijf achter het telefoonnummer verwees mij direct terug naar het GVU met de mededeling dat die over de tarieven gaan. 's Middags koste de rit overigens weer gewoon € 0,94.

Als ik dit verhaal zo lees (altijd €0,94, bij één enkele rit meer) lijkt het erop dat je bij die duurdere transactie niet op de juiste locaties bent in- en/of uitgecheckt. Althans, niet voor het systeem dan. Mogelijk dat dat is blijven hangen op een eerdere halte. Je kan je op je transactieoverzicht nagaan op welke halte je bent in- of uitgecheckt. Mocht daar iets niet op kloppen, kan je vaak je geld terug krijgen bij een balie van de betreffende vervoerder.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Prijs van busrit klopt niet altijd bij OV-chipkaart

Berichtdoor Ardan » Ma 19 Apr 2010, 23:42

Kwam ik er vandaag ineens achter dat ik nu 10 cent negatief sta op mijn sovc. Hoe kreeg ik dat dan weer voor elkaar? Even op de automaat gekeken. Zaterdag twee busritten en een metrorit, check...
Maar waarom kost een busrit Deventer-Zutphen 1,89 en een busrit Zutphen-Deventer 1,40?
(heenreis was een volvo, terugreis een sprintertje... benzinetoeslag? grote-bussen-toeslag? :mrgreen: )
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast